Muutto maalle - mistä niitä kustannuksia tulee landella?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Oho. Mä oon kulkenut viimeksi 90-luvun loppupuolella bussilla lukioon ja tekisi mieleni väittää 100% varmuudella, että Matkahuollosta piti ostaa sellaisia litteroita, joilla matkat maksettiin. En silti uskalla väittää, koska muistan asiat näemmä pääsääntöisesti aivan päin v*ttua. :D

Oliskohan niistä litteroista ollut osa tuettua..?

Ainiin, sä olet niin vanha! Voihan se olla, että silloin ei tuollaisia tukia ollut? Minä olen kuitenkin kulkenut amikseen vuonna 2006.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Haha! Jimmy, vanha kääpä! :itku:
Veljeni, lohduttautukoomme ikiaikaisella viisaudella:

Mitä vanhempi härkä, sitä kovempi sarvi.

Bändikämpät toki voi olla huokeita maalla. Mutta se musaliike voi sitten olla sadankin kilometrin päässä. Pienemmissä kaupungeissakin on yleensä vain joku kivijalkaliike, joka myy vanhoja Landoloita, haitareita ja Tapio Rautavaaran sointuvihkoja. Ja tietty sähköurkuja. Tosin onneksi nykyään on netti ja luottokortti.

Lopultahan kyse on siitä, mistä itse tykkää. Jos haluaa Starbucksin kaffet ja käydä leffoissa jne. niin ehkä pää pehmenee kauempana. Mutta jos tykkää ajella päältäajettavalla ruohoa ja juoda kaljaa metsää katsellen, niin äkkiä muuttamaan. Pikkukaupungeissa on helppo asua "landella" mutta samalla palveluiden lähellä. "Landella" tarkoitan omakotitaloa, jossa on metsää lähellä ja satunnaisia traktoreita menee teillä. En 200 ihmisen kylää, missä paska haisee 24/7 ja naapurissa on 30 hengen lestadiolaisperhe. Naapuriin kuitenkin matkaa 500 metriä.

Minkä alan ihminen on tämä mahdollinen muuttaja? Vaihtotyön mahdollisuus sen aurauksen saamiseksi? Kiinteistö vero ainakin okt asumisessa.
Meillä ei roska auto käy, kevyt muovit poltetaan keskus lämmitys uunissa.
Yleensäkin kustannukset vaihtelee kovasti riippuen asuinmuodosta ja yhteistyökyvystä.

Zone-sarja -42%
Minkä alan ihminen on tämä mahdollinen muuttaja? Vaihto työn mahdollisuus sen aurauksen saamiseksi? Kiinteistö vero ainakin okt asumisessa.
Yleensäkin kustannukset vaihtelee kovasti riippuen asuin muodosta ja yhteis työ kyvystä.

Korjattu.

E. Ei mitään.

Oho. Mä oon kulkenut viimeksi 90-luvun loppupuolella bussilla lukioon ja tekisi mieleni väittää 100% varmuudella, että Matkahuollosta piti ostaa sellaisia litteroita, joilla matkat maksettiin. En silti uskalla väittää, koska muistan asiat näemmä pääsääntöisesti aivan päin v*ttua. :D

Oliskohan niistä litteroista ollut osa tuettua..?

Näin oli mullakin, 80-luvun alkupuolella...

Vittu et mä oon vanha

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minkä alan ihminen on tämä mahdollinen muuttaja? Vaihtotyön mahdollisuus sen aurauksen saamiseksi? Kiinteistö vero ainakin okt asumisessa.
Yleensäkin kustannukset vaihtelee kovasti riippuen asuinmuodosta ja yhteistyökyvystä.

IT-alalla kaveri. Mutta vissiin nyt o hylätty ihan pellolle muutto ja haaveillaan kaavoitetulta alueelta pikkukylältä pientaloa. Kiitos kaikille, hyviä vastauksia mitä voi kaverillekki vähän vinkata.

sellanen vielä että jos yhtään osaa korjata koneita niin ehdottomasti vanha pikku traktori. mönkijä julmetun kallis ja avuton vrt traktori ketjuilla.

Itse tuli muutettua 10km päähän kaupungista pari vuotta sitten. Neliöt kolminkertaistuivat rivarikämppään nähden, mutta asumiskustannukset nousivat noin 50€/kk. Oma likakaivo, tyhjennys kaksi kertaa vuodessa about 150€/kerta. Oma porakaivo, eli ilmaista vettä tulee hanasta. Kämppä lämpenee pääsääntöisesti ilmalämpöpumpulla ja takalla, puut omasta metsästä. Loppu sitten sähköllä. Sähkökatkoja on ollut oikeastaan vain yksi mistä oli oikeasti haittaa. Sähköt oli pois kolme vuorokautta, mutta agrekaatilla pysyi vesipumppu käynnissä ja jääkaappi ja pakstin toiminnassa.

Suurimmat haasteet on tosissaan tuon kulkemisen kanssa. Taloudessa kaksi nelivetoa, kun ei olla aina ihan ensimmäisten joukossa tuon tien auraamisen suhteen. Ei tosin enää haittaakkaan. Jos ei joku pääse pihaan, niin ei tarvitse tullakkaan...

Koira nauttii, ei juuri ole ollut hihnassa pariin vuoteen. Sama homma itsellä. Kun pääsee ruuhkasta kotiin, hermo lepää. Hiljaista ja rauhallista.

Itseasiassa rouvan kanssa suunniteltiin, että josko sitä menisi vielä kauemmas pohjoiseen, ainoa mikä jarruttaa on toimeentulo. Kun siellä missä haluaisi olla ei ole liikaa töitä tarjolla. Mutta ehkä sitten vanhoilla päivillä...

Reilut 5 vuotta maalla asumista takana ja lisä kustannuksia entiseen elämään ovat:
-Likakaivojen tyhjennys omantunnonmukaan x vuodessa, 120 euroa kerta
-ajokilsoja työmatkoista noin 16000 km/vuosi lisää kahdelle hengelle yhteensä=> 4000-5000 euroa kait jos kaikki kulut laskee (toisaalta autot vaihtuivat dieseleihin)
-roskiksen tyhjennys alle 6 euroa 4 viikon välein+ jätemaksu
-remontin vaatimia työkaluja noin 1000 euroa/vuosi

Säästöt:
-ei tarvii mehuja paljoa ostella

Meillä on siis noin 150 neliötä (+kellari) talossa ja vuokraloisena asuntona oli 70 neliöinen kerrostaloasunto. Lisänä pihasauna, autotalli ja eristetty konehalli. Elintaso nousi paljon, mutta iso osa varmaan viihtyy paremmin kaupungissa, kuin 30 kilsaa lähimmästä kaupungista. Harrastukseni eivät kärsi muutosta, koska ne ovat lähinnä jonkin sortin ulkoilua tai sitten salia kotona tai työpaikalla. Kolalla hoitelen 50 metrin pihatien ja noin 400 neliön pihan lumityöt. Eihän se vie kuin vajaat kaksi tuntia jos hieman enemmän rappaisee lunta.

Puut tulevat anopin metsästä (huomenna pitäisi tulla rekkakuorma = 6-7 vuodeksi), mitä nyt toissa tapaninpäivän myrsky kaatoi vuodeksi polttopuuta omasta pihasta. Naapurista saa taatusti luomumunia, maidot joutuu valitettavasti hankkimaan kaupasta.

Asuntoa hankittaessa vaatimuksena oli lähellä menevä asfalttitie ja alle 60 km töihin. Jos joskus eläkkeelle pääsee, niin haaveena olisi jonnekin Puumalaan muutto, Etelä-Savo on hienoa seutua.

Oikeastaan ei ole tullut mietittyä mitä on mennyt enemmän tai vähemmän. Maalle haluttiin ja maalle muutettiin.

Back
Ylös Bottom