Näkö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grohe
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa lääkärin tarkastuksessa tänään kävi ja näkö tarkastettiin. Viimeksi olin käynyt 15 vuotiaana tarkastuttamassa näköni ja silloin joka silmä ja yhteisnäkö oli täydellinen.
No nyt sitte oli niin että oikea silmä näki täydellisesti (2.0) ja myös yhteisnäkö oli sama, mutta vasen silmä oli huonontunut kolmassa vuodessa huomattavasti 1.1:een :eek:
Mikäs tommosen toisen silmän huomattavan näön huonontumisen on voinut aiheuttaa? Kuulemma päätä voi ruveta särkemään jos se vielä tuosta huononee. Muilla samanlaisia näköeroja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu ihan yleistähän toi on luullakseni, vähän outoa kuitenkin, että toisen silmän näkö noinkin tarkka verrattuna toiseen. Itellä taittovika ja eri vahvuiset silmät.

edit. Hippa: Eikö -8,0 ala olemaan jo sokeuden raja

Mun mutsilla on toisessa linssissä pelkkä lasi, toisessa vahva kaksteholinssi ja hajataitto. Lasit sillä on ollu vissiin 35 vuotta, toinen silmä aina huonontunu ja se toinen vaan on. Itellä menossa samaan suuntaan, eli eroa silmien välillä, tosin mulla miinusta ja hajataitto.

Muistaakseni se terve silmä saattaa alkaa kompensoida sitä toista jotenkin, ainakin mulle sanovat että toi hajataitto pahenee ilman laseja kun toinen silmä vastataittaa tai jotain.

Grohe sanoi:
Mikäs tommosen toisen silmän huomattavan näön huonontumisen on voinut aiheuttaa? Kuulemma päätä voi ruveta särkemään jos se vielä tuosta huononee. Muilla samanlaisia näköeroja?

Yksi syy voi olla se, että toinen silmäsi on kasvanut, mutta ei mitenkään merkittävästi. Näkömuutoksesi on likinäköisyyden suuntaan (2.0--> 1.1) eli et näe kauas sillä kyseisellä silmällä enää niin hyvin (silmämunasi on kasvanut, jolloin kuva ei heijastu verkkokalvolle enää tarkkana, koska kuvan "säteet" menevät ristiin ennen verkkokalvolle osumista). Joka tapauksessa "huonomman" silmäsi näkö on yhä vähän normaalia parempi (1.0 on yleensä normaali). 2.0 on muistaakseni kansankielellä "kotkannäkö".

Meikällä on toinen silmä -3.75 pienehköllä hajataitolla ja toinen -1.5, joten näköeroa löytyy. Molemmat silmät olivat ennen luokkaa -3,5 mutta jokunen vuosi sitten toisen silmän näkö parani tuohon -1,5:een. Silmälekurin mukaan silmään oli syntynyt jokin stressin (?) aiheuttama kupla, joka sitten muutti taittoa (onneksi parempaan).

Silmien taittoero voi aiheuttaa päänsärkyä ja joskus huimaamista (jos kääntää katseen nopeasti pisteestä toiseen, jolloin silmät joutuvat "tasaamaan" näköä eli tarkentamaan taittoeroista johtuen).

Tämä kaikki oli sitten mutua, kuulopuhetta ja hataria faktoja, joten en ota sanomisistani vastuuta. Kysy SILMÄlääkäriltä, jos enemmän askarruttaa. Peruslääkäreiltä ja optikoilta ei kannata mitään kysellä - ne ohjaavat kuitenkin asiantuntijan puoleen.

Grohe sanoi:
Mikäs tommosen toisen silmän huomattavan näön huonontumisen on voinut aiheuttaa? Kuulemma päätä voi ruveta särkemään jos se vielä tuosta huononee.

Mä olen kans mietiskellyt et mikä ton näön huononemisen toisessa silmässä aiheuttaa. Optikolla kävin viimeks melkein 5v sitten enkä ees muista mitkä linssit mulla laseissa on (käytänkin laseja vaan lukiessa jne eli en nyt ihan sokea ole). Kuitenki toinen silmä lähes normaali ja toinen helvetin paljon huonompi: optikko kysyikin et näenkö kaiken kahtena... Tolla oikealla silmällä yksistään en kuitenkaan kovin hyvin näe kun on niin sumeeta että musta tekstikin melkein häviää näkyvistä :(

Ennen ku sain lasit tohon niin ihmettelin just sellasta huimaavaa tunnetta ja kaikki näytti vähän siltä ku ois suht mukavassa tuiskeessa :D Toinen juttu joka nykyään vaivaa vieläkin on päänsärky tolla toisella puolen silmän lähistöllä. Sairaalloisen ikävä vaiva! Paljon pahempi kuin tavallinen päänsärky. Mun tuurilla se on aivokasvain tietysti :curs:

Mulla on lasien vahvuudet -9,75 ja -9. Aika heikkoa alkaa olla jo ilman laseja. No, onneks tuo näön heikkeneminen on pysähtynyt nyt, eli viimeiseen viiteen vuoteen ei oo tarvinnu vahventaa. Ja piilolinsseillä näkee kans vielä todella hyvin, niitten vahvuudet on jotain -8 vasta.

Joo, mulle kans lääkäri sano, et huono näkö johtuu siitä, et silmämunat on kasvaneet liian isoiks. :( Meni munien kasvu vähän väärään paikkaan :hyper:

Anonymous sanoi:
Juu ihan yleistähän toi on luullakseni, vähän outoa kuitenkin, että toisen silmän näkö noinkin tarkka verrattuna toiseen. Itellä taittovika ja eri vahvuiset silmät.

edit. Hippa: Eikö -8,0 ala olemaan jo sokeuden raja

Ei ala, siskon lapsella on oikea silmä sokea ja vasemmassa -10 tms.. Hyvin näkee :) ..Silmälaseilla tietty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom