Näköhäiriö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Veeti
  • Aloitettu Aloitettu
Vuosi sitten rinta/hauis treenin jälkeen, alkoivat seuraavat oireet.
Tv:stä katsoessa tekstitystä,tekstitys alkoi ikäänkuin seota. Sama homma oli myös kun yritti lukea lehteä.
Tuntui että vasen silmä lukee tekstin eri aikaan kun oikea. Tuntui, että ei ymmärrä mitä lukee.Myös vasemassa silmässä oli outoja valoilmiöitä ja näköhäiriötä. Myös vasemman puolen liikkeet eivät näyttäneet todellisilta, vaikka liikkeet olivat kuitenkin normaalit. Vaikea selittää oireita.
Menin arvauskeskuksen päivystykseen, jossa odottelin kolme tuntia lääkäriin pääsyä. Oireet meni tässä ajassa ohi, kun vielä ois pitäny odottaa monta tuntia lähdin kotiin. Seuraavana päivänä kävin yksityisellä, jossa epäilivät aivoverenvuotoa. Sain kiireellisen lähetteen aivokuviin, jossa ei löytynyt mitään ihmeellistä. Tänään tuli taas oireet(rinta/hauis päivä), mutta
lievempinä.Onko kenelläkään ollut vastaavia oireita ja mistä vois johtua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä on vaikee sanoa että mitä noi on. Itsellä oli joskus vähän vastaavia ns. lieviä migreenikohtauksia, mutta silloin oli kyllä pääkin ihan huolella kipeenä. Ei muuta kuin marssit uudelleen tutkimuksiin ja pyydät perusteellista kartoitusta.

Kuulostaa ihan migreenin alkuoireilta. Minulla tosin tulee tuon näön sekoamisen jälkeen sellainen sahalaitainen, väpättävä valokaari toiseen silmään. Sitten kun se häviää tulee ihan helvetinmoinen päänsärky (tosin joskus harvoin ei tule).

Olen hypännyt aivofilmeissä, röntgenissä, kupattavana ja mutakylvyissä, mutta mitään vikaa ei päästä löytynyt. Siis elimellistä vikaa...

Mulla on usein kovan selkätreenin jälkeen ja seuraavana päivänä kuvailemasi kaltaisia oireita. Lisäksi kun painan oikeanpuoleista niskalihasta niin tunnen venytyksen päälaen yli oikean silmän yläpuolella. Lisäksi silmäkuoppaa jomottaa tasaisesti.

Mun kaukaa haettu teoria on, että painat takaraivoa penkkiin rintareenissä ja tämän takia niskat jumittuu ja kinnaa sitä silmää.

Mulla on ollut aika paljon niskavaivoja ja työpaikkani fysioterapeutin mukaan niskojen jumi aiheuttaa usein näköhäiriöitä joten kandee ainakin ensin tsekata niskan kunto ennenkuin menettää yöunensa asiasta.

Toivottavasti homma selviää.

-K

Originally posted by Veeti
Vuosi sitten rinta/hauis treenin jälkeen, alkoivat seuraavat oireet.
Tv:stä katsoessa tekstitystä,tekstitys alkoi ikäänkuin seota. Sama homma oli myös kun yritti lukea lehteä.
Tuntui että vasen silmä lukee tekstin eri aikaan kun oikea. Tuntui, että ei ymmärrä mitä lukee.Myös vasemassa silmässä oli outoja valoilmiöitä ja näköhäiriötä. Myös vasemman puolen liikkeet eivät näyttäneet todellisilta, vaikka liikkeet olivat kuitenkin normaalit. Vaikea selittää oireita.
Menin arvauskeskuksen päivystykseen, jossa odottelin kolme tuntia lääkäriin pääsyä. Oireet meni tässä ajassa ohi, kun vielä ois pitäny odottaa monta tuntia lähdin kotiin. Seuraavana päivänä kävin yksityisellä, jossa epäilivät aivoverenvuotoa. Sain kiireellisen lähetteen aivokuviin, jossa ei löytynyt mitään ihmeellistä. Tänään tuli taas oireet(rinta/hauis päivä), mutta
lievempinä.Onko kenelläkään ollut vastaavia oireita ja mistä vois johtua?

Itselläni oli vastaavanlaisia oireita viime vuoden alussa. Alkuvuoden treenailin Penkkiä 2*viikossa ja Hauista 2*viikossa. Oireilu oli vähän vastaavaa kuin Veetillä. Lisäksi kaverit kertoi, että silmänvalkuaiseni olivat muuttuneet keltaisiksi. Tämä oire oli erityisen voimakas Hauis päivien jälkeen. Lisäksi tyttöystävä haukkui aika usein "kusi pääksi", mitä hän ei ollut aiemmin tehnyt. Kesän jälkeen aloin ottamaaan Penkin ja Hauis käännön lisäksi myös kyykky- ja selkätreeniä. Sen jälkeen oireet on lähes tyystin kadonneet ja muijankin kanssa menee taas tosi hyvin. Tämä siis auttoi minulla. Joka tapauksessa kannattais tehrä jottain ennenkuin vaiva muutuu krooniseksi.

Onnea matkaan,

Raza

Tuttavalla oli joskus samanmoisia oireita. Lähinnä muistan että hän valitti ettei pysty enää lehteä lukemaan kun kirjaimet sekoilee ja teksti on pelkkää mössöä. Kaveri ei juurikaan mitään treenaillut ja työskenteli päätteellä. Homma parani kun työpaikka-lääkäri määräsi sen käymään muutaman kerran hierojalla. Eli siis yksinkertaisesti sillä oli niska/hartia seutu niin jumissa ettei veri päässyt kiertämään kunnolla nuppiin. Suosittelen kokeilemaan sitä hierontaa, mut jos ongelmat on niin suuria et alkaa elämää pahemmin haittaamaan nii sit uusix tohtorille.

Periaatteessa oireesi voivat viitata jonkinasteiseen aivoverenkierronhäiröön, eräänlaiseen iskemiaan (lue hapenpuutteeseen) joka voi johtua siitä että karotisvaltimot (kaulavaltimot kaulan kummallakin puolella) ahtautuvat jostakin syystä (lihasjännityksestä ko. alueella--> mekaaninen este verenkierrolle). Karotisalueen TIA voi aiheuttaa myös tuntohäiriöitä tms. tuntemuksia joita kuvailit. Eräs tällainen kohtaus on sisemmän kaulavaltimohaaran suonitusalueen iskeeminen kohtaus (hetkeksi verenkierto lakkaa alueella, solut eivät saa happea, seuraa ongelmia). Tämä voi kestää vain muutaman minuutin joilloin alueelle ei synny niin massiivisia tai pysyviä vaurioita joita voitaisiin kuvantaa( esim. CT tai MRI).

Suosittelen vakavasti tarkempiin tutkimuksiin hakeutumista ja tarvittaessa aina neurologille asti, vaikea aina sanoa ihan pelkästään noiden oireiden avulla muuta.

The choice is yours...

Originally posted by Nitsku
Kuulostaa ihan migreenin alkuoireilta. Minulla tosin tulee tuon näön sekoamisen jälkeen sellainen sahalaitainen, väpättävä valokaari toiseen silmään. Sitten kun se häviää tulee ihan helvetinmoinen päänsärky (tosin joskus harvoin ei tule).

Minulla on aivan samanlainen systeemi. Just pari päivää sitten iski taas, ensin tulee näkökentän vasempaan alakulmaan sellainen pieni piste, jossa ei havaitse liikettä (näytöllä huomaa hyvin hiiren osoittimesta). Sitten se piste laajenee kuvailemaksesi valokaareksi, lopulta häviää ja päänsärky alkaa.

Voisikohan laukaisijana olla liika tietokoneen tiirailu (ainakin minun tapauksessani), sain nimittäin Hitman kakkosen jota on tullut pelailtua "hieman" :)

Originally posted by Veeti
Vuosi sitten rinta/hauis treenin jälkeen, alkoivat seuraavat oireet..............
....Tänään tuli taas oireet(rinta/hauis päivä)
Hmm... Rinta/hauis, jotenkin ehkä vaikuttaa yläkropan verenkiertoon, koska sydän pumppaa paljon verta, jolloin kovien sarjojen jälkeen saattaa esiintyä silmien sumenemista.
Saattaisi olla silmänpainetta. "silmänpaine tensio intraocularis-
silmämunan sisäinen nesteenpaine, joka pitää silmämunan pallon muotoisena (liian korke paine häiritsee silmän verenkiertoa ja toimintaa)" En sitten tiedä, onko silmämunasi sitten olleet pallon muotoiset..?

Sama vika kun suksi ei luista...

Mulla saattaa tulla samanlaisia "näköhäriöitä" jo sillä hetkellä kun pidän taukoa liikkeestä salilla. Ainakin omalla kohdalla olen aika varma siitä, että vaiva liittyy niskaan ja kaulaan, koska tunnen painetta myös siellä. Joskus on vähän sama olo kuin olisi noussut liian nopeasti ylös.

Kokeile muuten naprapaattia jos haluat pika-apua. ikinä en ole hierojalta samaa fiilistä saanut!

HUOM, tämä oli sitten naisen kokemus mutta raavas mies voi välillä kuunnella myös meitä!

Joo, toisenkin naikkosen kokemuksia. Hiukan kuvaillun kaltaisia on meikälläkin ollut. Treeniin ne eivät ole liittyneet vaan äkilliseen asennonvaihdokseen, niin että olen pannut ne jotenkin muuttuneen verenpaineen tai -kierron piikkiin. Miulle on iskenyt huonossa:mad2: asennossa lukiessani ja äkkiä asentoa toiseksi huonoksi :mad2: vaihdettuani. Jokusen minuutin teksti vilistää ja puuroutuu ennen kuin se valokaari laajenee olemattomiin ja oireet ovat muisto vain. Mie en ole päänsärkyä tuon yhteydessä tuntenut.

Hui olkoon! Pitäisköhän käydä lääkärissä, kun niin moni sitä yllyttää?!:eek: Olen rauhoitellut itseäni samanlaisilla selityksillä kuin joku muu tällä threadillä: jotakin tilapäistä verenkierron häiriötä, mekaanisista syistä johtuvaa, sellaisista syistä, joihin voi itse vaikuttaa. En kyllä piitkäään aikaan ole kokenut vastaavaa.
Kop-kop.

Originally posted by Metri
Olen rauhoitellut itseäni samanlaisilla selityksillä kuin joku muu tällä threadillä: jotakin tilapäistä verenkierron häiriötä, mekaanisista syistä johtuvaa, sellaisista syistä, joihin voi itse vaikuttaa. En kyllä piitkäään aikaan ole kokenut vastaavaa.
Kop-kop.

Tuollaisissa tapauksissa huimaus tai lievä näön sumentuminen liittyy yleensä juuri verenpaineen säätelyyn (nopea asennon vaihtaminen, ylösnouseminen sängystä /makuulta nopeasti tms..) Näihin voi vaikuttaa lähinnä sillä että lähtee hitaasti ja rauhallisesti vaihtamaan asentoa/nousee ylös. Yleensä aivoverenkierron häiriöt, vakavat sellaiset, aiheuttavat kylläkin pitkäaikaisia sekä voimakkaita oireita.

PS. Tauti on ortostaattinen hypotonia, jos on huimausta juuri ylösnoustessa. Mutta "normaalitkin" ihmiset kärsivät em. oireista ajoittain. Joten ei kauheaa huolta jos oire on ajoittainen, ja menee ohi nopeasti :)

Hep, nyt tarkkana noitten kanssa, mistä jostuu en tiedä, mutta huolella kannattaa ottaa, tutkittaa.

Niskajumeista seuraa verenkietohäiriöitä, noita oli yhdessä vaiheessa ittelläkin, kunnes opin niitä venyttään oikein. Vakavampaa juttua on taas aivosähköiset häiriöt - epileptiset jutut, joissa voi myös esiintyä näköhäiriöitä. Mutta mitä tässä arvuuttelemaan, asiantuntijat löytyvät aivan eri osoitteesta kuin täältä.

Originally posted by kiesus
Minulla on aivan samanlainen systeemi. Just pari päivää sitten iski taas, ensin tulee näkökentän vasempaan alakulmaan sellainen pieni piste, jossa ei havaitse liikettä (näytöllä huomaa hyvin hiiren osoittimesta). Sitten se piste laajenee kuvailemaksesi valokaareksi, lopulta häviää ja päänsärky alkaa.

Voisikohan laukaisijana olla liika tietokoneen tiirailu (ainakin minun tapauksessani), sain nimittäin Hitman kakkosen jota on tullut pelailtua "hieman" :)

Sama juttu täälläkin, joskin vuosien saatossa outojen valoilmiöiden jälkeinen päänsärky on jäänyt melkein kokonaan pois. Salille tosin ei passaa mennä samana tai seuraavana päivänä, sillä ylenpalttinen ponnistelu tekee nupissa kipeää. Lääkäri määritteli aikoinaan klassiseksi migreeniksi ja antoi Imigrania (http://www.tohtori.fi/laakeopas/tuotelisa.php3?laakeID=612), mutten ole syönyt kun ei sitä pääkipuakaan ole.

Mitään laukaisevaa tekijää en ole vielä onnistunut keksimään. Kofeiinia olen epäillyt, muttei sekään kovin loogiselta kuulosta kun toisinaan sitä tulee kipattua reilu 10 mukia päivässä ilman kummempia oireita. Alkukeväästä kun alkaa tulla niitä ensimmäisiä oikein kirkkaita päiviä, tulee melkein poikkeuksetta muutaman kerran tuo migreeni.

Vittumainen vaiva kieltämättä, etenkin jos iskee juuri reissun päällä kun olisi tärkeämpääkin tekemistä kuin makoilla valokaaria pois silmistä...

Piti vielä kommentoida, että tietokoneen näytön ylenmääräinen tiirailu voi hyvinkin aiheuttaa migreenin. Joskus muinoin nuorempana saattoi keväthangilta heijastuva kirkas auringonvalo aiheuttaa sen valokaaren+migreenin.

Siis jos ei käyttänyt aurinkolaseja.

Täysin migreenin oireita. Sama ongelma täälläkin päin! Jos oikein kovaa treenaa ja niskat on jumissa on myös migreenin todennäköisyys erittäin suuri. Ei kun vaan hierojalle ja muista venyttelyt treenien jälkeen. Sillä ehkäset näitä tilanteita jo etukäteen!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom