Multivitsku 1 / päivä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lexx
  • Aloitettu Aloitettu
Akkeli sanoi:
Niin no, tohon en kyllä osaa vastata. Oon vaan saanut tällaisen neuvon (ja joskus tainnut jossain kirjassakin lukea), että sinkki ja magnesium erikseen. Ja eikai niiden imeytyminen heikkene mitenkään dramaattisesti vaikka ne nautittaisiinkin samaan aikaan.
Eikös se ollut sillain, jotta kalsium häiritsi noiden kummankin imeytymistä ja sinkillä ja magnesiumilla ei olisi keskenään ongelmia.
No enpä tähän hätään löytänyt mitään referenssiä tuohonkaan ja ne vähät mitä löysin, tutkivat sinkin ja magnesiumin vaikutusta kalsiumin imeytymiseen.
Niissä tutkimuksissa ei löytynyt vaikutusta kuin ylisuurilla annostuksilla ja silloinkin vain hyvin pientä.
Taitaapi olla loppupeleissä aivan sama ottaako nuo yhdessä vai erikseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarvis sanoi:
Eikös se ollut sillain, jotta kalsium häiritsi noiden kummankin imeytymistä ja sinkillä ja magnesiumilla ei olisi keskenään ongelmia.
No enpä tähän hätään löytänyt mitään referenssiä tuohonkaan ja ne vähät mitä löysin, tutkivat sinkin ja magnesiumin vaikutusta kalsiumin imeytymiseen.
Niissä tutkimuksissa ei löytynyt vaikutusta kuin ylisuurilla annostuksilla ja silloinkin vain hyvin pientä.
Taitaapi olla loppupeleissä aivan sama ottaako nuo yhdessä vai erikseen.

En kyllä itsekään löytänyt mitään faktaa asiasta. Toi käsitys mulla vaan on jossain vaiheessa iskostunut takaraivoon. Pitää vielä kysästä tässä joku päivä yhdeltä kaverilta asiasta, sen luulis tietävän ja se muistaakseni just puhui tosta jotain. Tosin voi olla hyvinkin mahdollista että mulla on vaan mennyt nimet sekaisin.

Akkeli sanoi:
En kyllä itsekään löytänyt mitään faktaa asiasta. Toi käsitys mulla vaan on jossain vaiheessa iskostunut takaraivoon. Pitää vielä kysästä tässä joku päivä yhdeltä kaverilta asiasta, sen luulis tietävän ja se muistaakseni just puhui tosta jotain. Tosin voi olla hyvinkin mahdollista että mulla on vaan mennyt nimet sekaisin.

Moni tuntuis ainakin sotkevan ton magnesium-sinkki-jutun tuohon magnesium-rauta-juttuun.
Oon tällaisen tännä joskus postittanut:

Ruoan sisältämästä sinkistä imeytyy 30-50 %. Imeytyminen on tehokkainta saannin ollessa vähäistä. Ravintotekijöistä kuidun ja palkokasvien fytaattien on todettu sitovan sinkkiä imeytymättömään muotoon. Ravintoainevalmisteina kalsium ja rauta saattavat vähentää sinkin imeytymistä, mutta ruokavaliosta saatuina, fysiologisina määrinä rauta ja kalsium eivät vaikuta sinkin imeytymiseen.
Ohutsuolen solut säätelevät sinkin siirtymistä verenkiertoon. Imeytynyt sinkki sitoutuu solun metalleja sitovaan proteiiniin, metallotioneiiniin, jonka muodostusta ruoan suuri sinkkipitoisuus lisää. Ylimääräinen sinkki erittyy sitojaproteiiniin kiinnittyneenä ohutsuolensolujen mukana ruoansulatuskanavaan.

Ohutsuolen soluista sinkki siirtyy verenkiertoon, jossa sinkki kulkeutuu proteiiniin sitoutuneena. Sinkkiä on kaikissa kehon nesteissä, kudoksissa ja elimissä. Elimistön kokonaissinkistä (1,5-2,5 g) pääosa on lihaksissa (n. 60 %) ja luustossa (30 %), joskaan luukudoksen sinkki ei ole aineenvaihdunnallisesti aktiivisessa muodossa.
http://www.avoin.helsinki.fi/materi...is_sinkki.shtml

Eli tosta vois päätellä että sinkki tabletit kannattaa ottaa tyhjään vatsaan. Tosin jos kaikkia tällaisia juttuja miettis niin menis tää aika vaikeeks.

En koko viestiketjua läpi lukenut, mutta kun tässä pohdittiin sitä onko noiden liikasyömisestä jotain haittaa niin itsellä tuli mieleen, että ostin tuossa 3 tuubia Pirkan C-vitamiiniporeita. Joka aamu olen noita nakannut aamupalan perään nassuun. Sitä vaan mietin, että noissa tuntuu olevan kohtuu runsaasti tuota C-vitamiinia. 1 gramma / pore eli purkin mukaan 1670 % päivätarpeesta :hyper: Tuohan on kuitenki kohtuu pirun paljon kun jossain multitabseissa C-vitamiinia on se ehkä 1/3 tuosta määrästä.

Taby sanoi:
1 gramma / pore eli purkin mukaan 1670 % päivätarpeesta :hyper: Tuohan on kuitenki kohtuu pirun paljon kun jossain multitabseissa C-vitamiinia on se ehkä 1/3 tuosta määrästä.

Multivitassa ja -tabsissa on muistaakseni juuri tuo päivän tarve eli ei lähellekään 1/3. Voit pistää poreen vaikka puoliks ja ottaa toisen puolikkaan myöhemmin, näi n tein berocan kanssa kun huomasin että kusi oli aika voimakkaan väristä kokonaisen tabletin jälkeen.

astro sanoi:
Multivitassa ja -tabsissa on muistaakseni juuri tuo päivän tarve eli ei lähellekään 1/3. Voit pistää poreen vaikka puoliks ja ottaa toisen puolikkaan myöhemmin, näi n tein berocan kanssa kun huomasin että kusi oli aika voimakkaan väristä kokonaisen tabletin jälkeen.
Juu vois olla ihan jees idea. Melkoista jaffaahan tuota tulee pönttöön nakeltua.

C vitsku on vesiliukost, ei oikee övereit voi vetää.. Eli tulee kusen/hien mukana ulos "turha" tavara..

Se vaan liika c hapattaa kusta ja saa aikaan soraa eli munuaiskivet. Kivi kulkeutuu virtsajohtimiin jää kiinni ja aiheuttaa erään kovimmista kivuista mitä ihmiselle tulee.

:wanha:

En viitsinyt asiani tähden uutta thrediä perustaa joten söörtsin vähä ja päädyin sitten tähän. Eli noista vitamiineistä vielä vähän lisää tietoa mulle kiitos :rolleyes:

Mitä enemmän tulee kokemusta ja taitoa niin alkaa ruokapuolikin hioutua paremmaksi ja paremmaksi. Viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota vitamiinien saantiin. Esim. C-vitamiinin saantisuositus noissa perus purnukoissa näyttäis olevan 60 mmg. Tiedän että kovaa reenaavilla vitamiinien tarve on monin kertainen tuohon suositukseen verrattunu mutta tuolta FAQ osiosta lueskelin että porukka kiskoo gramman tai kaks päivässä C-vitamiinia :eek: Kyllä varmaan reilun kokoset bodarit tarviiki tuon määrän mutta entäs sitten me ei-niin-reilun-kokoiset (vielä :evil: )? Millainen olisi sopiva vitamiinien saanti? Itse olen nyt syönyt tuota C-vitamiinia 200-300 mmg päivässä. Entäs sitten muut vitamiinit?

Thänks jo etukäteen :)

Mä vedän c-vitamiinia yleensä n. 500 mg päivässä, jos vähänkään meinaa olla flunssantunnetta niin sitten reilummin. En ymmärrä noita 2 g annoksia tavallisilla salijampoilla.

Ookoo, kiitän :)

Entäs sitten noista muista vitamiineista, C-vitamiinihan on vesiluikonen joten siinä ei ole oikestaan pelkoa yliannostuksesta mutta sitten kun taas esim. E-vitamiini on rasvaliukonen? Multitapseja oon nyt ottanut 2 nappii päiväs ja sit C-vitamiinia tuon edellä mainitsemani määrän sekä 20 mmg E-vitamiinia.

No mulla tulee 1250 yksikköö C:tä vuorokauteen syyystä että taitan sen 500 mg:n napin kahtia ja otan joka aterialla puolikkaan = 5 x 250. Muunlainen järjestely menis jo säätämiseks. Haittaa ei oo ilmenny ja sikäli kun C:stä hyötyä on niin eiköhän ne tolla annostuksella jo ilmene.

(jotain jäännösmääriä voi mahtollisesti tulla vielä ruoista)

eedit: niin ennen/jälkeen reenin menee vielä yhteensä 1 l. aplaria, kait siitäkin tulee C:tä. Mitään suurempää teoriaa ei kylläkään piile tän aplarin takana, on vaan puhdas mieliteko. :kuola:

itelläni on tullut tavaksi ottaa aamuin ja illoin multivita + 500g C-vitsku. Eli päivässä tuloo reipas gramma ceetä ja mitäkaikkea sitä nyt noissa multivitskuissa sitten onkin.. Ihan hyvin on tuolla systeemillä pelannut. Eihän noilla mitään ihmeitä saa aikaan mutta mielestäni ne kuuluvat terveelliseen ruokavalioon.

EI HUOLTA... SITÄPAITSI OSA "YLIANNOSTUKSESTA" TULEE ULOS ITSESTÄÄN...
Ja vaikuttaapa joillekkin henkiseen puoleenkin nuo vitamiinit, ei sairastele, tai sairastaa melkein heti, kun jää ottamatta vitamiini aamusella ,
:hyper: JA ITSE HUOMAA SEN.. :hyper:

Tietääkö kukaan mitään taulukkoa mistä näkisi miten paljon kovaa treenaava voi huoletta syödä tiettyjä vitamiineja? Kaipa se olisi tänne jo laitettu..

Toki haluaisin optimoida myös vitamiinien saannin.

Fighter1157 sanoi:
Tietääkö kukaan mitään taulukkoa mistä näkisi miten paljon kovaa treenaava voi huoletta syödä tiettyjä vitamiineja? Kaipa se olisi tänne jo laitettu..

Toki haluaisin optimoida myös vitamiinien saannin.

Fighter, alla Olympiakomitean :Ike: taulukko aiheesta. Olympiakomitean urheiluravitsemusosioista on vastannut pitkälti ravitsemustutkija P.Borg, joten Ike-kamaa nuo eivät ole.
http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/vitamiinit_ja_mineraalit/

Pakkikselta pari threadia josta aiheesta sillisalaatin joukossa varsin mainiota settiä mm. Anssin toimesta:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32510&highlight=c-vitamiini

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=8588&highlight=c-vitamiini

:kippis1:

Kiitos ja kumarrus! Eikun opiskelemaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom