Murtumat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Vilkkilä

VIP
Eli, itelläni käsi murtunut muutaman kerran samasta kohdasta ja on aikas heikko vieläkin. (Ollu kaikkien murtumien aikana yhteensä noin 13 viikkoa kipsissä) Mutta toinen käsi, joka on säästynyt murtumisilta on hyvässä kunnossa.

Eli. Miten voin saada tuon vasemman käden yhtä vahvaksi, kuin oikean?
Itse teen esim käsipainoilla vasemmalla kädellä kevyemmillä painoilla, kuin oikealla. Mutta esim penkissä, oikea käsi jaksaisi nostaa, mutta vasen käsi ei jaksa, niin tulos jää huonoksi. voinko esim laittaa joihinkin laitteisiin vasemmalle puolelle vähemmän painoja, kuin oikealle? vai meneekö sit epätasapainoon?

Rupee vaan ärsyttää, kun joutuu menee ton vasemman käden mukana, jolloin oikea käsi ei tunnu ollenkaan vahvistuvan :(

Jeejoojuu: -Tuota sen verran utelen, että miten onnistuit murtamaan kätesi useamman kerran samasta kohdasta? Yleensä katkennut/murtunut kohta luutuu vahvemmaksi kuin sen vierustat. Vai tuliko uusi murtuma ns. paranemisprosessin aikana?

No, riippumatta miten on käynyt, niin älä huoli, kyllä se heikompi käsi ottaa sen vahvemman ajan kanssa kiinni. Mielummin rauhassa kehittyen kuin väkisten yrittäen. Myös sen paremman käden kanssa on syytä noudattaa tuota neuvoa. Äläkä varsinkaan esim. penkissä tai muissa tanko liikkeissä mene pistämään toiselle puolelle enemmän painoja kuin toiselle. Siitä ei yleensä hyvää seuraa...

No se käsi murtu eka lautaillessa ja sit, kun sain se pois kipsistä oli lihakset ihan surkastuneet ja se murtu melkee heti uudestaa. Sit sitä jouduin aika kauan parantelee ja lääkärit sano just tota samaa et ei sen pitäis samasta kohasta murtua, mut niin vaan murtu. Rautaakin on ollut jos jonkunlaista kädessä.

Mut kai se on niinkuin kaikessa muussakin: Hiljaa hyvä tulee

En viittiny availla uutta ketjua.

Eli siis olkavarren luu paukahti katki poikki tosi nätisti penkissä tos joku 4 viikkoo sit tai jtn, 23 päivä lähtee ortoosi vittuun.. niinku oon täällä noin 3 ketjussa itkenykki.

Ilmeisesti yhteensä kuukauteen pitäs vähä varoo jne, ainaki ite niin luulen.

Onko kenelläkää kokemuksia olkavarren murtumasta, iha siis et millasta oli ortoosin/kipsin poiston jälkeinen reeni ja jnejne, ja jos oli niin minkälainen murtuma, missä ja mikä oli hoito?

Solisluu katkesi keskivaiheilta toissa päivänä. Parantumisennusteeksi sain ilmeisesti aika yleisen ajan eli kantoside pois 3-4vk päästä ja täydellinen luutuminen olisi yhdeksässä viikossa tullut. Käsivartta saa alkaa liikuttelemaan 3-4 vk päästä. Osaisiko joku neuvoa miten luutumista voi itse parantaa ja nopeuttaa? Ilmeisesti kaikista maitotuotteiden nauttimisesta on hyötyä. Onko lisäravinne puolella jotain jolla voi luutumista edistää? Mitään käytännön neuvoja ei varmaan ole näin alkuun kun käsi pitää olla liikkumatta. Kantositeen poistamisen jälkeen pitäs ilmeisesti alka kättä kevyesti liikuttamaan.

Solisluu katkesi keskivaiheilta toissa päivänä. Parantumisennusteeksi sain ilmeisesti aika yleisen ajan eli kantoside pois 3-4vk päästä ja täydellinen luutuminen olisi yhdeksässä viikossa tullut. Käsivartta saa alkaa liikuttelemaan 3-4 vk päästä. Osaisiko joku neuvoa miten luutumista voi itse parantaa ja nopeuttaa? Ilmeisesti kaikista maitotuotteiden nauttimisesta on hyötyä. Onko lisäravinne puolella jotain jolla voi luutumista edistää? Mitään käytännön neuvoja ei varmaan ole näin alkuun kun käsi pitää olla liikkumatta. Kantositeen poistamisen jälkeen pitäs ilmeisesti alka kättä kevyesti liikuttamaan.

Itsellä ollut sama vamma 2 kertaa. 3 viikon jälkeen itse pystyin aika vähän liikuttelemaan olkapäätä, mutta hienokseltaan liikuttelin kivun sallimissa rajoissa. Noin 5 viikkoa meni, että lopetin kokonaan kantositeen käytön. Vaikka olisin voinut olla ilman kantosidettä 4 viikon jälkeen, "lepuuttelin" kättä siinä viikon ajan, aina satunnaisesti. 5 viikon jälkeen aloin jumppaamaa olkapäätä ihan perusliikkeillä. Sivulta ylös ja alas, hitaasti. Sama eteenpäin, vähän niinku punttiliikkeitä olkapäälle(/rinnalle), mutta kilon painolla. Maitopurkki menee hyvin. Taaksepäin älä nostele kättä.

itellä meni marraskuussa olkavarsi katki poikki ja kolarissa vähä uudestaa tammikuussa, pysyny iha jees ehjänä kunhan ei tuu kiertoliikettä.. toisin sanoen penkki tulee tehtyä aika vitun tarkasti käsi suorassa ja tuskanhiki otsalla...

käyrähän se on, mut en usko et se oikeesti haittaa jos paino tulee kädelle suorassa eikä tuu mitn vääntymisiä

Kauanko muuten särkylääkkeitä voi syödä? Ei nuissa pakkauksissa lue. Mulla on omat lääkkeet ja en muista mitä lääkäri puhu lääkkeitten ottamisesta... Eilen olin pihalla ja kävelin pari tuntia, alko sen jlk särkemään enemmän, ei vissiin passais liikkua kämpiltä mihinkään alussa?

Maailman yleisin ohje: tee kivun rajoissa. Eli jos joku sattuu, älä tee.

Riippuu mikä kipulääke. Yleisimmät ( panacod, burana ? ) ei ole aikarajoitettuja mitenkään. Toki pitkän käytön seurauksena voi jotain sivuvaikutuksia ilmetä. Oman lekurin saatujen neuvojen perusteella kerron, eli en mikään ammattilainen ole.

Buranaa syön nyt pelkästään. 1600mg tasasesti pitkin päivää olen ottanut. Kyllä sen huomaa millon tulee tarve. 1600mg buranaa ei vissiin vielä mikään kohtuuton määrä ole? En viiti enempää ottaa kun en tiijä yhtään että kuinka kauan joutuu syömään ja toisekseen pärjään tuolla määrällä. Pari ensimmäistä päivää otin myös lisänä Norflex 100mg depotteja mutta jätin pois kun suuta kuivasi niin pirusti. Eipä tuo kivun määrä mun mielestä yhtään lisääntynyt vaikka Norflexit jätin pois.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Buranaa yleensä annetaan tulehduksen ennalta ehkäisyn vuoks. Oliko sulla mitään tikkausta/leikkausta? Norflex ei muistaakseni ole varsinainen kipulääke, vaan enemmänkin lihasrelaksantti. Eli sitä kannattaisi kyllä vetää, rentona kun pysyy lihas niin luutuminenkin nopeutuu. Buranaa saa huoletta syödä ainakin sen 3 grammaa (3000mg) päivässä, eikä tarvitse pelätä mitään sivuvaikutuksia.

Voit alkaa omatoimisesti vähentämään kipulääkitystä, sitä mukaan kun kipu vähenee.

Buranaa yleensä annetaan tulehduksen ennalta ehkäisyn vuoks.
Just joo... hoh-hoijaa... Ja mistäköhän tää "tieto" on peräisin?

Eli sitä kannattaisi kyllä vetää, rentona kun pysyy lihas niin luutuminenkin nopeutuu. Buranaa saa huoletta syödä ainakin sen 3 grammaa (3000mg) päivässä, eikä tarvitse pelätä mitään sivuvaikutuksia.
Relaksanteista ja luutumisen nopeutumista löytyy varmaankin näyttöä, eikös... No joo. En suosittaisi mihinkään vaivaan relaksantteja. Niiden hyöty on todella marginaalinen, jos sitäkään. Helvetin huonon ja vetämättömän olon niistä kyllä saa. Myös tuo 3g Buranaa päivässä on melko paksua. Pienemmilläkin annoksilla saat tehokkaasti itsellesi vatsahaavan tjmsp, ilman että siitä olisi mitään isompaan hyötyä... Aika kovia riskejä otat kun tuollaisia suosituksia antelet kovalla rinta-äänellä.

Tiedot perustuu molemmat mut leikanneen lääkärin sanoihin. Sain 3600mg buranaa ja 3600mg panacodia vedellä kipuihin.

Reseptissä tais vielä lukea "tulehduskipulääke".

Buranan vaikuttava ainesosa on ibuprofeeni joka taas ehkäisee tulehduksia ja sitä käytetään myös tulehdusten hoitoon.

Just joo... hoh-hoijaa... Ja mistäköhän tää "tieto" on peräisin?QUOTE]

Murtumien kanssa tulehduskipulääkkeet saattaa jopa "hidastaa" luutumista, mutta jos on leikkaus takana niin ehdottomasti annetaan tulehduskipulääkettä tulehduksien ennalta ehkäsyyn.

Mua ei ole leikattu eikä mitään. Pelkästään kantoside. Solisluu katkesi tasan viikko sitten ja olen pikku hiljaa vähentänyt buranan ottamista sillä olen pärjännyt vähemmälläkin. 800mg olen tänään yhteensä ottanut. Muuten pärjään ihan hyvin ilman kipua mutta aamusin herään klo 6-7 aikoihin kovaan kipuun. Joudun nukkumaan selällään paikallaan. Nousen puoleksi tunniksi ylös, otan buranan ja sitten jatkan unia taas.

Tiedot perustuu molemmat mut leikanneen lääkärin sanoihin. Sain 3600mg buranaa ja 3600mg panacodia vedellä kipuihin.

Reseptissä tais vielä lukea "tulehduskipulääke".

Buranan vaikuttava ainesosa on ibuprofeeni joka taas ehkäisee tulehduksia ja sitä käytetään myös tulehdusten hoitoon.
Siis joissain tapauksissa leikkausten jälkeen. Tuosta ei kannata ymmärtää että buranaa kandee popsia, ettei yleensäkään tule tulehduksia..

Ihan yleisenä ohjeena sanoisin, että kysykää lääkityksistä ihan oikealta lääkäriltä, joka tietää vaivastanne tai tarpeistanne jotain. Jollekkin on joskus voitu määrätä jotakin, toiselle se sama setti vaikka ihan perus asperiinia voi ollla jopa kohtalokasta. Älkää siis ihan kauheasti ottako ominpäin tai toisten (hyvää tarkoittavilla) ohjeistuksilla yhtään mitään. Kaikista sivu- ja yhteisvaikutuksista kun ei aina tiedä.

Sen kummempia lääketaustoja tutkimatta sain tuon resepetin. Toki suurehko paino, silloinen 104kg saattoi vaikuttaa noihin määriin, mutta kyllä buranaa voi vedellä aivan varmasti kuka tahansa perusterve, normaalipainoinen mies ainakin sen 3grammaa. Väitteen perusteluiksi varmaan riittää silloin saatu resepti. Toki jos jollain on muuta faktatietoa tästä sanoa, kuin "ammattilainen" nikin alapuolella (ei pahalla), niin otan mieluusti sen vastaan.

Niin siis että Buranaa voi perusterve mies huoletta vedellä sen 3g päivässä tulehdusten ennaltaehkäsyyn ilman haittavaikutuksia? Ja perusteluksi riittää että on itsekkin sellaisen reseptin joskus johonkin saanut?

No, mulla ei lue edes että ammattilainen nikin alapuolella, joten mutisen ittekseni näin taustalta vaan, jotta eipä se nyt ihan noinkaan mene...

2,4 grammaa näyttää olevan suositeltu maksimiannostus yleisellä tasolla. Suomessa keskiverto mies painaa 80kg, eli varmaan painosta johtui tuo 3,6 gramman annostus.

Lähteenä lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus.

Samassa kohdassa sanotaan, että 3,2grammaa on maksimi päivää kohden. En mene tohon sanomaan mitään, ite kun vetelin sen 2 nappia 600mg:tä 3krt päivässä, ihan reseptin mukaan. Kivut toki oli varmaan pikkusen eriluokkaa kun luun murtumistapauksissa.

E: Varmaan tähän viestiin voidaan lopettaa OT. Asiasta voi keskustella privana jos joku vielä niin tahtoo.

Kyllä sitä buranaa määrätään sekä kipuun, että leikkauksen jälkeisien mahdollisten tulehdusten estoon. Kipua saa ja pitääkin ehkäistä alussa lääkkeillä. Panacodia ja buranaa ei kuitenkaan pidä syödä kuin karkkia. Aika nopeaan saa vatsansa pilattua niillä. Itsellä ensimmäisten post.op. päivien jälkeen pahan murtuman johdosta panacodia meni 6kpl, eli paljon ja burana 600 3kpl. Nämä oli maksimiannokset minulle, 100kg miehelle. Panacodissa on kuitenkin sen verran paljon parasetamolia verrattuna kodeiiniin, että en todellakaan suosittele kauheasti niitä syömään. Lisäksi esim. ummetus voi olla aika tuttu juttu, jos niitä syö urakalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom