Moottoripyörä/varusteet. Mielipiteitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lateee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Menin sitten ostamaan VFR -95:sen...Mitä mieltä pyörästä? (Etenkin ne joilla on mallista kokemuksia). Toinen asia josta mielipiteitä odottelen on ajovarusteet, eli suomen olosuhteisiin nahka vai gore asu? Vai kenties gore housut ja nahka rotsi? Hyviä kypärä-merkkejä/malleja? Millasta rukkasta/kenkää? ym.ym. :david:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lateee sanoi:
Menin sitten ostamaan VFR -95:sen...Mitä mieltä pyörästä? (Etenkin ne joilla on mallista kokemuksia). Toinen asia josta mielipiteitä odottelen on ajovarusteet, eli suomen olosuhteisiin nahka vai gore asu? Vai kenties gore housut ja nahka rotsi? Hyviä kypärä-merkkejä/malleja? Millasta rukkasta/kenkää? ym.ym. :david:

www.moottoripyora.org
Tuolta saat vastauksen kaikkeen fillarointiin liittyvään : )
Niin, ja onnea pyörän ostosta, ihan hyvä fillari.

:kippis1:

Itselläni ei kokemusta kyseisestä pyörästä, mutta olen kuullut, että varsin luotettava pyörä, ja säilyttää todella hyvin arvonsa!

Varusteista:
Itselläni on Rukan Gore-Tex -asu ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Mikäli joudut valitsemaan jomman kumman niin itse olen Gore-Tex -asun kannalla, etenkin jos joudut ajamaan kelistä riippumatta. Tietenkin nahka-asulla on vahvuutensa ja onhan sellainen todella asiallisen näköinen!
Kenkinä mulla on tuollaiset oxtarin nilkkurimalliset Gore-Tex ajokengät sekä nahkaiset ajosaappaat. Oxtarin kengät oikeastaan jatkuvasti käytössä, todella hyvät varsinkin kaupungissa.
Kypärissähän löytyy ja tämä on se osa-alue missä ei ainakaan kannata kitsastella. Lähtökohtana tietenkin se, että kypärän oltava turvallisuussyistä kuitukypärä. Tästä ei missään nimessä kannata tinkiä. Hyviä merkkejä on paljon (Shoei, Arai, X-lite, HJC, AGV, Nolan). Jos rahaa käytettävissä, niin Shoei on erittäin varteen otettava vaihtoehto, mutta myös hieman halvemmalla saat turvallisen ja hiljaisen kypärän. Kokeiluun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta löydät oikeanlaisen, itsellesi istuvan kypärän. Kannattaa muuten valita koko joka tuntuu aluksi jopa hieman turhan tiukalta (älä kuitenkaan liioittele:))

Kun valitset ajoasua ja kypärää, niin valitse mahdollisimman kirkkaan värisiä varusteita, sillä moottoripyöräilijä jää muutenkin liian usein autoilijoilta huomaamatta. Musta kypärä ja ajoasu on kaikista huonoin vaihtoehto näkyvyyttä ajatellen.

Lateee sanoi:
Toinen asia josta mielipiteitä odottelen on ajovarusteet, eli suomen olosuhteisiin nahka vai gore asu? Vai kenties gore housut ja nahka rotsi?

Tää nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä. Riippuu varmaan aika paljon siitä millaista ajoa meinasit enimmäkseen ajella. Reissukäytössä itse kallistuisin Goreihin, lähialueen nakkikiskarallissa taas nahkaan. Nahka kun on yleensä vilpoisampi alkukeväästä ja syksyllä, sekä öisin ajellessa. Sateessakaan nahkalla ei kauaa juhlita.

Sekalaista ajoa ajavana tällä hetkellä käytössäni on nahkatakki irrotettavalla vuorilla ja nahkahousut kiinteällä gorekopiovuorella. Näin saan yhdistettyä kaikkien asujen kaikki huonot puolet :D eli housuissa paistuu aurinkoisella kelillä ja kunnon sateessa nahkapinta päästää veden nahan ja gorevuorin väliin.

Joku sadetakki pitäisi hommata niin vähän paranisi tuo kokonaisuuden vedensieto. Todellisuudessa lähes ainut asun valintakriteerini oli viime ostoskierroksella, että asu on nahkaa ja sopivaa kokoa. Tämä kutistikin vaihtoehdot vain 1-2 vaihtoehtoon, joten valinnassa ei ollut paljoa miettimistä.

Hyviä kypärä-merkkejä/malleja?

Arai Condor on täällä käytössä, muuten OK, mutta Arain ne visiirinkiinnitysulokkeet aiheuttavat jonkinmoista suhinaa. Eli muut hieman modernimmalla kiinnitysmekanismilla varustetut merkit saattavat olla hiljaisempia. Taas tuo vain sopi parhaiten meikäläisen kalloon, joten ostin sen.

Edit. Niin ja ultra xyz hyperkuidusta valmistetun kypärän sijasta kannattaa harkita mielummin sijoittamista siihen kunnon ajoasuun ja vaikka selkäpanssariin. Siinä vaiheessa kun kuitukypärän iskunvaimennuksesta on iloa, niin useimmissa tapauksissa ovat niskanikamat olleet poikki jo aikaa sitten. Tietty jos rahat riittävät parhaaseen kypärään ja asuun molempiin, niin sitten tietty kannattaa sijoittaa laatuun.

Millasta rukkasta/kenkää?

Tumpuissa on vähän sama kuin ajoasussakin eli tarvii melkein viileän kelin/sateen lämpimät hanskat erikseen ja sitten kevyet race-hanskat kesäkuumalle.

Ja kengät kanssa eli korkeavartisissa touring gore-saappaissa on kyllä aika tuskaa kesä-/heinäkuussa jotain lähiteiden pillurallia tai työmatkaa ajella.

Kannattaa ostaa sitten vielä sen varsinaisen ajoasun alle retkeilyliikeestä (mp-liikkeissä samat maksavat n. 5 kertaisesti) joku kunnon pitkä urheilukerrasto + sukat, joka pitää asun irti iholta - huomattavasti mukavampi päällä, kuin tavallisilla puuvilla-alusilla.

Lateee sanoi:

Gore ehdottomasti...sitten jos rahaa löytyy niin rinnalle 2-osainen nahkapuku.

Sitten myös gore kengät ja hanskat niin ei tule vesi niistäkään läpi.

Sovittamaan vaan niin sitten löytyy parhaimmat.

Itse ehdotan Schubert ja SHOEI kypäriä.
Hyvä hinta/laatusuhde ja Schubert on on erittäin hiljainen.

www.mp-foorumi.fi

Zone-sarja -42%
Nahka suojaa tietenkin parhaiten jos vedät lipat.
Istuu paremmin päälle mitä kangasasut ja suoja pysyvät paikallaan.
Kesällä mielestäni vilpoisampi ja mukavampi mitä kangas asut.
Toimii myös viileällä ilmalla kun laittaa alle lämmintä/vuoren.
Vesikelillä nahka ei ole se paras vaihtoehto. Vaihtoehtona voi tietenkin ostaa kevyen sadeasun jonka voi pukea nahkaasun päälle. Matkaajossa hyvä vaihtoehto, mutta lyhyillä työmatkoilla voi ruveta vituttamaan.
Varsinkin jos muistelee viime kesän ajokelejä.

Gore ja kangas asuihin pätee edellä mainitut mielestäni taas toisin päin
Suojaavat huonommin jos kaadut, eivät istu niin hyvin päällä, suojat housuissa monesti eivät pysy paikoillaan, lämpimämpi ja myös kuumempi ja huonosti hengittävämpi (musta gore asu kesä helteellä ei naurata vaikka otat sen vuoren pois).
Pitää tietenkin hyvin vettä mikä on syy miksi itsekkin omistan yhden kangas ajoasun.

Ensin kannattaa varmaan ostaa jonkinlainen kankainen ajoasu ja täydentää sitä ensin nahkatakilla ja sitten myös housuilla.
Kummatkin kannattaa mielestäni omistaa.
Itse kallistun ehdottomasti nahkan puoleen, ainakin takissa.

Kypärässä ei kannata tinkiä, mulla ei tosin ole kokemusta muista kuin Araista koska ei ole tarvinnut vaihtaa koskaan merkkiä. Kannattaa käydä läpi monta eri valmistajaa niin löytyy omaan päähän se parhaiten istuva potta.

Samalla kun ostat kypärän niin osta kunnon selkäsuoja, ehdottamasti liian aliarvostettu suojavaruste.

Kengistä kannattaa ostaa sellaiset mallit jotka pitää oikeasti myös sen veden ulkopuolella eli en suosittele sekaantumaan esim. MP-asun kenkiin.

Sama pätee hanskoihin. Niitä tarttee yleensä pari eri mallia säiden mukaan.

hyvän pyörän ostit. Sedällä oli tuo pyörä pari vuotta sitten ja ei yhtään pahaa sanaa sanonut. Mitä itse sillä ajoin, niin hyvä oli ajaa. Ja VFR:n äänet on tehoputkella aika pirun mehukkaat :)

Mitä kypäriin tulee, niin kannattaa testata eri malleja ja ostaa sitten se, mikä tuntuu parhaimmalta. Oma kypärä maksoi n.300 eunua ja olen ollut todella tyytyväinen.

Ajokamoja kannattaa myös testailla. Itse ajan nahkatakin kanssa ja jalassa on gore housut. Hyvin pärjää. Jos vettä sataa, niin vaihdan takinkin goreen. Ajohanskoja kannattaa olla parikin paria. Itselläni hanskat sekä kaupunki pörräilyyn että sitten myös pidemmälle matkalle/sateelle omat.

Kuten jo moneen kertaan todettu niin goret ovat halvemmat ja monikäyttöisemmät, useasti myös mukavammat. Moottoripyöräilyssä varusteiden ensisijainen tehtävä on kuitenkin suojata onnettomuuden sattuessa, ei näyttää hyvältä. Kuka käyttää autossa neonvihreää kuminauhaa turvavyönä tai pinkkiä purkkapalloa airbaginä siksi kun ne ovat tyylikkäämmän näköisiä? Goreissa on puhtaasti kankaan kestävyyden (et varmaan ole koskaan katsonut vierestä kun ihoon palanutta/sulanutta gorepukua revitään irti lanssissa) se ongelma että suojat eivät pysy paikallaan. Yleensä käy niin että ensimmäisen kontaktin (kuski->tie) sattuessa suoja on siellä missä pitää mutta assun takertuessa pukuun se liikkee ja esim. toisen polven tullessa tienpintaan suoja onkin jo jossain polvitaipeen kohdalla (tämäkin ihan oikeasta elämästä, ei satukirjasta).

Itse heilautin viime kesänä mopon nurin senverran railakkaasti että lunari kutsui, onneksi vain mopoa. Yksiosainen kisakäyttöön tehty nahkapuku repesi jaloista auki ja kului perseestä puhki. Kypärä (Shoei Z-One) meni paskaksi mutta hoiti hommansa. Saappaiden titaanipalat kuluivat osaltaan puhki kenkään asti. Selkäpanssarissa (joka oli puvun alla) oli naarmuja. En halua edes kuvitella minkälaista jälki olisi ollut farkut/goret/lenkkarit/whateva kamoilla, nyt säästyin kevyellä aivotärähdyksellä.

Jokainen ajaa millä huvittaa mutta pitää muistaa se että kaikkea ei voi kokeilla kahta kertaa. Ihmettelenkin sitä että kaiken shitin pitää aina sattua jokaiselle erikseen, miksi kaverin kolahduksesta voi ottaa oppia?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lyhyesti muutama vinkki:

-Kypärän ostossa ei kannata säästellä. Sen on oltava sopivan mallinen ja sopivan kokoinen. Yleensä hinta korreiloi laatuun varsin hyvin. Pinlock (oikeasti huurtumaton) visiiri on erittäin hyvä kapine. Merkeistä mieleen tulee Shoei ja Arai. Itselläni tällä hetkellä Shoei Z-One, toimii.

-Jos käyt radalla, investoi kunnolliseen nahkapukuun+tukeviin kenkiin+hanskoihin. Et kadu sitä jos satut heittäytymään...

-budjettivaihtoehto on etsiä käytettyjä vermeitä.

-Jos aiot tulla toimeen kadulla yhdellä asulla, etsi vedenpitävä kangasasu. Laatu maksaa näissäkin...

-Itse olen ollut erittäin tyytyväinen kaksiosainen laadukas nahkapuku kovilla suojilla + tarvittaessa 2-osainen sadeasu -yhdistelmään. Valtaosan ajasta pärjää kuitenkin nahkapuvulla ja sen päällä mahdollisesti olevalla kankaisella ajorotsilla.

-Itse en lähtisi kangasasussa radalle enkä edes reippaammalle mutkapätkälenkille.

-vedenpitävyys on kiva ominaisuus myös race-henkisessä saappaassa. Ei tarvitse säätää saapassuojien kanssa. Tosin tuntuvat nuo kalvottomatkin pitävän vettä mukavasti, ilmastoinneista sitä vähän tuppaa tihkumaan läpi jos pitkään pitää ajaa kaatosateessa.

-selkäsuoja on hyvä olemassa, myös kadulla.

Paljos muuten muuten pitäis varata rahaa varusteisiin noin suurin piirtein?
(takki, housut, hanskat, kengät, kypärä, selkäpanssari)
Oon himoinnu Triumphin Daytonaa ensimmäiseksi pyöräksi. En ollu miettiny juurikaan noita varusteita ja niiden hintoja mutta ilmeisesti niissä ei kannata juuri säästellä.

Bubba ho-tep sanoi:
Paljos muuten muuten pitäis varata rahaa varusteisiin noin suurin piirtein?
(takki, housut, hanskat, kengät, kypärä, selkäpanssari)
Oon himoinnu Triumphin Daytonaa ensimmäiseksi pyöräksi. En ollu miettiny juurikaan noita varusteita ja niiden hintoja mutta ilmeisesti niissä ei kannata juuri säästellä.

Takki: 300-400eur
Housut: 250-400eur
Hanskat: 50-150eur
Kengät: 250-450eur
Kypärä: 300-500eur
Panssari: ei muistikuvaa

Nuo siis tuollaisten kohtuuhintaisten keskitason kamojen hintoja, tietty jos parasta ajattelit ylle, niin sitten ei riitä millään.

Eli joku ~1000eur + kypärän hinta lienee aika lähelle. Jotain ylivuotisia tarjouslaarikamoja tosin saattaa saada hyvinkin edullisesti.

Omia kokemuksia hinnoista:

- laadukas kaksiosainen nahkapuku: 500 eur ylöspäin, Suomessa tosin tuntuvat olevan vähintään 700 eur (Dainese, Alpinestars) tinkimisen jälkeen.
- hyvin suojaavat kengät: 150-300 eur
- nahkahanskat kunnon suojilla: 60-150 eur
- kunnollinen selkäpanssari: 100 eur ylöspäin
- kypärä: 300 eur ylöspäin

Itse ostin viime kesänä saksalaisesta webikaupasta Alpinestarsin GPU-puvun, SP-1 hanskat ja S-MX 3 -kengät sekä Shoein Z-Onen mustana. Yhteishinta oli n. 1000 eur. Samat kamat Suomesta ohjehinnoilla ostettuina olisivat n. 1800 eur. Eli aika reippaasti pitää tinkiä, jos aikoo päästä lähellekään nettikauppojen hintoja.

Kannattaa kuitenkin kysellä, tarjouksista voi saada laatutavaraa kohtuu edukkaasti, jos tuuri käy. Lisäksi jos ostaa kaikki kamat samasta liikkeestä, voi saada paremmat alennukset. Aikoinaan ostin Suomesta Dainesen 2-osaisen puvun, Dainesen kypärän, kohtuuhyvät hanskat ja Dainesen kengät. Hintaa kertyi nykyrahassa n. 1200 eur eli mielestäni hinta oli kohtuullisen kohdallaan siinäkin paketissa.

Mistä muuten tulee tuo homma, että Goretex pitäisi vettä nahkapukua paremmin, tai että nahka-asu yleensäkin päästää vettä läpi? Viime kesän kenttätutkimuksissa nahkatakkini piti hyvin kaikki sadekelit eikä paita kastunut edes ajettaessa yhtämatkaa kaatosateessa Tampereelta Jyväskylään. Toisaalta takki on kyllä jo useamman vuoden vanha ja varmasti kyllästetty sellaisella määrällä paskaa että kestäisi tarvittaessa ydinsäteilynkin.

Toki nahka imee vettä jonkin verran, mutta koska nahka on kuitenkin eläimen ihoa, niin eiväthän lehmän sisäelimetkään kastu sateessa? :surullinen_lehmä:

Strappado sanoi:
Mistä muuten tulee tuo homma, että Goretex pitäisi vettä nahkapukua paremmin, tai että nahka-asu yleensäkin päästää vettä läpi?
Nahkapuvun vetoketjuja, saumakohtia etc ei ole tehty vedenpitäviksi. Eihän ehjä nahkapinta vettä läpi päästäkään.

Toinen pointti on se että nahkapuku kärsii kastuessaan kunnolla joten jo sen suojaamisen kannalta sadepuku on hyvä olla olemassa. Maksaa ~50 euroa, menee vyölaukkuun ja pukeminen kestää ehkä 20 sekuntia.

dogi sanoi:
Nahkapuvun vetoketjuja, saumakohtia etc ei ole tehty vedenpitäviksi. Eihän ehjä nahkapinta vettä läpi päästäkään.
Ah, tän sen täytyy olla. Siksi siis lehmissäkään ei ole saumakohtia tai vetoketjuja. Tänks!

Taas sain ilolla todeta että Pakkis todellakin toimii...lisäkymysystä vielä sen verran kypäriin liittyen, jotta millasiahan mahtaa olla noi Vemarin ja Sharkin kypärät? Ja näistä siis sieltä ko. merkkien kalliimmasta päästä...

Pakko itsekin kysyä, että millaisia ovat IXS:n varsinkin nahkatakit ja housut? Näytti kuvastossa muutamat naisten nahkatakit ihan älyttömän hyviltä ;).

Suositut

Back
Ylös Bottom