Murtohälytin (koti) ja lankaliittymä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
tikkikello sanoi:
Joo, no itse olen vartiointiliikkeen hälytyskeskuksessa töissä, joten tietoni perustuu ihan todellisuuteen.

Ja epäilet ettei omat kokemukseni perustu todellisuuteen?
Vai onko sinulla omakohtaista kokemusta juuri tästä tapuaksesta? epäilen..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
blackie sanoi:
Tuolla tavalla laitettua tunnistinta en sanoisi pieneläinsuojatuksi :D
Monet tunnistimet on mikroprosessoriohjattuja ja vähän älykkäämpiä.
Ne pystyy laskemaan esim. muutoksen lämpömassan.
Lisäksi monessa tunnistimessa on pulssilaskurit ja jonkinsortin muistia.

Joo, ehkäpä siksi taisin käyttää jopa "heittomerkkejä". Mutta kerroppa vähän tarkempaa faktaa noista älykkäämmistä tunnistimista, tai laita pätevää linkkiä, josta tietoa löytyy.

Ja siitä sinun tapauksestasi ei tietenkään ole tarkempaa tietoa. Tarkenna vaikka sen verran, että oliko kyseessä todellinen keikka..? Vai soititko vain poliiseille, että meillä hälyttää, menkää katsomaan.....??

Eipä ole kovin käytännöllisiä nuo IR jutut jos on kotieläimiä.

Kerran tuli häly kännykkään keskellä kirkasta päivää ja soitin poliisille. Poliisit sanoivat etteivät ensisijaisesti lähde paikalle kun ne on 90% turhia hälytyksiä. Sovittiin että ovat kuulolla ja partioauto on lähellä jos soitan uudestaan sinne. Itse ajoin työpaikalta kotiin 10 minuutissa ja maalari oil mennyt avaimilla sisään ja aiheuttanut sen hälyn, eli turha. Soitin poliisiin ja ilmoitin että turha häly. Eli tällainen kokemus minulta asialle. Tänä maalausfirman pomo maksoi mulle 50 euroa korvauksia tästä aiheettomasta hälystä. :D

Timba79 sanoi:
Eipä ole kovin käytännöllisiä nuo IR jutut jos on kotieläimiä.

Kerran tuli häly kännykkään keskellä kirkasta päivää ja soitin poliisille. Poliisit sanoivat etteivät ensisijaisesti lähde paikalle kun ne on 90% turhia hälytyksiä.

Juuri näinhän se on. Oli ne sitten teippiversioita tai "lämpömassaa laskevia", niin taitaa turhia hälytyksiä tulla, jos joku kotona pyörii...

Poliisien kommentin ymmärrän hyvin.

tikkikello sanoi:
Joo, ehkäpä siksi taisin käyttää jopa "heittomerkkejä". Mutta kerroppa vähän tarkempaa faktaa noista älykkäämmistä tunnistimista, tai laita pätevää linkkiä, josta tietoa löytyy.

Ja siitä sinun tapauksestasi ei tietenkään ole tarkempaa tietoa. Tarkenna vaikka sen verran, että oliko kyseessä todellinen keikka..? Vai soititko vain poliiseille, että meillä hälyttää, menkää katsomaan.....??

Mainitsin tuossa jo aikaisemmin että monelle se vartiointiliikeen hälypalvelu on se paras vaihtoehto.

Itse koin vaan turhaksi maksaa siitä varsinkin kun en kokenut siitä olevan mitään lisähyötyä (varsinkaan sen kustannuksiin nähden) ja niitä vikahälytyksiä tuli aivan liikaa. Ei viitsinyt maksaa sellaista palvelusta. Kiva yöllä herätä ja odottaa sydänkurkussa että onko nyt oikea murto kyseessä..vielä kivempaa todeta että se olikin väärä häly.
Hassu juttu että ne vikahälyt loppuivat samantien kun ostin itse kunnon järjestelmän ja asensin sen itse.

Sanotaan vaikka näin että jos samalle alueelle on tehty useita murtoja lyhyen ajan sisään ja samaan kohteeseen useampi murto niin poliiseille on enemmän intressiä tulla paikalle varsinkin kun voi olettaa että kyseessä ei ole väärä hälytys.

Liiketunnistimien toimintoja ja tekniikkaa voi ihmetellä vaikka eri valmistajien sivuilta.

blackie sanoi:
Liiketunnistimien toimintoja ja tekniikkaa voi ihmetellä vaikka eri valmistajien sivuilta.

Näin on. Kaikkea todellakin on kaupan. Totuus taitaa kuitenkin olla se, että ne eläinvehkeet ei yksinkertaisesti reagoi tarpeeksi alhaalla tapahtuviin lämpötilan muutoksiin. Jos lattialla käppäilee vaikka 30 kg ja 50 cm "korkea" koira, tai vaihtoehtoisesti 120 kg isäntä ryömii kännissä kotiin, niin se IR ei mitään lämpömassoja laske, vaan se joko "näkee" tai "ei näe". Onko Tomilla tähän kommenttia, kun olet em. laitteita myynytkin?

Noi hälyistä tulevat kustannuksethan pysyy nykyään kurissa juuri tuolla kk-maksulla, joka on aina sama.

tikkikello sanoi:
Näin on. Kaikkea todellakin on kaupan. Totuus taitaa kuitenkin olla se, että ne eläinvehkeet ei yksinkertaisesti reagoi tarpeeksi alhaalla tapahtuviin lämpötilan muutoksiin. Ei ne laske lämpömassoja, että onko nyt kyseessä isäntä, isännän tasnkandogi vai varas...Onko Tomilla tähän kommenttia, kun olet em. laitteita myynytkin?

Noi hälyistä tulevat kustannuksethan pysyy nykyään kurissa juuri tuolla kk-maksulla, joka on aina sama.

Mulla on jotain kokemusta mittalaitteista, antureista jne. muista härpättimistä työn puolesta.
Olen aika huolestunut jos ostamani liiketunnistimet eivät tunnista ryömivää murtovarasta, varsinkin kun valmistaja ilmoittaa niiden peittoalueen kattavan myös suoraan alaspäin.
Tietenkin uskon vaan valmistajan tietoihin joten omat kokemukseni perustuvat täysin omaan kokemukseen ja testaukseen.

Kerroin tuossa jo aiemmin aika hyviä syitä miksi en nähnyt kannattavaksi pitää vartiointiliikkeen palvelua, vaikka siinä olisi miten kuukausimaksu.
Kun ostan omat laitteet voin laajentaa sitä miten haluan ja liittää sen esim. talon automaatiojärjestelmään ja saan laitteet omaksi, ei vikähälytyksiä ja ei kuukausimaksuja joilla maksan vikahälytyksistä ja siitä että vartija soittaa mulle kun gsm-modeemi voi tehdä sen suoraan.

blackie sanoi:
Mulla on jotain kokemusta mittalaitteista, antureista jne. muista härpättimistä työn puolesta.
Olen aika huolestunut jos ostamani liiketunnistimet eivät tunnista ryömivää murtovarasta, varsinkin kun valmistaja ilmoittaa niiden peittoalueen kattavan myös suoraan alaspäin.

Jos se havaitsee ryömivän varkaan, niin se havaitsee myös koiran. Normaali IR:n peittoalue todellakin on laaja, jos niin halutaan. IR:n peittoaluettahan saadaan muutettua vaihtamalla se kuoren "kalvo" erilaiseen. Eli saadaan vaikka muutama pitkä sektori, jolla on hyvä valvoa vaikka käytävää. Tai sitten useita leveitä sektoreita, jotka valvovat laajempaa aluetta, esim. yhtä huonetta. Yksi vaihtoehto on, että kaikki sektorit ovat niin korkealla, että vaikkapa lattiatasosta 50 cm ylöspäin jätetään ilman valvontaa. Eli ei havaitse koiraa, eikä havaitse ryömivää murtovarasta.

Oma "tietoni" perustuu muutaman vuoden työkokemukseen ja jopa jonkin tasoiseen alan koulutukseen. Tosin sekin saattaa vaikuttaa asiaan, että alalla noita "eläinsuojattuja ilmaisimia" pidetään lähinnä vitsinä.

Miksi muuten vartiointiliikkeeltä hommattua järjestelmää ei voisi laajentaa?

Kyllä taidan minäkin pitää tuon omaan kännykkään soiton edelleen. Olen todella harvoin poissa kotoa öitä ja jos olen, niin naapuri on kissavahtina ja hälyttää kyllä apua jos sitä tarvitaan, eli jos hälyt lähtee päälle. Samassa kaupungissa ollessa sitä ehtii varmasti samassa ajassa paikalle mitä vartija ja ainahan kannattaa varmuudenvuoksi jo olla yhteydessä poliisiin. Silleen se poliisikin neuvoi mulle kun silloin kyselin sitä, että kannattaa niille soittaa ja varoitella asiasta, paikalle ne ei mielellään tule ensin kuten edellä jo selitin.

Eli tuo gsm-lähetin kiinnostaisi edelleen. Auttaako jos katson kotoa ton hälyttimen merkin? Osaako täällä joku sanoa saako siihen tuollaisen väsättyä? Vai kannattaako olla suoraan yhteydessä johonkin alan liikkeeseen?

tikkikello sanoi:
Jos se havaitsee ryömivän varkaan, niin se havaitsee myös koiran. Normaali IR:n peittoalue todellakin on laaja, jos niin halutaan. IR:n peittoaluettahan saadaan muutettua vaihtamalla se kuoren "kalvo" erilaiseen. Eli saadaan vaikka muutama pitkä sektori, jolla on hyvä valvoa vaikka käytävää. Tai sitten useita leveitä sektoreita, jotka valvovat laajempaa aluetta, esim. yhtä huonetta. Yksi vaihtoehto on, että kaikki sektorit ovat niin korkealla, että vaikkapa lattiatasosta 50 cm ylöspäin jätetään ilman valvontaa. Eli ei havaitse koiraa, eikä havaitse ryömivää murtovarasta.

Oma "tietoni" perustuu muutaman vuoden työkokemukseen ja jopa jonkin tasoiseen alan koulutukseen. Tosin sekin saattaa vaikuttaa asiaan, että alalla noita "eläinsuojattuja ilmaisimia" pidetään lähinnä vitsinä.

Miksi muuten vartiointiliikkeeltä hommattua järjestelmää ei voisi laajentaa?

No aikamoinen vitsi on sekin että virhehälytyksiä tulee kerran kuussa :D
Ei tietenkään ole vikahälyille immuunein ympäristö sellainen kämppä jossa on kotieläimiä. Mutta kyllä mua ainakin vituttaa jos tulee vikahälyjä koko ajan sisälle piipusta lentäneestä linnusta, oravasta, hiirestä, ilmavirrasta tai mistä milloinkin. Kummasti ne loppui kun vaihdon toiset tunnistimet.

Kun osamieni tunnistimien valmistaja ja myyjä kerran puhuu paskaa ja ja kerroit että sulla on koulutusta asiasta niin osaat sitten kerrtoa minulle miksi itse aiheutan hälytyksen jos ryömin lattialla mutta hiiri, kissa tai koira ei sitä tehnyt?
Kyseessä on kuitenkin sama huone, samanlainen linssi (täsmälleen samalla tunnistusnalueella, myös suoraan alaspäin esim. oviaukon alapuolella) mutta eri tunnistin.
Toinen tunnistin aiheutti hälytyksen jo 6 cm pituisesta hiirestä.
Tämä asia kiinnostaa minua todella.
Kyllähän se nyt on kaikkien tiedossa ettei 'eläinsuojatut' tunnistimet ole 100% varmoja mutta vähemmän ne aiheuttaa vikahälyjä kun tavallinen tunnistin tietyssä ympäristössä.

Vartiointiliikeen järjestelmä ei ollut sellainen että se oli kannattanut(antiikkinen)/ollut helposti liitettävissä muuhun sähkö/automaatiosysteemiin.

Jos IR:n toiminta kerran perustuu lämpötilan vaihteluun, niin eikö ole selvää, että riittävästä ilmavirrasta tulee hälytys? Samoin sisällä lentelevästä linnusta tai seinillä hyppivästä oravasta. Ei kai se ole vartiointiliikkeen vika, jos tuollaista tapahtuu? Eihän ne edes ole vikahälytyksiä. Ne on hoitaneet hommansa, eli havainneet lämpötilan muutoksen.

Tohon sun kissa-koira-hiiri-sinäitse -kysymykseen en ehkä osaa vastata. Varsinkaan siihen 6 cm:n hiiren aiheuttamaan hälytykseen. 7 cm hiiren olisin jo tajunnut. Mutta, tunnistimien herkkyyttähän pystyy säätämään. Eli ehkä se toinen tunnistin reagoi herkemmin ( pienempään ) lämpötilanmuutokseen, vaikka sama linssi olikin käytössä. Eli testiryhmästäsi siis vain sinä aiheutit tarpeeksi suuren lämpötilan muutoksen.

Mutta onnittelut sinulle, jos olet saanut hankittua systeemin johon olet tyytyväinen. Monelta se nimittäin ei onnistu.

Mun pointti on kokoajan ollut se että vartiointiliikeen systeemi ei vastannut odotuksiani ja kun vikahälytyksille ei ollut kiinnostusta tehdä mitään niin lopetin palvelun.
Ilmeisesti olisi ollut esim. ylivoimaista tulla siirtämään yksi jumpperi tunnistimessa jotta pulssilaskuri saatiin käytöön. Sen jälkeen loppui kaikki vedosta aiheutuneet hälytykset.
Muutenkin vartiointiliikeen toiminta oli ylimielistä ja asiakaspalvelu oli tuntunut unohtuneen.

Itse kutsun vikahälytykseksi tilannetta jossa tulee hälytys mutta kyseessä ei ole murto tai joku muu epätoivottu tilanne.
Hieman kun asiaan perehtyi itse ja viritti systeemin niin voi olla tyytyväinen ja mielin ilman turhia hälytyksi.
Mutta kuten jo monta kertaa aiemmin mainitsin niin useimmille sopii että joku liike asentaa systeemit ja tserkkaa hälytykset.

Timba79 sanoi:
Kyselin joskus vuosia sitten alan liikkeistä, että onko muita vaihtoehtoja kun toi lankaliittymä ja ne puhuivat jostakin gsm-lähettimestä, mutta ne on vissiin huippukännyköiden hinnoissa.

Ei vaan huvittas maksaa melkein 12 euroa kk perusmaksua tosta lankaliittymästä kun ei sitä käytännössä muuhun tarvitse. Mutta myöskään ei viitsisi olla ilman tota hälyttimen kännykkään soittoa.

Eli tuleeko kenellekään mieleen jotain järkevää ratkaisua tähän? Mutta joka ei maksa paljon, koska ei ole perusteita ostaa tarvikkeita silleen, että tuon kk maksun kuolletus vie vuosia.

http://www.siitek.com/

Olisko tolla sivulla ratkaisu..? Tosin tonkin GSM-härdellin hintaa tuolla 12 euroa / kk kuolettaa hetken..... Ei kuitenkaan vuosia......

:offtopic: Tästä aiheesta muistui mieleeni eräs flash-pätkä, joka liitty just vartiointiliikkeen palveluihin. Oli vissiin asiakas jättäny hieman palautetta. ;) Eikä ole siis mikään kannanotto vartiointiliikkeiden toimintaa kohtaan.

Marauder sanoi:
:offtopic: Tästä aiheesta muistui mieleeni eräs flash-pätkä, joka liitty just vartiointiliikkeen palveluihin. Oli vissiin asiakas jättäny hieman palautetta. ;) Eikä ole siis mikään kannanotto vartiointiliikkeiden toimintaa kohtaan.

Vähän samanlaisia tuntemuksia oli itselläkin kun manasin kys. palvelua ja vehkeitä itsekseni :D
Tosin vartiointiliikkeeseen kommentoin asiallisemmin mutta ehkä saavat sen verran usein tuollaista palautetta (ja aiheesta) että ylimielisesti ja hieman vittuillen vastasivat :david: kun otin yhteyttä ja kerroin (asiallista) palautta.
No kaikilla on huonoja päiviä mutta toivoin saavani asiallista palvalua jos varsinkin itse olen asiallinen vaikka vituttaisi kunnolla.

tukikohta1 sanoi:
Onko ovissa ja ikkunoissa olevilla hälyttimistä kertovista tarroista ollut käytännön vaikutusta esim Inskan tapauksessa, jossa samaan kämppään on ilmeisesti tultu useammin?

Tarrat on joka ikkunassa ja ovessa mutta eivät ole menoa hillinneet. Vakuutusyhtiö tosin osaa kertoa että estävät murtoaikeet suurimmassa osassa tapauksista. Millä tuollainenkin tilasto sitten oikein on tehty. No, ei ne haitaksikaan siellä ole.

Tuossa aiemmin oli juttu siitä miten poliisit suhtautuu siihen että soitan poliisin hätäkeskukseen ja ilmoitan että sain puhelimeeni hälytyksen.
Mulle kävi nyt sitten pari viikkoa sitten niin ja samantien lähti partio paikalle. Ilmoitin vielä että ei ole tullut vikahälytyksiä ja että siellä on käyty ennenkin tekemässä pahoja.
Hauskana sattumana langan toisessa päässä ollut kaveri tunnisti sukunimeni perusteella että oli ollut faijani kanssa joskus aikoinaan samalla asemalla töissä. On se Suomi iso maa :D

Juu, mutta ei siellä tälläkään kertaa turhaa käyty. Joku oli yrittänyt mennä sisään mutta oli tullut ilmeisesti aika nopea lähtö paikallta ja paskat housuun :D

tukikohta1 sanoi:
Onko jollain kokemuksia Sonic Safety HG-1500:sta? http://www.turvalaite.com/halytin.htm

Samalta firmalta (suomen murtosuojaus) ostettiin kotiin ja mökille toi kyseinen laite vuoden alussa, ei oo ainakaan vielä ollut ongelmia. Oli helppo asentaa, eikä hintakaan ollut huima. Mökin laitteeseen lisättiin se puhelut mahdollistava lisälaite, joten sinne saatiin tavallinen puhelinkin samalla rahalla. Toimii tosin gsm-verkon kautta, mutta toimii kuitenkin.

toffifee sanoi:
Samalta firmalta (suomen murtosuojaus) ostettiin kotiin ja mökille toi kyseinen laite vuoden alussa, ei oo ainakaan vielä ollut ongelmia. Oli helppo asentaa, eikä hintakaan ollut huima. Mökin laitteeseen lisättiin se puhelut mahdollistava lisälaite, joten sinne saatiin tavallinen puhelinkin samalla rahalla. Toimii tosin gsm-verkon kautta, mutta toimii kuitenkin.

Kiitos vastauksista. Onko toffifeelle tullut turhia hälyjä ja tuliko mukana mitään tarroja?

tukikohta1 sanoi:
Kiitos vastauksista. Onko toffifeelle tullut turhia hälyjä ja tuliko mukana mitään tarroja?

Ei ole tullut vääriä hälytyksiä, sain opastusta liikeilmaisimien asennukseen myyjältä kun en ollut varma mihin niitä sijoittaa.
Tarrojakin paketissa oli, ja lisääkin luvattiin lähettää mikäli tarvetta on.
Toimitus oli ainakin silloin ripeä, tilasin kamat tiistaina ja torstaina posti toi kotiovelle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom