munuaistulehdus??

Ikä
39
onko kellään ollut sitä, millaisia oireita on aiheuttanut? alkaa hieman epäilyttää se kun muutaman päivän alamaha viiltelyn jälkeen selkää alkoi särkeä, huomenaamulla pitää soitella virtsakokeen tuloksista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä ole ollut, mutta selkäkipu ja kuume ovat tavallisia oireita. Ja labrakokeissa CRP nousee yli 40:n ja virtsakokeessakin on tulehduksen merkit.

plastique sanoi:
onko kellään ollut sitä, millaisia oireita on aiheuttanut? alkaa hieman epäilyttää se kun muutaman päivän alamaha viiltelyn jälkeen selkää alkoi särkeä, huomenaamulla pitää soitella virtsakokeen tuloksista

selkä munuaisten kohdalta yleensä "koputusarka". Kuis oot tollaseksi virtsatieinfektion päästänyt?? :jahas:

no kun on ollu ennenkin niitä tulehduksia joiden oireet ei yhtään täsmää siihen mitä nyt oli eli sitä alamahan viiltelyä niin ei sitten tullut lähdettyä sairaalaan heti kun kerran päivässä jotain pikkusta tuntu siellä mahassa.. lääkäri ei ainakaan mitenkään reagoinu tänään kun valitin selkäkipua, mutta toivottavasti siitä näytteestä jotain selviäis niin sais lääkkeetkin siihen.

Rautakeisarille tiedoksi, virtsatieinfektio voi olla myös oireeton - näin kävi eräälle ex-työkaverilleni, ensimmäinen oire oli tuo selkäkipu ja siinä vaiheessa tulehdus oli tosiaan jo munuaisissa asti.

Plastique, itselläni oli tuossa noin kk sitten myös oireina selkäsärkyä ja -kuumotusta, mutta ei onneksi munuaistulehdusta kuitenkaan (kävin labroissa, crp oli normaali ja seulakin vain lievästi positiivinen), eli kyseessä oli jokin tulehdus mallia lievä, enkä sitten saanut edes lääkekuuria. Jostain sekafloorasta muistaakseni hoituri puhui...? Olen kerran aikaisemminkin sairastanut vastaavan, ja ainoa oire on ollut nimenomaan tuo alaselän jomotus/kuumotus. Ovat kuulemma aika yleisiä meillä naisilla, nuo tuollaiset.

gillyannelta on aina mukava saada vastauksia..
tosiaan mulla se kipu tuntuu vähän ylempänä kuin alaseläs, tässä oon selkää venytelly jos jotain auttais.
outoo kyllä ettei sitten anna mitään oireita sinne minne yleensä vaan paiskautuu suoraan munuaisiin, on kyllä noiden tulehdusten kans :wall: ...

Jep, sitä tämä työkaverikin ihmetteli, kun tosiaan ensimmäinen ja ainoa oire oli pikkuhiljaa paheneva selkäsärky. Onneksi kuitenkin selvisi lääkekuurilla, ettei siis sairaalahoitoon joutunut (mikä ymmärtääkseni olisi pahassa munuaistulehduksessa ihan mahdollista sekin).

Mulla se särky tuntui muistaakseni aika lailla ala/ristiselässä. Ja oli luonteeltaan lähinnä jomottavaa/kuumottavaa, enemmän tukalaa kuin kovin kivuliasta.

Ehdottomasti kannattaa käydä siis kokeissa, jos tämänkaltaisia oireita on, mutta en kyllä välttämättä ihan ensimmäisenä munuaistulehdusta kuitenkaan epäilisi. :)

jep, tutkimuksiin vaan..
Ex-avovaimoni joutui munuaistulehduksen takia tiputukseen (antibiootteja suoneen) pariksi päiväksi. Oli siis tullut virtsaputkentulehduksesta, joka oli oireeton. Alkoi vaan mahaa ja alaselkää koskemaan vimmatusti: lääkäriin ja sieltä suoraan sairaalaan. Ei kiva.
Niin ja tuskat olivat olleet infernaaliset, eli ei mitään pientä jomotusta jne..

subotai sanoi:
Niin ja tuskat olivat olleet infernaaliset, eli ei mitään pientä jomotusta jne..

jep! tämän allekirjoitan, itse en edes kunnolla muista menneeni sairaalaan, oxanest piikin jälkeen alkoi itsekkin vasta hahmottamaan mikähän saattaa olla kyseessä, voipi olla vaikka kiviä matkan varrella jumissa, yksi tuttu lähti ampuvalanssilla niiden takia, kun ei pystynyt kun makaamaan ja valittamaan

no tuli taas lääkäris käytyä, verestä otettu tulehdusarvo oli normaali eikä virtsas mitään joten pitää kai sitten tyytyä siihen että on jotain lihassärkyä..

Otettiinko virtsahapon määrä veressä? Mullahan on tuota ongelmaa ollut. Yleensä ryyppäys ja/tai iso lihamäärä (ja hernekeitto tjs). Tai on ollut liian kovalla dieetillä. Virtsatessa on aika tavalla hajua ja alaselkään tulee kipua. Munuaisarvoissa ei sitä näy, vaikka ne on kovilla sen suuren virtsahappomäärän vuoksi. Jos antaa mennä pahaksi, saattaa tulla niveltulehduksia.

Gillyanne sanoi:
Rautakeisarille tiedoksi, virtsatieinfektio voi olla myös oireeton - näin kävi eräälle ex-työkaverilleni, ensimmäinen oire oli tuo selkäkipu ja siinä vaiheessa tulehdus oli tosiaan jo munuaisissa asti.

Plastique, itselläni oli tuossa noin kk sitten myös oireina selkäsärkyä ja -kuumotusta, mutta ei onneksi munuaistulehdusta kuitenkaan (kävin labroissa, crp oli normaali ja seulakin vain lievästi positiivinen), eli kyseessä oli jokin tulehdus mallia lievä, enkä sitten saanut edes lääkekuuria. Jostain sekafloorasta muistaakseni hoituri puhui...? Olen kerran aikaisemminkin sairastanut vastaavan, ja ainoa oire on ollut nimenomaan tuo alaselän jomotus/kuumotus. Ovat kuulemma aika yleisiä meillä naisilla, nuo tuollaiset.

ois pitänyt täsmentää: virtsatieinfektio pahenee hoitamattomana munuaistulehdukseksi jos huonosti käy.

sekafloora = ei oo tullu pimppaa pestyä riittävästi. Eli hygienian tehostusta. ;)

NuuNuu sanoi:
jep! tämän allekirjoitan, itse en edes kunnolla muista menneeni sairaalaan, oxanest piikin jälkeen alkoi itsekkin vasta hahmottamaan mikähän saattaa olla kyseessä, voipi olla vaikka kiviä matkan varrella jumissa, yksi tuttu lähti ampuvalanssilla niiden takia, kun ei pystynyt kun makaamaan ja valittamaan

virtsakivet aiheuttavat kuulemma pahimmat kivut. en oo onneksi itse kokenut.
:worship:

oliskohan sitten salilla kolhinu selän kun nyt alkaa mennä pois päin se kipu, ja edelleen, alaselkä ei oo kipee vaan siitä keskikohdilta johon venytys auttaa

munuaiskipuun ei venytykset auta joten varmaankin niin!

munuaiset kylläkin on keskiselässä, siinä alimpien kylkiluiden alla, mutta kipu niissä säteilee pitkin selkää, toki riipuen henkilöstä

Gillyanne sanoi:

Todellakin näin. Vaimolla oli joku vuosi sitten kroonisena tota virtsatietulehdusta ja se meni aina suoraan munuaisiin. Siitä ei päässyt eroon kun useamman kuukauden estolääkityksellä.

Mulla todettiin just munuaiskeräsen tulehdus ja joku munuaistauti(joku syndrooma) . Olin viikon sairaalahoidossa, tänään pääsin kotiin ja sain ilmeisesti elinikäisen lääkityksen. Sairaalaan menin kovan kuumeen ja verivirtsaisuuden takia. crp arvot oli sillon tosi korkeet. :offtopic: teki muuten tosi kipeetä se munuaisnäytepalan ottaminen, onko muilla kokemusta? Mulla se tehtiin monta kertaa ennen kuin onnistu :(

Vastataan nyt todella vanhaan viestiin.

Toi munuaistulehdus ei välttämättä oireile millään muulla tavalla kuin verellä ja proteiinina virtsassa. Ei tarvitse olla minkäänlaista kipua tai kuumeilua. Yleensä noi tulehdukset löydetään vähän "vahingossa", tai näin ainakin mulle sanottiin lekurissa.

Itse menin lekuriin, kun luulin että multa on umppari puhjennut. 13h tutkimusten jälkeen osastolle neljäksi päiväksi tarkempiin tutkimuksiin, kun selvisi että munuaisarvot huomattavasti koholla. Osastolta sitten lähete munuaisosastolle jossa otettiin koepala. (Koepala ei juurikaan sattunut, puudutus aiheutti pienen krampin selkään mutta se oli suurin kipu. Ensimmäistä näytettä en edes tuntenut, toinen aiheutti hieman epämiellyttävää tunnetta)

Koepala näytti kroonista munuaistulehdusta, joka on edennyt siihen pisteeseen, että lääkityksestä ei ole hyötyä. Lääkäri sanoi että tulehdus on voinut olla päällä useamman vuoden ja jos se olisi todettu huomattavasti aikaisemmin, olisi lääkityksellä ja ruokavaliolla pystytty hoitamaan koko homma.
Nyt edessä dialyysihoidot ja lopulta jossainvaiheessa siirrännäinen.

Nyt vähän harmittaa että lääkärit eivät paljoa kiinnittäneet huomiota virtsatesteihin työterveydenhuollossa tai intin testeissäkään. Aina kuitattiin homma flunssana.

^^ Ohoh!

Itsellänikin oli joskus teininä toi munuaistulehdus. Luulin aluks olevani pikkuflunssassa ja tein vielä duunia just siihen aikaan talvella ulkona kovassa pakkasessa, niin en oikein kiinnittäny aluks sen suurempaa huomiota mun oireisiin. Kunnes sit viikon sisällä alkoi aivan helvetillinen viiltävä kipu alaselässä ja nousi yli 40 asteen kuume. Tuntui kuin kuolemaa olisin tehny!!! :itku: Tätä jatkui kai pari viikkoa, ja en suostunu edes menee lääkärille tänä aikana kun mul tais olla joku lievä lääkärikammo silloin..!

No, onneks mut pakotettiin lekuriin viimein ja se oli ihan silmät pyöreenä mun tilasta ja ennen kaikkea siitä et miten mä olin pystyny selvii ilman lääkkeitä niistä kivuista. Sit se tauti meni aikansa kuluttua lääkkeillä ohi ja ONNEKS ei aiheutunu mitään jatkotoimenpiteitä tai muuta elinikästä vaivaa. Mut monta viikkoa tääkin tuskai kesti kaiken kaikkiaan ja oli aivan helvetillinen kokemus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom