Montako kemikaalia laitat itseesi päivässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Annami
  • Aloitettu Aloitettu
Luin artikkelia kosmetiikasta ja niiden pitkäaikaisista vaikutuksista. Laskin tämän jälkeen, mitä kaikkia aineita läästin itseeni arkipäivisin. Listauksen jälkeen pohdin vakavasti luomuun siirtymistä.

Tässä normipäivän aineet:
Shampoo
Hoitoaine
Suihkugeeli
Hiuksiin jätettävä hoitoaine
Kosteusvoide kroppaan

Hammastahna

Puhdistusmaito
Kasvovesi
Silmänympärysvoide
Kosteusvoide kasvoille
Meikkivoide
Silmämeikin pohjustusvoide
Puuteri
Kajaali
Ripsiväri
Luomiväri
Huulikiilto
Poskipuna
Kulmakarvaväri

Viikonloppusin olen toisinaan ilman meikkiä, mutta arkena tämä on normisetti.

Mitä kemikaaleja siis käytätte?

Viikonloppuisin tai päivinä jolloin hengaan vaan kotosalla yritän käyttää mahdollisimman vähän kaikkea kemikaalia... mutta tosiaan arkena suurinpiirtein näin:

-Puhdistusgeeli
-Kasvovesi
-Kosteusvoiteet naamalle
-Hammastahna
-Deodorantti
-Hajuvesi
-Shampoo & hoitoaine (joka toinen pvä yleensä)
-Suihkugeeli
-Kosteusvoide kropalle
-Meikkivoide
-Puuteri
-Poskipuna
-Kulmakynä
-Kajaali
-Luomiväri
-Ripsiväri
-Huulipuna/kiilto
-Hiuslakka (satunnaisesti tosin)
-Käsivoide
-Kynsinauhaöljy

Tää on helppo:

- shampoo
- hoitoaine
- suihkusaippua
- suuvesi ja hammastahna
- dödö
- kosteusvoide

Naamaan ja huuliin käy sama voide kun muullekin kropalle. En meikkaa. Hajuvettä käytän satunnaisesti, en päivittäin. Pari kertaa vuodessa käytän kuorintavoidetta kasvoille, jonkun ihme periaatteen vuoks, sama kait olisi olla kokonaan ilman. Joskus kun shampoo on ollut loppu, olen käyttänyt koiran shampoota, ei se ole niin justiinsa.. Viimeksi kun jostain syystä halusin pestä kasvot jollain puhdistusgeelillä (olen ostanut sen varmaan vuosia sitten, meneekö se vanhaks?) nappasinkin viereisen tuubin, joka ollut yhtä harvassa käytössä, ja se sattui olemaan hiusgeeliä (onneksi ei kylmägeeliä, sekin oli siinä vieressä). Hajua vähän ihmettelin, että onpa voimakas. Tuntui se naama silläkin puhdistuvan, joten saman tienhän voisi kehittää jonkin "20 in one" -tuotteen. Luomuna.

Tulee joo kanssa lyhyt lista..

-shampoo ja hoitoaine
-dödö
-hammastahna
-kosteusvoide (kun joskus vaan muistais..)

Meikkaaminen jäänyt oikeestaan, töihin joskus laitan ripsaria. Onneksi ei oo sellainen duuni, mihin pitäis puunata kauheesti, pitäis vaihtaa työpaikkaa :D

Vapaapäivinä pyrin meikkaamaan lähinnä ripsarilinjalla, tai olemaan meikittä, mutta suurinpiirtein tältä se näyttää päivittäin:
- suihkugeeli (+shampoo + hoitoaine noin joka 3. päivä)
- dödö
- hammastahna
- meikinpuhdistusaine
- kasvovesi
- silmänympärysvoide
- kasvovoide
- vartalovoiteet, käsivoiteet
- hiuslakka
- muotovaahto / vaha
- meikkivoide
- puuteri
- kulmakynä
- ripsiväri
- huulipuna/-kiilto
- huulirasva
- hajuvesi (ei ihan joka pv)

ja sitten vähän harvemmin
- kynsilakat
- kynsilakanpoistoaine
- luomivärit, eye-linerit, erilaiset huulipunasysteemit ym.

Wau! :wtf: Hierveet läjät töknöttejä teillä on kyllä käytössä :wtf:

Noh...käyttäisin itsekki varmasti ellei olis näitä iho-ongelmia :jahas: Lähes poikkeuksetta kun, olen ostanut tavallisesta marketista jotain hygienia-/meikkituotteita, mun iho on tulessa niistä. Mietinkin tässä että, mitenköhän ne vaikuttaa normaali-ihoiselle pitkässä käytössä? Ihon rasvatasapainot? Se miten nuo aineet tuhoaa yhdellä kertakäytöllä mun ihoa, niin pakkohan niiden vaikuttaa jollain tapaa kuluttavasti kaikille ihotyypeille? Parikymppisenä ei paha, mutta mitä sitten kun on 40v mittarissa?

Päivittäiskäytössä:

-deodorantti
-hammastahna
-peseytymiseen eläinrasvasaippua tai kosteusvoide
-ihorasva (sisältää aloeveraa)

.............

-shampoo (mielellään vain kerran viikossa ja vain pieni tippa)
-kulmien ja ripsien värjäys (kerran kuukaudessa...että olisi edes jotain ehostusta :itku:)

Säännöllisessä (1-2 päivän välein) käytössä ovat:

- käsisaippua
- puhdistusgeeli
- kasvovesi
- shampoo
- suihkusaippua
- muutama eri sortin kosteusvoide
- huulirasva
- antiperspirantti
- ripsiväri
- kulmakynä
- hammastahna

hiukan harvemmin (1-3 viikon välein)
- meikkivoide
- eyelinerit ja kajalit
- luomivärit
- puuteri
- hiuslakka ja muut muotoilutuotteet

E. Yhteen aikaan noista tököteistä tosi moni oli enemmän tai vähemmän luomua, mutta tällä hetkellä ovat enimmäkseen ihan markettikamaa.

Säännöllisessä käytössä:

-Shampoo (sulfaatiton) ja hoitoaine (tukan pesu parin päivän välein)
-Tehohoitoaine tukalle
-Jätettävä hoitoaine
-Muotoilusuihke
-Hiuslakka

-Suihkugeeli
-Kasvovesi
-Puhdistusaine kasvoille
-n. 4 erilaista kasvovoidetta (mikä milloinkin sopii, atooppinen iho)
-Silmänympärysvoide
-Huulirasva
-Pari erilaista deodoranttia (salikäyttöön eri)
-Hajuvesi
-Hammastahna
-Pari erilaista vartalovoidetta
-Käsisaippua
-Kortisoni-/limuusivoide ihottumille satunnaisesti

-Peiteaine
-Mineraalimeikkipohja
-Kulmakynä, kulmaväri
-Ripsari
-Poskipuna
-Kynsilakat alus- ja päällyslakkoineen, kynsilakanpoistoaine

Oiskohan siinä kaikki?

joka päivä:

shampoo - sulfaatiton, parabeeniton, silikoniton
hoitoaine - sama
huulirasva
hammastahna

joskus harvoin

hiuksiin jätettävä hoitoaine

kasvo/vartalo rasvana käytän kookosöljyä tai 100%aloeverageelia riipuen tilanteesta
kosmetiikkaa en käytä minkäänlaista

KRIM sanoi:
Se miten nuo aineet tuhoaa yhdellä kertakäytöllä mun ihoa, niin pakkohan niiden vaikuttaa jollain tapaa kuluttavasti kaikille ihotyypeille?

Mä oon miettinyt ihan samaa... Vaikka tuotteet olisi tarkoitettukin ihoa hoitaviksi (esim. kostesvoiteet), monesti niihin laitettu hajuste- ja säilöntäainearsenaali riittää aiheuttamaan pahaa damagea vaikkapa atooppiselle iholle. En usko, että ne ovat hirveän hyväksi normaalillekaan iholle runsaasti käytettynä.

Mun iho ei ole aivan yhtä herkkä, esim. mietoa shampoota voin käyttää (vedellä lantrattuna) ihan huoletta vaikka päivittäin. Olen kuitenkin allerginen yhdelle jos toiselle hajusteelle ja säilöntäaineelle, joten kaikkien iholle jätettävien tuotteiden kohdalla täytyy olla hyvin varovainen. En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt semmoista deodoranttia, mikä ei pistäisi ihoa kirvelemään (+ parin päivän käytön jälkeen kainaloissa on märkivä ihottuma).

Mun kosmetiikka:

shampoo
hoitoaine
pesuneste
hammastahna
kosteusvoide

Kaikki tuotteet lukuunottamatta hammastahnaa apteekista hajustamattomana ja mahdollisimman vähän muitakin lisäaineita sisältävänä. Olen harkinnut esim. kosteusvoiteen valmistamista itse, mutta se tuntuu aika työläältä... Yksi tuttu teki mulle joskus saippuaa ja siitä mun iho tykkäsi! Itse olen vaan hieman liian laiska keittelemään omat kosmetiikkani, vaikka aika monet atoopikot kehuvat, että itse tekemällä saa omalle iholle parhaiten sopivaa tavaraa.

Mä käytän luomua ja normia sekaisin. Mieluusti käyttäisin luomua enemmänkin, mut niitten hinnat tuppaa olemaan aika korkeet. Eikä se luomuus välttämättä takaa kuitenkaan myrkytömyyttä: vasta oli juttua jossain (huomatkaa loistava lähdeviite :D) huulipunien lyijypitoisuuksista, ja yllättäen luomupunien pitoisuudet oli suurimpia. Täs jotain listaa, mitä tököttei käytän:

-Shampoo & hoitoaine (joka toinen päivä)
-Muotovaahto ja sellanen suoristava vaha kuumasuojalla (joka toinen päivä kans)
-Kerran viikkoon tyrniöljyhoito päälle (tää on uus kokeilu, ei välttis jää pysyväks jutuks)
-Naaman puhdistukseen: silmämeikin poistoaine, puhdistusmaito ja kasvovesi
-Naamarasva (kropalle käytän kookosöljyä)
-Kerran viikkoon kasvojen kuorintavoide, pari kertaa viikossa kropan kuorintavoide
-Meikit: peitevoide, mineraalimeikkipuuteri, mineraaliposkipuna, valokynä, ripsari (jos huvittaa eli pari kertaa viikossa, niin luomiväriä, rajauskynää, huulipunaa ja kulmaväriäkin)
-Satunnaisesti kynsilakkaa ja kynsilakan poistoainetta
-Hammastahnaa

Okei, mä vähän järkytyin. :wtf:

Edit: Tähän vois vielä lisätä, et mä kuitenkin jätin yhden suurimmista myrkyistä eli hiusten väriaineet pois kokonaan noin vuosi sitten, ja sitä ennenkin käytin reilun puol vuotta kasvipohjaisia väriaineita.

Uskaltaakohan tätä listaa tehdäkään?

Poishuuhdeltavat:
-puhdistusgeeli, 2 erilaista
-hammastahna
-suihkugeeli
-käsisaippua
-shampoo (noin kerran viikossa)
-kasvojenkuorintavoide (kerran viikossa)
-saunahunaja (ei ole kemikaali, lasketaanko?)

Iholle jätettävät:
-kasvovesi (hajusteeton)
-kasvovoide, 3 erilaista (2 hajusteeton)
-vartalovoide (hajusteeton)
-käsirasva
-hiuslakka
-muotovaahto
-hiusvaha
-silmänympärysvoide
-puuteri
-ripsiväri
-poskipuna
-kulmakynä
-deodorantti (päivisin yhtä, yöksi suolakivi-systeemiä)
-hajuvesi
-kynsilakka
-kynsilakan poistoaine (asetoni tuoksuukin niin hyvälle, että varmasti on terveellistä! :rolleyes:)
-huulirasva

Viime kesän elelin ilman shampoota ja kunhan pipokausi päättyy, jätän shampoon ja hiustuotteet pääasiassa taas pois käytöstä.

Aika vähällä mennään, meikkiä käytän aniharvoin..Yleensä vain, jos lähden vklsin käymään kaupungilla tai kuppilassa tms.

- dödö
- kasvojen puhdistusvaahto & vesi
- kosteusvoide kasvoille
- hiuslakka
- shampoo & hoitoaine
- hiusväri parin kk välein
- suihkuvoide

Päivittäin (tai lähes päivittäin) käytän:

-Hammastahna
-Deodorantti
-Hajuvesi
-Kasvoputsari
-Mineraalimeikkipuuteri ja peitevoide
-Luomiväri
-Ripsiväri
-Aurinkopuuteri
-Poskipuna
-Huulirasva/-kiilto
-Kulmakynä

Viikottain:

-Shampoo
-Hoitoaine
-Hiuksiin jätettävä hoitoaine
-Eyeliner
-Suihkugeeli
-Silmänympärysvoide

Ostin noin kuukausi sitten ekomeikeistä Caramel Couleurin mineraalipuuteria ja peitevoidetta ja ihon kunto on silminnähden parantunut. Iho tuntuu ihanan pehmeältä ja väri on tasainen. Osa käyttämistäni tuotteista on luomua, osa ei.

Kauheet listat!
Päivittäin menee:
hammastahna
kosteusvoide (koko kroppa)
puuteri
aurinkopuuteri
ripsiväri
kulmakynä
hiustahna
hiuslakka
suihkugeeli/saippua
huulirasva

Muutaman kerran viikossa:
Shampoo
Hoitoaine
Kasvo/ihokuorinta/kasvonaamio tms.
hajuvesi
luomiväriä + eyeliner jos on (viikonloppuna) jotain muuta menoa kun töitä

Dödön käytöstä luovuin kokonaan, kun ahdisti jokaisen paidan kainaloissa olevat "hikitahrat". Luulin siis että se on hikeä, mutta nyt kun lopetin dödön käytön kainalot pysyy kuivina. Haha, hauskaa.

Päivittäin:
-hammastahna
-naamanpesumaito
-paria eri perusvoidetta, reseptikamaa. Rasvoilla pestään myös kroppa.
-bepanthen
-ceralan ihoöljy
-deodorantti jos iho kestää
-ehkä aavistus hiusvahaa tai lakkaa

Pari kertaa viikossa
-hiustenpesuaine
-hoitoaine

Meikkaan n. kerran kuukaudessa ja silloinkin oon meikit naamassa 2-3h. Kisakaudessa meikkaan joka viikonloppu ja oon koko päivän ne naamassa + hikoilen, kyllä huomaa sit ihosta!

Mulla on ihana atooppinen iho ja rutikuiva ja ryppyinen. Talvisin ei voi käyttää deodoranttia mutta onneks sellainen tuore hiki ei haise, tai ainakaan en oo huomannu :) Pitää mennä vaan heti hikoilun jälkeen suihkuun.

-hammastahna
-deodorantti
-shampoo ja hoitoaine joka toinen päivä
-joskis ripsien ja kulmien kestoväri tai meikki
-Espanjan puolustusvoimien aurinkorasva
-kortisonivoide x4: käsille, kasvoilla, silmäluomille ja muulle vartalolle kaikille omansa. En käytä näitä joka päivä vaan vain silloin, jos on ihan pakko.
-ceridal -öljy
-bepanthen (tosin ei riitä mihinkään - jos laitan, saan puolen tunnin päästä olla laittamassa lisää. Mutta toistaiseksi ainoa hajusteeton ja toimiva rasva, mitä oon löytänyt paikallisista apteekeita)
-locobase repair (tää on mulle ehdoton, ja ottaa ihan hirveästi päähän että tää on loppumassa, lisää en täältä löydä ja verkkoapteekista tilaamani uusi putkilo ei tullutkaan perille)
-"prinsessarasva" eli miedosti hajustettu vaseliini, joita täällä myydään söpöissä vaaleanpunaisissa purkeissa
-sekalaiset voiteet, joita oon ostanut täältä apteekista mutta jotka ei sitten ole toimineetkaan, silti koitan käyttää niitä välillä koska hyvät voiteet on loppumassa. Yhessä rasvassa on esimerkiksi sinkkiä, minkä takia iho jää valkoiseksi, ja toisessa vähän liikaa hunajan hajuisia hajusteita. Ei ole helppoa ostaa rasvoja ulkomailta, jos mitään tuttuja nimiä ei löydy ja niitä ei saa testata missään.

Mulla on kanssa atooppinen iho, ja se on mennyt tosi pahaksi tänä talvena. Koko ajan naamaa kiristää ja kirvelee ja kuumottaa, ja ihan joka paikkaa kutittaa. Ja iho on niin kuiva, että jopa silmien alla olevat rypyt on haljenneet verta/kudosnestettä tihkuviksi haavoiksi. Enkä oikein tiedä onko kyse valo-/aurinkoallergiasta, ruoka-aineallergioista vai jostain muusta.:confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom