GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Moottorikelkkojen vikojen ratkaisuthread

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jugetsi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
31.1.2005
Viestejä
2 599
Perustetaanhan tällainen threadi, kun pakkikselta varmaankin kelkkailijoita löytyy joilla pulmia kelkkojen kanssa on.

Itselläni on Arctic cat 580 vm.-95 ja siinä ilmeni tänään vikaa. Kelkka lähtee käyntiin ja käy ihan hyvin, mutta kun lähdin ajamaan, niin kilometrin ajon jälkeen se hyytyi ja ei vastannut enää kaasuun. Hetken aikaa odottelin, jonka jälkeen kelkka taas kulki hyvin, mutta sitten taas puutui. Tällaista se teki ja muutaman kilometrin ajo kotiin oli erittäin tuskaista, kun muutaman satametriä ehkä pystyi ajamaan ja sitten kelkka vain booasi. Kelkka siis pysyy hyvin käynnissä, mutta puutuessaan se ei vastaa kaasuun vaikka sitä pitäisi pohjassa(ei siis liiku eteenpäin ollenkaan vaikka kaasu pohjassa). Kelkka tuntuisi myös savuttavan nyt hieman normaalia enemmän.
Pidin kelkkaa tämän jälkeen myös kolmisen tuntia autotallissa lämpimässä, jos olisi käynyt niin, että kaasuttimet olisivat jäätyneet lämpötilan nousemisen johdosta, mutta se ei auttanut ongelmaan..

Löytyykö pakkikselta kelkkatietäjiä, jotka osaisivat avustaa ongelmassa??:)
 
oisko ollu jäähdytyksessä ongelmia? tulpat? ilmanputsarin paskanen? kosteutta? eihän se kolmessa tunnissa kerkee niii hyväks "kuivumaan" itselläni teki kerran yamaha merkkinen variaattori vehje samanlailla mutta selvisin kun pidin yön yli lämpimässä kellarissa ja putsasin ilmanputsarin ja aamulla pelitti aivan normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
oisko ollu jäähdytyksessä ongelmia? tulpat?

Tulpat katsoin ja näyttivät ihan normaaleilta. Kävin kuitenkin ostamassa uudet ja laitoin ne paikalleen. Ei auttanut.

Jäähdytysnesteet olivat hieman vähissä, joten laitoin lisää nestettä säiliöön. Ei auttanut.

Vai olisiko siitä nesteen vähyydestä voinut aiheutua joku vika? Nestettä kuitenkin oli, ettei kuivana käynyt..

edit. kelkka on nyt autotallissa yön yli ja siitä on kaasarit auki ja muutakin pientä irrotettu, joten kuivuu nyt ainaskin kunnolla.. Katsotaan vielä tuo ilmanputsarikin samalla puhteeksi, jos sattuisi auttamaan asiassa..
 
anna olla sen vehkeen yön yli lämpimässä tallissa ja huomenna menet vasta kokkeilemaan mitä se sanoo. se saattaa vain vittuilla jostain ihan turhasta asiasta ja yön yli kun on lämpimässä saattaa rauhottua. nostaakos se edes kierroksia vai booaa pelkästtään ettei variaattorissa tai voimansiirrossa ole mitään vikaa?
 
anna olla sen vehkeen yön yli lämpimässä tallissa ja huomenna menet vasta kokkeilemaan mitä se sanoo. se saattaa vain vittuilla jostain ihan turhasta asiasta ja yön yli kun on lämpimässä saattaa rauhottua. nostaakos se edes kierroksia vai booaa pelkästtään ettei variaattorissa tai voimansiirrossa ole mitään vikaa?

Silloin kun se hyytyy, niin ei nosta kierroksia. Mutta välillä kun se kulkee hyvin, niin silloin kierrokset nousevat normaalisti..
 
annat nyt olla siellä tallissa yön sen ja huomenna katselet uudestaan. jos viellä vittuilee nii kannattaa se jäähdyttimen toimivuus tarkistaa. sehän kärsii aijaa vähän aikaa mutta sitten ku kone ei jäähdy kunnolla nii se alkaa reistaillee
 
kyllä kait sen bensaa pitäs saada jos se kerta booaa? kuulostaa että se sais vähän liikaakin jos booaa? itselläni ainakaan ei ollu sen bensan saannin kanssa mitään ongelmaa sitä tuli vaikka muuten vittuilli
 
kyllä kait sen bensaa pitäs saada jos se kerta booaa? kuulostaa että se sais vähän liikaakin jos booaa? itselläni ainakaan ei ollu sen bensan saannin kanssa mitään ongelmaa sitä tuli vaikka muuten vittuilli

:D :D

Sehän nyt on niin, että se joko saa liikaa bensaa eli käy rikkaalla, tai sitten ei saa bensaa ollenkaan, kun kerran ruepaa "booaamaan". Todenäköisempää tässä tapauksessa taitaa olla se, että menee laihalle. Tuskin se rupeaa sinne itsekseen työntämään liikaa sitä ainakaan yhtäkkiä, kun kyseessä on kuitenkin noinkin vanha laite --> ei ruiskua, eikä paljoa elektroniikkaa.

Tsekkaa/puhdista kaasuttimet (ja siinä samalla tietenkin myös ilmanputsari), ja tarkasta/vaihda polttoainesihdit. Mahdollisesti saattaa olla myös bensan seassa vettä, joka jäätää.
Uskoisin että vika korjaantuu noilla. :)
 
Ilmanputsarissa ei näemmä ole ollenkaan minkäänlaista suodatinta. Joku varmaan ottanut sen sieltä pois. En käsitä kyllä miksi.. :eek:

Tankki on aivan täynnä, joten en uskoisi sinne kondensoituneen kauheasti vettä.

Kiitoksia kaikille avustuksesta tähän asti!:thumbs: Huomenissa jatkuu homma ja voisin nuo kaasarit sitten avata. Sitten kun ne ovat levällään, niin varmaankin olen pulassa..:D
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ilmanputsarissa ei näemmä ole ollenkaan minkäänlaista suodatinta. Joku varmaan ottanut sen sieltä pois. En käsitä kyllä miksi.. :eek:

Tankki on aivan täynnä, joten en uskoisi sinne kondensoituneen kauheasti vettä.

Kiitoksia kaikille avustuksesta tähän asti!:thumbs: Huomenissa jatkuu homma ja voisin nuo kaasarit sitten avata. Sitten kun ne ovat levällään, niin varmaankin olen pulassa..:D

villiveikkaus, imukaula(t) jäätivät ja sen takia ei kulkenut... varsin yleistä tämmösillä keleillä...
 
Ilmanputsarissa ei näemmä ole ollenkaan minkäänlaista suodatinta. Joku varmaan ottanut sen sieltä pois. En käsitä kyllä miksi.. :eek:

Tankki on aivan täynnä, joten en uskoisi sinne kondensoituneen kauheasti vettä.

Kiitoksia kaikille avustuksesta tähän asti!:thumbs: Huomenissa jatkuu homma ja voisin nuo kaasarit sitten avata. Sitten kun ne ovat levällään, niin varmaankin olen pulassa..:D

Ei se välttämättä siellä tankissa se vesi siihen sekaa tule. Sitä saattaa(!) olla huoltoaseman säiliössä tai pöntössä millä bensaa olet mahdollisesti hakenut. Tai sitten siellä tankissa valmiiksi, esim. viime talvelta..
 
No niin. Kelkka on nyt uudestaan kasattu eikä muutosta mihinkään tullut.

Kaasareita en vielä ruvennut purkamaan, mutta se varmaankin sitten seuraavaksi edessä(en vielä uskaltanut). Kelkka savuttaa aika reippaasti ja kierrokset nousevat noin 4000rpm silloin kun se hyytyy eikä liiku mihinkään.

Itse veikkaisin koneremontin olevan edessä. Tuo savutus kertoisi itselle ainakin siitä.:wall:
 
No niin. Kelkka on nyt uudestaan kasattu eikä muutosta mihinkään tullut.

Kaasareita en vielä ruvennut purkamaan, mutta se varmaankin sitten seuraavaksi edessä(en vielä uskaltanut). Kelkka savuttaa aika reippaasti ja kierrokset nousevat noin 4000rpm silloin kun se hyytyy eikä liiku mihinkään.

Itse veikkaisin koneremontin olevan edessä. Tuo savutus kertoisi itselle ainakin siitä.:wall:

sehän riippuu siittä onko savu harmahtavaa vaiko sinistä... sininen meinaa et koneremontin aika... harmahtava savu kertoo vain liian rikkaasta seoksesta / liian reilusti ölju %:tista tahi kylmästä koneesta...
 
sehän riippuu siittä onko savu harmahtavaa vaiko sinistä... sininen meinaa et koneremontin aika... harmahtava savu kertoo vain liian rikkaasta seoksesta / liian reilusti ölju %:tista tahi kylmästä koneesta...

Sinistähän tuo savu on mitä sieltä tulee ja sitä tulee yhtälailla vaikka kone on lämmin..
Täytyy varmaankin jollekkin viisaammalle tuo kelkka viedä ja pyytää korjaamaan kuntoon..:rolleyes:
 
Sinistähän tuo savu on mitä sieltä tulee ja sitä tulee yhtälailla vaikka kone on lämmin..
Täytyy varmaankin jollekkin viisaammalle tuo kelkka viedä ja pyytää korjaamaan kuntoon..:rolleyes:

Juuh, taitaap olla väljäksi ajettu kone, eiku pajalle vaan jos pörssi kestää
 
Onko polttoaine tankin korvausilma letku tukossa? Mikäli käyntiongelmien lmettyä aukaiset tankin korkin ja käynti paranee sen myötä niin vika voi olla tuossa tankin korvausilman saannissa. Tuo savuttaminen ei kylläkään viittaa tähän onkelmaan.
 
Onko polttoaine tankin korvausilma letku tukossa? Mikäli käyntiongelmien lmettyä aukaiset tankin korkin ja käynti paranee sen myötä niin vika voi olla tuossa tankin korvausilman saannissa. Tuo savuttaminen ei kylläkään viittaa tähän onkelmaan.

Kokeilin tuota tankin korkin avaamista, mutta ei jelpannut..
Kelkkalehden sivuilta alkoi tulla jo neuvoja, joten kaasarit seuraavaksi auki ja osiksi ja katsotaan mitä tapahtuu..:rolleyes:
 
Itse kokeilisin lähtä vikaa etsimään polttoaine suodattimesta, jos semmoinen on. Jos bensaa tulee suodattimen jälkeen niin kaasari auki ja tarkistaa se pieni venttiili jota kohot ohjaa. Joskus itsellä käynyt että tukkeutunut, niin vähänmatkan päässä hyytyy koska kohokammion bensan taso laskee liian alas tai loppuu jopa kokonaan sieltä. Jos suodattimesta ei tule mitään niin suodatin pois ja jos ei vieläkään niin tankki tyhjäksi ja putsaamaan se.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom