Moottorikelkkailu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tanu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
21.3.2003
Viestejä
1 654
Ikä
38
Harrastaako kukaan täällä kelkkailua? Itselle tuli kipinä tuossa viikonloppuna kun pääsin kaverin kelkkaa kokeilemaan. Tulevana kesänä katsellaan sopivaa kelkkaa ensi talveksi, ja olen päätynyt SKI-DOO:n mxz 440. Luulisin että tuolla on hyvä harjoitella, tehoa riittää, mutta ei ole liikaa ekaksi kelkaksi..

Ajovarusteet maksavat toki ja on tuo kulutuskin melkoinen noilla vehkeillä!! Kertokaa omia kokemuksia kelkkailusta, vinkkejä ja neuvoja aloittelijalle.

Tähän siis kaikenlainen keskustelu kelkoista, ajamisesta, varusteista yms..
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kelkkailu rokkaa :rock:

Mulla oli ensimmäisenä kelkkana Ski Doon MXZ 500, johon oli varsin tyytyväinen. Itse olen edelleenkin suuri Ski Doo fani. :kuola:

Nykyiset kelkkailut hoituu uudella Arctic Catin T660 Turbo Touringilla näin perheen kera. :)
 
Itellä kans löytyy kelkka joka tosin toimii kun tykkää..ja merkkihän on laadustaan _niin_ tunnettu arctic cat panther 440cc -90. ei mikään voimakone. Mutta kunnon pätkällä kelkkailu on mahtavaa, polaris tekee parhaat pätkäkelkat patikkoon. Yamahan kelkat on alustaltaan niin surkeita, hakee joka patin reitiltä eikä niistä alustoista ole kuin kiihytydajoihin etc jäällä revittelyyn. No vinkkinä voisin kertoa että osta se 600cc. Ei mene liian painavaksi, tehoa riittää ja kulutus pysyy suht. vähäsenä tai no miten sen tykkää ajatella. Eikä tule pelätä sitä tehoa, se riippuu miten sitä kaasua painat :) arctic cattiin elä koskaan hairahda, siitä ei ole kuin moitittavaa kaveripiireissä. ja näin loppuun voi sanoa...rikkaitten penikoiden harrastus :wall:
 
Tanu sanoi:
Harrastaako kukaan täällä kelkkailua? Itselle tuli kipinä tuossa viikonloppuna kun pääsin kaverin kelkkaa kokeilemaan. Tulevana kesänä katsellaan sopivaa kelkkaa ensi talveksi, ja olen päätynyt SKI-DOO:n mxz 440. Luulisin että tuolla on hyvä harjoitella, tehoa riittää, mutta ei ole liikaa ekaksi kelkaksi..
Viikonloppuna ajelin mm. tollasella 440:lla SkiDoolla. Ihan jees kelkka, mutta kaasuvipu jäi mua ahdistamaan. Se on väärän mallinen ja kokoinen. Myös broidit ja mutsipuoli valitteli kahvaa. Se ei sovi oikeen minkään kokoiseen käteen. -> peukalo ja kyynärvarsi kipeytyy, koska kahva tulee pitkälle irti tangosta.

Tämä tosin on pikku juttu, kun kahva on varmasti melko helppo vaihtaa. Toinen juttu mikä menee tod. näk vaihtoo on itse kahvat. IMO aivan liian ohuet. Sama kun vetäisi leukaa tosi ohuessa tangossa, ei vörki.

Kelkka oli ihan jees ajaa, eikä jousitus pohjannut pahasti isossakaan patikossa. Olen kuitenkin melko painava kuski (116 kg).

Edit: typoja
 
Vai ei AC:tä. Noh itse ajelen F5:lla vm.04. Kilometrejä takana n.3000, eikä ole ollut mitään vikaa. Itse pidän nuita äffäläisiä parhaina kelkkoina ajettavuuden ja tehon suhteen. Olen testannut tänäkin talvena useampaa merkkiä ja kaikissa löytyy hyvät ja huonot puolensa. Ohjeena annankin kelkkaa ostavalle. Testaa mahdollisimman montaa ja osta se mikä sopii käteen parhaiten. Lisää väriä harrastukseen tulee kavereiden kanssa kelkkojen paremmuudesta väittely.
 
kelkat vie hemmettiin oli se sitten mikä tahansa, lynx tai AC. kyllä se on näin jos kovaa ajetaan niin kaikki on hajalla joka ehtoo.
 
Moottorikelkan selässä olen kasvanut. Muutamaan vuoteen ei ole valitettavasti ole ollut harrastukselle enää aikaa. Viimeisin kelkka oli modifoitu Arctic Catin Thundercat. Silloin tällöin uniin tulee yhä se ääni ja tunne, kun joskus harvoin tuli tilaisuus pitää kaasuvipua useamman sekunnin yhteen menoon pohjassa. :hyper:
 
Landelta löytyy Yamaha V-Max 600XTC -99, kyllä lähtee :) Kelkkailu on kyllä niin siistiä hommaa kevät hangilla ettei mitään rajaa, vähän kalliiksihan se tulee varsinkin kun ajokertoja on vain muutama pitkän matkan vuoksi...mutta niinhän se elämä on.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jo vain....kelkkailu on parasta mitä housut jalassa voi tehdä! Tällä hetkellä ajelen lynxin 500 endurolla vm. -01, alkaa olemaan jo melko loppuunajettu, kun yli 13tkm mittarissa joten ensi talveksi vaihtuu ski-doo rev 600sdi x -06 tilalle. Ja tarkoituksena olisi käydä muutama, harrasteluokan kisa ajamssa snocrossia ensi talvena.
 
Enpä ole hirveesti kelkkailusta välittänyt. Eka oli vanha 2-tahti saha monta vuotta. Sitten AC 660 4-t kelkka. Se oli ihan ok, mutta kuitenkin tehoton ja ei mikään hauska kelkka ajaa.

Nyt faija vaihto Ski-doo Skandic:iin. V2 1000 cc 4-t. Ajomukavuus huippuluokkaa, leveä tela, menee komeasti pehmeässä lumessa. Lisäksi tän kokoluokan nelarissa on jo tehoa kohtuu mukavasti, että sekin puoli parempi. Että kyllä tuo kelkkailu alko tuntumaankin tosi mukavalta pitkästä aikaa tossa eilispäivänä, kun oli vielä niin täydellinen keli.
 
Kertokaas millasta kelkkaa pistäisitte 15-vuotiaan pojan alle..
Elikkä ens talveks on kelkan ostoaika, ja pituutta sillon olisi jo luultavammin sellaiset lähemmäs 185, että mitään pikkukelkkoja en ole hakemassa..
Sportti, joka olis pirteä kuin piru, olis unelma.. Joka pääsis vähän "uppohangessa" ja kiihtyy ja kulkee lujaa..
Joo voi just kuulostaa että henki lähtee kohta, hyvinhän nuilla sen saakin pois, mutta järki on mukana ajaessa.
Käytettyä itse etsikselen, uutta en osta jos ei sitten jotain 5000 saa.
Ja Sportti kelkka sen olla pitää.. Kiihtyvyys ois enssijaista, toki kaikki ajomukavuudet ja nämä menee edelle..
Oon kattonu näitä Polariksen kelkkoja..
Onko hyviä? Mitä ei kannattaisi ostaa..
Ja vielä kerran sen pitää olla ärtsy.. Huom, ärtsy on jo sellainen kun joku 85km/h kulkeva pv kiihdyttää.. Siitä vielä ärtsympi, sellaista haen.. En mitään 1000 turboahdettua Suzukia..
Joo, koittakaa nyt selvää saada.

EDIT: Hintaraja olisi siinä 3000-4000 ehkä 5000.. Sanotaan 3000 :lol2:
 
Knarr sanoi:
Ja vielä kerran sen pitää olla ärtsy.. Huom, ärtsy on jo sellainen kun joku 85km/h kulkeva pv kiihdyttää.. Siitä vielä ärtsympi, sellaista haen..

No PV:n jälkeen kelkan kiihtyvyys on kyllä ihan toiselta planeetalta, siinä saa jo pitää sarvista kun matto puree kiinni. Ihan tavallinen 500 kuutioinen kelkkakin voi tuntua silloin aika vauhdikkaalta. Että ehkei se kaikkein äkäisen kelkka ole sittenkään se mitä olet hakemassa. :)
 
Kusimato sanoi:
No PV:n jälkeen kelkan kiihtyvyys on kyllä ihan toiselta planeetalta, siinä saa jo pitää sarvista kun matto puree kiinni. Ihan tavallinen 500 kuutioinen kelkkakin voi tuntua silloin aika vauhdikkaalta. Että ehkei se kaikkein äkäisen kelkka ole sittenkään se mitä olet hakemassa. :)


:lol2: vitsi vitsi..
Oon ajanu 500:lla.. Hyvin pysyy kiinni..
 
Entäs tämmösiä ensikelkoiksi:
Artic Cat Z sarjaa
Ski Doo MX Z
näitä kahta oon kattonu ja näköjään saa ihan edullisia käytetyyjä AC ja SD:tä.. Ite ainakin kallistuisin tohon Artic Cat Z sarjaan, ja kertokaapas kun netissä ne Artic Catit näkyy Z sarjana, eli kun se on sarja niin minkälaisia eri kelkkoja siellä on.
Oisko 500 suht mukava ja nopea peli?
Kertokaa mielipiteitä ja vertailkaa noita kelkkoja jos teillä on tietoa. Tänks.


EDIT: Ja jos joku muu kelkka olisi parempi, niin MAX hintaraja on 3000€
muutamat sataset ei haittaa mutta luulisi sen saavan sitten siihen 3000.
Ja sen pitäis olla nopea ja kiihtyvä.. Taas vaihteeksi. :D
Eli sellaset 140km/h on sopiva.
 
Meiltä (isältä) löytyy Polaris Trail Touring 550 ilmajäähdytteinen kaasarikone -02 tai -03. Tela on 347 cm pitkä eli semmonen "välimalli", en oikein tykkää sinällään tosta telan pituudesta koska seon vähän liian lyhyt kunnon umpiselle ja liian pitkä kunnon reittiajoon.

Edellinen kelkka oli Polaris Transport 440 ilmajäähdytteinen kaasarikone , jossa oli 380 tela, meni ihan jees hangessa, mutta aika onneton kone.

Oisinkohan 300km ajanu tänä talvena. PItää vielä jokunen km ajaa ennen kun lumet sulaa. :P

Haluisin jonkun lyhyttelaisen sportin sitten kun saan joskus omaa rahaa, tai sitten semmosen tehokkaan ns. "syvänlumenkelkan".
 
kisskiss sanoi:
Meiltä (isältä) löytyy Polaris Trail Touring 550 ilmajäähdytteinen kaasarikone -02 tai -03. Tela on 347 cm pitkä eli semmonen "välimalli", en oikein tykkää sinällään tosta telan pituudesta koska seon vähän liian lyhyt kunnon umpiselle ja liian pitkä kunnon reittiajoon.

Edellinen kelkka oli Polaris Transport 440 ilmajäähdytteinen kaasarikone , jossa oli 380 tela, meni ihan jees hangessa, mutta aika onneton kone.

Oisinkohan 300km ajanu tänä talvena. PItää vielä jokunen km ajaa ennen kun lumet sulaa. :P

Haluisin jonkun lyhyttelaisen sportin sitten kun saan joskus omaa rahaa, tai sitten semmosen tehokkaan ns. "syvänlumenkelkan".


Joo, itse kanssa olen katellut sportteja ja lyhyt tela olisi kaikkein näppärin.
Minkähänlaista kelkkaa olet ajatellut katsoa?
Onko yhtään kokemusta tai muuta tietoa Artic Cat Z sarjasta ja Ski Doo MX Z.. Ja minkäkokosta sporttia meinasit, ono 500 jo kovinkin ärtsy peli jos sellainen on tommosessa Artic Cat Z sarja jossain 96-99 mallin vehkeessä?
 
Kyllä tuoreet 500cc sporttikelkatkin todella nopeita on, mutta itse hankkisin mikäli mahdollista vähintään 600cc kelkan. Siinä ei lopu teho kesken, vaikka minkälaiselle ummelle sen veisi. 600cc alkaa olla myös maksimi jo nopeaan reitti/patikkoajeluunkin. 700cc alkaa olla turhan raskas ja isompi moottori tuo mukanaan myös hyrrävoimaa, mistä ei ole kuin haittaa ryteikössä pomputettaessa.

Toki aina kun aavalla pääsee, tuovat ylimääräiset kuutiot mukanaan myös lisää iloa. ;)

Itselläni oli 700cc 120-hevosvoimainen kelkka alla 12-13 vuotiaana. Painoa minulla oli tuolloin joku 60kg ja täytyy sanoa, että takki oli reiteillä tyhjänä vähän väliä kavereiden 500cc-600cc kelkkojen perässä pysytellessä. Ei vaan voimat riittäneet viemään kelkkaa syheröissä tarpeeksi kovaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom