ms-tauti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dino84
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
eli onkos täällä muita voimanostajia, bodareita tai mitä vain joilla on ms tauti?
olen koittanut toisella foorumilla kysellä muttei ole yhtään tullut vastaan.
jos löytyisi niin kiinnostaisi kuulla miten on vaikuttanut teidän treeneihin, palautumiseen yms yms.

Kuitenkin joku kysyy, niin..

MS-tauti (multippeliskleroosi, keskushermoston pesäkekovettumatauti) on krooninen keskushermoston sairaus, joka vaurioittaa hermosyitä suojaavaa, myeliinistä muodostuvaa eristekerrosta - myeliinituppea. Aivoista elimistön eri osiin välittyvät sähköiset impulssit eivät kulje oikein hermosta toiseen, vaan kuten rikkinäisessä sähköjohdossa virran johtuminen väärään paikkaan aiheuttaa oikosulun ja kipinöintiä, syntyy hermoradassa "oikosulku" - joka johtaa impulssin pois aiheuttaen väärän aistimuksen tai säätelyhäiriön hermoston tai yksittäisen elimen toiminnassa. MS on autoimmuunisairaus, kuten nivelreuma, keliakia tai systeeminen lupus erythematosus (Sle). Sairautta pahentavat elimistön tulehdukset, kuten esimerkiksi tavallinen nuhakuume tai jokin bakteeritulehdus.

Multippeliskleroosissa tauti muodostaa aivoihin tai selkäytimeen sidekudosmuutoksia - "plakkeja" - jotka näkyvät magneettikuvauksessa (MRI) tai tietokonetomografiassa (TT) valkoisina läikkämäisinä muutoksina tai pieninä ryynimäisinä rakeina.

Plakit painavat kyseistä aivoaluetta aiheuttaen muutoksia eri alueitten toimintoihin. Esimerkiksi lähellä näköhermoa oleva sidekudosmuutos venyttää näköhermoa, silmän aivoihin välittämä kuva vääristyy aiheuttaen kahtena näkemistä. Refleksien kulku muuttuu raajoissa, jolloin raajojen liikehermoradat muuttuvat joko hitaiksi tai liian nopeiksi aiheuttaen raajojen äkillisen koukistumisen tai jäykkyyden, jota kutsutaan spastisuudeksi. Verikokeissa ei nähdä juuri muuta kuin tulehduksen merkkinä pysyvästi kohollaan oleva lasko, sen sijaan potilaalle hiukan hankala lumbaalipunktio eli selkäydinnestenäyte kertoo neurologille jo paljon enemmän.

juuri tuollainen se siis on.
oireita voi olla tooodella monta erilaista, periaatteessa kahta samanlaista ms potilasta ei ole, jotkut saavat elämänsä aikana vain muutaman oireen eikä tauti jostain syystä juuri heidän elämään vaikuta, toiset sokeutuvat, joutuvat pyörätuoliin jne jne.

mulla nyt ei pahemmin oireita ole, toisella kädellä kylmä tuntuu kovempana kuin toisella,
treeneistä palautuminen hieman hidastunut, näkö hiukan sumentunut kun molemmissa näköhermoissa tulehdusta.

mitä treeneihin tulee niin ei ainakaan vielä estä mitenkään, kunhan ottaa huomioon juuri tuon palautumisen.

kaikenkaikkiaan ei tämä tauti ole sieltä pahimmasta päästä ainakaan mun mielestä :)

Ei ole itsellä, mutta perhepiirissä on henkilö, joka sairastaa ms-tautia.
Ko. sairaushan ei estä tekemästä sinällään mitään. Oireet sitten määräävät sen, mihin pystyy. Lihasvoimaharjoittelu on erittäin suositeltavaa ms-potilaalle. Tuntemallani henkilöllä sairaus ilmenee niin, että hän väsyy aiempaa nopeammin ja väsymys on voimakkaampaa. Tuntohäiriöt on yleisiä, juuri esim. kylmän tai kuuman osalta. Mutta kuten jo sanottu, ei ole olemassa yhtä kaavaa, minkä mukaan oireet ilmenee tai tauti etenee.
Tsemppiä Dinolle! Säännöllistä ja terveellistä elämää urheilun kanssa, niin hyvin pärjää!

Mulla on muutamallakin tutulla MS. Sitä on hirmu monenlaista muotoa.

Tässä hyvä uusi katsaus ms ja liikunta lontooksi:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

tai
http://msj.sagepub.com/cgi/reprint/14/1/35

conclusion: "In conclusion, only few studies have evaluated
the application of resistance training among MS
patients. In general these studies are of low
methodological quality, which makes it difficult to
draw solid evidence based conclusions regarding
the effects of resistance training. However resistance
training of moderate intensity seems to be
well tolerated and to improve both muscle strength
and some functional measures among moderately
impaired MS patients. No conclusions can yet be
drawn in regard to the application of resistance
training among more severely impaired MS
patients."

Olipa hyvä kysymys! Itse teen juuri opinnäytetyötä aiheesta MS-tauti ja liikunta. Tietoa on ihmeen vähän. Kaverini joiden kanssa teen opparia, osallistuivat lääkärin pitämään luentoon nimeltään MS-onko liike lääke? Ja tulokseksi tuli, että ehkä.. Kysyivät vielä erikseen millaista liikuntaa MS-tautia sairastavalle suositellaan, ja lääkäri ei osannut vastata muuta kuin että samaa liikuntaa kuin terveille, huomioiden yksilön senhetkisen olotilan ja voimat. Mielenkiinnolla odotan jos joku haluaa kertoa omia kokemuksia, vaikka yksärillä/sähköpostilla. Nuo linkit olivat hyviä!

tänään sitten koitin sitä perkeleen lääkettä ekaa kertaa, aamula neurolle ja piikki reiteen, olo varsin hyvä...sellaiset 5h, kunnes nousi 38,5kuume, pää särkee, vitun huono olo, mulla on helvetin kylmä, leposyke jotain 30 lyöntii korkeella, vanhat oireet paheni, varsinkin mun näkö...on ihanaa katsoqa leffaa kun ei nää lukee tekstitystä....vituttaako mua? ihan vain livästi...

huomenna meen takaisin sinne ja vien lääkkeet pois, voimaa on jonkun verran muttei tosiaan sellaista jota nä sivarit vaatii.
ennen tota piikkii olin oikeastaan "terve".
kirjottakoot jotain muuta lääkettä mulle sitten,

pahoittelen jos on kauheessti kirjotusvirheitä mutta kun toi näkö kusee ja toisen käden sormet vetää välillä jotain omaa rumbaa.
onneks vaimo tulee ihan just kotiin, ei tosiaan oo kiva olla nyt just yksin, mut kyllä tä ttästä kunhan toi lääke joka sevästi on helvetin esikartanoista poistuu mun kropasta

kunnioitan niitä ihan älyttömästi jotka tällaset sivarit kestää :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Äitini kuoli huhtikuussa,sairastettuaan 30vuotta tuota helvetillistä tautia.

En halua masentaa,enkä pelotella ketään,mutta en myös ala kaunistelemaan asioita,totuus on,että seurattuani 30v erittäin läheltä,rakkaan ihmisen hidasta,mutta väistämätöntä kuoleman tekoa,uskallan sanoa ettei maailmassa luultavasti ole montaakaan kammottavampaa sairautta.

On todella raivostuttavaa ja turhauttavaa seurata avuttomana kun ihminen muuttuu liikuntakyvyttömäksi,ja sen myötä hiljaa kuihtuu pois,niinikään suunnaattomasti käy hermojen päälle kuunnella terveiden ihmisten "lohdutteluja" sairaalle tyyliin,"ei se maailma yhteen sairauteen kaadu,koita vaan jaksaa"...jne.

Viimevuosina ainoat asiat jotka vielä toimivat,olivat pää,ja toinen käsi huonosti,eli elämä ei ollut enää elämisen arvoista pitkiin aikoihin,ennen lopullista helpotusta.

Tällä kirjoituksella,ei oikeastaan ole mitään tarkoitusta,eikä liitty saliharrastukseen mitenkään,kunhan halusin kertoa oman kokemukseni ja näkemykseni asiasta.

Eli yhteenvetona:Kyllä!Olen helvetin katkera siitä,että ko.tauti on hallinnut perheemme elämää syntymästäni asti,estäen monet ns.normaalit perhejutut.

Myöskin halveksin syvästi ihmisiä jotka latelevat noita turhia lohdutuksen sanoja,tietäen,että puhuvat täyttä paskaa,ja sen jälkeen hyppäävät pyörän selkään,ja ajelevat onnellisena auringonlaskuun,unohtaen koko jutun ja ihmisen.

Dino 84,pidä itsesi kunnossa,ja elämäntavat terveinä.Vielä tuohonkin sairauteen lääke keksitään.

Näihin kuviin,ja näihin tunnelmiin

Joo no sulla on varmasti henkilökohtaisiakin tunteita tuossa mukana eli en siksi kommentoi mitään mitä sanoit katkeruudesta tai halveksunnasta, mutta ihan esimerkkinä omasta lähipiiristäni (pitkäaikainen työkaveri) tiedän tapauksen, jolla on ollut diagnosoitu ms-tauti n.15-vuotta ja kaveri tekee yhä melko raskasta päivätyötä. Toki taudin yksilöllisellä etenemiselläkin on varmasti suuri osa tässä tapauksessa, mutta tämä tuttuni on myös harrastanut voimannostoa ja nykyään lähinnä lihaskuntoa ylläpitävää salillakäyntiä lähes koko aikuisikänsä ja ainakin hän itse pitää punttiharrastustaan tällä hetkellä ainoana "henkireikänä", ts. sen avulla hän kokee saavansa eniten apua taudin oireiden kurissapitämiseen.

Minulle läheisellä ja tärkeällä ihmisellä on ALS. Hiljaiseks vetää kyllä, kun mitään ei voi tehdä.

Tuo tautihan on aivan eri kuin ms ja huomattavasti kuollettavampi, mutta tuohon sinun suhtautumiseesi sanoisin, että ole aivan kuten ennenkin. Älä ylireagoi tms. vaan käyttäydy normaalisti. Anna tälle sairastuneelle ihmiselle "valta" päättää siitä, että haluaako hän tuoda asian julki, hän itse todennäköisesti tietää kuitenkin oman diagnoosinsa/elämänennusteensa paremmin kuin kukaan muu.

hetkeen en oo pakkiksella käynytkään mutta nyt oon takas.
eli en edelleen ota lääkettä tähän...juuri sivareiden pelossa. olemassa olisi kyllä eräs hyvin siedetty pilleri, eli naltreksoni (käytetään ainakin joissain vieroitushoidoissa, ms tautiin otettava annos olisi n. 15x vieroitusannosta pienempi)

joka tutkimusten mukaan on hyväksi ms tautiin mutta kun EI! kukaan lääkäri ei suostu kirjoittamaan, ei neuro, ei tavallinen, ei edes psykiatri joka tuntee aineen hyvin, kun sitä ei suomessa ole hyväksytty ms tautiin. norjassa sitä ainakin käytetään.
pitänee kai ruveta dokaamaan rankasti...

voimaa kadonnut yläkropasta hiukan, veto kulkee ja muutenkin jalat, selkä, vatsa ja kyljet on vahvistuneet hyvin .
pärjään ihan ok ei siinä mitään mutta vituttaa suuresti lääkärit!
kamala painostus lääkkeisiin välittämättä sivuvaikutuksista ja muutenkin kamalan töykeitä ovat olleet.

Ei muuta ku tsemppiä sinulle dino. Minulla itsellä epäiltiin vuonna 96-97 mäsää, mutta mitään siihen viittaavaa ei löytynyt mistään tutkimuksista koskaan. Mulla on siitä lähtien ollut lieviä kyseiseen tautiin liittyviä oireita (silmä,tunto ja raajojen satunnaista jäykkyyttä) mutta toimintakyky on edelleen hyvä ja maratonit ja finlandiahiihdotkin olen tänä vuonna läpi vetäissyt ihan kohtuu ajoilla. Välillä tulee kausia, jolloin taas epäilyt taudista nousee pintaan ja mietityttää pitäisikö se saatananmoinen tutkimusrumba aloitaa uudestaan, mutta nuo mietteet ovat unohtuneet aina nopeasti lenkkipolulle tai punttisalille.

tilannepäivitys:

vielä täällä potkitaan, mutta puntti on jäänyt kokonaan ja sen jättäminen muuten olikin niin vaikeeta ettei sitä voi kukaan ymmärtää.
tässä nyt on pitänyt hiukka keksii uusii harrastuksia ja puntti on vaihtunut kirjoittamiseen ja tatuointeihin.
tauti ei ole minkäänlaisessa kontrollissa oikeastaan, mitään muuta vikaa ei nyt ole kuin heikohko tasapaino ja tuntohäiriöt, mutta viimeisten magneettikuvien mukaan kropan pitäisi olla ihan paskana jo.
ydinjatkeessa on yksi plakki joka...noh...ei nyt niin hyvä asia ole mutta oon asian hyväksynyt.

Tulin surulliseksi tätä trediä lukiessa. Tsemppiä hirveesti jaksamiseen!!

elä nyt surullinen oo...elämä on tällasta vaan.
täytyy katsoo niit positiivisii asioita vaan, esim: oon tän taudin kanssa tehnyt yhden epävirallisen maailmanennätyksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom