Muay Thai - Aloittejialle tietoa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä uuden harrastuksen aloitin tossa 2 viikkoa sitten. Ajattelin että uuden harrastuksen edistyksen voimistamiseksi/laihdutuksen nopeuttamiseksi aloittaisin taas salilla käynnin. Minkälaista treeniä te suosittelette tukena tätä lajia varten? Ennen lajin aloittamista olen treenannut 3 vuotta tae kwon doa sekä käynyt salilla pari vuotta (toisin ollut vuosi taukoa armejan ym. takia). Elikkä tarvitsisin apua sali-treeniohjelman tekemisessä. Minulla on Muay Thaita Ma,Ke,Pe, joten välipäivät sopisivat hyvin salia/cardioa varten.

Sitten minulla on myös kysymys lisävarusteihin liittyen. Olen tällä hetkellä 100 kilon painoinen, 182cm pitkä. Minkä painoiset/näköiset hanskat kannattaa hankkia? Entäs säärisuojat? Minkälaisia alasuojia/hammasuojia suosittelette? Entäs nilkkatukia?

Suuret kiitokset etukäteen!:rock:

Ryhdy käymään lenkillä. Semmosita 40-60min lenkkiä rauhalliseen tahtiin aluksi. 2-3 kertaa viikossa jos mahdollista. Voit kävellä osan, jos tuntuu raskaalta. Tarvittaessa voit korvata lenkkeilyn esim. uinnilla, hiihdolla tai pyöräilyllä, mutta hölkkä on paras jos vain jalat kestää. Älä koske puntteihin, ellei oma valmentajasi nimenomaan kehota siihen.

Thaissa suositaan aika isoja hanskoja, joten 16-unssiset lienee hyvät noin painavalle kaverille. Säärisuojien pitää olla paksut ja peittää myös jalkapöytä. sopivia merkkejä ovat mm. Fairtex, Blue Corner, Twins ja King.

Nilkanlämmittimissä ei ole suuria eroja. Nilkkatukia et tarvitse, ellei sinulla ole nilkkavammoja. Alasuojista käytä metallista thaikuppia, se on hyvä ja ainoa sallittu kisasuoja. Hammassuojista melkeinpä kaikki mallit riittävät, kunhan ne suojaavat myös poskihampaat.

Ryhdy käymään lenkillä. Semmosita 40-60min lenkkiä rauhalliseen tahtiin aluksi. 2-3 kertaa viikossa jos mahdollista. Voit kävellä osan, jos tuntuu raskaalta. Tarvittaessa voit korvata lenkkeilyn esim. uinnilla, hiihdolla tai pyöräilyllä, mutta hölkkä on paras jos vain jalat kestää. Älä koske puntteihin, ellei oma valmentajasi nimenomaan kehota siihen.

Pitänee varmaan aloittaa. Lenkkeily on aina ollut niitä minun mielestä tylsimpiä liikkumis-muotoja. Pitää varmaan ladata mp3 soitin täyteen hyvää musaa ja sitten vaan ottaa niskasta kiinni ja mennä.

Tosta salillä käymisestä vielä sen verran että en kylläkään ajatellut mitään penkkisarjaa tehdä vaan lähinnä jos olisi jotain hyviä vatsa/selkä/jalka liikkeita joita voisi tehdä.

Nilkanlämmittimissä ei ole suuria eroja.
elikkä joku tollanen ? http://www.twinsfinland.com/product_info.php?products_id=489{3}17

Kun kyselin viime treeneillä treenajalta mielipiteitä hanskojen koosta niin hän sanoi että ainakin 12 unssiset pitäisi olla, kuullosti yllättävän kevyeltä, itse oli miettinyt 14unssista. Mitä väliä sillä on minkä painoset hanskat on?

Nuo säärisuojat on aika kalliita, kuinka tarpeellisia ovat?

Minulla on tossa kotona sellanen kevyehkö 40kg budo säkki, sen kanssa treenaamisesta tuskin on haittaa. Onko mitään erityisiä vinkkejä säkki-treenaamisen suhteen?

Kiitokset vastauksista.

Kun kyselin viime treeneillä treenajalta mielipiteitä hanskojen koosta niin hän sanoi että ainakin 12 unssiset pitäisi olla, kuullosti yllättävän kevyeltä, itse oli miettinyt 14unssista. Mitä väliä sillä on minkä painoset hanskat on?
QUOTE]

Sparrikaveria sattuu enemmän mitä pienemmät hanskat ;)
16 (joskus jopa 18) unssisia yleensä sun kokoisille suositellaan, mutta osta sellaset kuin koutsi sanoo.

Moikka. Itsekin harrastelen thainyrkkeilyä. Kumminkin tulee punteilla leikittyä, mutta älä ota minusta mallia. AndyS neuvoi hyvin, eli tuo lenkkeily on tärkeä juttu. Juokse aluksi tosiaan kevyesti pikiä lenkkejä, ne polttavat rasvaa ja kehittävät hyvin aerobista kuntoa. Thainyrkkeily, kuten muutkin kamppailulajit, on aika pitkälti anaerobista kuntoa vaativaa urheilua, elikä voit jotain intervallia tehdä myös. Lihaskuntoa jos jaksat vielä tehdä vaikka 2 kertaa viikossa loppujumpan lisäksi niin aina on plussaa.

Jos nyt on joku pakko punttia jossain vaiheessa myöhemmin päästä vääntämään, niin kannattaa tehdä raskailla painoilla(n.90% maksimiykkösestä) n.4-5 toiston sarjoja 3 kappaletta, pitkin 5min palautuksin. Se kehittää maksimaalista voimaa lisäämättä kumminkaan turhaan lihasmassaa, joka on thainyrkkeilyssä aika turhaa tavaraa. Maastaveto, Penkkipunnerrus, Kyykky, Dipit, Leuat ovat hyviä liikkeitä. Älä nyt ota liian vakavasti jos et kovin tosissasi ole. Tarkoitus on ensisijaisesti pitää hauskaa! Pikkuhiljaa alat tukemaan lajia ensiksi lenkeillä, sitten lihaskunnolla, viimeiseksi punteilla. Tsemppiä!

Thaissa suositaan aika isoja hanskoja, joten 16-unssiset lienee hyvät noin painavalle kaverille. Säärisuojien pitää olla paksut ja peittää myös jalkapöytä. sopivia merkkejä ovat mm. Fairtex, Blue Corner, Twins ja King.

Nilkanlämmittimissä ei ole suuria eroja. Nilkkatukia et tarvitse, ellei sinulla ole nilkkavammoja. Alasuojista käytä metallista thaikuppia, se on hyvä ja ainoa sallittu kisasuoja. Hammassuojista melkeinpä kaikki mallit riittävät, kunhan ne suojaavat myös poskihampaat.

No, tulihan se taas sieltä. Edelleen, tuo lenkkeily EI OLE mikään autuaaksi tekevä asia. Ja miks ei sais koskea puntteihin ilman valmentajan lupaa? Kyllä sitä omalla perehtymisellä (opiskelulla) voi saada sen verran irti, ettei tarvi omalta valmentajalta aina kysyä, varsinkin, jos koutsi on näitä vanhan liiton lenkki-pallon pomputtelu-tyyppejä.

Tredin aloittajalle, katso ross enamaitin sivut(vaikka täällä tunnutaan väheksyvän sitä), siellä hyviä kuntoilu/painonpudotus vinkkejä myös kamppailu-urheilijalle!

HTBC:llä käytetään sparrattaessa seuraavanpainoisia hanskoja:
Pojat alle 50kg -> 14oz. Miehet 50-70kg -> 16 oz ja yli 70kg -> 18oz.

No, tulihan se taas sieltä. Edelleen, tuo lenkkeily EI OLE mikään autuaaksi tekevä asia. Ja miks ei sais koskea puntteihin ilman valmentajan lupaa? Kyllä sitä omalla perehtymisellä (opiskelulla) voi saada sen verran irti, ettei tarvi omalta valmentajalta aina kysyä, varsinkin, jos koutsi on näitä vanhan liiton lenkki-pallon pomputtelu-tyyppejä.
Hahaha, joo. Ite vaan oman pään mukaan. Ei ne valmentajat mitään tiedä. Tosimies ei lenkille mene. :rock::rock::rock::rock::rock::rock::rock:

No, tulihan se taas sieltä. Edelleen, tuo lenkkeily EI OLE mikään autuaaksi tekevä asia. Ja miks ei sais koskea puntteihin ilman valmentajan lupaa? K!
Saahan sitä tehdä mitä vaan, mutta kyllä puntti thai boxingissa on sitten se viimeinen juttu mitä ruvetaan tekemään kun kaikki muu on kohdillan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on kyseessä aloittelija, jolla ei missään tapauksessa ole edellytyksiä suunnitella thainyrkkeilyyn sopivaa punttiohjelmaa. lisäksi pituus-paino-suhde viittaa siihen, ettei sille muutenkaan ole tarvetta.

Jos treenataan sitten tosissaan ja oma tietotaso on sitä luokkaa, että osaa treeniohjelmia suunnitella, nin sitten ei kyllä tehdä yhtään mitään treeniä ilman valmentajan lupaa. Ei siitä ainakaan mitään tule, että ollaan muka jonkun valmennuksessa ja sitten lisäillään/vaihdellaan oheistreenejä oman valmennusfilosofian mukaiseksi. Silloin pitää valmentaa itse itseään.

Yleisesti ottaen tuolta: http://www.muaythai.fi/forum/ saa parempia neuvoja thainyrkkeilyyn kuin pakkikselta. En oikein usko, että ensimmäisenä kehottavat satakiloista miehenjärkälettä menemään salille.

No joo, enhän mä kehottanutkaan treenaamaan punttia, vaan olin sitä mieltä, että ei juoksua välttämättä tarvita ja että ei aina tarvi valmentajaa repiä hihasta, varsinkaan jos omat ja koutsin näkemykset ei kohtaa.

Miksi treenata jotain sellaista, mikä ei kiinnosta? (eikös aloittaja meinannu vähän, ettei juokseminen kiinnosta..)

Eikä mustakaan puntti oo mikään eka juttu, mitä tulisi thainyrkkeilyn oheisharjoitteluna tehdä.

Viimeksi muokattu:
Miksi treenata jotain sellaista, mikä ei kiinnosta? (eikös aloittaja meinannu vähän, ettei juokseminen kiinnosta..)

Sanotaanko näin ettei hauskin asia jonka tiedän, tykkään itse painaa täysillä lyhyen ajan (explosiivisesti), mutta ymmärrän lenkkeilyn tarpeen. Itsehillintä sen verran heikko että pitäs todella saada motivoitua täysillä että pystyisi pari kertaa viikossa käymään lenkillä treenejen lisäksi.

Nyt on kyseessä aloittelija, jolla ei missään tapauksessa ole edellytyksiä suunnitella thainyrkkeilyyn sopivaa punttiohjelmaa. lisäksi pituus-paino-suhde viittaa siihen, ettei sille muutenkaan ole tarvetta.

Lähinnä meinasin jotain harjoitusta tukevaa ohjemaa, mutta varmaankin kotona tehdyt perus lihasjumpat(erilaiset kyykyt, linkkarit, sun muut) toimisi ihan samalla tavalla. Syy miksi pitäisi päästä pois kotoa on se että kotona ei tule tehtyä mitään järkevää kuitenkaan. Olen erittäin laiska.

Noista paino/pituus suhteista veilä sen verran että noin 10kg vois ihan hyvin lähteä rasvan muodossa, mutta olen kyllä suhteellisen "tukeva" muutenkin rakenteelta, monet ovat arvanneet että painan noin 12-5kg vähemmän kun mitä oikeasti painan.

Huomenna aamulla sitten vaan lenkille :jahas::whip::hyvä:

Ymmärrän tuon, että thaissa käytetään isoja hanskoja. Sikäläiseen lyöntityyliin kuuluu kovien ykkösten hakeminen. Lisäksi kun ei lyödä niin paljon sarjoja, ei iso ahnska haittaa herkkyyttä kovin palljon. meillä on systeemi, että yli 70kg käyttää 14oz ja pienemmät 12oz.

Jos omat näkemykset ja valmentajan näkemykset eivät kohtaa, niin sitten pitää joko etsiä uusi valmentaja tai ryhtyä valmentaman itse itseään. Eri asia sitten, haluaako valmentaja antaa seuran edustusoikeutta kaverille, joka ei noudata hänen valmennusfilosofiaansa vaan käy vain treeneissä. Siitä ei kuitenkaan tule mitään, että ollaan muka valmennettavana mutta omin päin muokataan ohjelmaa radikaalisti.

Mitä tulee siihen, että juoksua ei välttämättä tarvita, niin jos olisit lukenut lainaamasi tekstin, olisit huomannut siellä sanottavan tällaista:

Andy sanoi:
Tarvittaessa voit korvata lenkkeilyn esim. uinnilla, hiihdolla tai pyöräilyllä,

Nyt kun kyseessä on suht painava kaveri, voi hyvinkin olla aiheellista korvata ainakin osa lenkkeilystä muulla aerobisella treenillä.

Aloittajalle vielä. Voimaharjoittelussa kannattaa keskittyä kuntopiirityyppiseen harjoitteluun. Eli vatsaa, selkää, punnerrusta jne. Vaikka nyt 40s tai sitä luokkaa per liike, 20s tauot liikkeiden välillä ja noin kuusi liikettä per kierros. 3-4 kiekkaa, joiden välissä vaikka reilun minuutin tauko. Jotain tämän tyyppistä. Mukana voi olla pienellä painolla tehtyjä levytanko- tai käsipainoliikkeitäkin. Mielellään jotain kokonaisvaltaista eikä mitään rannekääntöä tai muuta näperrystä.

Mutta oma valmentaja pitäisi olla se ensisijainen tietolähde, ei netti, eivät edes minun juttuni.

Ite kun treenasin niin olin aika paskana jo pelkistä treeneistä.
Jos tuntuu siltä et extra energiaa löytyy ni käy lenkillä, tai hypi hyppynarulla.
Sitten itelle tuli myöhemmin se, että kävi treenien jälkeen vielä lenkillä kun teki vaan mieli.
Alkupäässä treenejä, ainakin mun mielestä on hyvästä tehdä ihan mitä vaan mieleen sattuu. Koko kehoahan tuossa lajissa käytetään
ja jos joku liike tuntuu pahalta ni kyllä se treeneissä paranee :)
Ota rennosti ja käy treeneissä ja jos tuntuu et joku osa-alue jää jälkeen, ni sit käy salilla.
Mutta tee mieluummin noita treenejä sen kunnon takia kuin sen, että olisit 110 prossaa pelissä koko ajan ja valmiina kisoihin.

Ja ennekuin kukaan ottaa hernettä nenään tuosta "tee ihan mitä vaan" kohdasta.
Tarkotan sillä sitä, että treenaamisen ei pitäs olla niin perkeleen vakavaa mitä tällä sivustolla sattuu välillä olemaan.
Juokseminen on hyvästä, samoin hiihto. Uiminen on kivaa ja jos tykkää orbitrekistä tai seinäkiipeilystä, ei pitäs olla huonompi kuin muut.
Treenaaminen, oli laji sitten mikä tahansa, ei voi olla pahasta ja aika monella saattas tehdä hyvää sellanen lapsen treeni metodi...
Tehdään sitä mikä tuntuu hyvältä, ei sitä mikä on pakko.
Hyvää treeniä kaikille tasapuolisesti ja pidetään kiinni siitä, että edes käydään treenaamassa.

.
Tarkotan sillä sitä, että treenaamisen ei pitäs olla niin perkeleen vakavaa mitä tällä sivustolla sattuu välillä olemaan.

No hemmetti, Ei kai sitä kannata oheisharjoitteeksi jotain älytöntä tarjota jos thaikkuun ja kickkariin treenivinkkejä tarjotaan. Myönnän kyllä että lenkkeily huonokuntoisena on perseestä, mutta kyllä se siitä. Tuleehan siitä¨toisaalta aika äijämäinen olo kun pinkasee räntäsateeseen lenkille 05:00. :)

Tokihan aloittelijalle kaikki liikunta on hyväksi, kunhan siinä ei hajoita itseään tai treenaa niin kovaa/väärään aikaan että on totaalijumissa lajitreeneissä. Ei ole yksi eikä kaksi peruskurssilaista, jotka ovat potkuja treenatessa valittaneet, kuinka aamun jalkakyykkytreeni maksimipainoilla tahtoo vielä tuntua. :wtf:

Kuitenkin jos neuvoja kysytään, niin yritän kyllä parhaan tietämykseni perusteella suositella niitä hyödyllisimpiä oheistreenimuotoja enkä esim. nopalla arpomiani.

Entä jos yksinkertaisesti haluaa käydä myös salilla, eikä tähtää muaythain maailmanmestariksi? Katsotaanko tällaista kaveria sitten treeneissä kieroon?

Suositut

Back
Ylös Bottom