SUPERCARB 1kg -40%

Miten treenaat ? (kysely)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pomppu
  • Aloitettu Aloitettu
Lapsena aloitin yleisurheiluharrastuksen, joka jatkui aktiivisena aina teini-ikään saakka, ja sitä kautta alunperin eksyin salille. Muita lajeja olen tuhatpäin kokeillut yleisurheilun ohella, mutta ajanpuutteen vuoksi ne jäivät. Yleisurheilu-harrastuksen lopahdettua paneuduin sitten 17-18 vuotiaana ihan tosissaan punteilla treenaamiseen. Ohessa käyn aerobicissa ja opetan lumilautailua aloittavia lapsia, sekä muutaman vuoden valmensin yleisurheilujunnuja. Jossain välissä sitä ehtii omaksi ilokseenkin lautailemaan, ainakin tarkoitus olisi. Mutta pääasiassa aika kuluu siis salilla ja avomiehen kanssa treenataan työvuoroista riippuen aina kun mahdollista.

Ps. Tarja, etkös olekin harrastanut yleisurheilua? Taidan muistaa sut leireiltä ja kilpailuista vaikka eri lajeista olikin kysymys (siis sinä heittopuolella, mä lähinnä pituus-kolmiloikka).

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Harrastin nuorempana yleisurheilua ja silloin tuli käytyä salilla jonkin verran, mutta kovaa treenaamisen aloitin vajaa neljä vuotta sitten. Sain joululahjaksi (tosin omasta toivomuksesta) kortin eräälle paikalliselle salille. Korttiin sisältyi valmis treeniohjelma. Ensimmäisellä kerralla, kun salin työn tekijä tuli ohjelmaa opastamaan niin havaitsimme yhdessä ohjelman liian kevyeksi ja ns. "naiselliseksi". Työn tekijän painostuksella salin omistaja suostui suunnittelemaan henkilökohtaisen treeniohjelman ja hän tuli myös opastamaan laitteiden ym. käytössä. Loppujen lopuksi kyseinen salin omistaja oli valmentajani kahden ja puolen vuoden ajan. Tiemme ovat nyt erkaantuneet, mutta salilla käynti on kuin huumetta, enkä ole suunnitellut harrastuksesta luopumista. Ennen treenasin "bodityylisesti", mutta nyt enemmän "voimatyyppisesti".

Mies minutkin salille vikitteli.. olin siihen aikaan ihan himo aerobiccari, mutta vähitellen jumpat jäi vähemmälle ja sali alkoi kiinnostaan enemmän.
Yksistään olen aina (5v) reenannut, satunnaisesti frendin kanssa. Jumppatunneilla tulee käytyä enää vaan kavereiden kanssa max kerran viikossa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Itse olin pariinkin kertaan aloittanut salilla käynnit: ensin 19-vuotiaana naisten salilla, jossa lukeuduin itsekin niihin jalanlähentäjien lätkyttelijöihin (saliohjaaja varoitti lihasten liiallisesta kasvusta ja laati ohjelman, jossa esim. jalanlähentäjillä tehtiin 25 toistoa, askelkyykkyjä ilman painoja 50 toistoa jne.). Treeni lämmittelyineen ja jäähdyttelyineen kesti vähintään puolitoista tuntia. Ei mikään ihme, että into hiipui aika nopeasti.

23-vuotiaana kävin Sörnäisissä naistensalilla -- sarjat lyhenivät 15-20:een... Into loppui jälleen kuukauden päästä.

25-vuotiaana yritin vielä kerran aloittaa Hakaniemessä olevalla salilla, toistoja 12-15, lämmittelyä 20-30 minuuttia ja into loppui taas viiden viikon päästä.

26-vuotiaana muutin maalle ja yrittäessäni päästä hyvään kuntoon häitä varten aloin käydä paikallisella "äijä"-salilla. Toistoja oli uudessa ohjelmassani enää 8-12, mutta omasta pyynnöstäni kaikki liikkeet tehtiin koneissa. Into lopahti häihin, mutta kesti melkein 2 kk!

Saman vuoden (itseasiassa viime vuosi) talvella, mies alkoi raahata kotiin Flexiä, MuscleMagia ja Muscle & Fitnessiä (= lehtiä). Viimeksi mainittua lukiessani aloin ymmärtää enemmän punttitreenistä ja ennen kaikkea ruokavaliosta (olin siihen asti laihduttanut hirveillä Painonvartijoiden kitudieeteillä ja kummasti onnistunut lihomaan takaisin heti ruutujen/pisteiden laskemisen lopetettuani).

Helmikuussa 2002 (ikää 27) pyysin ja sain vihdoin ja viimein kahtia jaetun ohjelman vapailla painoilla ja 8-12 toiston sarjoilla. Treenaaminen katkesi ulkomaille lähtöön, mutta into ei ole katkennut vielä mihinkään. Odotan vaan, että palaan pysyvästi kotimaahan joulukuussa ja voin aloittaa tosissaan treenaamisen.

Hankittiin kotiin vinopenkki ja kyykkyteline, jota voi käyttää penkkipunnerruksessa, sekä tärkeimmät aerobiset laitteet, eli nyt treenataan himassa. Treenataan erikseen, mutta spotataan toisiamme tarpeen mukaan (ollaan kumpikin kotona töissä).

Uh, hirvee eepos, no onneksi kenekään ei ollut pakko lukea sitä :p

rakkaudella
Kutri

Suositut

Back
Ylös Bottom