Moottoripyörän talvisäilytys?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tanu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
21.3.2003
Viestejä
1 654
Ikä
38
Elikkäs mikä olisi paras tapa säilyttää pyörä talven yli, jotta siitä olisi mahdollisimman vähän haittaa? Itse aluksi meinasin tuoda pyörän sisälle, mutta onko se kuitenkaan hyvä ajatus?

Pesin, kiillotin ja vahasin huolella. Pesin ja rasvasin ketjut. Vaihdoin öljyt ja putsarin. Tyhjensin tankin ja käytin ruiskujärjestelmän tyhjäksi. Irrotin akun. Enää täytyy ratkaista säilytyspaikka, autotallin varasto (melko ahdas) jossa ovi, oveton autotalli tai sitten sisälle?!?! :)

Sitten tuli mieleen, että olisiko kuitenkin järkevää käyttää pyörää talvella muutamia kertoja? Entä mitäs sitten jos ei käytä pyörää talvella? Jos tuon sisälle on tuo käyttäminen aika hankalaa? Jos käyttää, niin kuinka pienellä bensamäärällä lähtee käyntiin? Toisaalta, ei kyllä huvittaisi pakkaseenkaan viedä? Olenkohan vaan turhan tarkka, mutta paras ratkaisu tähän on keksittävä!

Mites muut, kertokaa tavoistanne..?
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos tankin meinaat tyhjäksi jättää niin ehdottomasti sisälle pyörä.
jos varastossa pidät niin sitten kaasarit ja tankki täyteen bensaa niin säilyy parhaiten.
Ei kovetu tiivisteet eikä tule ruosteongelmia.

Käynnistellä sitä voi muutaman kerran jos haluaa...tästä on monta mielipidettä.

Akkua kannattaa muistaa latailla välillä, koska menee helposti sököksi.
 
Alla varsin pätevä ohje aiheesta:
Talvihuolto-ohje @ Bajahill

Eipä tuo paljoa hifistelyä vaadi, jos mopo ei seiso lumihangessa ilman peitettä. Kuiva ja suht tasalämpöinen säilytyspaikka olisi tietysti hyvä olla.

Itse vaihdan öljyt + filtterin, pesen mopon huolella, rasvaan ketjut, täytän tankin ja pudotan renkaista ilmanpaineet n. 2 baariin. Sitten mopo olkkariin varikkopukille, akku irti, autoglymit pintaan ja kevättä odottelemaan. Akun ylläpitolataan kerran 1-2 kuukaudessa.

Vierotusoireita voi hoitaa pukemalla ajokamat päälle ja tekemällä mielikuvaharjoituksia pyörän päällä istuen (samalla suulla päristäen). Taustamusiikiksi sopii esim. Mötley Crüen Girls Girls Girls...
 
Ei missään nimessä tankkia tyhjäksi. Pakkanen tekee temput helposti, eikä varmasti keväällä ole kiva ruveta korjaan pyörään kun pitäs lähtä ajelemaan. :)
 
jarhu sanoi:
Ei missään nimessä tankkia tyhjäksi. Pakkanen tekee temput helposti, eikä varmasti keväällä ole kiva ruveta korjaan pyörään kun pitäs lähtä ajelemaan. :)

Tämä pätee pyöriin, joissa on metallitankki. Kondessivesi voi aiheuttaa korroosiota etc. kivoja yllätyksiä. Muovitankkisissa ei tuolla juurikaan ole väliä.

Jos joku nyt välttämättä haluaa säilyttää tankin tyhjänä, niin kannattaa ehkä irrottaa se, laittaa sinne vähän öljyä ja huljutella se öljyllä sisäpuolelta.

Niin ja hevosmiesten tietotoimiston mukaan ns. kesäbensa kestää talvehtimista paremmin (lieneekö siinä jotain haihtumista vähentäviä lisäaineita). Eri asia sitten on, onko bensaerissä jotain eroa vuodenajan mukaan. Dieselissä kyllä on eri laadut, mutta bensasta itselläni ei ole varmaa tietoa...

Tiedä sitten, ruiskupyörä ei pahemmin haise edes tankki täynnä (kokemusta kahdesta eri pyörästä), jotkut kaasaripelit kylläkin jos kaasareita ei tyhjennä. Aina on myös mopo lähtenyt ongelmitta käyntiin keväällä reilun 5kk seisokin jälkeen, joten ainakaan suht. lyhyillä seisonta-ajoilla tuskin tarvitsee läträtä bensan sekaan mitään säilytyslisäaineita.
 
Tanu sanoi:
Mites muut, kertokaa tavoistanne..?

Paikallisen Nesteen pesuhallin kautta plussan puolella olevaan tilaan ja akku irti. Siinä ne meikäläisen valmistelut melkein on. Jotain bensanstabilointimysteeriä voi lurauttaa tankkiin jos muistaa. Niin ja joku vanerin/pahvinpala renkaiden alle, jotteivat varsin seiso kylmää betonia vasten.

Talven aikana sitten vähintään kerran kuussa tyhjäkäyttämässä ja ajamassa ympyrää tallilla. Olen siis koulukuntaa joka vannoo sen nimeen, että öljyt on hyvä pyöräyttää välillä lämpimäksi ja kiertoon.

Toinen koulukuntahan on se, jonka mukaan talvisäilytyksessä öljy seisoessaan hapantuu ja siihen saattaa kondensoitua vettä -> turhia käynnistelyjä tulee välttää, koska voitelukyky on huono.

