Miten treenata kovaa?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
joo, ja ihan turhaan kitisin ettei tunnu treenit ku jaloissa. On meinaan eilisen jäljiltä rintalihakset sen verta kipeenä et tuntee treenanneensa. Tulee näimmä jälkikäteen tää kipu,odotan huomista kauhulla:)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kovaa treenaaminen ei välttämättä tarkoita sitä, että lihakset ovat kipeät seuraavana päivänä.

Kovaa treenaaminen ei välttämättä tarkoita sarjojen pusertamista loppuun asti.

Kovaa treenaaminen ei välttämättä tarkoita pumppia eikä poltetta treenattavassa lihaksessa.

Kovaa treenaaminen tarkoittaa minun mielestäni sitä, että treenataan fiksusti ja omia tavoitteita palvellen, ja pyritään edistymään treeneissä pitkällä tähtäimellä. Yhteen ainoaan treeniin tuijottaminen on aika lailla turhaa (tästä maanmainio modemme S225T on puhunut paljonkin, ja tiukkaa asiaa), vaan vasta laajempi katsaus kertoo, ovatko ne treenit olleet tarpeeksi "kovia". Ja aina se kovuus ei edes ole mitenkään tavoiteltava asia, vaan fiksuun treeniin kuuluu mielestäni jonkinlainen aaltoilu, eli välillä on niitä kevyempiäkin treenejä, ja sitten joku toinen kerta taas runtataan oikein tosissaan.

Kiitos Gillyanne, vastasit suurimpaan kysymykseeni, eli siis lihasten ei tarvitse olla toiminta kyvyttömät seuraavana päivänä. Kiitos ja Amen:worship:

Siihen suuntaan tosin oon alkanut kallistumaan, että isommat painot -> isommat lihakset.

Kai se tuntuma siihen rautaan tulee ajan kanssa. Toisille helpommin kuin toisille?

Anteeksi Faidra, meinasi purskahtaa kahvi näppikselle tuosta ylemmästä pohdinnasta. Ei pitäs mitään liikaa mutkistaa tai yksinkertaistaa mutta tuo väite keskimäärin tuntuu aika loogiselta :D (tiedän ettei suurin aina ole vahvin etc)

Ei ole mitään muistikuvaa kauanko tuntumaa piti hakea kun ekaa kertaa aloitti, ei sitä varmaan ekana vuonna löytynyt (ikää oli 15-16). Nyt pitkän tauon päälle olen 6 viikkoa treenannut, vasta viime viikolla lihaksiin jäi mukava väsymys - ei kipua. Eilen tulin huijatuksi ylävartalotreenin päälle puistojumppaan ja vaikka treeni viikolla ei ollut raskas niin jumpan punnerruksissa tuntui että veri tirskuu ihon läpi kun polttaa joka solua. Nykyinen taso on vielä kaukana kovasta (minulle tarkoittaisi semmosta treenin jälkeistä totaalista fyysistä uupumusta pariksi tunniksi, hetkeä jollon pää on ihan kirkas mutta tyyni) mutta elämäntilanteeseen ja prioriteetteihinin nähden puntin teho oli riittävä (ja minä :wanha: ).

Hehe KatiP, tarkoitus oli siis terävöittää vaan sitä etten usko, että ikuisuuksiin pienillä painoilla hinkuttamisella saisi lihasmassaa kasvamaan, vaikka kuinka siellä lihaksessa olisi hyvä tuntuma. Tytöt monesti takertuu liiaksi siihen tuntuman saamiseen, jolloin isompiin romuihin siirtyminen jää toisarvoiseksi. Ehkä olisi pitänyt laittaa, että:

- isommat painot+vähemmän tuntumahakuista treenaamista -> isommat lihakset,
vs.
- pienet painot+jumalaton polte ja tuntuma -> ei välttämättä lihasmassan (merkittävää) kasvua enää tietyn pisteen jälkeen

etten usko, että ikuisuuksiin pienillä painoilla hinkuttamisella saisi lihasmassaa kasvamaan, vaikka kuinka siellä lihaksessa olisi hyvä tuntuma. Tytöt monesti takertuu liiaksi siihen tuntuman saamiseen, jolloin isompiin romuihin siirtyminen jää toisarvoiseksi. Ehkä olisi pitänyt laittaa, että:

- isommat painot+vähemmän tuntumahakuista treenaamista -> isommat lihakset,
vs.
- pienet painot+jumalaton polte ja tuntuma -> ei välttämättä lihasmassan (merkittävää) kasvua enää tietyn pisteen jälkeen

Faidra :worship: :5: ja vielä :thumbs: lisäksi. :)

Oikeasti, mä alan olla jo aika lailla allerginen sanaparille "pumppi ja tuntuma", ovat hyvää vauhtia kiilaamassa ärsytysasteikossa "kiinteytys"-sanan rinnalle :curs: :D

EDIT: Oho, tulipas monta hymiötä :eek:

Kyllä mä silti haen sitä pumppiakin treenistä. :D MUTTA vasta sitten, kun alle on tehty kovat, lyhyet sarjat joilla sitä pumppia ja tuntumaa ei välttämättä tule nimeksikään! Yleensä teen vain yhden liikkeen per lihasryhmä, jossa teen enemmän toistoja ja ns. pumppaan lihaksen väsyksiin. Nuokin sarjat on jotain 12-15 toiston väliltä. Niitä edeltää siis 2-3 liikettä, joissa teen 6-10 toistoa, useimmiten jää sinne 6-8 tienoille.

Kisadieetin loppua odotellessa... nimittäin aion tämän dieetin jälkeen koittaa saada vähän voimatasoja kasvuun uusilla treenikuvioilla. :evil:

Tuo kovaa treenaaminen on muuten aika lailla sidoksissa siihen, mikä se oma tavoite on. Ainakin mun mielestä, siis. Jos tavoite on joka kerta treenata niin että kulutus on mahdollisimman suuri, on kova treeni todennäköisesti sillon suht pienillä painoilla ja erittäin lyhyillä palautuksilla tehtyä pumppihakuista (syke pysyy ylhäällä). Jos taas tavoite on voimahakuista, on kova treeni Gillyn tavoin kuvailemaa eli tiedetään missä mennään ja pyritään joka sarjassa nostamaan voimanhankinnan kannalta optimaalisia rautoja. Jos taas treenataan massahakuisesti, voi treenityyli hyvinkin olla jotain näiden kahden väliltä. Vaikka sellaista mitä kuvailin tuossa alussa.

Vai meninköhän tässä nyt ihan metsään? :lol2: En muista enää mikä mun pointti oli... hehe.

Tuo kovaa treenaaminen on muuten aika lailla sidoksissa siihen, mikä se oma tavoite on. Ainakin mun mielestä, siis. Jos tavoite on joka kerta treenata niin että kulutus on mahdollisimman suuri, on kova treeni todennäköisesti sillon suht pienillä painoilla ja erittäin lyhyillä palautuksilla tehtyä pumppihakuista (syke pysyy ylhäällä). Jos taas tavoite on voimahakuista, on kova treeni Gillyn tavoin kuvailemaa eli tiedetään missä mennään ja pyritään joka sarjassa nostamaan voimanhankinnan kannalta optimaalisia rautoja. Jos taas treenataan massahakuisesti, voi treenityyli hyvinkin olla jotain näiden kahden väliltä. Vaikka sellaista mitä kuvailin tuossa alussa.

Jep, kuten sanoinkin jo tuolla aikaisemmin: "Kovaa treenaaminen tarkoittaa minun mielestäni sitä, että treenataan fiksusti ja omia tavoitteita palvellen, ja pyritään edistymään treeneissä pitkällä tähtäimellä." Mielestäni massatreenissäkään ei nimittäin kannattaisi liikaa tuijottaa yksittäisiin treenikertoihin, koska niitä huonoja päiviä tulee ihan varmasti jokaiselle, vaan nähdä eteneminen laajemassa mittakaavassa - ja tässä aika hyvänä indikaattorina toimivat treenipainot massatreenaajallakin, koska kuten itsekin sanoit, isommat painot = isommat lihakset pitää hyvin pitkälti paikkansa ainakin naturaalitreenaajilla.

Olen myös sitä mieltä, että massameiningeissäkin kannattaisi jonkinlaista aaltoilua treeneihinsä sisällyttää - ei tarkoita (välttämättä) mitään voimanostoprogressiota joskin sellainen saattaisi vähän modattuna toimia loistavastikin, mutta noihin voimailuohjelmiin on usein jo "sisäänrakennettu" myös niitä kevyempiä viikkoja, jotka taas "tuntumalla" vedetyssä massatreenissä saattavat helposti jäädä kokonaan paitsioon, josta sitten taas saattaa hyvinkin olla seurauksena ylirasitustila ja kehityksen kärsiminen.

EDIT: Copy-pastetan tähän taas kerran S225T:n viisaita sanoja (koko posti löytyy ensimmäisen sigussani olevan linkin takaa):

"Joku sanoi hyvin nk. nykyaikaisista keho-ohjelmista: mennään salille ja toivotaan että saadaan enemmän toistoja kuin edellisellä kerralla. sen sijaan että järkevästi jaksottamalla rakennetaan systeemi niin että määrää, frekvenssiä ja kuormaa oikein manipuloimalla väistämättä edetään suurempiin painoihin, eikä jatkuvasti koeta henkisesti rankkoja epäonnistuneita sarjoja (esim.vetämällä aina heti ensimmäisestä viikosta asti kaikki sarjat tappiin) vaan saadaan ne toistot ja määrät sisään ainakin suurimmalla osalla viikoista."

Tuntumasta ja treenipainoista: monesti puhutaan, että pienemmillä painoilla saa tuntumaa ja isommilla taas ei (kärjistettynä toki). Minusta asia on niin, että tuntumaa saa molemmilla, mutta se on erilainen. Minä ainakin saan usein tuntuman lihakseen jo pienillä painoilla lämmitellessäni ja joskus tuntuu jopa niin raskaalta, että ajattelen, etten millään voi jaksaa niillä suuremmilla painoilla. Kuitenkin kun ne suuremmat painot ottaa käyttöön, löytyy jostain voimia ja painot liikkuvat. Treenattavaan lihakseen tulee usein eräällä tavalla repivä tunne, täysin erilainen kuin se pienemmillä painoilla tuleva tuntuma. Toki tekniikka on hyvä pitää pääosin kasassa ja itselläni tuohon (minulle!) isoilla painoilla saatavaan tuntumaan liittyy erityisesti myös negatiiviseen vaiheeseen keskittyminen.

Tuo em. asia on varmaan useimmille punttimimmeille tuttua ja onkin ehkä enemmän suunnattu sellaisille aloittelijoille, jotka vielä empivät reilujen painojen käyttöä. Suosittelen siis Faidran ja kumppaneiden tapaan rohkeasti ainakin kokeilemaan myös niitä suurempia painoja :thumbs:

Edit: Vielä sen verran, että isoilla painoilla voi käydä myös niin, että treenattavassa lihaksessa ei varsinaisesti tunnu sarjan aikana, mutta tunne tulee sen jälkeen tai sitten vasta seuraavana päivänä... näin siis minulla.

Zone-sarja -42%
Tuntumasta ja treenipainoista: monesti puhutaan, että pienemmillä painoilla saa tuntumaa ja isommilla taas ei (kärjistettynä toki). Minusta asia on niin, että tuntumaa saa molemmilla, mutta se on erilainen.
Samaa mieltä! Ehkäpä tuntuma on osittain myös keskittymisestä kiinni, itse pyrin aina ajattelemaan sitä lihasta, mihin ko. liikkeellä pyritään vaikuttamaan ja kyllä siellä lihaksessa/lihaksissa vaan jotain tuntuu, nosti sitten pienempää tai isompaa painoa ja teki sitten pidempää tai lyhyempää sarjaa - tuntuma vaan on isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla erilainen kuin pienemmillä painoilla. No, ihan miniminipienillä painoilla ei saa kyllä mitään tuntumaa edes tahdonvoimalla, se täytyy kyllä myöntää. Mutta ilmeisesti omassa sanastossani tuntuma tarkoittaa jotakin ihan muuta kuin mitä sillä tällä palstalla yleisesti tarkoitetaan..

Mielestäni kun puhutaan kovaa treenaamisesta, ei se automaattisesti tarkoita sitä että aina pitäisi treenata täysillä. Mielestäni kovaa treenaamiseen sisältyy myös ne kevyet viikot ja treenin aaltoilu, koska itse ymmärrän kovaa treenaamisen niin, että pyritään treenaamaan niin että tavoiteltu lopputulos (massa, voima, mitä kenenkin tavoite sitten on) olisi paras mahdollinen. Ja taas parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen ei todellakaan päästä sillä että treenataan aina sata lasissa. Toisaalta, sitä ei koskaan saa tietää johtaako se oma treenitapa parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen vai olisivatko muunlaiset treenit toimineet paremmin, mutta toivossa on hyvä elää ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se että treena kovaa ei aina tarkoita että pitäisi tulla jotain "kipuja" (asiantuntian suusta tullutta).

Kuitenkin pitäisi itse tietää että on varmasti antanut itsestään kaiken juuri sillä kertaa. Oma käsitykseni on ollut siitä asti sama kun olen aloittanut urheilun,eli myös ilman kipua ei tule kehitystä.
Helpottaa paljon kun oppii tuntemaan oman kroppansa ja sen tavan toimia.

Noh...tiivistettynä...jos mieli jaksaa niin keho jaksaa pidemmälle kuin uskookaan.

Mä luulen että ruokailullakin on tekemistä ton kanssa saako lihakset kipeeks vai ei... tai sit oon ihan hukassa, älkää lyökö...
Mä vedin mielestäni eilen kovan jalkatreenin ja tänään käsitreenin. Eilen salin jälkeen nostin kinttua tuolille ja aloin aukomaan kengännauhoja ja siitähän ei meinannu tulla mitään kun jalat vispas ihan hulluna. Samoin tuntuu käsissä samalta nyt. Mä oon kanssa sillä linjalla että rohkeasti lisää painoa vaan. Mä en ite koskaan tee mitään lihasta orjallisesti tällä painolla niin ja niin monta sarjaa, vaan alotan jostain painosta vaikka 10 toistoa, lisää painoja vähemmän toistoja tai sama määrä jos menee, ja jatkan tätä kunnes menee enää 6- 4 toistoa, ja nekin naama irvessä eikä välttämättä kovin puhtaasti. Joinain päivinä alotan ihan pokkana painavemmista kuin edellisellä kerralla ja jos menee niin hyvä. Voi olla että vikat toistot jää vaikka kahteen, mutta seuraavalla kerralla menee ehkä jo neljä. Mutta en mä usko että kaikkien lihaskehitys vaatii jatkuvaa ittensä piippuun vetämistä, mulle se toimii ja mä niiiiin tykkään siitä. Kädet tärisee ja hymyilyttää.

Latest posts

Back
Ylös Bottom