Munuaisbiopsia

Tällä kysymyksellä otan riskin että mun nikki paljastuu aika monelle paikkakunnalla, mutta aivan sama.

Eli onko pakkiksen väessä ketään, jolle olis tehty munuaisbiopsia? Mulle tällainen tehtiin n. viikko sitten, ja mulla on nyt vähän epäilyksiä mulle annettujen
yltiöpositiivisten toipumisaikataulujen suhteen. Ai niin, ennenkuin joku koomikko aloittaa liiallisesta proteiinin määrästä safkassa tai roinaamisesta, niin ei,
meikäläisen ongelmat eivät liity kumpaankaan. Uskoisitte jos näkisitte mut, ei tartu lihas ei vaikka miten treenais :(

Mutta siis tuo biopsia mulle tehtiin, ja siinähän tyrkätään ne värkit vajaan sentin viillosta alaselän lihaksen läpi sinne pelipaikoille, eli jonkinmoinen repeämä siihen lihakseen
tulee väkisinkin. Tapasin operaation yhteydessä pari eri lääkäriä, ja toipumisaikataulu-ennuste liikuntaan palaamisen suhteen riippui kummalta asiaa kysyin. Toinen arveli että pääsen
takaisin kuntosalille jo n. viikon kuluttua (juu ei, edelleen pelkkä kyljen kääntäminen sängyssä tuntuu kuin puukko iskettäisiin alaselkään), toinen taas sanoi että parin viikon
päästä operaatiosta voisi varovasti aloitella (kuulostaa edes vähän järkevämmältä, mutta voin vannoa että ei tule onnistumaan, hyvä jos töihin kykenee).

No netistähän tunnetusti löytyy totuus kaikkiin asioihin, eli eikun tarkistamaan. Suomessa tuo parin viikon tauko liikunnasta mainitaan aika monessa yhteydessä, mutta epäilenpä,
ettei yksikään biopsian läpikäynyt paljoa mavettele tai kyykkäile parin viikon päästä salilla. Ulkomailla puhutaan jopa 4 vkon tauosta raskaamman liikunnan osalta, ja se alkaa
kuulostaa siltä että arvion on tehnyt joku joka tuntee edes auttavasti ihmisen lihaksiston toimintaa.

Ja tietysti tuon lihaksen raiskaamisen lisäksi myös se munuainen ottaa aika pahasti iskua biopsian aikana, eli voi olla että nuo lekurien arviot liittyy pelkästään munuaisen
toipumiseen?

Mutta onko pakkislaisilla kokemusta kyseisestä operaatiosta? Jos on, niin miten pitkään teillä tuli taukoa salitreeneistä? Vittumainen paranneltava, kun ei oikein tiedä mitä
tässä parantelee ensisijaisesti, lihasta vai munuaista, vai molempia. Auttaisi tietysti neuvojia, jos osaisin kertoa että minkä lihaksen läpi tuossa mentiin, mutta suoraan
sanoen ei hajuakaan. Joku alaselän lihas pakaran yläpuolella.

Ja ettekä pyydä soittamaan sairaalaan ja kysymään asiaa, sitä on jo kokeiltu heikoin tuloksin, samat arvaukset kuin heti operaation jälkeen.

Saa vastata privallakin jos ei julkisesti halua sitä tehdä.

Normi paksuneulavälinein munuaisbiopsiat otetaan, neuloja on halkaisijaltaan eri kokoisia mutta about millimetrin luokkaa ovat olleet ne mitä minä olen nähnyt. Mitään älytöntä lihastraumaa tuossa toimenpiteessä ei siis kyllä synny ja nätti neulanreikä umpeutuu nopeasti :) Lääkäri ohjeissaan ajatteli varmasti ensisijassa munuaista, verekäs elin joka voi vuotaa paljon lyhyessä ajassa jos huonosti käy. Lävistetyksi tuossa tulevat ainakin latissismus dorsi ja paraspinaalilihakset, ja joku quadratus lumborum lihas jossain siellä hollilla on kans...
Etköhän lähiviikkoina palaile hiljalleen raudan ääreen :)

Normi paksuneulavälinein munuaisbiopsiat otetaan, neuloja on halkaisijaltaan eri kokoisia mutta about millimetrin luokkaa ovat olleet ne mitä minä olen nähnyt. Mitään älytöntä lihastraumaa tuossa toimenpiteessä ei siis kyllä synny ja nätti neulanreikä umpeutuu nopeasti :) Lääkäri ohjeissaan ajatteli varmasti ensisijassa munuaista, verekäs elin joka voi vuotaa paljon lyhyessä ajassa jos huonosti käy. Lävistetyksi tuossa tulevat ainakin latissismus dorsi ja paraspinaalilihakset, ja joku quadratus lumborum lihas jossain siellä hollilla on kans...
Etköhän lähiviikkoina palaile hiljalleen raudan ääreen :)

Kiitokset etenkin noista lihasten nimeämisistä, on tässä tullut jo muutamat lihaskartat netistä tutkittua tämän päivän aikana :)

Ja joo, samat fiilikset itsellä tuon lihaksen vaurion suhteen, aika siistiltä tuo sisäänmenoaukko vaikuttais. Oudosti vaan kipuilee ja antaa sellaista paineen tunnetta, mutta voihan se olla että lääkärinkin mainitsema munuaiskalvon venyminen aiheuttaa eniten noita tuntemuksia.

Mutta jospa sitä malttais nyt ainakin sen reilut pari viikkoa operaation jälkeen pitää täyttä treenitaukoa, ja kokeilis sitten pikku hiljaa mitä pystyy tekemään.

Todella myöhänen vastaus, mutta menköön.

Muistaakseni pari viikkoa oli tuo aika mitä suositeltiin, ja eikä ainakaan itellä enää viikon jälkeen ollut mitään oireita. Ensimmäiset pari päivää oli tuskaa, koska mulla meni selkä aivan lukkoon tuosta operaatiosta, mutta siis tuo haava ei ainakaan itseä vaivannut tuon jälkeen ollenkaan.

On muuten ollut yksi kivuliaimmista toimenpiteistä mitä itselle on tehty.

Back
Ylös Bottom