Miten saada ns "skinny fit" vartalo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fitarel
  • Aloitettu Aloitettu
Minkälainen treeni ja ruokavalio? Ja kuinka kauan tuon tuloksen saavuttamisessa mahtaisi kestää? Haluan muuttaa elämäntapani pysyvästi, eli tavoitteena ei ole vain saada unelmavartaloa johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä. Silti olisi kiva tietää, kuinka kauan haaveen saavuttaminen suunnilleen kestäisi.

Haaveilen terveen laihasta vartalosta pienillä, mutta erottuvilla lihaksilla.
Painoindeksini on tällä hetkellä jtn 21-22, joten hommaa saattaa olla paljon. Lihaksia löytyy hyvin vähän.. Joskus ollut enemmän, mutta vartalo alkoi silloin muokkautua vähän liian maskuliiniseksi omaan makuuni.. lihas kasvoi, mutta läski ei kulunut samaa vauhtia. Suuntaa antavan rasvaprosenttilaskurin mukaan rasvaprosenttini olisi tällä hetkellä 25.

Neuvoja kaipailisin. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilmeisesti tarkoitetaan vartaloa, joka on käytännössä vain kaikkialta laiha ja lihakset marginaalisesti isommat, kuin passiivisella naisella. Lopulliset "lookin" hyvännäköisyys riippuu pitkälti genetiikan säätelemästä rasvan jakautumisesta kehossa - esim. päärynävartalo, jossa alakropan ja yläkropan välillä on erittäin suuri ero rasvaisuudessa, ei tule ikinä näyttämään hyvältä erittäin hoikkana ja lihaksettomana, koska siinä kohtaa, kun jalat ovat suht kiinteät, ylävartalo on jo kuin keskitysleiriltä karanneella. Lihasmassan kasvatus yläkroppaan auttaa tässä, mutta varsinkin käsissä ja olkapäissä erottuvat lihakset tekevät jo sitten enemmän sitä selvästi treenattua vaikutelmaa. Pelkästään hoikan ja pienilihaksisen vartalon tavoittelussa valitettavasti henkilön oma työkalupakki on aika rajallinen, koska muokkaus on enimmäkseen rasvaprosentilla pelaamista ja jos sillä ei vielä haluamaansa kroppaa saa, niin vähissä ovat keinot.

Geenit ja rakenne vaikuttaa tosi paljon kuten Delgado ansiokkaasti selitti. Pitäisi tietää hieman tarkemmin lähtötilanne, jotta voisi arvioida mahdollisuuksia ja kauanko se aikaa vie. Käytännössähän sun pitää polttaa rasvaa ja samalla ylläpitää lihasmassaa mikä sulla nyt on. Parhaiten se ylläpito onnistuu raskaalla painoharjoittelulla 2-3 x vkossa ja sitten rasvaa polttavalla elämäntavalla (aktiivisuus, aineenvaihdunnan aktivointi kaikin keinoin) sekä ruokavaliolla jossa on vähemmän energiaa kuin mitä kulutat ja proteiinia niin että se säästää lihasmassaa.

Kuulostaa semmoselta tavoitteelta, johon harvalla meistä genetiikka repeää naturaalina ja varsinkin pysyvänä olotilana {terveen laiha vartalo pienillä, erottuvilla lihaksilla}. Kuvat mitä näkee instassa tai somessa ylipäätään ovat kisakunnossa olevista likoista tai joiden metodit ovatkin sitten ei-niin-naturaaleja.
Hoikaks ja kuivaks tullaan dieettaamalla ja lihaksia pitäisi kasvattaa läskikerrosta kasvattamatta. Siinäpä missiota kerrakseen. Varsinkin meillä naisilla läski on suorastaan "elinehto" hormonitoiminnalle jota tarvitaan lihaksien kasvattamiseen (jos tämä nyt tavoite on). Miehillä testo tekee rasvattomamman elon ja lihankasvattelun helpommaksi yhtä aikaa. Tähän rasvaprosenttiajatteluun liittyy myös tuo body fat setpoint -ajattelu, jonka mukaan kunkin hlökohtaisen levelin x alle mentäessä rasvattomuuden ylläpito ei ole mitään mukavaa ja tekee elosta jatkuvaa nälkää ja ruoan miettimistä (ja ukoilla tämä setpoint on luontaisesti alempana, koska testo). Jos on valmis elämään jatkuvassa ikeessä ruoan suhteen voi lähes normijärjelläkin varustettu ihminen morjestaa syömishäiriölle. Tätä tarkoitetaan kun puhutaan genetiikasta. Itse en ole ikinä ollut mikään luikku, edes pyöräilyaikoinani. Olen aina ollut ns. skrode vaikka olenkin ollut laihaläski. Jotkut sitten tuntuvat olevan luikkuja ilman dieettejä tai himourheiluja, ovat ns läpipaskoja. Syövät vaikka hevosen eikä mikään tunnu tarttuvan, koska aineenvaihdunta pelaa niin kovilla kierroksilla. Näille akilleena onkin ettei lihaskaan välttämättä tartu niin herkästi. Itse olen iloinen, että olen löytänyt lajin missä "skrodesta" rakenteesta ja pyöreästä lihastyypistä on vain hyötyä. Bikinilavoille musta ei olisi ollut viime keväänäkään vaikka rasvat olivatkin alemmat kuin monella bikinimimmillä.

Oo vaan tyytyväinen niinku luonto on sulle suonut, keskity syömään laadukasta ruokaa ja reenaamaan kovaa. Buustaa aineenvaihduntaas sillä hyvällä ruoalla ja nauti liikunnasta, nuku hyvin. Ei se lihas yhdessä yössä kuitenkaan kasva. Voihan sitä vetää kerran vuoteen tai harvemmin kesäkuntoon-dieetin, jossa vähän siistitään kuntoa. Se "upee" kunto kehittyy sitten vuosissa :)

Niin, kuten moni on jo todennut rasvan määrä on ratkaiseva tässä hommassa. Kun rasvaa on vähän, lihakset erottuu, eikä oikeastaan vaadita edes isoja lihaksia. Tämän tilan ylläpitäminen on kyllä todella haastavaa eikä välttämättä niin terveellistä.

Jos olet nyt 25 rasvoissa, voisit ehkä nyt vähän puodotella rasvoja vaikka kahenkympin pintaan syömällä laadukkaasti ja puhtaasti. Pidemmällä tähtäimellä olen PikkuPatleetin kanssa samoilla linjoilla, että syö hyvin ja treenaa kovaa. Nuo skinny fitit pysyvänä olotilana vaatii tosiaan niitä geenejä ja valiltettavasti niitä ei vaan kaikilla ole.

Body fat setpoint mikä meillä kaikilla on yksilöllinen (tod näk fitarelilla se on siellä 25 % tuntumassa kun siellä kerta noilla elämäntavoilla olet) niin voipi olla aika haastava elää siellä 15-18 % rasvoissa, koska elimistö pyrkii siihen luonnolliseen tilaan (body fat setpointtiin) eli alkaa säästelemään esim. aineenvaihdunnassa ja hormoonitasapainoon tulee helposti notkahduksia jne. Mutta kuten sanottu, sellainen järkevä, hidas rasvanpolttodieetti esim. ens alkuun sinne 22 % tietämille kertoo jo paljon sulle.

Ilmeisesti tarkoitetaan vartaloa, joka on käytännössä vain kaikkialta laiha ja lihakset marginaalisesti isommat, kuin passiivisella naisella. Lopulliset "lookin" hyvännäköisyys riippuu pitkälti genetiikan säätelemästä rasvan jakautumisesta kehossa - esim. päärynävartalo, jossa alakropan ja yläkropan välillä on erittäin suuri ero rasvaisuudessa, ei tule ikinä näyttämään hyvältä erittäin hoikkana ja lihaksettomana, koska siinä kohtaa, kun jalat ovat suht kiinteät, ylävartalo on jo kuin keskitysleiriltä karanneella. Lihasmassan kasvatus yläkroppaan auttaa tässä, mutta varsinkin käsissä ja olkapäissä erottuvat lihakset tekevät jo sitten enemmän sitä selvästi treenattua vaikutelmaa. Pelkästään hoikan ja pienilihaksisen vartalon tavoittelussa valitettavasti henkilön oma työkalupakki on aika rajallinen, koska muokkaus on enimmäkseen rasvaprosentilla pelaamista ja jos sillä ei vielä haluamaansa kroppaa saa, niin vähissä ovat keinot.

Voi harmi. Mulla kun tosiaan on tuo "päärynä" vartalotyyppi. Tosin ei sieltä ääripäästä vaan ennemminkin vähän siinä ja siinä, onko päärynä vai ei. Voi olla, että pitää ehkä miettiä realistisempia tavotteita.

Kuulostaa semmoselta tavoitteelta, johon harvalla meistä genetiikka repeää naturaalina ja varsinkin pysyvänä olotilana {terveen laiha vartalo pienillä, erottuvilla lihaksilla}. Kuvat mitä näkee instassa tai somessa ylipäätään ovat kisakunnossa olevista likoista tai joiden metodit ovatkin sitten ei-niin-naturaaleja.
Hoikaks ja kuivaks tullaan dieettaamalla ja lihaksia pitäisi kasvattaa läskikerrosta kasvattamatta. Siinäpä missiota kerrakseen. Varsinkin meillä naisilla läski on suorastaan "elinehto" hormonitoiminnalle jota tarvitaan lihaksien kasvattamiseen (jos tämä nyt tavoite on). Miehillä testo tekee rasvattomamman elon ja lihankasvattelun helpommaksi yhtä aikaa. Tähän rasvaprosenttiajatteluun liittyy myös tuo body fat setpoint -ajattelu, jonka mukaan kunkin hlökohtaisen levelin x alle mentäessä rasvattomuuden ylläpito ei ole mitään mukavaa ja tekee elosta jatkuvaa nälkää ja ruoan miettimistä (ja ukoilla tämä setpoint on luontaisesti alempana, koska testo). Jos on valmis elämään jatkuvassa ikeessä ruoan suhteen voi lähes normijärjelläkin varustettu ihminen morjestaa syömishäiriölle. Tätä tarkoitetaan kun puhutaan genetiikasta. Itse en ole ikinä ollut mikään luikku, edes pyöräilyaikoinani. Olen aina ollut ns. skrode vaikka olenkin ollut laihaläski. Jotkut sitten tuntuvat olevan luikkuja ilman dieettejä tai himourheiluja, ovat ns läpipaskoja. Syövät vaikka hevosen eikä mikään tunnu tarttuvan, koska aineenvaihdunta pelaa niin kovilla kierroksilla. Näille akilleena onkin ettei lihaskaan välttämättä tartu niin herkästi. Itse olen iloinen, että olen löytänyt lajin missä "skrodesta" rakenteesta ja pyöreästä lihastyypistä on vain hyötyä. Bikinilavoille musta ei olisi ollut viime keväänäkään vaikka rasvat olivatkin alemmat kuin monella bikinimimmillä.

Oo vaan tyytyväinen niinku luonto on sulle suonut, keskity syömään laadukasta ruokaa ja reenaamaan kovaa. Buustaa aineenvaihduntaas sillä hyvällä ruoalla ja nauti liikunnasta, nuku hyvin. Ei se lihas yhdessä yössä kuitenkaan kasva. Voihan sitä vetää kerran vuoteen tai harvemmin kesäkuntoon-dieetin, jossa vähän siistitään kuntoa. Se "upee" kunto kehittyy sitten vuosissa :)

En tullutkaan ajatelleeksi asiaan noin. Viestisi sai miettimään asioita uusiksi. :) Kiitos tästä.

Onko muuten mahdollista että se body fat setpoint on joillain 30 tienoilla? Mulla tuntuu aina heiluvan tuolla 30 pinnassa ellen erikseen dieettaa sitä alemmas, ja sen jälkeen se hiipii takas ylös. Tai sitten mä vaan herkuttelen ihan hitokseen liikaa. :rolleyes:

Onko muuten mahdollista että se body fat setpoint on joillain 30 tienoilla? Mulla tuntuu aina heiluvan tuolla 30 pinnassa ellen erikseen dieettaa sitä alemmas, ja sen jälkeen se hiipii takas ylös. Tai sitten mä vaan herkuttelen ihan hitokseen liikaa. :rolleyes:
On varmasti mahdollista. Mulla se taas tippui alle 20:en jo sillä, että vähänkin aloin käydä salilla, herkkuja menee lähes päivittäin rasvaisen ruoan päälle.

Jep, itsensä palkitseminen ja "olen ansainnut tämän" -ajattelu pitää läskejä kyllä visummin kiinni bodyssä kuin silkka puhdas ruoka. Puhdasta ruokaa joutaa syödä läskiä kerryttääkseen hitokseen enemmän kuin rasvaisia ja/tai sokerillisia ruokia.
Mutta, sovitaan niin että tästedes jokainen saa jatkossa vedota bf setpointtiinsa, oli ne rasvat mitkä hyvänsä :D Koska BeeäFäSPee :D Totuus kuitenkin on, että läski on läskiä ja sen kyllä erottaa semmosesta tavannormiterveestä läskistä, eikös ;)
Yhtäkaikki, niillä numeroilla ei kuitenkaan oo loppupeleissä mitään merkitystä, kunhan pää ja kroppa on Tikis!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom