MMA-taistelijoiden treeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NPH
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

NPH

Onko kenellekään tullut vastaan esim. ohjelmaa jolla joku kova MMA-taistelija treenaa? Olisi kiva tietää miten vaikka Mirko CroCop treenaa.

Viimeisimmässä Fighterissa, joka löytynee lähimmältä R-kioskilta, Tito Ortiz kertoo uskovansa isoihin toistomääriin ja ottavansa viisi sarjaa kahdellakymmenellä toistolla, yksi lihasryhmä päivässä, kroppa jaettuna yhdelle viikolle. Tämän lisäksi 500-800 vatsaa joka päivä.

Suomalaisten taistelijoiden voimareenejä löytyy täältä:
http://www.nhbfinland.fi/?cat=4&wla=1&catid=10

Tämä olisi varmaan hyvä threadi kysymykselleni:

Fighterin punttiohjelman perusvoima-kausi on vähän vittumainen noudattaa minulle eli ei riitä aika tuollaiseen mitenkään, enkä usko että palautuisinkaan tuommoisesta.
Voisiko joku siis tehdä jotain vastaavaa perusvoima-ohjelmaa, mutta niin että liikkeitä ja päiviä olisi karsittu?

http://www.nhbfinland.fi/nhb2/modules/Linkit/linkout.php?linkid=90

Patrick Bateman sanoi:
Fighterin punttiohjelman perusvoima-kausi on vähän vittumainen noudattaa minulle eli ei riitä aika tuollaiseen mitenkään, enkä usko että palautuisinkaan tuommoisesta.
Voisiko joku siis tehdä jotain vastaavaa perusvoima-ohjelmaa, mutta niin että liikkeitä ja päiviä olisi karsittu?[/url]

Toi Fighterin punttiohjelma on vähän kyseenalainen muutenkin. ;)
Sitkeästi se silti vaan yhä kummittelee keskustelupalstoilla...

Ainoa mikä siinä näytti järkevältä oli räjähtävän voiman kausi. Sen jälkeen ruvetaan sitten bodaamaan. :D

Sä saat siitä huomattavasti paremman perusvoima-ohjelman, kun otat samat liikkeet kuin räjähtävässä voimassa (kyykky, penkki, rinnalleveto) ja teet niitä perusvoimatyyppisesti esim. 3x8 ja kestovoimatyyppisesti 3x15 (tai 20-30, jos olet oikein hurja). Fighterin ohjelmassa ne yleisohjeet suoritustavoille eri kausilla olivat mun silmään sinänsä OK. Kilot voit säätää oman mielesi mukaan, mutta niihin olis hyvä saada jotain vaihtelua kans eri kausien välillä. Koska tässä on vasta kolme liikettä, niin mukaan mahtuu omia suosikkiliikkeitäsi. Esim. erilaiset leuanvedot sopis oikein hyvin.

Jos jaksat söötsäillä tuolla Voimailuosiolla niin saat jto:n viisauden helmistä koottua itsellesi huomattavasti paremman ohjelman kuin tuo Lartzanin jo lähes legendaarinen viritys.

Alec sanoi:

Mirkon treeni muuten näytti hyvältä treenien jaksotuksen kannalta. Viikkoon oli saatu 8-10 treeniä, mutta silti mukana oli yksi täysi lepopäivä ja kaksi kevyttä päivää tai puolilepoa.

Punttitreenin kannalta paha sanoa, kun liikkeitä tai määriä ei kerrottu, mutta Mirkolla näyttää olevan periaatteena yhdistää erityyppisiä treenejä. Punttikuntopiirin jälkeen on kiva vähän painiskella rennosti "Fabrizion" kanssa! Tämä kannattaa ottaa ehdottomasti itse kunkin mukaan harjoitusohjelmaan, jos vain "Fabrizio" on käytettävissä. :D

yesh mulla on koneella mirko crocop_training video jossa on noita sparrailuja ja säkkijuttuja ja puntillakin käydään...tais tehä ainakin vatsoja koneessa ja prässiä =)
muuta en muista

reino sanoi:
Toi Fighterin punttiohjelma on vähän kyseenalainen muutenkin. ;)
Sitkeästi se silti vaan yhä kummittelee keskustelupalstoilla...

Ainoa mikä siinä näytti järkevältä oli räjähtävän voiman kausi. Sen jälkeen ruvetaan sitten bodaamaan. :D

Samoilla linjoilla, liikeinä kannattaa käyttää kunnon perusliikkeitä ja jätetään tommonen "boditreeni" pois. Tai jos haluaa bodailla niin luulen että silloin kannattaa jakaa vuosi pitempiin jaksoihin ja tehdä "body" tyyppistä treeniä ikäänkuin perusvoima treeninä, paljon liikkeitä ja toistoja.

Onko muuten kenelläkään kokemuksia harjoittelun jaksotuksesta??? Eli jos on selkeä kilpailukausia tai muutamat isot kisat vuodessa joihin panostaa niin harjoitteluhan on järkevä jaksottaa. Mutta miten???
Oon koittanut ettiä asiasta tietoa mutta eipä oo hirveesti löytynyt.
tuolla oli jotain mutta aika supeasti sivu 40.
Mistäköhän löytyis lisää tietoa, kenelläkään omakohtaista kokemusta???

No helvetti, en sitten ollutkaan idiootti, koska ohjelma näytti mielestäni vähän kummalliselta.
Siinä mielessä tosin olen ollut, etten ole uskaltanut aiemmin kysyä, koska eihän NHB Finlandin sivuilla voi olla linkkejä hämäriin ohjelmiin. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Waltteri sanoi:
Onko muuten kenelläkään kokemuksia harjoittelun jaksotuksesta??? Eli jos on selkeä kilpailukausia tai muutamat isot kisat vuodessa joihin panostaa niin harjoitteluhan on järkevä jaksottaa. Mutta miten???

Toihan oli oikein hyvä linkki minkä löysit. Siellä on paljon hyvää asiaa, kun kahlaat läpi sivut 40-50. Tekstissä käsitellään vähän erityyppisiä lajeja, mutta soveltamalla sä löydät sieltä kaiken mitä tarvitset.

Sulla on nyt meneillään PK1 eli kesä. Kamppailulajeissa tehdään kesällä perinteisesti perusvoimaa ja kestävyyttä ja pullistellaan biitsillä. Jonkun verran olis hyvä pitää tuntumaa lajitreeniinkin, mutta kuka sitä nyt kesällä jaksaa. ;)

Siitä lähdet sitten jaksottamaan eteenpäin. Kamppailulajien kohdalla yksi ongelma on se, että lajitreenien jaksotukseen sä et pysty paljon vaikuttamaan, paitsi jos olet aivan huippu tai vedät ne treenit itse (tai jos seurassa on oikein valmentaja, joka tietää mitä tekee). Yleensähän jaksotus menee treeniporukan huippujen pääkisojen mukaan tai sitten treenien vetäjällä on aina päällä sama jakso ("Täysillä! Jaksaa! Painikaaaaah!!!"). Sen sijaan sä pystyt kyllä vaikuttamaan oheistreenien jaksotuksen kautta kokonaisrasittavuuteen.

Jos kiinnostaa, niin sähän voisit tähän hahmotella oman jaksotuksen niiden kilpailujen mukaan, mihin ajattelit mennä. Innokkaita kommentoijia riittää varmasti. Peruskuntokausi 2 loppukesästä alkusyksyyn (vähän tiukempaa treeniä kun biitsikausi on ohi jo) ja valmistava kausi sitten kun syyskauden lajitreenit on kunnolla lähteneet käyntiin. Näiden aikana voi tehdä paljonkin punttia. Kilpailukaudella sen sijaan ei juuri kannata puntteihin koskea. Riittävän kevyt herkistelyviikko ennen kisaa ja tarpeeksi aikaa palautumiseen kunkin kisan jälkeen.

Ihan valmista kaavaa tuskin löydät mistään. Itse joutuu miettimään. Tai sitten on hankittava valmentaja.

Niin ois myös hienoa jos löytyis joidenkin urheilijoiden valmiita ohjelmia, sais niistä hiukkasen ideaa... Ja hahmottelen oman jaksotuksen kunhan kerkiän ja laitan sen sitten tänne kaikkien ihmeteltäväksi.

www.judoliitto.fi --> Valmennus --> Ilmoitustaulu

ja sieltä

Aikuisten valmennusryhmän kausijako syksyllä 2005.doc

Siinä jotain mallia karkean tason jaksotuksesta. Eri jaksojen tavoitteet kerrottu yleisellä tasolla.

MMA:n harjoittelijoiden punttitreeninä käy ihan samanlainen kuin muihinkin nopeutta vaativiin lajeihin.

Penkkien sijasta kannattaa opetella rinnalleveto ja tempaus, niillä sitä saa nopeutta ja voimaa lisää kaikista parhaiten (aina se helpoin liike ei ole paras). Niitä ne käyttää yleisurheilijat ja nyrkkeilijät ym. Jostain painonnosto ohjelmasta saa hyvin muokattua hyvän treeni ohjelman mma:ta varten.

Suositut

Back
Ylös Bottom