Mystinen selkäkipu häiritsee treenejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CC7
  • Aloitettu Aloitettu

CC7

Treenitaustaa on pari vuotta ja statsit 169/82(aamupaino). Tässä on varmaan kahden kuukauden päivät selkäkivut häirinneet niin selkä- kuin jalkareenejä huomattavasti. Olen koittanut pikku hiljaa poissulkea mahdollisia syitä joka tuon kivun aiheuttaa, mutten ole tuossa onnistunut. Tuntuisi että kipu on erector spinae-lihaksessa eli selän "putkissa" aivan alaselästä sinne johkin keskiselän tietämille. Esimerkiksi kyykätessä tuntuu alaselässä hermosärkyä, joka pakottaa lopettamaan liikkeen. Ennen kuin olin osannut (tai luulen osaavani paikantaa mistä kipu säteilee) niin kävin fyssarilla hieronnassa. Nikamissa ei pitäisi ainakaan olla mitään vikaa. Mutta mikäli kipu johtuisi juuri erector spinaesta niin olisi luullut että tuon kivun olisi saanut pois hieromalla. Törmäsin nettiä selatessa tuollaiseen lihakseen kuin multifidus, mutta kaippa sekin olisi hieronnan avulla auennut? Eipä tuosta hieronnasta loppupeleissä juuri apua ollut. Selän anatomian tietämykseni ei ole paras osaamisalueeni, joten tuon kipupisteen määrittäminen on ollut aika hankalaa.

Selkä kipeytyy liikkeissä, jossa täytyy pitää alaselkä tiukkana. Selkäpäivänä kulmasoutu onnistuu aivan kevyimmillä painoilla, mutta painojen noustessa hermosärky alkaa. Tekniikka pysyy kuitenkin kasassa vähän isommillakin painoilla. Alaselän ojennuksen olen yleensä tehnyt viimeisenä liikkeenä, mutta ei sitä nykyään pysty tekemään enää ollenkaan. Huomasin että olen tehnyt koko liikkeen päin helvettiä. Olen pitänyt selän aina suorana, enkä päästänyt sitä pyöristymään alas mentäessä, mutta tuo on varmaan toissijainen asia tässä. Mavea en häpeäkseni edes tee. Mikäli tekisin, uskoisin ettei tuostakaan tulisi yhtään mitään. Kerran kaksi kipu on äitynyt myös alataljaa tehdessä niin kovaksi että on pitänyt lopettaa.

Jalkapäivinä taas selkäkivut antavat muistuttaa itsestään lähes koko treenin ajan. Kyykyssä vähän sama kuin kulmasoudussa, isommilla painoilla tehdessä hermosärky alkaa. Tai oikeastaan jo 60 kiloa riittää niin huomaa ettei ihan kivuitta pysty tekemään. Pohkeet seisten taljalaitteessa on aivan tappoliike kuin viikko sitten kokeilin. Ei pystynyt edes tekemään tuota enää. Eikä näissä istuma-asentoliikkeissäkään: prässi, reiden koukistajat ja -ojentajat pysty tekemään täysillä tehoilla kun kipu laittaa treenille stopin.

Syitä miettiessäni tuli mieleen heikot vatsalihakset, heikko alaselkä, paska tekniikka tai liian isot painot liikkeissä. Olen kuitenkin koitanut vähitellen poistaa noita syitä yksitellen. Olen pienentänyt painoja ja keskittynyt tekniikan parantamiseen, mutten usko että vika on tuolla. Pidin myös taukoa näistä massaliikkeistä, kyykky ja kulmasoutu tuloksetta. Vatsalihakset pitäisi olla ihan hyvässä kunnossa kun noita tulee tehtyä kerran kaksi viikossa eli ei ole täysin laiminlyöty noitakaan. Heikko alaselkä voisi olla ainakin osasyy, koska maastavetoa ei tule tehtyä. Tällä hetkellä tuon aloittaminen ei käy kyllä mielessäkään kipujen takia.

Tänään tein jalkatreenin painonnostovyön kanssa ensimmäistä kertaa. Se auttoi selvästi. Kyykyssä pystyi tekemään melkein normaalipainoilla ja sarjoilla. Kyllähän se kipu siellä taustalla oli, mutta ei missään vaiheessa päässyt ns. räjähtämään ja estämään liikkeen tekemisen. Pohkeet seisten onnistui myös, muttei ihan niin hyvin kuin kyykky. Liike piti muutaman kerran lopettaa hermokivun takia ennen kuin pohkeet antoivat periksi. Istumaliikkeissa ei ollut mitään ongelmaa. Selkäpäivänä en ole vielä vyötä kokeillut, mutta ajattelin ensi treenissä käyttää ainakin kulmasoudussa.

Lihashuoltoa olen pyrkinyt tekemään selän osalta ainakin tuon putkirullailun verran ennen ja jälkeen treenien. Jokus silloin tällöin myös kotona. Opiskelualan takia istuttua tulee aivan helvetisti päivän mittaan. Selän asento ei aina ole kyllä se optimaalisin, mutta mikäli johtuisi tuosta niin miksi tuo selkä olisi "hajonnut" vasta nyt?

Olisiko teillä heittää mitään ajatuksia mahdollista syistä ja miten tuon selän saisi kuntoon? Pitäisikö taas varata aika jollekin kokeneemmalle fyssarille vai pystyisinkö itse jotenkin kokeilemaan vielä jotain? Arvostan apuja.

Ei välttämättä johdu selän lihaksista, voi olla että esim. pakarajumi vetää sinne. Kovat venyttelyt pakara-takareisi-lonkankoukistajat ym lihakset ja jos viikon päästä vielä juilii niin sit menisin varmistamaan kiropraktikolle ettei mikään lukko aiheuta sitä.

Venyttelyt ja rullaukset.

Itsellä aikoinaan myös selkä mystisesti jumissa, lähti huolellisella ja kovalla venyttelyllä pois.

Mä luulin että mun vatsalihakset olis hyvässä kunnossa, mutta selkäkipujen myötä opin että ei ne oikeesti ole. Fyssari laittoi mut treenaamaan syviä vatsalihaksia ja tajusin siinö vaiheessa et oon käyttäny pelkästään pinnallisia lihaksia, aikamoiset lihaskivut nimittäin saa noi treenit aikaan :D se syvien vatsalihasten tuki on aika tärkeä, nyt sen ymmärrän. Onko sul mitään virheasentoa kropassa, esim liian suora alaselkä tms?

Noin laaja-alainen hermokipuilu kannattaisi tutkituttaa osaavalla lääkärillä. Tosin useimpiin selän oireisiin auttaa fysioterapia/venyttely/syvien vatsalihasten treenaaminen. Jos kipu tuntuu "keskiselässä" suurinpiirtein missä alimmat kylkiluut ovat niin todennäköisesti ne "putket" :) ei aiheuta sitä kivun tunnetta vaan Quadratus lumborum, joka on yliaktiivinen (myös ne putket). Jos kyse on tuosta niin todennäköisesti taka- ja sisäreidet ovat huomattavan kireät ja lantio hieman kääntynyt eteenpäin ja/tai sivulle.

Tuota voi kaverin/tyttöystävän jne kanssa testata, mene sängylle makaamaan jos ne selkälihakset ovat kireät niin laita tyyny vatsan ja lantion alle ja sitten joku istumaan tai makoilemaan takareisien päälle. Tämän pitäisi suoristaa lantiota ja löystyttää takareisiä sen verran, että alaselän lihakset rentoutuu huomattavasti. Selkärankaa voi myös koputtaa koko matkaltaan ja jos tuntuu kipua niin siellä on todennäköisesti jumeja, niin eiku hierontaa siitä ympäriltä, rangankiertoa, putkirullausta jne.

Ei välttämättä johdu selän lihaksista, voi olla että esim. pakarajumi vetää sinne. Kovat venyttelyt pakara-takareisi-lonkankoukistajat ym lihakset ja jos viikon päästä vielä juilii niin sit menisin varmistamaan kiropraktikolle ettei mikään lukko aiheuta sitä.

Venyttelyt ja rullaukset.

Itsellä aikoinaan myös selkä mystisesti jumissa, lähti huolellisella ja kovalla venyttelyllä pois.

Näinpä, mulla on just ollu tuon suuntaisia ongelmia, että pakarajumi säteilee alaselkään asti. Tuntuu takakyykyissä ja niitä on nyt mahdoton tehdä edes millään 70%/max raudoilla, edestä pystyy kyykkäämään itselle isoilla raudoilla ja tempaus+rinnalleveto kulkee myös.

Kiitosta kaikille vastanneille. Täytyy kokeilla näitä ehdotettuja juttuja ja toivoa että homma selviää sillä. Ja tuosta kropan virheasennosta, niin en oikein osaa sanoa. Omaan silmään näyttää ihan hyvältä kyllä.

Itsellä lonkkajumi rasittaa alaselkää. Venytykset täytyy tehdä pumppailemalla aktivoinnin kanssa tai lonkka menee vain enemmän jumiin venytyksestä. Itsellä kipeytyi ensin selkä, vasta pitkän ajan jälkeen lonkka alko kipuilemaan, vaikka siellä se pääsyy oli.

Itsellä lonkkajumi rasittaa alaselkää. Venytykset täytyy tehdä pumppailemalla aktivoinnin kanssa tai lonkka menee vain enemmän jumiin venytyksestä. Itsellä kipeytyi ensin selkä, vasta pitkän ajan jälkeen lonkka alko kipuilemaan, vaikka siellä se pääsyy oli.

Minkälaisia lonkan venytyksiä olet tehnyt? Itselläni on varmaan kanssa jotain häikkää lonkassa joka sitten vaikuttaa alaselkään ja jalkaan.

Back
Ylös Bottom