Sitten itse säilytysvalmisteluiden lisäksi toki talven toimiin kuuluu mitä ihmeellisimpien lisävarustehimmeleiden ja tarpeettomien kisapalikoiden tilailu ja ripustelu pyörään kuin joulukuuseen ikään. Minkä seurauksena 2kk säilytyksen jälkeen pyörä on tuhannen päreinä pitkin hyllyjä ja kevään koittaessa tulee kiire saada laite liikkuvaan kuntoon.
 
Routa sanoi:
Sitten mopo olkkariin varikkopukille...

Vierotusoireita voi hoitaa pukemalla ajokamat päälle ja tekemällä mielikuvaharjoituksia pyörän päällä istuen (samalla suulla päristäen). Taustamusiikiksi sopii esim. Mötley Crüen Girls Girls Girls...

Vittu, äijä on tosi motoristi!!! RESPECT!! :worship: Noin mäkin teen kun saan pitkästä aikaa jälleen oman pyörän, toivottavasti ensi kesänä... :rock:
Toinen mikä on siistiä, niin runkata pärrän tankille, sama kun heittäis mällit muijan rinnoille... tai jopa parempaa (puhumattakaan jos runkkaa etukatteelle). :kuola: :D ... Eikä tartte laittaa mitään Autoglymiä!
 
Örkki sanoi:
Vittu, äijä on tosi motoristi!!! RESPECT!! :worship: Noin mäkin teen kun saan pitkästä aikaa jälleen oman pyörän, toivottavasti ensi kesänä... :rock:
Toinen mikä on siistiä, niin runkata pärrän tankille, sama kun heittäis mällit muijan rinnoille... tai jopa parempaa (puhumattakaan jos runkkaa etukatteelle). :kuola: :D ... Eikä tartte laittaa mitään Autoglymiä!

Sulla on sit vähän erilaiset mielikuvaharjoitukset...Kyllähän tietysti mopopiireissä puhutaan teknopornosta hienojen ja kalliiden (ja usein lähes turhien) teknisten vimpainten kohdalla. Enkä usko, että mainitsemasi menettelytapa korvaa täysin Autoglymiä. Voi naapurit vähän ihmetellä jos vahaat mopon parkkipaikalla tuolla omalla tuotteellasi :D (hmm... onkohan tässä uusi asia, joka käytettyä moottoripyörää ostavan pitäisi ottaa huomioon).

Nainen pyörän päällä on kuitenkin mielestäni vielä toimivampi kombo. Kannattaa vaan pitää huolta siitä, että se varikkoständi on riittävän tukevaa tekoa, ettei kesken ryskeen mopo kaadu/hyökkää olohuoneen ikkunan läpi parvekkeelle. Ppb Bikeliftin standit ainakin ovat tukevaa tekoa vähän kovempaankin käyttöön ;)
 
Elikkäs tankkaan tankin täyteen ja tuon pyörän sisälle lämpimään odottamaan kevättä! Eihä se bensa mikskään mene?! Voi sitten käynnistellä jos jakselee?!
 
Tanu sanoi:
Elikkäs tankkaan tankin täyteen ja tuon pyörän sisälle lämpimään odottamaan kevättä! Eihä se bensa mikskään mene?! Voi sitten käynnistellä jos jakselee?!

Esimerkiksi. Ota kuitenkin akku irti ihan paloturvallisuuden vuoksi (ja ettet jonain sunnuntaina aamuyöllä kokeile baarista tulon jälkeen, kuinka hyvin rajoittaja toimii ;))

Itselläni ei ainakaan ole ollut alle puolen vuoden seisonta-ajoilla mitään bensan vanhenemisesta johtuvia tai muitakaan ongelmia keväällä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jep! Yhdelle tutulle oli käyny just noin, että piti pienen kaljottelun jälkeen kokeilla vähä rajotinta vasten!! JA vielä rivitaloasunnossa.. naapurit oli vähä ihmeissään? :)
 
Tuli ostettua ihmeainetta :) bensan joukkoon 125ml/5€.Koitetaan tällä kertaa sillä.Pesut ja rasvaukset (o-rengas ketjuöljyllä ketjut)tietenkin hyvin.
Pressu päälle ja lämpimään talliin.Tosiaan toi mielikuvaharjoittelu talvella
ettei pää sekoo. ;)
 
Itse pesin ja vahasin pyörän, rasvasin ketjut ja lorautin piripintaan täynnä olleeseen tankkiin n. 20 ml stabilaattoria (liqui moly nimeltään). Ja tietty ajoin vielä pari kilsaa, että aine kulki ruiskulle asti. Vielä pitäisi vaihtaa öljyt. Täytyisi vaan öljy päättää ja käydä hakemassa. Olisikohan noista BelRayn öljyistä sopivaksi?

Pyörä talvehtii kylmässä autotallissa. Täytyykin muistaa laittaa rengaiden alle jotain vaneria tms., niin eivät koko talvea lepää kylmää betonia vasten. Mihin muuten tuo paineiden tiputtaminen renkaissa perustuu?

Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydestä ei ole mitään tietoa. Pakko se on varmistaa vielä, kun ei tiedä mitä sinne jäähdytysjärjestelmään on lorautettu. Tai on siellä värin perusteella jäähdytinnestettä, mutta missä suhteessa, se on taas aivan toinen juttu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom