Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
123jippo sanoi:Onko MP3seksi poltetun levyn äänenlaatu huononpi kuin tavalliseksi audio cdseksi poltetun levyn? Vai onko se MP3 vaan pelkkä pakkausalgoritmi, joka ei jätä mitään pois äänestä?
123jippo sanoi:Onko MP3seksi poltetun levyn äänenlaatu huononpi kuin tavalliseksi audio cdseksi poltetun levyn? Vai onko se MP3 vaan pelkkä pakkausalgoritmi, joka ei jätä mitään pois äänestä?
123jippo sanoi:No eipähän sitten tartte poltella MP3sia jos kerran laatu kärsii. Ja kärsiihän se tietty jos pois jättää jotain. Kiitos tietäjille.
jjj84 sanoi:Siis kyllähän levyjä kannattaa poltella mpkolosiks jos tahtoo tilaa säästää. Jos sulla on mp3 vaikka 192kbit/s pakattuna parhaalla laadulla( noitahan voi tehdä eri laaduillakin) niin et siinä enää helpolla huomaa eroa alkuperäiseen. Huomaan alkuperäisen ja 128kbit/s eron varsinkin diskanteissa mutta tuolla 192 ero on jo niin pientä että sitä ei normaaliolosuhteissa huomaa kaiuttimilla. Kuulokkeilla voi kuulla joitakin eroja, mutta sekin luultavasti korjaantuisi jos nostais pakkauksen tonne 256kbit/s pintaan.
ps. ja kyllähän highend hifisti huomaa eron, mutta sinä et ole luultavasti sellainen.
Mulla on kohtuullisen hyvät stereot kotona, ja mä en ainakaan kuule yhtään eroa mp3:n ja cd:n välillä. En mä ymmärrä miten joku muka kuulee eron niissä.Orid sanoi:Onhan se äänenlaatu huonompi, koska pakkausmuoto hävittää osan pakattavasta materiaalista. Eri asia on, kuinka paljon pakkaat ja kuuleeko eroa korvalla. Paljon pakatun mp3:n ja alkuperäisen eron kyllä kuulee ainakin kohtuullisista äänentoistolaitteista. Tämän vuoksi en itse tykkää kuunnella mp3-biisejä muualla kuin koneelta tai autossa.
jeppe82 sanoi:Mulla on kohtuullisen hyvät stereot kotona, ja mä en ainakaan kuule yhtään eroa mp3:n ja cd:n välillä. En mä ymmärrä miten joku muka kuulee eron niissä.
screwdriver sanoi:Samanlailla, kuka katsoo DVD-leffan DD koodauksella jos samasta leffasta on levyllä DTS koodaus?
screwdriver sanoi:No eihän kaikkia edes kiinnosta kuunnella musiikkia niin, että erottaako mp3:n ja Audio CD:n eron.
Kyllä sitä dynamiikassa ja esim. diskantin toistossa jne. kuulee eron.
En ole testannut mihin asti eroja voi kuulla tai se on häiritsevä.
Mutta jos tosiaan on äänentoistosta/hifistä kiinnostunut niin voi paremmalla mielellä kuunnella musiikkia kun tietää ettei musiikkia ole pakattu sen jälkeen kun se on purkitettu studiossa. Tai siis sen jälkeen kun se on CD:lle tallennettu. Musikki siis kuulostaa paremmalta koska tietää ettei sitä ole pakattu.
Itselle CD-levy on muutakin kuin sen sisältämät kappaleet: kansi, alkuperäinen levy, sanavihko jne. Vinyylilevyt vasta olivatkin enemmän taideteoksia kuin nämä CD:t :(
Vaikka CD:stä polttaisi suoran kopion audiolevyksi niin kuuntelisin takuuvarmasti sitä alkuperäistä enkä kopiota.
jjj84 sanoi:Eivät ole vertailukelpoisia keskenään, DD miksataan erillaiseksi kuin DTS.
DD:ssa lfe kanava muodostetaan l ja r kanavien summana ja korostetaan 10db, vaikka se onkin omalla kanavalla. Näin ainakin jenkkifoorumeilta aikanaan luin. (en vanno että olisi totuus)
DTS:ssä taas lfe tehdään jollain muulla tavalla jonka vuoksi sen pitäisi olla parempi. Ja et varmaankaan voi kiistää etteikö dts:ssä olisi useimmiten lfe:n tasot aika paljon korkeammalla.
ps. puhuin nyt lfe kanavasta koska siinä varsinkin on korvin kuultavaa eroa.