Mystinen selkä kipu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoopo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Viime kesän puolessa välissä aloitin normaalia maastaveto treeniä hyvin lämmiteltynä ja venyteltynä.. pienillä painoilla muutamat sarjat ja näin eteenpäin kunnes tein 5 toistoja max. painoilla joilla sen viisi kertaa jaksaa vetää. 2 sarjan viimeisellä vedolla yläselkä(rinnan korkeudelta ja vasemmalta puolelta) petti ja sieltä kuului aivan selvä napsahdus tai vastaava ääni.. Kyseisenä päivänä selkä ei juurikaan ollut kipeä, mutta siitä se kierre on sitten alkanu.. aina tänne päivään saakka. Olen käynyt yleislääkärillä joka passitti röntgeniin ja sen jälkeen ultraan.. kummissakaan ei näkynyt mitään. sen jälkeen ohjasi minut selkä spesialistille joka tutki ja väänteli ja käänteli eikä sieltä mitään ihmeellistä löytänyt, määräsi omt-fysioterapeutille jossa kävin kolme kertaa ilman apua. Tänä puolen vuoden aikana olen käynyt reenaamassa salilla mutta vain 30-50% teholla aina hyvin lämmitelleenä ja venytelleenä. Kipu rupeaa nyt todellakin vaivaamaan niin paljon että välillä ei saa kunnolla unta. hierojallakin olen käynyt mutta ei sekään auta. töissä olen käynyt koska se ei haittaa normaalia eloa niin paljon. Venytellessä kipua ei tunnu, mutta jos hengitän syvään ja käännän ylävartaloa aavistuksen eteen niin silloin sattuu, ja myös jos otan oikealla kädellä vasemman puolen kylkiluista kiinni ja vedän eteenpäin niin kipua tuntuu.. Kertokaa jos on muilla vastaavia kokemuksia ja ennen kaikkea mikä on auttanut ja mikähän selässä mahtaa olla rikki! Kiitos jo etu käteen!!

Ei ollut mistään löydöksistä mitään puhetta.. Yritti semmoisen kiilan kanssa selkää rusautella.. olin myös kyljellään kun yritti painella, mutta minusta tyttö oli vähän turhan hellävarainen, tiedä sitten.. lopetin kun ei mielestäni ollut hyötyä. Antoi vinkiksi teipata kaksi tennispalloa ja jumpata sen kanssa kotona. Olen kyllä jumpannutkin mutta jotenkin tuntuu että siellä jokin jumi on mikä ei "napsahda" auki.. ei saa tarpeeksi painetta siihen kohdalle missä kipu on, olen myös kokeillut pesäpallon kanssa samaa, mutta sama juttu.

jeps

Hoopo, Suosittelen että käyt jollain hierojalla, joka on perehtynyt itämaisiin hierontamenetelmiin, usko tai älä, ne auttavat, itselläni on notkoselkä ja kivut uskomattomat maastavetotreenin jälkeen. Mutta poppatohtorin luona käynti auttoi, ja kivut ovat kadonneet, antoi vielä mukaani jotai "yrttejä" tjms. mitä levitin selkääni. Teki hyvää. :)

Hoopo sanoi:
Yritti semmoisen kiilan kanssa selkää rusautella.. olin myös kyljellään kun yritti painella, mutta minusta tyttö oli vähän turhan hellävarainen, tiedä sitten.. ...tuntuu että siellä jokin jumi on mikä ei "napsahda" auki.. ei saa tarpeeksi painetta siihen kohdalle missä kipu on, olen myös kokeillut pesäpallon kanssa samaa, mutta sama juttu.

Kuullostaa kyllä aika "juntturalta". Vaiva ollut sen verran pitkään ettei se siitä ittellään enää lähde, tai ainakin vie kohtuuttoman kauan aikaa. Ilmeisesti th-rangan lihakset on sen verran jumissa että mobilisaatio/manipulaatio ei ole onnistunut. Tai ehkä olet itse pistänyt vastaan (tahattomasti tai pelännyt lisää kipua?) sen verran että homma ei ole toiminut.

Et olisi ensinmäinen tälläinen tapaus. Toisinaan nivelet ovat niin "tiukassa" että mobilisaation aikaansaamiseksi tarvitaan jopa useita hoitokertoja. Olen myös nähnyt erilaisia vasaratekniikoita "kiron" toimesta, niissä ainakin käytetään voimaa.

Itse hoitaisin sinua (näillä tiedoilla...) akupunktiolla, th-rangan mobilisoinnilla, triggerkäsittelyllä ja vähän perinteisellä hieronnallakin. Yleensä näillä keinoin päästään eteenpäin.

fysio sanoi:
Kuullostaa kyllä aika "juntturalta". Vaiva ollut sen verran pitkään ettei se siitä ittellään enää lähde, tai ainakin vie kohtuuttoman kauan aikaa. Ilmeisesti th-rangan lihakset on sen verran jumissa että mobilisaatio/manipulaatio ei ole onnistunut. Tai ehkä olet itse pistänyt vastaan (tahattomasti tai pelännyt lisää kipua?) sen verran että homma ei ole toiminut.

Et olisi ensinmäinen tälläinen tapaus. Toisinaan nivelet ovat niin "tiukassa" että mobilisaation aikaansaamiseksi tarvitaan jopa useita hoitokertoja. Olen myös nähnyt erilaisia vasaratekniikoita "kiron" toimesta, niissä ainakin käytetään voimaa.

Itse hoitaisin sinua (näillä tiedoilla...) akupunktiolla, th-rangan mobilisoinnilla, triggerkäsittelyllä ja vähän perinteisellä hieronnallakin. Yleensä näillä keinoin päästään eteenpäin.

Kiitos hyvistä vastauksisita.. Keskiviikkona onkin varattuna akupunktio, joten katsotaan mitä se tuo tullessaan. Myös muut mainitsemasi hoito menetelmät kiinnostaisi erityisen paljon. Huomasin profilestasi että olet täältä turun seudulta niinkuin minäkin, joten jos harjoitat ammattia niin voisin tulla asioimaan.. ota yhteyttä: tp.virtanen@hotmail.com

Erikoiselta kuulostaa se, ettei mukamas kukaan osaa sanoa, mikä siellä selässä vaivaa. Maallikkona kuulostaisi selkeästi rintarangan (TH) jonkun fasetttinivelen "lukkotilalta", joka on sitten pitkityttyä jumittanut nuo ympäröivät lihakset tiukkaan puskuriin. Jos selästä kuuluu selvä, kevyt napsahdus, on useimmiten syynä juuri tuo. Ei siihen kummoisia analyysejä yleensä tarvita. Varsinkin, jos itsekin tunnet, että siellä jokin "kanittaa" ja se pitäisi saada "aukeamaan". Se, että OMT ei ole asialle saanut tehtyä mitään, on täysin mahdollista. Heitäkin on toki moneen junaan, vaikka perusteet kaikilla on samat. Miten OMT tutki asian? Osaatko / osaako kukaan muu paikallistaa selkeästi kohtaa, missä nivelen "jumi" tuntuu? Onko oma kroppasi miten vahva ja lihaksikas? Mikäli on, voi tuntuman saati olla huomattavasti vaikeampaa, kuin laihalle/hoikalle ihmiselle. Joissaintapauksissa, vaikka OMT:ssa/kiropraktiikassa ei kyse ole voimasta, vaan tekniikasta, joudutaan käyttämään jonkinlaista voimaa. Se ei tarkoita runnomista, vaan oikeasta asennosta oikeaan aikaan tehokasta liikettä. Aina ei myöskän noita lukkoja pysty "avaamaan" samaan "suuntaan". Joskus esim. rintarangan "lukot" aukeaa helpostikin sisäänpäin painamalla, joskus taas ainoastaan "ulospäin". Joskus ne on kovassa - erikoista sinällään, että OMT ei ole saanut jumia aukeamaan ja olettaa sinun saavan sen auki itse tennispallometodein. Tuohon en usko ollenkaan (kokemuksen syvä rintaääni)

Kokeile jotain muuta KOULUTETTUA, tunnettua kiropraktikkoa / OMTft:a.

EDIT: Sitten, kun lukkotila saadaan aukeamaan, voi esim. hieronnasta olla hyötyä, mutta näin äkkiseltään kuulostaisi siltä, että se vaatisi juuri muutaman kerran mobilisoinnin / manipulaation ja sen jälkeen lihasten kiusaamista. Minun arvio on nyt todellakin maalikon höpinää ja ihmettelen, ettei nuo kolme tahoa ole muka pystynyt tarkemmin vaivaa analysoimaan. Tuo kirjoittamasi vaan kuulosti NIIN tutulta, ettei voi välttyä ajatukselta, jossa rintarangassa on joku fasettinivelistä tiukassa jumissa ja sitä ympäröivät lihakset sitä suojaamassa.

OMT-Fysioterapeutti ei kyllä puhunut minulle oikeastaan yhtään mitään koko 3 hoito kerran aikana.. sanoi vain että jokin tiukka lukko siellä on, eikä muuta. Hoitokerrat olivat aivan samanlaisia, samat liikkeet ja samat venytykset ja kuten tuolla alussa sanoin tyttö oli mielestäni jotenkin liian hento/varovainen.. mutta sekin on totta että voimallahan näitä juttuja ei varmasti paranneta. Hieroja ei sitä niinkään tutkinut vaan pelkästään hieroi selkää. Treeniä on takana noin 8 vuotta sisältäen muutakin kuin pelkkää punttia, oma keho on tuttu ja tunnistan kyllä normaalit rasitus ja muut vaivat, mutta tämä onkin aivan ainutlaatuinen vamma mitä on ikinä ollut. Täytyy ottaa selvää mistä löytyy semmoinen "velho" kuka saa selkäni taas kuntoon..

No, tuo kuullostaa erikoiselta, jos OMTft ei oikein puhunut mitään sinulle, vaan yksioikoisesti 3 kertaa "hoiti" sinua. No, olisiko ollut kokemattomuutta, vai mitä? Sinällään OMT:t on suhteellisen päteviä, normaali fysioterapeutin koulutuksen lisäksi aika paljon lisäsoppia. Kokeile ihmeessä jotain "koulutettua kiropraktikkoa", joka löytyy Suomen kiropraktikkoliiton sivuilta, ei mitään itseoppineita http://www.suomenkiropraktikkoliitto.fi/loyda_kiropraktikkosi/. Mikäli siellä on ns. lukkotila esim. TH rangan jossain fasetissa, ei se oikeastaan kuulukkaan aueta hierojalla. Hierojahan käsittelee lihaksia. Hieronta voi olla ihan ok senjälkeen, kun nivelen liikkuvuus saadaan takaisin, mikäli kyseessä on edellämainittu vaiva.

Se, että sitä eivarsinaisesti voimalla avata, ei tarkoita sitä, etteikö siihen jouduttaisi käyttämään voimaakin hivenen, mikäli jumi on kova ja esim. omaat hivenen ympäröivää lihasta. Samala nuo fysion mainitsemat tiedostamattomat jännitykset yms vaikuttaa tulokseen. Kokeile ihmeessä tuota kiropraktikkoa ja mieti hänen kanssaa alkuun tarkkaan, mistä voisi olla kyse - jos on ammattimies (tai nainen), ei hän käy suinpäin sinun kimppuusi, vaan keskustelee ja yrittää löytää asiaan "diagnoosia".

Back
Ylös Bottom