Muistin lisäys 1 gigaa --> 1,5 gigaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun muisti maksaa lähes 40% vähemmän kuin muutama kuukausi sitten, ajattelin kysyä nopean ja todennäköisesti tyhmän kymysyksen... Emossani on kaksi puolen gigan muistikampaa sloteissa 1 ja 3. Tukeeko emolevy normaalisti sitä kolmatta palikkaa, jos tökkään tuohon keskelle vielä yhden 512 MB DDR 400 Mhz -palikan? Luultavasti vastaus on "tukee", mutta muistan lukeneeni jostain Muropaketista sellaista, että jotkut emot eivät tue sitä kolmatta palikkaa tai jotain. Joku koneista tietävä voisi valaista. :)

edit: emo ASUS A7N8X-E Deluxe

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
A7N8X taitaa tukea muistia 3GB asti. Ja myös kaikkia kolmea slottia samaan aikaan. Ei ole 100% varmaa, mutta ainakin 95% :)

se että muisti palikat laitetaan noin 1 ja 3 slottiin viittaa vähän siihen että käytössä olisi dual channel muisti ominaiusuus emossa. Tämä nopeuttaa muistin toimintaa ja toimii vain 1. ja 3. slotissa... eli jos lisäät tohon 2. slottiin muisitn voipi olla että tämä dual channel ei toimi enää... mutta taas toisaalta jos emosi ei ole dual channel emo niin sillä ei oo mitään välii mihin niitä muisti kampoja tökkäät

mulla on tuo sama emo kuin tomilla, ja olen monesti ihmetellyt että miksi yksi noista kolmesta muistipaikoista on sininen, kun muut ovat mustia? Tarkoittaako tuo juuri sitä että jos haluaa käyttöön dual channelin niin tulee käyttää noita kahta mustaa paikkaa?

Tomi sanoi:
Nyt kun muisti maksaa lähes 40% vähemmän kuin muutama kuukausi sitten, ajattelin kysyä nopean ja todennäköisesti tyhmän kymysyksen... Emossani on kaksi puolen gigan muistikampaa sloteissa 1 ja 3. Tukeeko emolevy normaalisti sitä kolmatta palikkaa, jos tökkään tuohon keskelle vielä yhden 512 MB DDR 400 Mhz -palikan? Luultavasti vastaus on "tukee", mutta muistan lukeneeni jostain Muropaketista sellaista, että jotkut emot eivät tue sitä kolmatta palikkaa tai jotain. Joku koneista tietävä voisi valaista. :)

edit: emo ASUS A7N8X-E Deluxe

Jep, mulla on ollu sama lankku ja kolme 512 Mt kampaa siinä kiinni. Tuo on Nforce2 piirillä joten taidat menettää dual kanavan, mutta veikkaampa, että et sitä missään huomaa.

metalman sanoi:
mulla on tuo sama emo kuin tomilla, ja olen monesti ihmetellyt että miksi yksi noista kolmesta muistipaikoista on sininen, kun muut ovat mustia? Tarkoittaako tuo juuri sitä että jos haluaa käyttöön dual channelin niin tulee käyttää noita kahta mustaa paikkaa?

Jep tuota se meinaa.

Sininenporkkana sanoi:
mutta taas toisaalta jos emosi ei ole dual channel emo niin sillä ei oo mitään välii mihin niitä muisti kampoja tökkäät

Kyllä tapana taitaa olla täyttää slotit ykkösestä lähtien. Tietenkin dual channel pois lukien.

Ok, on toi dual channel -emo. Eli paree olis esim ostaa 2 x 1 GB sitten joskus, kun tarvetta tulee? Gigallahan nyt pärjäilee ihan mainiosti vielä pitkän aikaa.

juu eipä toimi enää dual chaneli jos lykkäät siihen sen kolmannen kamman. Käytännössä ei se nopeusero ole kovin suuri, mutta ompahan ainakin pikkasen. Eli jos haluut säilyttää sen sen dual chanelin niin eipä auta kuin hankkia 2 uutta kampaa vanhojen tilille.
opas

Vois sanoa niin, että jos toi toimii ok eikä swäppää niin sitten älä pistä uutta kampaa. Mutta jos tahmaa niin sitten kannattaa uhrata tuo duol channel (esim. kuvankäsittely, videonkäsittely, musa, jne..). Nopeus ei taida käytännössä paljoa muuttua.

ASUS A7N8X-E Deluxe ja muistit

Sama emolevy, revisio 1.1 (lukee emolevyn pinnassa). Takuuvaihdetussakin sama hämärä vika, jonka vuoksi yksinäinen 512-megainen kampa toimii ainoastaan DIMM_B1-paikassa. Muissa virheilee. Nettijuttujen mukaan toisen kamman lisääminen ei pitäisi aiheuttaa virheilyä, kun dual channel aktivoituu. En ole testannut.

Emolevyn ohjekirjan mukaan dual channelin pitäisi toimia myös kaikkien kolmen muistipaikan ollessa käytössä.

ASUS A7N8X-E Deluxe, User Guide, sivu 2-9.

kaalis sanoi:
Emolevyn ohjekirjan mukaan dual channelin pitäisi toimia myös kaikkien kolmen muistipaikan ollessa käytössä.

ASUS A7N8X-E Deluxe, User Guide, sivu 2-9.

Tässä kohtaa vois siis sanoa RTFM :D

Ja muutenkin ei enää ole hyötyä lisätä gigasta eteenpäin, jollei satu tekemään jotain videokäsittelyä.......

Kyllä ton dual-channelin puuttumisen ainakin pelejä pelatessa huomaa. Ja kyllä ton 1,5 gigaakin saa hyvinkin äkkiä käytettyä. Ei tarvi kun muutama prosessi pyöriä taustalla, niin johan on muisti vähentynyt. Wintoosakin taitaa imasta jo sellaset 500megaa. En oo tosin varma tästä, mutta muistasin joskus kuulleni/lukeneeni jostain. Tietenkin, jos ei koneella tee muuta kun moderoi pakkista niin giga riittää oikein hyvin :D

Itse en uhraisi dual-channelia 512megan takia. Yks vaihtoehto on tietenkin koittaa myydä ne vanhat kammat jollekkin ja ostaa uudet gigaset tilalle.

NaruJackson sanoi:
Kyllä ton dual-channelin puuttumisen ainakin pelejä pelatessa huomaa. Ja kyllä ton 1,5 gigaakin saa hyvinkin äkkiä käytettyä. Ei tarvi kun muutama prosessi pyöriä taustalla, niin johan on muisti vähentynyt. Wintoosakin taitaa imasta jo sellaset 500megaa. En oo tosin varma tästä, mutta muistasin joskus kuulleni/lukeneeni jostain. Tietenkin, jos ei koneella tee muuta kun moderoi pakkista niin giga riittää oikein hyvin :D

Itse en uhraisi dual-channelia 512megan takia. Yks vaihtoehto on tietenkin koittaa myydä ne vanhat kammat jollekkin ja ostaa uudet gigaset tilalle.

Kannatan! Mie voin ostaa parillä kympillä :hyper:

DualDDR combines the power of DDR400 with two independent memory controllers, which yields a staggering 6.4GB per second of memory bandwidth—twice the memory bandwidth of other DDR400 chipsets. Increased memory bandwidth delivers better system and graphics performance, resulting in more overall productivity.

eli kyl mä kattoisin et toi dual channel on toiminnassa, jos kerran on kaks kertaa nopeempi kuin ei dual channel!

Itselläni oli ennen ASUS A7N8X ja ainakin testiohjelmien mukaan ero dual-channelillä ja "tavallisella" oli suhteellisen vähän. vrt pifast 25s>26s eli itse ainakin valitsisin 1,5gb singlenä kun 1gb dualina.

Jakob sanoi:
Tässä kohtaa vois siis sanoa RTFM :D

Itelläni on myös tuo sama emo. Mulla on siinä vain 2*256mb.
Mutta siis kun joskus luin sitä "fucking manuaalia", niin sain sen käsityksen, että toimii kolmella palikalla dual channel, mutta siihen siniseen slottiin tulevan palikan pitää olla yhtä iso, kuin ne mustissa olevat yhteensä. Eli itsellä siihen tulisi 512, ja nuo vanhat 256 niihin mustiin.

Näinolllen jos Tomi ostais gigaisen palikan, niin sais 2 gigaa dual channelina.
Päätäni pantiksi en laita, mutta noin muistan todenneeni ostaessa. :)

Riittääkö muuten nykyään enää puoli gigaa muistia? Meinaan vaan kun tuo kovalevy alkaa herkästi swäppäämään joissakin peleissä. Ja mistähän saisi lisämuistia kaikista edullisemmin, postikulut mukaan lukien...

protsku sanoi:
Riittääkö muuten nykyään enää puoli gigaa muistia? Meinaan vaan kun tuo kovalevy alkaa herkästi swäppäämään joissakin peleissä. Ja mistähän saisi lisämuistia kaikista edullisemmin, postikulut mukaan lukien...

Jos pelailee niin sitten kyllä pitäisin sitä gigaa miniminä. http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/esittelyt/muisti.asp 36€ 512Mt kampa. Toi ennakkomaksulla ja postikulut on muutaman euron luokka.

Wintikka sanoi:
Ja muutenkin ei enää ole hyötyä lisätä gigasta eteenpäin, jollei satu tekemään jotain videokäsittelyä.......

kyllä muuten on. jotkin pelit massiivisine pelialueineen vaativat ihan helvetisti muistia jotta toimivat sulavasti.. Eikä siitä muutenkaan haittaa ole jos haluaa vaikka windowsin toimintaa sen avulla säädellä :)

..niin, ja ei vara venettä kaada! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom