Mystinen nilkkakipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

yusuplus

Banned
Ikä
41
Satunnaisesti kipuileva nilkka on vaivannut nyt vuoden päivät. Nilkka on tullut kipeeksi varmaan 4-5 kertaa ja on yleensä noin viikon kipeä ja sitten sen on taas hyvänä monta viikkoa. Nilkkaan ei tule mitään turvotusta edes, mutta kävely sillä voi tehdä tosi kipeetä. Juoksusta tai mistään uudenlaisesta rasituksesta kipu ei johdu ja salilla oon tehnyt koko ajan lähes samanlaista pohjetreeniä. Normisärkylääkkeitä oon napsinut kipuun.

Duunilääkärille oon näyttänyt jalkaa ainakin pariin kertaan ja hänen mielestä siinä ei mitään outoa ole. Nilkassa on löysyyttä jonkun verran, kun oon sen pari kertaa nyrjäyttänyt huolella juoksussa. Viime talvella sain kiekon myös nilkkaan ja en muista, että nilkka olisi ennen tätä lätkäepisodia vaivannut. Oon miettiny, että voisiko tällä olla joku yhteys kipuihin, vaikka isku ei ollut älyttömän kova. Nilkkaa ei ole vielä kuvattu, mutta sen saan duunin kautta kyllä hoidettua.

En tiedä voisiko pohjelihas tai akillesjänne olla välillä niin kireä/jumissa, että se aiheuttaa kipua nilkkaan? Todella raju pohjelihaksen venytys saattaa välillä auttaa tilapäisesti kipuun. Kipu on yleensä kaikista pahin aamulla, kun lähtee liikkeelle, mutta se saattaa lähes itsestään esimerkiksi tunnin päästä helpottaa. Nyt pari viime yötä oon saanu kestää myös leposärkyä ja vessaan kävely on ollut tosi kivuliasta.

Merkkasin kipualueen tohon kuvaan:

nilkka.webp

Mulla tulee just sama kohta silloin tällöin kipeeks ja itse oletan sen johtuvan siitä, että sama nilkka on mulla nyrjähtänyt neljä kertaa. Mulla kipu tulee yhtäkkiä ja lähtee pois, kun nilkan "naksauttaa" paikalleen nilkkaa pyörittämällä. Mitään jatkuvampaa kipua nilkassa ei ole. Luulisin sen liittyvän jotenkin nivelsiteisiin. Mitään apua en tähän vaivaa ole löytänyt, mutta ajattelin kuitenkin ilmoittaa, että kohtalotovereita ainakin löytyy :)

Puhuin duunikaverin kanssa tosta mun nilkasta ja se kerto oman tarinan nilkastaan. Takana on ollu paljon skedeilyä ja futista junnuna ja nilkka on menny monta kertaa ympäri. Frendille oli tullu jotain rustopalloja tms tonne nilkkaan, jotka poistettiin joku aika sitten. En tiedä voisiko kyseessä olla jotain tälläistäkin. Varasin tänään lääkäriajan pari viikon päähän ja sillä reissulla pitäis hoitaa noi kuvaukset alta pois.

Mulla kipeytyy nykyisin toi ihan sama kohta oikeasta jalasta. Oon muljauttanut molemmat nilkat monesti ympäri ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana oikean nilkan pari kertaa tosi ikävästi. Toi sisäsyrjä on alkanut kipeytyä näiden nyrjähdysten seurauksena, mutta en ymmärrä millä logiikalla?!? Kun nilkka on taittunut kuitenkin siten, että venytys on kohdistunut ulkosyrjään - eihän sisäsyrjän jänteiden ym pitäisi silloin ottaa osumaa? Nilkka on kuvattu, eikä röntgen paljastanut mitään vaurioita.

Lisäksi vasemman nilkan sisäkehräsen (? siis ton palloluun) päällä kulkee jokin jänne (?), joka on myös alkanut kipeytyä. Tämän yhdistän ylipronaatioon, mutta jokseenkin hämmentynyt fiilis tästäkin. Huoh. Kohtuullisen kettumaisia nämä nilkat. :face:

En tiedä, oletko tietoinen nilkan liikkuvuusharjoituksista, tai oletko peräti tehnyt harjoitteita, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole. Samoin tasapainoharjoitukset laudalla/bosupallolla tai vastaavalla tekisivät varmasti hyvää nilkan tukilihaksille. Varsinkin, kun noita nyrjähdyksiä on jo tilillä useampia. :)

Kun paino siirtyy päkiälle.

Tuntuuko I-varpaassa mitään voimattomuutta, "lukkiutumisen tunnetta", kuuluuko narinaa tms? Tuon ympyröimäsi alueen kautta tulee flexor hallucis longus. Toisaalta myös tib. posterior tulee kanssa tosta tosin jos tib. posteorissa olisi suurempi vamma niin sisempi kaari pettää yleensä voimakkaasti...

Tuntuuko I-varpaassa mitään voimattomuutta, "lukkiutumisen tunnetta", kuuluuko narinaa tms?

Ei mitään näistä.

Tänään nilkka on ollut jo paljon parempi, kuin mitä se eilen oli. Ylihuomenna ei ole varmaan enää mitään kipuja.

- - - Updated - - -

En tiedä, oletko tietoinen nilkan liikkuvuusharjoituksista, tai oletko peräti tehnyt harjoitteita, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole. Samoin tasapainoharjoitukset laudalla/bosupallolla tai vastaavalla tekisivät varmasti hyvää nilkan tukilihaksille. Varsinkin, kun noita nyrjähdyksiä on jo tilillä useampia. :)

Pitääkin perehtyä noihin.

Onko kipu minkälaista? Muistuttaako yhtään "hermokipua": polttelevaa, kirvelevää, sähköiskumaista? Tuntuuko kipua jalkaholvin tai jalkapohjankin puolella joskus? Mites jos koputtelet sormella tota kipualuetta, tuleeko mitään kihelmöintiä tms varpaita kohti jalkapohjan puolelle? Ajatuksena tarsaalitunnelioireyhtymä, kun sijainti tuommoinen ja leposärkyäkin ollut. Joku isku ja lattajalka saattaa provota. Arvailuja vain pystyy täältä heittämään :) Hyvä tuo rtg kattoa, kun pitkään oiretta antanut. Jonkun jalka-asioihin perehtyneen fyssarin arvio vois olla myös paikallaan, jos rtg:ssä ei erityistä.

Kato ukko!1

Onko kipu minkälaista? Muistuttaako yhtään "hermokipua": polttelevaa, kirvelevää, sähköiskumaista?

Ei muistuta. Kun jalalla astuu, niin nilkassa tuntuu "painetta". Tuntuu et joku painais astuessa johonkin ja se aiheuttaa kipua.

Tuntuuko kipua jalkaholvin tai jalkapohjankin puolella joskus?

Ehkä vähän jalkaholvissa.

Mites jos koputtelet sormella tota kipualuetta, tuleeko mitään kihelmöintiä tms varpaita kohti jalkapohjan puolelle?

Nope.

Jonkun jalka-asioihin perehtyneen fyssarin arvio vois olla myös paikallaan, jos rtg:ssä ei erityistä.

Juu enköhän saa tän duunin piikkiin hoidettua, jos ei kuvissa mitään ihmeempää näy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom