Miten syödä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hevi
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Nyt jeesatkaa taas mimmit !

Aloitin siis juuri salilla käymisen ja täällä kun olen lueskellut näitä juttuja niin on herännyt suuri kysymys että miten syödä ?!
Niinkin yksinkertaista asiaa pitää näemmä alkaa miettimään...

Siis ihan yksinkertaisia vinkkejä tarvitsisin nyt, älkää sanoko että niin ja niin monta grammaa proteiinia/kg/pvä kun ihan niin tarkaan syyniin ei varmaankaan minulla ole vielä tarvetta.
Itse syön yleensä kaksi lämmintä ateriaa pvässä, ainakin yhden. Aamupalalla leipää/puuroa/muroja/omena. Töissä syön lämpimän aterian tai jos en niin sitten ananasta/raejuustoa/viiliä/leipää.
Kotiin mentäessä aina lämmin ateria ja iltapalaksi yleensä leipää.

Palstalta olen huomannut vaan että on ilmeisen kannattavaa jotenkin jaotella hiilihydraattien/proteiinien syömistä mutta kertokaahan että miten siis ihan käytännössä ? Illalla ei perunaa,riisiä, makaronia...? Aamulla puuroa, hedelmiä...?

Mulla on paino noussut hujauksessa 6 kiloa (no okei, olen ehkä herkutellut vähän enemmän kuin yleensä) ja haluan päästä eroon niistä...!
Suunnittelin käyväni salilla näin aluksi 2 krt/vko. Tykkään kovasti lenkkeilystä ja taidan ottaa lenkkeilyn mukaan 1 krt/vko aina kun pakkasraja sallii, se kun polttaa rasvaa ilmeisen hyvin ?

Vettä mä olen alkanut dokailla tiiviiseen tahtiin myös.

Jelpatkaas tietämätöntä alkuun please ! :confused:

Heipsistä!

Tässä lyhyesti sapuskapuolesta:
Ykkös-sääntönä pitäisin protskun riittävää saantia sekä tarpeeksi riittävää ja usein syöntiä.

Kolmen tunnin välein on hyvä jotain haukata, aamupalana ja välipaloina esim. jugurttia/ leipää/ hedelmää/ puuroa ja sitten jotain protsku pitosta, esim. rahkaa, raejuustoa ym.

Itse syön kaksi lämmintä ateriaa, lounaan ja sitten toisen ruoan treenin jälkeen, yleensä ateriat sisältää, lihaa/kanaa ja makaronia/riisiä + vihanneksia

Kellon ajalla ei ole niin väliä mitä milloinkin syö, kunhan päivän kokonaisenergia määrä on riittävä. Ja just protskun säännöllinen saanti on hyväksi, noin. 25-30g kerralla.

Ja muista pitää herkuttelu päivä kerran viikossa, silloin elimistösi aineenvaihdunta saa potkua ja mieli pysyy virkeänä.
Satunnaiset herkut muullonkin eivät ole haitaksi, ellet ala tosissasi diettaamaan.

Tsemppiä treeniin! :)

Sporttityttö antoikin jo hyviä ohjeita.

Lisäisin tähän sen, että rasva palaa erittäin hyvin salillakin. Olen yhä sitä mieltä, että 3 kertaa salilla on paljon parempi kuin 2 kertaa. Mutta päätät itse tietenkin viime kädessä.

Aerobinen liikunta kannattaa ajoittaa aamulle tyhjällä mahalla ennen aamiaista tai sitten lyhyt ja kevyehkö aerobinen (n. 30min) salitreenin päätteeksi. Rasvanpolton kannalta ovat parhaimmat ajoitukset.

Syömisestä sen verran, että aamulla hiilihydraattipainotteista ruokaa ja illalla taas proteiinipainotteista. Päiväruoilla ei ole niin merkitystä. Aamulla elimistö täydentää hiilarivarastot ja yöllä nukkuessa lihakset rakentuu, joten proteiini on tärkeää.

Vaikka proteiinien grammamäärillä ei nyt niin paljon olisikaan sulle merkitystä niin tarpeeksi paljon pitäisi kuitenkin syödä, kun muuten ei lihakset kehity.

Tsemppiä

:kippis1:

Hyviä vinkkejä on jo tullut mutta...

Ei tuosta syömisestä kannata niin kauhian suurta numeroa tehdä. Tarkoitan tällä siis sitä että normaalit perussäännöt kuten neidit jo tuossa mainitsivat
1. Ruokaa pieninä annoksina ja monta kertaa päivässä
2. Kiinnität huomiota hh, proteiinin ja rasvojen laatuun
3. Elä muuta ruokailuasi heti radikaalisti sillä muuten voi alkuun motivaatio lopahtaa kesken.
4. Muista lautasmalli ja ruoka-aineympyrä niin perusravinto koostuu hyvin
5. Ajattele kuten diabeetikko että jos nyt syön kermaleivoksen pitää minun muut päivän ruokailut sitten laskea sen mukaan. Elämästä pitää nauttia ja jos on sellainen päivä että pitää syödä 1 LITRA JÄÄTELÖÄ niin syöt sen ja seuraavana päivänä olet taas "ruodussa"

ja tärkein
6. Jos et ole vielä ihan lavalle pyrkimässä niin älä tee ruokailusta mitään peikkoa. Elämä ei meillä kisoihin tähtäävilläkään pitäisi kaatua vaikka jollain viikolla söisit hieman herkkuja;)

T: nim.merk joka eilen veteli 1 LITRAN JÄÄTELÖÄ ja luumuhillo, koska oli PAKKO:lol1:

Ja salista vielä...

Kyllä kaksikin kertaa on parempi kuin mitään. Tee ne kunnon harjoituksia salin puolella ja sitten muina päivinä lenkkeilet, hiihdät;) , luistelet ym muuta mukavaa mitä mieleen tulee. Välillä jos aika taulusi antaa myöten niin käy myös vaikka ohjatuissa jumpissa joissa taas saat keholle erilaista ärsykettä.

Päätän tällä kertaa täältä tähän.............

Suositut

Back
Ylös Bottom