Muita Instant Pot hurahtaneita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dopey
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

Dopey

Easy like Sunday morning
Ikä
54
Kaupunki
US of A
Olen aika old skool keittiöhärveleiden suhteen. Pitkään meillä ei ollut kuin mikroaaltouuni jenkkeihin muuton jälkeen - kahvit keittelen liedellä moka potilla, ja leivät voi paahtaa pannulla. Ensimmäinen repsahdus oli Blendtec blenderi, ja vastikään ostin Instant Potin, eli kanadalaisen painekattila/slow cooker/riisikeitin/jne. härpättimen Amazonista. En tiedä, onko tuo joku ostoskanavahimmeli, vai myydäänkö sitä kivijalkakaupoissa.

Tähänastisen perusteella aivan fantastinen kapistus. Kokeilin eilen tehdä pulled porkia ja siihen bbq kastiketta. Aikaa kului reilu tunti, ja lopputulos oli parasta nyhtöpossua, mitä itse olen ikinä saanut aikaan. Teoriatausta on sellainen, että kova lämpötila sulattaa lihan nihkeämmät osat, eikä nesteet pääse karkuun kun kansi on tiiviisti kiinni.

Muita painekattilahörhöjä palstalla? Parhaat reseptit jakoon!

Olen aika old skool keittiöhärveleiden suhteen. Pitkään meillä ei ollut kuin mikroaaltouuni jenkkeihin muuton jälkeen - kahvit keittelen liedellä moka potilla, ja leivät voi paahtaa pannulla. Ensimmäinen repsahdus oli Blendtec blenderi, ja vastikään ostin Instant Potin, eli kanadalaisen painekattila/slow cooker/riisikeitin/jne. härpättimen Amazonista. En tiedä, onko tuo joku ostoskanavahimmeli, vai myydäänkö sitä kivijalkakaupoissa.

Tähänastisen perusteella aivan fantastinen kapistus. Kokeilin eilen tehdä pulled porkia ja siihen bbq kastiketta. Aikaa kului reilu tunti, ja lopputulos oli parasta nyhtöpossua, mitä itse olen ikinä saanut aikaan. Teoriatausta on sellainen, että kova lämpötila sulattaa lihan nihkeämmät osat, eikä nesteet pääse karkuun kun kansi on tiiviisti kiinni.

Muita painekattilahörhöjä palstalla? Parhaat reseptit jakoon!
Höh, wanhahko ketju jo eikä yhtään keskustelua. Osui kyllä mun silmään kuin tilauksesta, koska mä olen jonkinlaista painekattilaa / slow cookeria tässä haaveillut jo jonkin aikaa. Ei vain taida mahtua kaappeihin kun siellä on kaikkea kahvinkeittimestä pastakoneeseen ja vohveliraudasta blenderiin vaikka niitä tulee käytettyä aniharvoin. Painekattilalla olisi varmaan samanlainen kohtalo. Mutta olishan se hyvä tuollaisiin hommiin. Suomessa noi ei ole järin yleisiä ja siksi varmaan täälläkään ei keskustelua ole. Vielä muutama vuosi sitten karjalanpaisti oli extremeintä slow cookingia mistä kukaan oli kuullut (ja sekin pilataan vain 2-3 tunnin paistoajalla) ja kaikki "huonommat" ruhon osat oli - ja on kyllä edelleenkin - melkein jätettä, koska ne on sitkeitä. Varmaan onkin jos koittaa vain paistaa pannulla tai tehdä jotain lihasoppaa. Ei ihmiset oikein tiedä mitä tuollaisella tekisi kun ei ole sellaista ruokakulttuuria.

Joo aika hiljaista on. Teen huomenna taas näitä, oli lähimarketissa baby back ribsit tarjouksessa:

Itse kuulun Instant Pot faneihin, laitteeni on juuri tuo mikä näkyy yllä videon kuvassa. Olen keski-ikäinen perheellinen mies ja huomannut että aikaa säästyy uskomattoman paljon. Tilasin sen ihan mainoksen perusteella englannin Amazonista v. 2017, maksoin muistaakseni 120 €. Se ollut käytössä joka ikinen päivä siitä asti. Sillä teen aamupuuron 4 min, keitän munat kypsiksi 5 min, pasta 4 min, riisi 5 min. Lisäksi teen samassa kattilassa alla esim. pasta jonka seassa raaka kana/pavut/soijarouhe/vihannekset ja mukana tulleen ritilän päällä samaan aikaan (syvässä kipossa) lämpenee esim. pastakastike tai tomaattisose. Kaikki valmiiksi ja kypsäksi 5 min keitolla. Samoin alle ensin riisi ja vesi (+vihannekset ja mausteet), samaan aikaan ritilän päälle jäiset kananrintapalat pakkasesta, 7 min ja kaikki täysin mehukasta ja kypsää.

Samoin olen tehnyt espanjalaisen munakkaan, makaronilaatikon ja periaatteessa kaiken. Kun sen nopeuteen on tottunut niin ei mitään intoa alkaa liedessä sotkemaan montaa astiaa. Käytän sitä myös mikrona (kun moista sydämetöntä laitetta en kotiini huoli), eli lämmitän minuutissa minä tahansa mikroruoan ilman että yhtään kuivuu tai palaa (kun laittaa pienen lorauksen vettä pohjalle jotta höyryä muodostuu). Ainut mihin se ei sovellu on leivän tai kakun paisto, ohjeiden mukaan onnistuu mutta todellisuudessa jää vaaleaksi ja vetiseksi. Kätevää siinä on että ei tarvi kuin heittää raa'at aineet sisälle, sulke kansi ja odottaa että piippaa kun on valmis. Mainitsemani minuutit ovat siis keittoaikoja, lisäksi siis aika joka kuluu että lämpenee kuumaksi.

Itse en tule vaihtamaan koskaan pois, tilaan uuden heti kun tuo hajoilee, nyt siis kestänyt yli 3 vuotta päivittäisellä 2-3 kerran käytöllä. Kiireiselle joka ei halua seistä lieden vieressä tai vain laiskalle ihan täydellinen laite!

Onko noi haudutuspadat mitä Suomessa myydään, sama juttu?
Paineominaisuus taitaa näissä olla se juttu ja moni haudutuskattila on nimenomaan hitaaseen kypsennykseen, mutta ainakin Crock-Pot Express näyttäis soveltuvan myös paineessa kypsentämiseen.

Kävin hakeen Crock portin pressure cookerin. Mut ainoa ongelma tässä on ettei mitään vitun hajua kauanko esim kana, liha, riisi jne pitää tuolla hillua.
Oman kokemuksen mukaan suurinpiirtein puolet lieden keittoajasta riittää kun paineella kypsentää. Itse käytän esim. kanan kypsentämiseen vain puoli desiä vettä pohjalle, höyryssä kypsyy nopeasti. Rohkeasti kokeilemalla ne selviää.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Oman kokemuksen mukaan suurinpiirtein puolet lieden keittoajasta riittää kun paineella kypsentää. Itse käytän esim. kanan kypsentämiseen vain puoli desiä vettä pohjalle, höyryssä kypsyy nopeasti. Rohkeasti kokeilemalla ne selviää.
Nyt oon duunannut kerralla 7 minuutin ajalla isot kanafileet ja sitten kaikki vihreet sekaan. On kyllä loistava vekotin tämä. Syön niin paljon paremmin nyt kun kalaakin saa niin saatanan helposti. Lohifilekin tulee täydelliseksi tolla.

Nyt oon duunannut kerralla 7 minuutin ajalla isot kanafileet ja sitten kaikki vihreet sekaan. On kyllä loistava vekotin tämä. Syön niin paljon paremmin nyt kun kalaakin saa niin saatanan helposti. Lohifilekin tulee täydelliseksi tolla.
Tämä laite saattaa olla historiallisesti se vallankumous jolla miehet alkaa oikeasti tykkään kokkaamisesta :giggle:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom