Motivaation vaikutus treenaamisen, ravintoon ja elämään yleensä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Tämä ei välttämättä kuulu tälle osiolle, mutta en oikein keksinyt muutakaan paikka tälle avautumiselle.

Tässä on viimeisen vuoden aikana tullut taas hyvin omakohtaisesti havaittua, että ihmisluonne toimii (ainakin omalla kohdallani) välillä hyvinkin kummallisella tavalla.

Lähdetään liikkeelle viime syksystä, tarkemmin ottaen taidettiin elää elokuun loppupuolta. Edeltävät kuukaudet oli tullut elettyä niin ruoan kuin treeninkin suhteen vähän miten sattuu ja sen kyllä huomasi. Vatsa oli päässyt kasvamaan kuin varkain, kunto laskenut kuin Suomalainen yleisurheilumenestys. Tämä tietysti aiheutti muunkinlaista haittaa joka ilmeni pääasiassa tyytymättömyydellä omaan itseensä ja sitä kautta suunnattomana vitutuksena.

Sitten tuli vaihe, jota kutsuttakoon nimellä ryhdistäytyminen. Ruokavalio muuttui kerralla, paskaruoka korvattiin järkevällä ruoalla, kaloreita tuli laskettua ja pidettyä huoli siitä, että kaikkia ravintoaineita saadaan riittävästi. Samalla kuvioon tietysti astui myös kaikkien hyvä ystävä, liikunta. Sitä aloin harrastamaan säännöllisesti, salilla tuli käytyä vähintään kolme kertaa viikossa, kamppailulajeja pari-kolme kertaa viikossa ja siihen vielä päälle mukavia ja palauttavia kävelylenkkejä.

Tuohan tuntui toimivan mukavasti, vatsanympärys alkoi pienenemään lähes silmissä, yleiskunto kasvoi ja olotila oli kaikin puolin pirteä. Tuntui siltä, että suunta on ylöspäin ja varsin kovaa vauhtia.

Päästiin huhtikuuhun ja silloin se sitten tapahtui. Niin mikä? saattaisi joku kysyä. No se mikä kaikessa urheilussa on riskinä, eli loukkasin jalkani, suhteellisen pahastikin. Seurauksena reilu kuukausi pakkolepoa. Kuukausi kului ja jalka parani. Tässä vaiheessa olisi tietysti ollut järkevää ja loogista palata takaisin siihen jo hyvässä vauhdissa olleeseen treenaus/ravinto rytmiin, mutta eihän siinä sitten niin käynyt. Siinä kävi oikeastaan täysin päinvastoin.

Päästiin vaiheeseen, jota kutsun nimellä repsahdus.
Seuraavat kuukaudet kuluivat niin, että ruoka ja ruokailuajat olivat aivan mitä sattuu, liikuntaa tuli harrastettua erittäin epäsäännöllisesti ja kaiken kruununa viinaa tuli juotua lähes joka viikonloppu. Seuraukset ovat tietysti ennalta arvattavat, eli taas saatiin mukavasti maha kasvuun ja kunto laskuun. Tuota kierrettä kesti tämän kuun puoleenväliin asti. Siinä vaiheessa tuli kuitenkin mitta täyteen ja totesin, että nyt riittää. Alkoi kova motivaation kerääminen, ajatuksen oli, että perkele, tästä vielä noustaan.

Nyt nousu on alkanut. Tällä viikolla sain vihdoin remontoitua ruokavalion ja aloiteltua varovaisesti säännöllisen liikunnan. Tähän mennessä se on koostunut pelkästä aerobisesta, eli muutama juoksulenkki ja yhdet salibandytreenit. Oikea suunta on kuitenkin taas löytynyt. Väsäsin itselleni uuden kolmijakoisen saliohjelman, jota olen vakaasti päättänyt alkaa noudattamaan ensi viikosta lähtien.

Se mikä tässä itseä ihmetyttää on se, että miten sitä voi olla niin tyhmä, että muutamassa kuukaudessa pilaa sen, mitä on useamman kuukauden rakentanut?
Tuo sama pätee niin moneen muuhunkin asiaan elämässä, kun ajattelemattomuus astuu peliin niin sitä saa asiassa kuin asiassa nopeasti pahaa jälkeä aikaiseksi.

On tästä jotain opittukin. Jos ja kun joku loukkaantuminen taas tulee eteen, niin pari asiaa on mielessä: 1. se ei estä terveellistä ruokavaliota. 2. treeniin pitää palata heti, kun se on mahdollista.

Tällä hetkellä tosiaan harmittaa, että tuli koko kesä läskisteltyä, mutta tästähän ei pääse kuin ylöspäin. Prosessi on aloitettu ja motivaatio on taas löytynyt. Mielenkiintoista tässä on myöskin se, että nyt kun sai liikuntamotivaation takaisin niin ei malttaisi millään pitää välipäiviä, eilen sain lähes sitoa itseni sohvaan kiinni, että en olisi lähtenyt mitään urheilua harrastamaan. Tänään sitten taas jo pääseekin :)

Lopuksi haluan sanoa kaikille, joilla on samankaltainen tilanne, että kannattaa oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni, se motivaation löytyminen on todella pienestä kiinni!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta muista, että lihasmuisti toimii hyvin. Eli sen vanhan jo aikaisemmin saavutetun kunnon takaisinsaanti ei kestä läheskään niin pitkään kuin nollasta aloitten. Että ei ne aikaisemmat treenit todellakaan ole hukkaan menneet.

Mutta toivottavasti itsekin muistan tämän tekstisi jos/kun vastaava tilanne joskus vastaan tulee. :)

Hyvin kirjoitettu!

Itse huomasin armeijan käytyäni, että perkele, olen lihonut siellä. No pääsin tosiaan jo viime kesänä pois ja siitä eteenpäin olen kuntoillut aktiivisesti. Ennen armeijaa tosiaan oli aktiiviliikkuja, kamppailulajit, puntti ja nyt olen päässyt takaisin tähän ihanaan oravanpyörään.
Nyt jälkeenpäin vituttaa, että miksi menin siellä repsahtamaan, jos en sitä olisi tehnyt olisin nyt paljon isompi&kovemmassa kunnossa. Syynä tähän tietenkin oli jonkin näköinen laiskuus intissä, menin mieluummin sotilaankotiin kuin salille! Sekä lisäksi myös oikean tiedon puute. Tyhmä minä!
Hyvä että asiasta on opittu, myös itse olen oppinut ettei loukkaantuminen estä harjoittelua ja vielä vähemmän terveellistä ruokailua. Olkapää on tällä hetkellä hajalla, joten ei voi muuta tehdä kuin painoja nostella & lenkkeillä, mutta kun pääsen tosissaan reenaamaan, niin intoa varmasti löytyy.
Joo tosiaan ihmetyttää vieläkin miten sitä on oltu tyhmä!!! Mutta varmasti itse kukin on tehnyt tällaisia mokia, joita sitten katuu. Itse ainakin kadun.

training_day sanoi:

kaikki on kiinni siitä, miten paljon mitäkin haluaa - eli minkälainen draivi siellä pään sisällä on. jos treenaaminen ja itsestään huolta pitäminen on muodostunut elämäntavaksi, niin sitä kyllä nousee vaikka kuinka syvästä suosta takaisin punnusten, ja pumppien (tai minkätahansa treenaamisen) ihmeelliseen maailmaan. loukkaantumiset painaa siinä just tasan sen verran, kuin mitä niiden paranemiseen aikaa menee - lue: kuinka pitkään joutuu pakollista taukoa pitämään.

tauon aikana toki ylimääräistä kertyy melko huomaamatta ihan bodisapuskallakin. ainakin, jos on tottunut siihen, että viikottainen aktiviteetti on suhteellisen runsasta - ja yhtäkkiä tiputaan täyslepoon. hankala siinä on suhteuttaa sitä kalorien määrää alaspäin, niin ettei sitä ylimääräistä yhtään kertyisi. ja - kun ei treenaamaan (ollenkaan) pääse, niin helpostihan sitä mutustelee illalla sen telkun ääressä jotain ylimääräistäkin - sekä kinkkaa hakemaan sieltä jääkaapista ´yhden´ olutpullon janojuomaksi. tietäähän sen, minne ne napostelut sitten tiensä kehossa löytää. :rolleyes:

siihen ainakin omasta kokemuksesta voin yhtyä täysin, että kun on tottunut olemaan edes jonkinlaisessa kunnossa, niin se yleiskunnon (totaalinen) rapistuminen loukkaantumisien/muiden syiden takia laskee helvetisti yleistä elämäniloa. sitä se elämäntapatreenaaminen kai loppujen lopuksi tarkoittaakin; sitä tahtoo olla koko ajan vähintäänkin siedettävässä kunnossa - ja mielellään paljon enemmänkin. siksi ne loukkaantumisetkaan eivät ole kuin hetkellinen hidaste - jos siis se sisäinen draivi hommaan on kunnossa.

se on sitten eri asia, jos motiivit kallistuvat enemmän mukavuudenhaluisuuteen, kuin itsensäkiusaamiseen fyysisesti (ja henkisesti). jokainen saa kiksinsä ja elämänilonsa eri asioista.

minulle se yksi kappaletta elämiä painovastusharjoittelun kera punnuksilla, lisättynä ajoittaisena itsensä kiusaaminella ruokailujen + muiden asioiden ohella, kiitos.

tsempit täältäkin kaikille kanssaurheilijoille, jotka painivat eri motivaatio-ongelmien kanssa - johtuivat ne sitten loukkaantumisista, tai mistä tahansa muista syistä.

Timba79 sanoi:
Mutta muista, että lihasmuisti toimii hyvin. Eli sen vanhan jo aikaisemmin saavutetun kunnon takaisinsaanti ei kestä läheskään niin pitkään kuin nollasta aloitten. Että ei ne aikaisemmat treenit todellakaan ole hukkaan menneet.

Mutta toivottavasti itsekin muistan tämän tekstisi jos/kun vastaava tilanne joskus vastaan tulee. :)

Onneksi tosiaan lihasmuisti toimii melkeinpä paremmin kuin se normimuisti ;) Kyllä mä aika varma olen siitä, että vuodenvaihteen tietämillä sitä ollaan taas vähintään entisessä kunnossa, ellei jopa paremmassa.

HEP! Täällä yksi jonka motivaatio on ollut nyt täysin hukassa jo pidemmän aikaa. Tuossa oli jo elokuun alusta hyvä tahti tulossa päälle ja heti oli saikun aika. Rupeaa henkisesti olemaan todella raskasta ja yleisesti alkaa vituttamaan koko harrastus, kun ei saa terveenä treenata.

Viimeisen vuoden aikana on nyt ollut kyynärvarressa tulehdus, koiran puruhaavan tulehduksen takia viikko osastolla (ja sama vamma on ikuinen vaiva toisessa etusormessa), venähtänyt akillesjänne, revähtänyt nivunen, tulehtunut akillesjänteen limapussi.
Ei kovin pitkiä treeniputkia ilman vaivoja tuohon ole mahtunut. Vielä kun toinen olkapää ja toinen polvi on siinä kunnossa, että koskaan ei tiedä milloin se viimonen napsahdus käy ja sitten taas leikkauspöytä odottaa. Kerää sitten sitä motivaatiota jostain tähän harrastukseen.... Vittu, silti menen tänään ja otan ojentajille rääkkiä. Treeni-ilosta ja motivatiosta ei tosin ole tietoakaan...

training_day sanoi:
Onneksi tosiaan lihasmuisti toimii melkeinpä paremmin kuin se normimuisti ;) Kyllä mä aika varma olen siitä, että vuodenvaihteen tietämillä sitä ollaan taas vähintään entisessä kunnossa, ellei jopa paremmassa.

Siitä se lähtee, asenne on ainakin kunnossa! Ja noita vanhoja taukoja on turha muistella sen enempää, ei siitä tule kuin paha mieli ja asialle ei mitään voi, jokaiselle niitä tulee jossain vaiheessa syystä tai toisesta. Jos sitä itekin ois joskus teininä tehnyt muuta kuin penkkitreeniä ja jos sitä ois tämän nykyisen 4,5 vuotta kestäneen treeniputken parina ekana vuotena osannut syödä edes sinneppäin, niin kunto voisi olla ihan toinen. Mutta turha näitä on miettiä, eipä sille mitään jälkikäteen voi.

Elämän heitot vaikuttaneet täälläkin paljon treeneihin. Intistä ulos tulessa ja vuoden 2003 alkaessa alkoi aktiivinen salitreeni, jota kesti 1,5 vuotta. Penkkitulos nousi tuona aikana 40kg ->82,5kg ja omasta mielestä treenattiin koko kroppaa huolella ja kun työ on istumatyötä, oli aikaa palautua.
Paino nousi 65kg->85kg. Olin kyllä todella laiha, ennen treenin aloitusta, eli fläsää tuli myös.

Sitten muutto toisella paikkakunnalle paremman palkan perässä, uuden rytmin löytäminen ja salikortin ostamisen lykkääminen, muiden hankintojen priorisoinnin vuoksi, alkoi alamäki.

Tuohon sitten vielä päälle vuoden kestänyt helvetillinen parisuhde, istumatyö ja rahanpuute nakersivat kyllä kunnon todella huonoksi. Asiaa ei auta tupakointi yhtään.

Kyllä harmittaa. Nyt on taas peruskuntoa alettu nostamaan kävelemällä, punnertamalla ja vatsoja tehden.

Ruokavalio ja vitamiinit on aina ollut kunnossa, eli syö vähemmän kuin kulututat ja muista ottaa nappeja aamulla nippu. (C-Vitamiini, multivita, Omega-3, Magnesium) Jos nämä olisi ollut vielä retuperällä, niin huh huh!

Salille ei viitse edes mennä vielä, kun hapenottokyky on luokkaa 0. Treenissä aina ollut vikana oikean hankitystekniikan löytäminen ja kaameat päänsäryt, joten parannetaan ensin tuota kävelyllä, joka evotetaan hölkkäämiseksi.

Salille kun menee, niin itsestään tietää, että treenaa aina maksimit, joten peruskunto ylös ja paikat venytykseen, jottei tule loukkaantumisia.

Jos on tottunut kuntoilemaan, niin kuin minulla treeniä pienen ikäni ainakin jossain määrin (karatea, salia, pyöräilyä), niin kunnon laskeminen tuollaisen 1,5 vuoden mitään tekemättömyyden aikana saa kyllä salakavalasti otteen myös henkisellä puolella. Huomaa, että itsestään selvyyksistäkin tulee vastentahtoisia missioita ja työ ei maistu, ei muista aamulla pedata sänkyä yms. Mutta pieninä annoksina tuollaiset lipsahdukset eivät ainakaan minulla näy. Sitten yhtäkkiä tulee "valaistuminen", minulla 1,5 vuoden jälkeen, että WTF!? Jätkä on aivan retuperällä ja pahemmaksi menee. Siitä on kyllä helppo saada motivaatio nousemaan lattiasta kattoon.

Mutta täytyy miettiä hyviä konsteja, jotta se pysyy siellä. Vaikuttaa todella paljon henk.koht., jos maailma nakkaa kakkaa niskaan, niin heti tuntuu motivaatiossa ja sitten kohta koko pakka on sekaisin. :curs:

p.s: Salikortti tällä kylällä maksaa 600kr, eli noin 70€ koko vuodeksi. On monipuolinen ammattikoulun sali. Eli ei tuo rahastakaan ole ollut loppupeleissä kiinni. :nolo:

Nostetaanpa välillä tuota vanhaa avautumistani, on pienen tilannekatsauksen aika. Eli miten on homma edennyt tuon elokuussa tapahtuneen "heräämisen" jälkeen...

Treenit tosiaan polkaistiin käyntiin tuolloin noin pari kuukautta sitten ja sen jälkeen on salilla käyty kolme kertaa joka ikinen viikko. Myös muuta liikuntaa (Krav Maga, lenkkeily) on tullut harrastettua 2-4 kertaa viikossa.

Ruokavalio on pysynyt siistinä, eli pikaruoka yms. sotku on pysynyt poissa ruokapöydästä. Ainoat "repsahdukset" ovat 2 x kiinalaisessa ravintolassa syöminen bulkkikuukautena. Tällä hetkellä menossa toinen viikko kuukauden diettijaksosta, joten ruokavalio on entistä tarkempi.

Tupakka ja alkoholi ovat myös jääneet, molemmat toistaiseksi kokonaan, mutta alkoholia olisi tarkoitus vielä joskus vähän nauttia ;)

Eli elintavat ovat muuttuneet ja pysyneet muuttuneina lähes täydellisesti. Tällä hetkellä olo on erittäin hyvä ja jatkuvasti nousevat treenipainot lisäävät motivaatiota entisestään. Peilikuvassakin alkaa vähitellen näkymään, että ruokavalio ja treenit ovat kunnossa. Pitkä on vielä matka, että ollaan edes lähellä tämän hetken tavoitetta, mutta suunta on oikea :)

Oot kyllä tehnyt hyvän duunin tuon ruokapuolen suhteen. Ei muuta kun pidä tuo linja jatkossakin. Tottakai sitä voi ja pitääkin välillä lähteä viihteelle ja syödä roskaruokaa, mutta jokainen tietää mitä siitä seuraa jos sitä tekee jatkuvasti.

training_day sanoi:
Se mikä tässä itseä ihmetyttää on se, että miten sitä voi olla niin tyhmä, että muutamassa kuukaudessa pilaa sen, mitä on useamman kuukauden rakentanut?

Elämä on. Minusta tuli ikuinen laihduttaja 3-4 vuotta sitten, välillä on menty 20 kiloa ylös ja välillä 20 kiloa alas. Joinakin vuosina on ollut niin suuria painon vaihteluita että on ollut pakko kysyä itseltään: miksi?

Laihdutusmatematiikka on siitä hurjaa että 5 kiloa väärään suuntaan on 10 kilon ero siihen verrattuna jos olisi menty oikeaan suuntaan.

Motivaatio on mielestäni aivan ratkaiseva. Tai ainakaan minun kohdalla ei ole kysymys tiedon puutteesta eikä siitä ettenkö tietäisi miten treenataan ja miten syödään järkevästi.

Jokainen meistä hakee sellaista olotilaa missä on hyvä olla. Minä jatkan omaa tutkimusretkeäni. Paikalleen ei kannata jäädä.

Sen olen kyllä huomannut että jos ei vaan halua treenata niin sitten sitä ei treenaa. :arvi:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom