Monaco - kuninkaallinen osakilpailu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D.Yates
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
7.1.2004
Viestejä
13 063
Kisa meni niinkuin meni, pääasia ettei schumi voittanut :rock:

Mutta tarkoitus oli puhua tuosta ykkösellä tulleesta dokkarista. Voi vitalis, että noissa entisaikojen formuloissa on munaa! Ja on tuo Monacon rata aivan omaa luokkaansa näyttävyydessä. Pitää varmaan hinkata taas GPL:llää pahimpaan seisokkiinsa. Harmi ettei tullut otettua nauhalle. Itse dokkari olisi ollut parempi ilman mölinöitä, vain vanhoja kisoja näyttäen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka vauhti nopeutuu ja kierrosajat paranevat vuosi vuodelta, niin niinkuin Stewart sanoi, ajaminen on turvallisempaa kuin koskaan. Hurjan näköistä oli katsella pätkiä vanhoista sadekelin kisoista, joita yleisö seurasi ihan radan reunassa kiinni. Heinäpaaleja oli laitettu pehmentämään ulosajoja...
 
D.Yates sanoi:
Kisa meni niinkuin meni, pääasia ettei schumi voittanut :rock:

Mutta tarkoitus oli puhua tuosta ykkösellä tulleesta dokkarista. Voi vitalis, että noissa entisaikojen formuloissa on munaa! Ja on tuo Monacon rata aivan omaa luokkaansa näyttävyydessä. Pitää varmaan hinkata taas GPL:llää pahimpaan seisokkiinsa. Harmi ettei tullut otettua nauhalle. Itse dokkari olisi ollut parempi ilman mölinöitä, vain vanhoja kisoja näyttäen.

On muuten GPL ratilla pelattuna aika :hyper: :rock:

Oli kyllä seisokki itse kullakin, kun esittelivät sillä 6 renkaisella formulalla Monacon radan. Oli pikkasen miehekkäämpi murina siinä vempeleessä, kuin nyky masiinoissa, jotka kiertää sen vähän alta 20000 kierrosta.

Oli muuten 1980-luvulla jossain vaiheessa formuloita, joista otettiin 1,5 litrasesta myllystä turbolla 1500 hevosvoimaa. Kelaa sitä, 1 hv / kuutio cm. Millastakohan on ajaa 1500 heppasta autoa, jossa on takaveto, eikä luistonestoa, kun sade sattuu yllättämään (vielä kun ottaa huomioon mahdollisen turbon "viiveen") :evil:
 
Ei hitto, kun näytettiin se yhden auton seinääntörmäys/palaminen ja kuunteli niiden selostajien kommentteja: "Muistakaa yleisö näissä autoissa käytetään benziiniä joka on palava neste". "Jahas tuolta ne palomiehet näyttävät pikkuhiljaa tulevan paikalle".

Ei helvetti jätkä palaa kuoliaaksi autossaan ja selostajat höpöttää benziinistä.

Ne vanhat formulankopperot paukkui ja rähjäsi kyllä hienosti, hulluja ne 70/80-luvun kuskit.
 
Kusimato sanoi:
Ei hitto, kun näytettiin se yhden auton seinääntörmäys/palaminen ja kuunteli niiden selostajien kommentteja: "Muistakaa yleisö näissä autoissa käytetään benziiniä joka on palava neste". "Jahas tuolta ne palomiehet näyttävät pikkuhiljaa tulevan paikalle".

Ei mitään kiirettä näyttänyt olevan kyllä... ja kisa jatkuu.

Hauskan näköistä oli myös se kun yksi (G.Hill?) ajoi mutkan pitkäksi, hyppäsi autosta ulos työntämään vehjes takaisin radalle ja jatkoi matkaansa. Ei paljon turvavyön kanssa tunaroitu. Tai se toinen joka yritti mäkistartata autoaan.
 
D.Yates sanoi:
Ei paljon turvavyön kanssa tunaroitu. Tai se toinen joka yritti mäkistartata autoaan.

Joo ja T-paidat päällä ne siellä kuovitti menemään ei jumalauta. :rock:
 
Joo, Sennan kuoleman jälkeen lajista on pikkuhiljaa karsittu paras särmä. Kaiken pitää olla niin turvallista, vaikka osa moottoriurheilun viehätystä pilleekin olemassaolevassa vaaraelementissä... eikä tilannetta paranna yhtään Schumin ja Ferrarin ylivoimaisuus, on ainakin omalta osalta vähentänyt lajin seuraamista radikaalisti. Viime kausi oli sentään hieman mielenkiintoisempi, mutta nyt ei taas jaksa enää kisoja edes katsoa. :zzzz:
 
Räikkönen on paska, Mersu on paska.
 
Muay sanoi:
Joo, Sennan kuoleman jälkeen lajista on pikkuhiljaa karsittu paras särmä. Kaiken pitää olla niin turvallista, vaikka osa moottoriurheilun viehätystä pilleekin olemassaolevassa vaaraelementissä... eikä tilannetta paranna yhtään Schumin ja Ferrarin ylivoimaisuus, on ainakin omalta osalta vähentänyt lajin seuraamista radikaalisti. Viime kausi oli sentään hieman mielenkiintoisempi, mutta nyt ei taas jaksa enää kisoja edes katsoa. :zzzz:

Vaihda RR:ään. Samat nopeudet, mutta prätkillä. Ja kuskitkaan eivät ole ihan samanlaisia valittajia kun formula-puolella... Keski-Euroopassa kisat ovat ainakin viime vuonna keränneet enemmän katsojia kuin formulat.
 
Mun mielestä tossa lajissa mennään koko ajan väärään suuntaan. Sylinterilukumäärää pienennetään, moottorin pitää kestää kauemmin ja näin tehot laskee, kaikki apuvälineet poistetaan vähitellen... Miks ei anneta talleille vapaita käsiä. Rajoitetaan vaan moottorin tilavuus, kielletään turbo että tehot pysyy edes vähän hanskassa, ja annetaan vaihtaa moottori niin monta kertaa kisaviikonlopun aikana kuin talli haluaa. Annetaan laittaa kaikenlaisia apuvälineitä autoihin ja rajoitetaan vain se, että formulan pitää olla 4 renkainen ja näyttää formulalta. Rahaahan siinä hommassa taas palaa aivan helvetisti, mutta sekin korjaantuu vähentämällä kuskien aivan älyttömän yli-isoa palkkaa. Ja olis ainakin paljon kiinnostavampaa kun nykyään. En oo enää pitkään aikaan seurannu koko lajia koska siitä on kiinnostavuus hävinny täysin, ja huonompaan suuntaan vaan mennään. Vaikka tehot kasvaa, ei turvallisuus ainakaan paljoa kärsi. Mutkissahan ne autot useimmiten lähtee käsistä, ja siihen taas ei vaikuta tehot yhtään jos on luistonestot ja muut. Tilannenopeus ratkaisee. Vaikka siinä autossa olis 2000 heppaa, ei sitä mutkaa voi ajaa kovempaa kuin nykyäänkään. Suoranopeudetkaan ei välttämättä pääse nousemaan kovin korkeiksi.
 
Powerhousu sanoi:
Mun mielestä tossa lajissa mennään koko ajan väärään suuntaan. Sylinterilukumäärää pienennetään, moottorin pitää kestää kauemmin ja näin tehot laskee, kaikki apuvälineet poistetaan vähitellen... Miks ei anneta talleille vapaita käsiä. Rajoitetaan vaan moottorin tilavuus, kielletään turbo että tehot pysyy edes vähän hanskassa, ja annetaan vaihtaa moottori niin monta kertaa kisaviikonlopun aikana kuin talli haluaa. Annetaan laittaa kaikenlaisia apuvälineitä autoihin ja rajoitetaan vain se, että formulan pitää olla 4 renkainen ja näyttää formulalta. Rahaahan siinä hommassa taas palaa aivan helvetisti, mutta sekin korjaantuu vähentämällä kuskien aivan älyttömän yli-isoa palkkaa. Ja olis ainakin paljon kiinnostavampaa kun nykyään. En oo enää pitkään aikaan seurannu koko lajia koska siitä on kiinnostavuus hävinny täysin, ja huonompaan suuntaan vaan mennään. Vaikka tehot kasvaa, ei turvallisuus ainakaan paljoa kärsi. Mutkissahan ne autot useimmiten lähtee käsistä, ja siihen taas ei vaikuta tehot yhtään jos on luistonestot ja muut. Tilannenopeus ratkaisee. Vaikka siinä autossa olis 2000 heppaa, ei sitä mutkaa voi ajaa kovempaa kuin nykyäänkään. Suoranopeudetkaan ei välttämättä pääse nousemaan kovin korkeiksi.

"pitää näyttää formulalta" aika eksakti määritelmä.

Noi muutokset saattas lisätä esim. ferrarin etumatkaa, koska heillä on rahaa tehdä kaikki hienot tzydeemit.

Jos noin tehtäs, niin nimenomaan mutka nopeudet kasvais. Esim. aktiivi jousitus, lisää siipiä, nopeuden mukaan säätyvät siivet, leveämmät autota ja renkaat ym, ym, ym...

Eli kyllä laji tulis paljon vaarallisemmaks, mutta toisaalta monet radat on niin turvallisia, että noikaan muutokset ei vielä haittais.

Jos järki unohdetaan, niin mä haluaisin katsoa sarjaa, missä rajoitetaan vain seuraavat tekijät:

1. auton koko (ei saa estää ohituksia ym.)
2. moottori tilavuus ja mahdollisesti syl. luku määrä
3. pitää olla poltto moottori (sylinteri tai vankeli tai vastaava)
(jos sais olla vankeli, niin sitten vois vaikka unohtaa noi tilavuus ja syl. määrä rajoitteet)

Eli meno olis huippu teknistä ja ihan sairasta
 
Eikos Keke ehdottanu IS joskus, renkaita olisi 2 tms per/viikonloppu, silloin niiden tarttis olla niin kovia etta alkaisi kuskinkin ajotaidot naytteleen isompaa osaa...
 
Pertti 123 sanoi:
"pitää näyttää formulalta" aika eksakti määritelmä.


Jos järki unohdetaan, niin mä haluaisin katsoa sarjaa, missä rajoitetaan vain seuraavat tekijät:

1. auton koko (ei saa estää ohituksia ym.)
2. moottori tilavuus ja mahdollisesti syl. luku määrä
3. pitää olla poltto moottori (sylinteri tai vankeli tai vastaava)
(jos sais olla vankeli, niin sitten vois vaikka unohtaa noi tilavuus ja syl. määrä rajoitteet)

Kirjotin vähän huonosti kun ajatus karkaili. Vastailin samalla välissä sähköposteihin joita hyppi ruudulle. Aika samoilla linjoilla olen sun kanssa, ja tarkoitin lähinnä moottoria koskevien sääntöjen muuttamista. Aika monet muut kuten renkaita ja siipiä koskevat säännöt saa kyllä pysyä. Ja toi että sen pitää näyttä formulalta tarkoittaa lähinnä sitä ettei siitä tule koppiautoa, vaan on avonainen ja ilman lokasuojia. En jaksanut alkaa tarkentamaan tossa edellisessä postissa vaikka aika paska määritelmä onkin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom