Muutto ulkomailta takaisin Suomeen

Olen asunut tässä jonkin aikaa töiden takia ulkomailla ja nyt tässä tuli pikkuhiljaa sellainen olo, että voisi taas palata Suomeen. Ainut vain, että minulla ei ole asuntoa siellä, eikä työtäkään. Miten saada asuntoa tai työtä ulkomailta käsin - mahdotonta? Vanhempien nurkkiin en pysty muuttamaan. Ystävien nurkkiin ei viitsisi mennä ja niihin opiskelijabokseihin ei taida edes mahtua yhtä ylimääräistä. Sekin tuntuu ahdistavalta, kun kaikkii vuokra-asuntoihin vaaditaan melkeistään se vuoden minimiaika - minä kun en tiedä mihin opiskelut mut taas ensi syksynä vievät.

Mistäköhän tässä kannattaisi lähteä liikkeelle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aloittaisin varmaan tiedustelut Kelan ja kyseessä olevan kaupungin vuokrapalveluiden kautta. Työtä pystyt kyllä hakemaan vaikka heti, haastattelujen sopiminen on sitten toinen juttu.

^Okei, pitääkin olla yhteydessä noihin. Tarkoitus olisi muuttaa Turkuun. Kait sitä vois kuitenkin yrittää saada töitä vaikka kaupan kassalta tms.

Tuntuu vain niin oudolta olla ensimmäistä kertaa elämässä ihan tyhjän päällä. Mun omaisuus on matkalaukussa ja mikään ei sido mihinkään.

Olen asunut tässä jonkin aikaa töiden takia ulkomailla ja nyt tässä tuli pikkuhiljaa sellainen olo, että voisi taas palata Suomeen.

Tuntuu vain niin oudolta olla ensimmäistä kertaa elämässä ihan tyhjän päällä. Mun omaisuus on matkalaukussa ja mikään ei sido mihinkään.

Onko ollut kannattavaa? Mitäs puuhastelit jos olet aivan tyhjän päällä?

Onko ollut kannattavaa? Mitäs puuhastelit jos olet aivan tyhjän päällä?

On ollut kannattavaa - mitään en kadu. Olen siis täällä töissä ollut jonkin aikaa, mutta Suomi-ikävä alkaa viedä voiton ja en tule lainkaan enää toimeen työnantajani kanssa. Myös tämä solussa asuminen alkaa riittämään.

Mitens toi vuokra-asunnon hakeminen, kun ei ole vielä koko paikkakunnalla töitä? Mulla on säästöjä ja uskon, että parissa kuukaudessa löytäisin kyllä työpaikan. Miten vakuuttaa vuokranantaja omasta maksukyvystä? Vai olisiko yksityisen kautta helpompi? Uskon, että saisin jonkun katsomaan asuntoa puolestani paikanpäällä.

Jos on pitempään ollut ulkomailla ja muuttaa takaisin suomeen niin sopeutumisessa voi olla ongelmia. Ainakin mulle ennen niin tutut paikat ei olleetkaan enää niin mieleisiä kuin mielikuvissa oli. Suomen syksy, pimeys, kosteus ja synkkä talvi voi pistää vähän mieltä apeaksi muuton jälkeen. Kaveritkin voi alkaa katsomaan vinoon, kun meuhkaat niistä jutuista mitä siellä ulkomailla koit ja näit ja eivät ymmärrä.

Tuskin noiden vuokranantajien kanssa tulee ongelmia. Selvinnee perus referensseillä ja tiliotteella pankista(että löytyy ne muutaman kuun vuokrat ennen duunia).Asiaa varmaan auttaa, jos on näyttää niille työhistoriaa osana referenssejä.

Tsemppiä prokkikseen! Muista kelalle ilmotella, että oot muuttanut takas suomeen ja hae takaisin suomen sosiaaliturvanpiiriin(jos et siihen kuulu enää). Ilmoitukseen riittää puhelinsoitto, sosiaaliturvahommaan tarvii täytellä paperia.

^Kiitos vastauksestasi. Onneksi ei tarvitse mistään etelän auringosta muuttaa, niin kulttuurishokki ei niin suuri suomeen takaisin tullessa. Ja ajattelin muuttaa vasta noin parin kk kuluttua, mutta ennakkoon nyt hiukan otan selvää miten homma menee.

Viimeksi asuntoa hakiessani vuokra-asuntojen välittäjä vaati hyvinkin tarkasti tiedot työpaikastani ja tuloistani. Miten skipata se kohta ja selvittää, että tuloja tulee olemaan? Ja tosiaan yksiö kelpaa mulle hyvin.

Missa on nama ulkomaat ? Monesta maasta on kuitenkin helppo ottaa lento tyohaastetteluun.

viela kun mainitsee etta tulee tahan haastetteluun ulkomailta, niin ei tartte sitten omaa tyomotivaatiota vakuutella niin kovasti.

Tietty jos on australiassa toissa niin sielta on aika vittumainen tulla tyohaastetteluun, matkaa kuitenkin on jonkin verran.

Vuokrakamppiahan on turussa vaikka kuinka ei pitaisi tuottaa mitaan ongelmaa. tahan menee varmaan 30min. tyopaikan kun hoitaa etukateen, niin ei todellakaan pitaisi olla mitaan ongelmia.
Suomeen sopeutuminen onkin sitten erijuttu. ma en ainakaan soputuisi kovin helpolla.

Muutto USAsta takaisin Suomeen - miten rahdata tavarat?

Ma olen kans suunnittelemassa takaisin Suomeen muuttoa taalta USAsta tulevana kesana. Onko kellaan kokemuksia/neuvoja, miten rahdata tavarat taalta suht taloudellisesti. Omaisuutta on kertynyt aika lailla reilun 5 vuoden ajan taalla asuessani, ja mieluummin ne toisin mukanani, jottei tarvi kaikkea uudelleen ostaa. Eritoten kilpailupokaalit on must saada mukaan.

Olisi kiva tuoda myos joitain sahkovempaimia, kuten iso elektroninen haudutuspata ja poyta mac tietokone. Onko kellaan tietoa, toimiiko nama Suomessa, jos hankkii vain adapterin?

Viimeksi asuntoa hakiessani vuokra-asuntojen välittäjä vaati hyvinkin tarkasti tiedot työpaikastani ja tuloistani. Miten skipata se kohta ja selvittää, että tuloja tulee olemaan? Ja tosiaan yksiö kelpaa mulle hyvin.

En usko, että asunnon saanti tulee olemaan ongelma. Ite asun Turussa ja uskoisin että ainakin Varissuo-Lauste akselilta löytyy kämppä vaikkei duunia oliskaan ja lisäksi tiedän, että osassa noista asunnoissa ei ole mitään asu väh 1v juttuja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom