Multibboottaus mallia ME + XP

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ahvena
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoitus olisi laittaa koneeseen kaksi käyttöjärjestelmää, ME ja XP. Linuxin ja XP:n kanssa olen vielä pärjäillyt, jos olen asentanut linuxin viimeisenä ja käyttänyt sen omia käynnistyslaitaimia, jotka ovat niin maanmainioita ja monipuolisesti muokattavissa. Vaan miten on XP:n lataimen laita? Voiko sen määritellä lataamaan ME oletuksena niin, että mikäli XP:n haluaa pitäisi 3 sekunnissa tehdä valinta. Onnistuukom määrittely jo asennuksen aikana, vai pitääkö muokkailla boot.iniä tai vastaavaa?

Joku varmasti kysyy miksi ME + XP, joten: Kone tulee yhteiskäyttöön ja molempiin käyttiksiin löytyy lisenssit. Toinen käyttäjäryhmä haluaa ehdottomasti ME:n, koska pelkäävät että eivät opi uutta. Toiset taas tarvivat XP:n, koska ME:ssä ei pyöri kaikki tarvittavat sovellukset. Itse laittaisin pelkän XP:n ja kaikki sen mukana tulleet graafiset hienoudet pois, kahden käyttiksen kyhäelmää kaivataan, niin sellaisen sitten läjään.

Ei ole pakko vastata, jos ei halua tai jaksa. Ajattelin kysäistä, jos joltakin löytyisi kokemusta jonka on valmis jakamaan muillekkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ole ME ja XP yhdistelmää käyttänyt, mutta XP ja Windows2000 on samassa koneessa ja boot.iniä jouduin muokkaamaan. Kummatkin on niin uusia OS:iä, että luulisi menevän kivuttomasti samalle koneelle ja en usko että tarvitsee noihin tiedostoihin kajota. Luulisi löytävän hienosti toisensa. Muistaakseni oletukseksi tulee ensin laitettu käyttis, korjatkaa jos olen väärässä. Boot.inistä tuon tosin voi helposti vaihtaa.

Asenna ME ensiksi normaalisti koneeseen. Sen jälkeen XP vaan koneeseen, sen asennus tunnistaa automaagisesti koneessa olevan ME:n. Eli alussa tulee normaali tuplabootti 30sekunnin ajalla. Ton ajan voi sitten muuttaa XP:ssä ohjauspaneeli-järjestelmä-lisäasetukset-käynnistys ja palautuminen.
Sieltä saa tehtyä tarvittavat muutokset.Boot.ineihin ei ole mitään tarvetta mennä missään vaiheessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom