Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siihen suuntaan tosin oon alkanut kallistumaan, että isommat painot -> isommat lihakset.
Kai se tuntuma siihen rautaan tulee ajan kanssa. Toisille helpommin kuin toisille?
etten usko, että ikuisuuksiin pienillä painoilla hinkuttamisella saisi lihasmassaa kasvamaan, vaikka kuinka siellä lihaksessa olisi hyvä tuntuma. Tytöt monesti takertuu liiaksi siihen tuntuman saamiseen, jolloin isompiin romuihin siirtyminen jää toisarvoiseksi. Ehkä olisi pitänyt laittaa, että:
- isommat painot+vähemmän tuntumahakuista treenaamista -> isommat lihakset,
vs.
- pienet painot+jumalaton polte ja tuntuma -> ei välttämättä lihasmassan (merkittävää) kasvua enää tietyn pisteen jälkeen
Tuo kovaa treenaaminen on muuten aika lailla sidoksissa siihen, mikä se oma tavoite on. Ainakin mun mielestä, siis. Jos tavoite on joka kerta treenata niin että kulutus on mahdollisimman suuri, on kova treeni todennäköisesti sillon suht pienillä painoilla ja erittäin lyhyillä palautuksilla tehtyä pumppihakuista (syke pysyy ylhäällä). Jos taas tavoite on voimahakuista, on kova treeni Gillyn tavoin kuvailemaa eli tiedetään missä mennään ja pyritään joka sarjassa nostamaan voimanhankinnan kannalta optimaalisia rautoja. Jos taas treenataan massahakuisesti, voi treenityyli hyvinkin olla jotain näiden kahden väliltä. Vaikka sellaista mitä kuvailin tuossa alussa.
Samaa mieltä! Ehkäpä tuntuma on osittain myös keskittymisestä kiinni, itse pyrin aina ajattelemaan sitä lihasta, mihin ko. liikkeellä pyritään vaikuttamaan ja kyllä siellä lihaksessa/lihaksissa vaan jotain tuntuu, nosti sitten pienempää tai isompaa painoa ja teki sitten pidempää tai lyhyempää sarjaa - tuntuma vaan on isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla erilainen kuin pienemmillä painoilla. No, ihan miniminipienillä painoilla ei saa kyllä mitään tuntumaa edes tahdonvoimalla, se täytyy kyllä myöntää. Mutta ilmeisesti omassa sanastossani tuntuma tarkoittaa jotakin ihan muuta kuin mitä sillä tällä palstalla yleisesti tarkoitetaan..Tuntumasta ja treenipainoista: monesti puhutaan, että pienemmillä painoilla saa tuntumaa ja isommilla taas ei (kärjistettynä toki). Minusta asia on niin, että tuntumaa saa molemmilla, mutta se on erilainen.