Mount Everest/Himalaja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crrc
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
11.3.2008
Viestejä
6 407
Ikä
36
Tosta alpit ja laskettelu threadista tuli mieleen jo pitkään haaveena ollut asia eli Mount everestille kiipeäminen tai vastaavasti Himalajan vuoristossa sijaisevalle vuorella kipuaminen. Mutta koska mitään tarkempaa suunnitelmaa ei tällä hetkellä ole niin ihan mutu tietona ajattelin kysellä että onko kenelläkään tietoa mitä esimerkiksi Everestille kiipeäminen vaatii? Varmasti rahaa saa kulumaan siihen että löytyy opas joka vie tiettyyn pisteeseen asti vuorella ja mitä kyseinen reissu vaatii kunnon puolesta, tuskin sinne lähetään opastamaan mitään "jaksan kävellä jääkapille ja takasin" kavereita. Eli jos jollain on tietoa niin pistäkään ihmeessä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etsi jostain käsiisi vaikka Discoveryn sarjan Everest: Beyond the limit kaksi tuotantokautta, niin saat sohvalta käsin jotain hajua.

Itse en kiipeilystä tiedä yhtään mitään, mutta tuosta on jäänyt mieleen että vaikka olisit hyväkuntoinen, niin pääsystä huipulle ei ole mitään takeita. Selviäminen korkealla ohuessa ilmassa on yksilöllistä, eikä hyvä fyysinen kunto takaa yhtään mitään.
Rahasummistakin tuolla jossain välissä oli puhetta, olikohan jotain n.$30000 ellen ihan väärin muista. Ja siihen päälle tietty matkat sinne/takaisin+kamat jne.
 
En tiedä minkälainen kiipeilykokemus kysyjällä on, mutta yleisenä vaatimuksena on 5-6 vuoden kokemus high altitude climbingista.

Kannattaa ihan jonkun verran harrastaa kiipeilyä tosissaan ennen kuin lähtee yrittämään Everestin huipulle. Ainahan on tietenkin mahdollista maksaa se 100000+$ ja katsella kun sherpat kantavat sinut huipulle ja yksi opas vielä valvoo samalla vierellä. Kuten Veikka sanoi, rahat tiskiin ja jonon jatkoksi.

Everestille kiipeäminen vaatii omien tutkimusteni mukaan (ainakin) aikaisempaa kokemusta vähintään 6000 metrisiltä vuorilta, (mieluummin aikaisempaa kokemusta Himalajalta esim. Cho Oyulta), jäätikkövaelluskokemusta (köysisitössä liikkuminen, crevasse escape and rescue), peruskiipeilytekniikoista (rock- ja ice climbing, vaikkakaan Everest ei ole kovin tekninen kiivettävä), helvetillistä kuntoa ja yhtä helvetillistä tahdonvoimaa. Jonkun asteinen käsitys kuoleman mahdollisuudesta on myös hyväksyttävä, vaikka Everest ei mikään K2 tai Annapurna olekkaan. Himalajalla kiipeily vaati kaikkien kiipeilymuotojen hallitsemista sekä kuoleman läheisyyden tunnistamista. Kukaan ei toki mene vuorille uhmaamaan tarkoituksellisesti kuolemaa, mutta nykyään huiputtaminen on tehty niin monille mahdolliseksi, että kokemattomien kiipeilijöiden ottamat riskit ovat kohtuuttomia.

http://www.8000ers.com/cms/everest-general-info-185.html

Hyvä tutustumisen aloittaminen on tietenkin aiheesta kirjoitettu kirjallisuus. Tunnetuimpia lienee John Krakauerin "Into Thin Air", joka kertoo vuoden 1996 tragediasta Everestillä. Muita tutustumisen arvoisia kirjoja ovat mm. Reinhold Messner "The Crystal Horizon" sekä Rick Ridgewayn "The American Ascent of K2".

Lopputuloksena BC:t ympäristöineen näyttävät tältä:

S0004984.jpg


Tuolla Veikka ja Ed tarjoavat kaupallisia nousuja:

http://www.adventureconsultants.co.nz/AdventureInternational/7Everest/

65 000$ maksaa Everestin perussetti. Siihen päälle ne omat kilut ja kalut niin se 100000$ on aika lähellä loppusummaa.

Olen itse suunnitellut samaa settiä 6 vuoden timelinella. Tavoitteena tuona aikana käydä hiomassa kaikki perustekniikat ja kunto kohdalleen, tutustua omaan vuoristotautiherkkyyteen, kiivetä Alpeilla ja Etelä Amerikassa. Juttelin muutaman kiipeilijän kanssa asiasta ja pitivät juuri ja juuri realistisena suunnitelmana. Mikäli jollain on enemmän kokemusta asioiden suunnittelusta ja toteuttamisesta, niin laittakaa kommentteja.
 
Jokusia vuosia sitten kävin tuolla trekkaamassa. Kiipeilystä en tiedä mitään.

Kolmen viikon reissulla noustiin aina Kalapathar (http://en.wikipedia.org/wiki/Kala_Patthar) nyppylälle asti joka oli siis korkeudella 5545.

Mahtava reissu ja olisi joskus kiva lähteä uudestaan. Kyllä tuollakin reissulla jäi iso osa porukasta alempiin kyliin kun alkoi tulla vuoristotaudin oireita.

Kivat näkymät tuollakin nyppylällä:

http://www.youtube.com/watch?v=oY5dTLySq9w
 
Mielenkiinnosta kysyn, mutta eikös tuolla Himalajan vuoristossa ole vielä niitä vallottamattomia huippuja vielä reilusti? Ihan yli seittemäntonnisia?
 
Tämä keskustelu on jo kolme vuotta vanha, mutta aihepiiri on sen verran kiinnostava, että on pakko
kysyä miten harjoitusohjelma on edistynyt? Itselläni on aikomus osallistua jäätikkövaelluskurssille ja
ottaa todellista tuntumaa asiaan.

Kannattaa tutustua myös tähän sivustoon: http://www.pakkotoisto.com/yleinen-...kejae-forumin-kaeyttoeoen-forumin-saeaennoet/

Ascension kavereilla ei ollut aiempaa kiipeilykokemusta, mutta he olivat urheilleet monipuolisesti jo pitkään.
Sivustolla voi tutustua heidän harjoitusohjelmaansa, valmistautumiseen yleensä, ja lopulta varsinaiseen huiputukseen.
Ascensio on mielestäni erittäin hyvä esimerkki kaikille niille, joilla ei ole ennalta kokemusta vuorikiipeilystä,
mutta haluavat silti huiputtaa Mount Everestin.
 
Tosta alpit ja laskettelu threadista tuli mieleen jo pitkään haaveena ollut asia eli Mount everestille kiipeäminen tai vastaavasti Himalajan vuoristossa sijaisevalle vuorella kipuaminen. Mutta koska mitään tarkempaa suunnitelmaa ei tällä hetkellä ole niin ihan mutu tietona ajattelin kysellä että onko kenelläkään tietoa mitä esimerkiksi Everestille kiipeäminen vaatii? Varmasti rahaa saa kulumaan siihen että löytyy opas joka vie tiettyyn pisteeseen asti vuorella ja mitä kyseinen reissu vaatii kunnon puolesta, tuskin sinne lähetään opastamaan mitään "jaksan kävellä jääkapille ja takasin" kavereita. Eli jos jollain on tietoa niin pistäkään ihmeessä.

Siinä Discoveryn Channelin Everest: Beyond the limit sarjassa oli mainittu, että maksaisi jotain 40000-50000$. Ja tämä oli sen firman taksa, jonka kiipeäjiä siinä kuvattiin. Halvemmallakin varmaan pääsee, mutta laatu ei ole sama. Sillä ryhmällä oli ihan oma lääkäri mukana ja kaikki oli hyvin järjestetty. Muistelen myös, että nepalissa niitä kiipeämislupia myönnetään joku rajallinen määrä ja hakijoita on runsaasti, korjatkaa jos olen väärässä.
 
Mieletöntä hommaa , muutamia vuosia asiasta haaveilin ja nyt jonkinasteisen käynnistyksen projektille tein. Tavoitteellinen treenaaminen tähtäimenä korkeat ilmanalat ja kiipeäminen.
Vuosien projekti tulee olemaan ja aloittelu tapahtuu ihan Haltin kautta Kebnekaiselle ja sieltä jonkinasteinen esim. Aventuran järjestämä Base camp vaellus ja ehkäpä sitten osallistuminen oikeaan retkikuntaan.

Minkälainen on optimaalinen fysiikka tuohon hommaan? Pään sisältä tulee tietysti todella iso osa sekä ihmisen ominaisuudet soputua korkeisiin ilmanaloihin ovat yksilöllisiä , mutta yleisesti kunnon täytyy olla kohdallaan tuonne mentäessä. Hapenottokyky sekä lihaskestävyys on oltava huippua , mitä muuta kullanarvoista hommaan liittyy?
 
Minkälainen on optimaalinen fysiikka tuohon hommaan? Pään sisältä tulee tietysti todella iso osa sekä ihmisen ominaisuudet soputua korkeisiin ilmanaloihin ovat yksilöllisiä , mutta yleisesti kunnon täytyy olla kohdallaan tuonne mentäessä. Hapenottokyky sekä lihaskestävyys on oltava huippua , mitä muuta kullanarvoista hommaan liittyy?

Itse en ole vuorikiipeilyä harrastanut mutta aika paljon aiheesta lueskellut ja talvivaelluksia yms tehnyt. Psyyke on kaikkein kovimmillaan tuossa ja jonkinlaisen hämärän kuvan hommasta saa jo vetää esim muutaman vuorokauden talvivaelluksen mahdollisimman kovassa pakkasessa koko ajan edeten. Esimerkiksi hätäyöpyminen 30 asteen pakkasessa on sellainen asia mitä kannattaa harjoitella, noita kun tekee muutaman yön perä jälkeen ja etenee paksussa hangessa joka päivä kymmenen - kaksitoista tuntia pääsee tutustumaan itsessään sellaisiin puoliin joita ei tiennyt olevan olemassakaan. Ja noita puolia itsestään ei kannata mennä vuorille harjoittelemaan.
 
Kaveri on käynny useammalla huipulla. Mitä siltä oon kuullu, niin pää siellä tekee kanssa helposti hajotusta, kun joutuu baseissä ihmettelemään, niin paljon. Huiputus tehdään yötä vasten, koska klo 12 on ns deadline takaisin paluulle. Ilmat on erittäin tärkeä tekijä, että huiputukset onnistuu vain hyvällä säällä. Basejä ravataan edes takaisin ilmanalaan totuttelujen ja tietysti leirejen rakentamisien takia. Siksi myös aikaa menee se 3kk noihin reissuihin. Laskuvarjojääkärikilta kyllä jeesaa noissa asioissa. Suomesta löytyy kyllä todella kovaa osaamista tolta puolelta.
 
Tässä ketjussa on muutoinkin varsin rauhallinen tahti, niin voi vastailla vähän jälkijättöisestikin..

Vuodesta 2008 on edetty siten, että aloitin käymällä Kebnekaisella, jossa kiivettiin molemmille huipuille Halspassetin kautta ja lisäksi Giebmebaktille ja Nipelle. Tämän jälkeen kävin kiipeämässä Mont Blancille ja samalla reissulla myös muita alppikiipeilyreittejä (mm. Cosmiques-harjanne Midillä). Lisäksi Sveitsin Alpeilla on tullut käytyä muutamaan kertaan (mm. Jungfrau, Mönch. Breithorn ja Matterhorn). Etelä-Amerikassa olen käynyt Boliviassa (Tarija, Huayna Potosi ja Sajama) sekä nyt vuodenvaihteessa Argentiinassa Aconcagua, jossa kaksi yritystä. Näistä ensimmäinen puolalaista jäätikköä ja sen directia ja jälkimmäinen Traversea. Jäätiköllä oli liikaa lunta (kainaloihin ajoittain) ja Traverselle vähän liian myöhäinen lähtö, joten jäin n. 6850 metrin korkeuteen.

Tulevana kesänä on tarkoitus lähteä Peruun kiipeämään Cordillera Blancan kiviä kuukaudeksi. Tavoitteena on nousta mahdollsimman monta "vähän teknisempää" 5-6 tonnista nyppylää. 2013 kesällä suunnitelmissa siintää Denali ja lisäksi pidempi sessio Alpeille ihan rutiinin lisäämiseksi. 2014-2015 akselilla sitten kohti Himalajaa, mutta kohde ei ole vielä kirkkaana mielessä. Kenties Everest tai sitten mahdollisesti Lhotse. Maailman korkein ei sinällään ole itselleni mikään itseisarvo.

Kaikki reissut on tehty ensimmäistä lukuunottamatta varsin omatoimisesti, eikä opasta ole ollut mukana kertaakaan. Oppia on tullut varsin runsaasti, mutta en katso vielä olevani valmis mihinkään kovinkaan erikoiseen kiipeilytoimintaan. Meneillään on kuitenkin harjoittelu, joka tähtää kestävyyden lisäämiseen, sillä sitä kokonaisuudessaan tarvitaan eniten. Viikkokausien oleskelu leiriolosuhteissa yli 5-tonnin kuluttaa jo itsessään ja leirien perustamiset ja kiipeämiset toki vielä enemmän. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että ehkä kaikkein tärkeintä on hallita logistiikka ja omien tuntemusten arviointi. Käsitys oman elimistön sopeutumisesta eri korkeuksiin on myös hyvä olla olemassa, mutta siinäkin kannattaa huomioida, että jokainen kerta on täysin erilainen. Vaikka olisi 10 kertaa akklimatisoitunut menestyksekkäästi samalla tavalla, niin silti 11 kerta voi aiheuttaa poikkeuksen. Tällä perusteella nostan oman elimistön kuuntelutaidon korkealle. En ole koskaan asettanut itselleni mitään kiveenhakattua kääntymisaikaa, vaan olen aina sitonut nuo päätökset olosuhteisiin, omiin tuntemuksiin (voimiin), kelloon ja matkaan. Eräs korostettavan merkittävä osa-alue on myös ylitsevuotava rauhallisuus kaikissa tilanteissa. Useimmiten hätäilemällä ei tilanteita paranneta vaan päinvastoin pahennetaan. Samalla on oppinut melkoisesti nöyryyttä.

Nämä ovat omia tuntemuksiani ja ajatuksia vuorikiipeilystä. Tuttavapiiriin kuuluu myös Everestille, ja monille muille isoille kiville kiivenneitä, kavereita, joten olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että tietotaitoa on saatavilla. Samoin yleensä aina löytyy sopiva "retkikunta" erilaisille reissuille. Käytössä on ikäänkuin suurempi pooli lajin harrastajia, jotka ovat vuosien aikana oppinut tuntemaan. Tämäkin on yksi sellainen asia, joka kannattaa huomioida. On hyvä tietää ihmisten luonteet ja käyttäytyminen tietyissä tilanteissa. Ei pääse sitten syntymään mitään isompia epäselvyyksiä. Toki yllätyksiä voi aina tulla, mutta ne kuuluvat asiaan.

En edusta lusikka-haarukka-kiipeilijöitä, mutta en toisaalta ole erityisen kiinnostunut osallistumaan "kaupallisiin" retkikuntiin, sillä niissä aikataulujen muokkaaminen on usein hankalaa ja on pakko mennä myös muiden ehdoilla. Nämä havainnot siis sivusta seuranneena. Toki moni asia on helpompaa, kun ei tarvitse itse tehdä ruokaa ja kantaa kaikki tavaroita. Himalajalla tosin ottaisin vähintään perusleiripalvelut kokkeineen yms., sillä niihin on mielestäni turha tuhlata energiaa.

Optimaalisen fysiikan osalta varsin merkittävää on mahdollisimman hyvä maksimaalinen hapenottokyky. Pelkällä maratoonarin olemuksella ja suorituskyvyllä ei kuitenkaan välttämättä pärjää. Kun selkään laitetaan 20-30kg tavaraa ja jalan alle 20-100cm lunta, pitää olla myös voimaa ponnistella noissa olosuhteissa eteen- ja ylöspäin. Useimmissa tapauksissa vuoristokauriit (Humar, Moro, Loretan...) ovat ruuminrakenteeltaan ja lihaksistoltaan varsin hoikkia. Monilla heistä on myös (jostain syystä) ilmiömäinen kyky sopeutua korkealle. Tuskin Veikkakaan olisi muutoin pystynyt kiipeämään kaikki kasitonnisia ilman lisähappea. (Hapenottokyky pitäisi olla yli 60ml/kg/min, ainakin teoriassa jotta Everstille ilman lisähappea voisi kiivetä. (Karinen - http://www.kiehiset.fi/Akkimalisoituminen.pdf)
 
Eikös tuo everest ole nössöille tarkotettu ? Tosimies kiipeää K2:lle ja korkkaa kossupullon huipulla ja pulkalla alas.

Telkusta tuli muuten norjalainen dokkari joku aika sitten tuonne k2:lle kiivenneestä porukasta, kait siellä henki lähti ainaki yhdellä.
 
Eikös tuo everest ole nössöille tarkotettu ? Tosimies kiipeää K2:lle ja korkkaa kossupullon huipulla ja pulkalla alas.

Telkusta tuli muuten norjalainen dokkari joku aika sitten tuonne k2:lle kiivenneestä porukasta, kait siellä henki lähti ainaki yhdellä.

Kysymyksessä oli varmaankin K2 - Kuoleman vuori, joka kertoo vuoden 2008 tragediasta, jossa vuori otti omakseen 11 kiipeilijää. Mukana oli kolme norjalaista, joista Cecilie Skogin aviomies Rolf Bae sai surmansa serakin romahdettua Bottleneckin yläpuolella. Molemmat olivat ennen sitä käyneet huipulla. Kuten myös Lars Nessa.

Cecilien seikkailu-CV on muuten varsin merkittävä. Seven Summits, Etelänapa, Pohjoisnapa, K2...

http://en.wikipedia.org/wiki/Cecilie_Skog
 
Taisi olla juurikin tämä, mutta se Cecilien mies ei muistaakseni käynyt huipulla ollenkaan, oli sen verran huonossa hapessa. Odotteli eukkoaan hieman alempana kylläkin, oli viimenen
vaaralline reissu kuulemma minkä teki. Samassa ohjelmassa se Cecilie teki jonku ankaran hiihtolenkin ei sekään aivan täysjärkiseltä hommalta vaikuttanu.
 
Mihinkään tommosille nyppylöille kiipeilyä mitenkään voi järjellä perustella. Hyi, itse en lähtisi kiipeämään vaikka joku maksaisi koko lystin. Tai tietenkin jos ottaisi pari sherbaa kantamaan tätä vajaata 100 kg "lihasvuorta" reppuskassa :)

Nostan kyllä Veikaille ja muille sekopäille hattua ja korkealle.
 
Taisi olla juurikin tämä, mutta se Cecilien mies ei muistaakseni käynyt huipulla ollenkaan, oli sen verran huonossa hapessa. Odotteli eukkoaan hieman alempana kylläkin, oli viimenen vaaralline reissu kuulemma minkä teki. Samassa ohjelmassa se Cecilie teki jonku ankaran hiihtolenkin ei sekään aivan täysjärkiseltä hommalta vaikuttanu.

Näinhän se oli. Sekoitin Baen irlantilaiseen Gerald McDonnelliin.
 
Dokkarin lopussa Cecilie muuten kertoi lopettaneensa vuorikiipeilyn ja keskittyvänsä pitkiin hiihtovaelluksiin koska riskit ovat liian suuret :)
 
Aika vanha keskustelu, mutta haulla löytyi. Mitäs tänne nykypäivänä kuuluu? Haluaisin udella millaisia treeniohjelmia kannattaa suosia, mikäli parin/kolmen vuoden päästä olisi tarkoitus alkaa tosissaan vuorikiipeilyä harrastelemaan. Mahdollisesti enemmänkin menee vielä aikaa, jokatapauksessa tässä viiden vuoden sisällä olisi tarkoitus aloittaa niillä vähän helpommilla kohteilla ja sen jälkeen siirtyä oman tason mukaan vaikeampia kohti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom