murrosikäisen käsityksiä....

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
49
Nuorempi tytärpuoleni tässä eilen kysyi: "eiks se sit oo aika paljo ylipainonen jos on 170 cm pitkä ja painaa 60 kg?" Että näin... :jahas:

Voi että, ikävä kuulla tuommosta nuoren tytön suusta..:( On kyllä ihan uskomatonta miten nuorilla on noinkin väärät käsitykset siitä mikä on ylipainoa ja mikä laihuutta..Eipä siitä voi oikein muuta syyttää kuin nykyajan kauneusihanteita ja mediaa..Joka puolella on kuvia ja mainoksia luuviuluista tytöistä, ja naisten ja jopa tyttöjen lehdet pursuavat laihdutusvinkkejä! Oma osansa on tietysti myös vanhemmilla. Voi kun kaikilla nuorilla olisi niin hyvä itsetunto että olisivat tyytyväisiä itseensä sellaisina kuin ovat...

Muistan itekin, miten toi 60 oli aikoinaan kuin joku "maaginen luku"...

Kuuluu varmaan tuohon ikäkauteen, vanhemmiten tulee toivottavasti realistisempi kuva ihmisen painosta ja siitä mikä on ylipainoa ja mikä ei. Missien ilmoittamat painot on kyllä ihan hatusta, kaikki painaa alle 55kg ja pituutta on kuitenkin yli 170cm. Tai mistä sen tietää? Lihastahan niillä reppanoilla ei ole yhtään. Käsivarretkin ovat yhtä paksut, kuin mun ranteet, säälittää ihan katsella. Sitä minä ihmettelen vieläkin, kun se entinen missi Krista Järvinen sanoi lihoneensa vain muutaman kiloa ja ulkonäkö kertoi kyllä jotain ihan muuta, että mahtaako niillä olla joku erikoisvaaka? Sellainen, jossa kilo vastaa 600grammaa tai jotain? Mun vaakassa on vissiin joku vika, kun se näyttää aina vaan yli 70 kiloa? Onkohan se jotenkin jumissa? :)

No murrosikäisten käsitykset on mitä on... Itsekin joskus yläasteikäisenä luulun että sitten kun täyttää 18 vuotta niin on jo vanha käntty ja kaikki kiva on koettu alaikäisenä. Ja pitää ennenkaikkea alkaa käyttäytymään ns. aikuismaisesti eli olla joku kuiva tosikko. Taisinpa olla hieman väärässä...

:( Joo.. Toivottavasti sait neitokaiselle vähän järkevämpiä mielikuvia päähän. Tekee ite pahaa katella kun on noita katumainoksia jossa esiintyvien naispuolisten raajojenpaksuuden määrää luut.
Sekin kun luokkakaverit innostuneena totee et -vitsi kun mullakin ois toi tauti- kun on puhetta jostain aineenvaihdunnan häiriöstä jossa osa ruoka-aineista ei imeydy, et laihtuu vaikka mitä söis. :jahas: Ei oikeesti, tietääkö ne mitä puhuu?
Eikä sekään, jos rupee katsoon vastaantulevia, paljoa viehätä.
Mistä se noi luvut oli keksiny? Onkohan se vaan sitä, et ei tiä mitä ne numerot on käytännössä vai koko mielikuva tällänen.

Minä myös nuorempana luulin että 60kg on jo hirmu läski...Nykyään onneks toisin. Osasyy oli ehkä se että mm. biologiankirjoissa mainittiin aina että "otetaan keskivertonainen 50kg ja keskivertomies 70kg..."

Hm, meiän koulussa oli joskus tyttö joka oli 170cm pitkä ja painoi 60kg (älkää kysykö mistä tiedän, näin nyt vaan on) ja kaikki haukkui sitä possuksi ja aika pyöreältähän tyttö näytti...No, laihdutti sit 2kk aikana 16kg...Sit ihasteltiin...
Mutta paksulta hän näytti ehkä siksi että luusto oli tosi siro ja lihaksia nolla. Eli ts rasvakerros kovin paksu...
Mutta kuitenkin, kyseisestä tytöstä jäi esimerkki siitä että jos painaa 60kg on hirveä läski.

Voi meitä ääliöitä :)

Kummalliselta kuulostaa. Itse olen 177 cm pitkä ja painoin tuohon pituuteen kasvettuani ainakin ensimmäiset 10 vuotta tasaisesti 60-62 kg. Vaikka olinkin ystäväpiirini pisin, niin vain harvat olivat minua kevyempiä ja sainkin kaiken aikaa kuulla "miten sinä olet noin laiha" repliikkejä (ei sillä ettenkö ruipelo olisi ollutkin). Esimerkiksi silloinen bestikseni oli 10 senttiä lyhyempi, mutta saman painoinen kuin minä. Nykyisin hän on tainnut pitää painonsa, minä sen sijaan painan enemmän, mutta olen sitäkin tyytyväisempi kehitykseeni. Läskiä minussa ei ole juurikaan koskaan ollut, mutta nykyisin on sentään edes hiven lihasta.

En nyt enää ihan mikään murkku ole, mutta kyllä mun pituiselleni(164cm) ja tässä kehitysvaiheessa (ainakin itselläni) on yli 60kg aika paljon. Mutta tästä sitä vaan päästään parempaan suuntaan treenillä ja oikeanlaisilla ruuilla. :) Paino ei taida sitten enää painaa vaa'assa, kun näkee peilistä että se on lihaa vaan.;)

Mutta onhan se totta että ei niillä teineillä välttämättä oo vielä niin paljoo muotojakaan ja kyllähän sitä painoa tulee kun lantio levenee ja rinnat kasvaa ym.

Oon ite ollu 8-luokasta asti 155-senttinen ja painoin sillon jotain 43 kg ja muistan ajatelleeni et "vähän mä oisin läski jos painaisin yli 50 kg"... Nyt painan 54 kg enkä oo kyllä mielestäni mitenkään läski ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Vielä pari vuotta sitten vannoin, että en ikinä tule painamaan enemmän kuin tuon maagiset 60kg. Heh, "pahin" on ollut 70 - silloin olin oikeasti hieman "ronskissa" kunnossa, ehkä jo hieman puntti kuitenkin. Nyt semmonen 67kg. Et se siitä...

Homma on kyllä kääntynyt päälaelleen. Se mikä ei näytä ylipainolta, ei sitä ole. Mieluummin olisin oikeesti vaikka vähän läski kuin laiha, vaikka se hullulta kuulostaakin. Näyttää vaan paremmalta omaan silmään...

Treenaamattomilla teienillä kun ei oikeesti ole sitä lihasta, niin vähäisetkin kilot saattavat tehdä hyvin löysän vaikutelman. Sen takia minäkin joskus tunsin itseni pyöreäksi sellaisena 55 kiloisena.

Mäkin yläasteella halusin olla siinä normaalin alarajalla koska luulin että painavampana näyttäisin läskiltä. Oon 164cm pitkä ja esim. 50kg tuntui sillon aikas paljolta ja se 60kg vasta mielettömästi olikin! Oli se niin vaikeeta kun ei oikein tienny mitä siitä kehosta ajatella ja miltä se oikeesti näyttää. Nykyään onnellisesti 62-63kg ja nyt on ihan hyvä roppa:D Pattia ois tarkotus kasata aina vaan enempi, sit oon tyytyväinen kun painan kireenä yli 65 :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom