MMA - Väittelyketju

Lätkä on siinä mielessä marginaalilaji verrattuna vapariin, että sitä on mahdollista harrastaa vain muutamissa maissa. Tarvitaan kalliit varusteet, jäähallit ja muuta vastaavaa. Montako brassia harrastaa lätkää? Onko Afrikassa mitään kiekkojoukkuetta? Afrikasta ei tule ikinä maailman huippuja lätkään, mutta vapariin voi tullakin kunhan tämä laji kotiutuu sinnekin. Näillä kavereilla on vähän eri motivaatio vääntää kuin pullamössö suomipojalla. Siksi me voidaan pärjätä lätkässä, koska siinä painaa niin paljon rahakin. Ei kaikilla suomalaisilla lapsillakaan ole mahdollisuutta treenata kiekkoa vaikka haluaisivat ja olisivat lahjakkaita.

Aika erikoinen argumentti tuo ensimmäinen. Eiköhän se oleellinen asia ole harrastajamäärät ja lajitietämyksen historia/kehitys. Jääkiekko on paljon enemmän ns.läpi pelattu ja pidemmälle kehittynyt laji kuin vielä ensiaskeleitaan ottava vapari, siitäkin huolimatta että jääkiekko on ainakin näin maallikon silmin taktisesti huomattavasti moniulotteisempi.

Johan vaparin tason huima kehitys pelkästään muutaman viime vuoden aikana kertoo siitä, että kyseessä on vielä täysin raakile urheilulaji. Missään pitkälle kehittyneessä lajissa ei olisi mahdollista tapahtua tuollaista yhtäkkistä pyrähdystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ainakin itsekkin tykkään droppailla hanskoja alas. Suurimman osan ajasta matsaan ainakin toinen käsi alhaalla. Tuo on taktiikkaa, ei ylimielisyyttä.

sitä olen itsekkin sanonut. teen myös itse sitä toisinaan. mutta ne jotka eivät ole paljoa nyrkkeilyä harrastaneet tuskin ymmärtävät sen tarkoitusta.

Mä ainakin itsekkin tykkään droppailla hanskoja alas. Suurimman osan ajasta matsaan ainakin toinen käsi alhaalla. Tuo on taktiikkaa, ei ylimielisyyttä.

No ei noita kaikkia voi niputtaa samaan.

Katso Silva - Maia matsi ja sano ettei se ole ylimielisyyttä mitä Silva puuhaa. Silva tekee tota joka matsissa, välillä se pysyy kohtuuden rajoissa, mutta välillä menee pahasti yli.

Ja tosta kukkoilusta vielä sen verran että mä en ole koskaan tykännyt siitä kenenkään tekemänä. Turhaa pelleilyä, ego boostailua ja oman mahtavuuden esille tuomista.

En mä ole koskaan Silvan saavutuksia väheksynyt, päinvastoin. Personaasta en pidä ja se siitä.

Sanoisin, että tuo kukkoilu on osa Silvan gameplania. Eka erä analysoidaan vastustaja päästä varpaisiin ja seuraavassa erässä pistetään mylly pyörimään. Kun Silva tiputtaa kädet, sehän tuo siihen sitä arvaamattomuutta että aikooko se nyt iskeä tuolta vai ei ja myös kerjää toisen hyökätä Silvaa päin, jolloin Silva rokottaa siitä ja parhaimmassa tapauksessa vastustaja tippuu tonttiin jo pelkästä jabista.

Vapaaottelu on aika lastenkengissä vielä verraten jääkiekkoon ja muihin lajeihin mitä on harrastettu iät ja ajat. Vapaaottelun kehityksen voi nähdä pelkästään vilkaisemalla muutaman vuoden vanhoja matseja. Nykyhuiput pieksisivät nämä vanhat yksipuoliset ottelijat mennen tullen.

Minkä helvetin takia sitten herrat esim. Henderson, Noguera, Rua... sitten vielä antaa tukkapöllyä monille ns. nyky huipuille?
Itse ajattelen asiaa niin että jos itse panostaisin vapariin seuraavat viisivuotta kaikkeni niin saattaisin päästä euroopan huipulle mutta jos tekisin saman kreikkalaisroomalaisen painin tai judon puolella niin arvokisoihin ei olisi mitään asiaa...

Janne Seppälä

Näitä ihan samoja läppiä sanasta sanaan jauhettiin Fedorista koko mma:ta seuraavan maailman taholta vuosikausia, kauemmin kuin Silvasta. Mutta jostain syystä vain Silvan kohdalla nämä ihan samat kuvailut ja vertaukset pitää sinun mielestä paikkaansa, Fedor oli vain yliarvostettu.:D

Joo Foorumeilla varmaan kirjoiteltiin, se on eri asia kuin suurimpien uutistoimistojen toimittajien toimesta, ja ei en laske Sherdoggia suureksi uutistoimistoksi. Ja kuten itsekkin tällä sivulla olet monesti sanonut vertailussasi jääkiekkoon että laji on kehittynyt, Fedor hallitsi vapaaottelun keskiajalla, ei ikinä tyhjentänyt sarjaansa kuten Silva on tehnyt vaparin kehittyneempänä ajanjaksona.

1zlvcww.gif

aasads33232232.gif

Jos nyt näille afrikan ja brasilian lapsille annettaisiin jäähallit, lätkävarusteet ym ja sanottaisiin, että tätä pelaamalla pääsette slummista niin 30 vuoden päästä puolet kaukalossa nekkailijoista ois mustia miehiä. Niillä on ne geenit joilla jyllätään. Parhaiten tämän havaitsee esim. juoksulajeista (oli sitten 100m-42km). Jääkiekkoa pelaavat ne joiden vanhemmat on valmiita harrastuksen kustantamaan. Kertooko se nyt lajin tasosta kun 90% draftatuista on joko jenkkejä tai kanukkeja, loput menee venäjä, tsekki, slovakia, ruotsi ja suomi akselille.

Eikä Silvaa ylivoimaisempaa urheilijaa tarvitse nyrkkeilyä kauempaa hakea jos katsoo esim. Floyd Mayweather jr:n statseja niin nehän on valovuoden edellä eikä mies ole edes koskaan urallaan hävinnyt toisin kun Silva joka otti nekkuunsa Pridessä joka Japin ja monen muun mielestä oli vapaa-ottelun divari tasoa UFC:hen verrattuna...

Janne Seppälä

Kumma, että pisimpään MMA:ta katsoneet pitävät Prideä nimenomaan aikojen kovimpana sarjana.
Tosiasia myös on, että se homma meni pelleilyksi kun Zulut, Hong Man Choit ym alkoivat sinne tunkea.

Silva on kunkku vaikka mitä muuta väitätte.

Niin pitävät ja niin pidän minäkin mutta useilla varsinkin mopoautolla ajaville UFC on jotain jumalaa suurempaa...

siinä siis divaritason lukotusta...

Janne Seppälä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikä Silvaa ylivoimaisempaa urheilijaa tarvitse nyrkkeilyä kauempaa hakea jos katsoo esim. Floyd Mayweather jr:n statseja niin nehän on valovuoden edellä eikä mies ole edes koskaan urallaan hävinnyt toisin kun Silva joka otti nekkuunsa Pridessä joka Japin ja monen muun mielestä oli vapaa-ottelun divari tasoa UFC:hen verrattuna...

Janne Seppälä
Ei Pride suoranaisesti divaritasoa ollut, mutta onhan se selvää että vaparin taso on noussut vuosien aikana ja Pride muistot kultaantuvat ajan kanssa, yhtä hyvin kun sanot että Silva hävisi Pridessä voidaan miettiä asiaa toisinpäin kuinka ne Priden tähdet eivät ole jenkkilässä enää pärjänneet niin hyvin. Priden muistoja varjostaa myös paljolti sopupelit joita siellä muutaman ottelijan mukaan oli paljonkin, se vie arvostusta pois paljonkin, lisäksi testaamattomuus eri aineiden käytöltä puuttuivat kokonaan. Lisäksi on väärin sanoa ettei ole hävinnyt urallaan, amatööri aikoinaan tuli tappioita, sekä lisäksi olympialaisissa. Toki Mayweather on loistava urheilija ei siitä pääse mihinkään toivottavasti matsi Pacquiaota vastaan vielä joskus onnistuu.

Pride oli pirun kovaa settiä turnauksineen, Aronaa, Silvaa,shogunia, Gracien porukkaa ja Rampagee etc etc primetimella. Kyllähän se lopuks meni piloille syystä jos toisesta mutta kovinta ja viihdyttävintä se oli ja onneks ilman kyynerpäitä matossa päähän niin säästyttiin turhilta haavoilta, hoidettiin ne haavat sitten stompeilla ja soccerkickeillä :)

Silloin kuin noi kyseiset ukot ottelivat pridessä niin ufc oli 2 laatua, vaikka ehkä otti katsojia ennenmän muta jos katsotaan ukkoja ja ssäntöjen kovuutta.

Tällä hetkellä ufc on kovin jopa muillekin kuin näille uusille tissiposkille jotka hätinä intin jaksaa käydä.
Eli suomeksi uudelleen, Pride oli enne kovin paikka, nyt se on täysin selvästi ufc.

Edit. ei siellä top ukot paljoa voittoja jaellut etukäteen ja vaikka jotkut roinas niin kuin kyllä ufc:ssä tehdään sitä edelleen.

Joo Foorumeilla varmaan kirjoiteltiin, se on eri asia kuin suurimpien uutistoimistojen toimittajien toimesta, ja ei en laske Sherdoggia suureksi uutistoimistoksi. Ja kuten itsekkin tällä sivulla olet monesti sanonut vertailussasi jääkiekkoon että laji on kehittynyt, Fedor hallitsi vapaaottelun keskiajalla, ei ikinä tyhjentänyt sarjaansa kuten Silva on tehnyt vaparin kehittyneempänä ajanjaksona.

Joo, Fedoriahan ei olla arvostettu koskaan Sherdogin ja nettiforumien ulkopuolella. Odotellaan vaikka nyt ensin, että Silva valitaan Brasiliassa kantamaan olympiatulta tai valitaan vuoden urheilijaksi.

Ja Fedor tyhjensi paljon laajemman painoluokan ja pidemmältä ajalta kuin Silva, ja painoluokan missä on lähtökohtaisesti vaikeampi rakentaa pitkää dominointia suuremman yllätystappion mahdollisuuden takia (tko/ko).

Ps.Sen lisäksi Fedor on vaan parempi kuin Silva kaikessa ja hauskempi seuramies ja Silva näyttää tytöltä.

Priden loppumisesta on kuitenkin jo jokusia vuosia aikaa eikä sieltä ihan nuorukaisina UFC:n leipiin siirrytty mutta onhan nuo minun aiemmin mainitsemani kaverit pärjänneet ihan kiitettävästi ja varsinkin Shogun olisi mahdollisesti vieläkin kovempi luu ilman lukuisia polvileikkauksia...
Japanissa oli aikanaan aivan toisenlaiset ottelupalkkiot jonka perässä sinne menivät monet jo UFC:ssä mainetta niittäneet ottelia Royce etunenässä.
Minulla on se etu että olen harrastanut ja seurannut aktiivisesti vapaa-ottelua jo vuosituhannen vaihteesta asti ja osaan arvostaa niin nykyisiä kuin entisaikojenkin mestareita yli organisaatio rajojen.
Silva olkoonkin kuinka loistava ottelija tahansa niin ei ole minun kunnioitustani voittanut koska käyttäytyminen on mitä on.
Pridessä oli aikanaan suuria mestareita kuten on UFC:ssakin mutta kamppaililajeissa myös ottelijan karisma ja nöyryys on asioita joihin on helppo samaistua jos näitä ominaisuuksia ottelijoilta löytyy

Janne Seppälä

Eli on siis olemassa painija, joka voi voittaa tämän ylitse muiden yli-ihmisen? Painija, joka ei ole neljään vuoteen lopettanut ketään? Ei kuulosta kauhean vakuuttavalta.

En perusta väitettä painiin vaan edelliseen otteluun. Se voi olla paini jolla Sonnen teki Silvan olosta tukalan, tai sit vaan usko omaan tekemiseen. Joka tapauksessa hyvin pystyi haastamaan Silvan. Tiedä sit olisko uusinta matsi edellämainitun tasoinen. Toisaalta eihän Sonnen ole vielä edes ykköshaastaja, joten odotellaan. Aika hiljaiselta muuten näyttää haastajaosastolla. Ja tuskin olen ainoa joka uskoo, että jos joku Silvan kaataa on juurikin Sonnen. Okami oli sen verran pehmeä, että toista kohtaamista lähiaikoina olisi tulossa. Ja enkä ole missään vaiheessa sanonut Silvaa yli-ihmiseksi. Itse en tykkää Silvasta persoonana, vaan ottelijana. Kun taas suosikkini GSP on loistava persoona, mut näin faninki silmiin ehkä hiukan tylsähkö ottelija. Toisaalta molemmat tyylit ovat pysäyttämättömiä, joten ei voi kuin ihmetellä ja kunnioittaa sotureita.

Mutta olisi kiva nähdä Silva kovemmissakin kekkereissä, tuntuu vievän ottelut aika näytöstyyliin. Musertava on kaverin ylivoima.

Silva rasvaa itteään niin kuin on luultavasti tottunut kotopuolessa tekemään, nyt on rahaa ja mammonaa, mutta silti vanha tapa on jäänyt päälle.
Joku ihme siinä on että vaikka mies on taitava niin pitää aina huijata jollakin tavalla, ensimmäisessä Okamin kohtaamisessa laiton potku suoraan päähän ja
nyt sitten vaseliinit vielä pintaan.

Minkä helvetin takia sitten herrat esim. Henderson, Noguera, Rua... sitten vielä antaa tukkapöllyä monille ns. nyky huipuille?
Janne Seppälä

Henderson, Nogueira, Rua on pysyneet kehityksen mukana. Onhan se nyt ihan päivän selvää että taso on noussut kohisten. En nyt täysin ymmärrä mitä ajat tällä takaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom