SUPERCARB 1kg -40%

Miten Punttimimmit syövät?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Gallupintynkää pukkaa taas... Tarkoitan tällä kymysykselläni siis sitä, miten tarkasti te toiset "tavalliset" punttimimmit - siis ei fitness-kilpailijat yms. vaan ihan "omaksi iloksi" punttaavat (pientä syrjintää siis, sorry... ;)) yleensä syötte? Siis mietittekö jokaista suupalaa, punnitsetteko grammoja, lasketteko kaloreita/protskuja/hiilareita; mussutatteko perusterveellisesti "mutulla"; vai mätättekö huiviinne huoletta mitä mieli tekee? :kippis1:

Taustaksi kysymykselle kerrottakoon, että itse kävin viikonloppuna vähän viihteellä ja muutenkin tuli valvottua aika lailla, ja sen mukana syömisetkin sitten lipsahtivat pizza-kermainen pasta-karkki -linjalle. Toisaalta, välillä on (pitkiäkin) kausia jolloin herkut eivät maistu juuri lainkaan, ja syön hyvinkin terveellisesti. Eli vähän kausittaista on tämä meikäläisen ruokapolitiikka. Toki yritän aina jonkinverran katsoa mitä suuhuni pistän, mutta ei sitä näin vanhemmiten enää sillälailla jaksa nipottaa - ja meikäläisellä kun ristinään vielä jonkinasteinen syömishäiriötaustakin, niin en halua ottaa sitä riskiä että nuo ko. ongelmat uusisivat syömisen "ylitarkkailun" myötä.

Miten muilla?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Tiukkaa ja hulinaa

Taitaa olla selkärankani sen verran kuminen, että viikolla syön tiukan terveellisesti, mutta viikonloppuina pistän hulinaksi:D

Viikolla siis
- ei possua
- ei nautaa
- ei mitään maitotuotteita
- ei valkoisia jauhoja tai sokeria
- kyllä hedelmiä (paitsi banaania)
- kyllä vihanneksia
- kyllä kalaa tai kanaa
- kyllä soijaa kaikissa muodoissaan

Viikonloppuna pätevät ylläolevat, paitsi karkkeja tulee syötyä
:mad: (voisin haastaa Makuuni -nimisen yrityksen oikeuteen, siilä siellä on sellainen irtokarkkivalikoima, että se pitäisi kieltää lailla, mm. maailman parasta salmiakkia ;) ) Joka päivä syön aamiaiseksi puuroa ja vehnänleseitä, joskus mätän sekaan pilttisoseita, joskus pakastemustikoita. Ennen puuroa nautin päivän pillerit: kalsiumia, monivitamiinia, magnesiumia, kalaöljyä ja c-vitamiinia. Salitreenin jälkeen huitaisen palautumisjuoman.

Syön vähän miten sattuu. Roskasafkat kerääntyvät lähinnä viikonloppuihin, ja toisinaan sitä menee PALJON. Arkipäivisin en sitten kauheasti mussuttele mitään extraa, tavallista ruokaa ehkä tosin runsaammanpuoleisesti. Karkkeja, sipsejä, suklaata jne. ei mene enää juuri laisinkaan. Ruokailua ja herkuttelua rajoittaa jo käytettävissä olevan rahan määrä.

Kerran laskin normaalin aamupalani kalorit yms. mutta siihen jäi sekin. Ruoka ei ole koskaan ollut minulle mikään ongelma, enkä ole kokenut tarpeelliseksi sen kummemmin rajoittaa syömisiäni, Jollain ilveellä onnistun suurinpiirtein kuluttamaan kaiken syömäni, ainakin pitkällä tähtäimellä ;) Pääasia on, ettei tarvitse nälässä olla.

Mun stoori näiden safkojen suhteen on sellainen, että joitakin vuosia sitten, kun siirryin ekaa kertaa elämässäni nk. vakavasti harrastamaan tätä salitouhua, niin silloin tiedonjano uuteen lajiin oli valtava. Etsin käsiini kaiken mahdollisen luettavan yms. materiaalin, kahlasin netin bodysivuja, sekä kehonrakennus- että fitnessaiheisia ja vertailin sitten omassa päässäni eri ammattilaisten antamia neuvoja jne. Silloin mä myös muutin omat ruokatapani täydellisesti eli ostin talousvaa'an ja punnitsin kaikki ruokani, jotta sain proteiini-hiilari-rasva kombon kuntoon. Pidin myös innokkaasti ruoka- ja treenipäiväkirjaa, josta sitten katselin treenin kulkemista suhteessa syötyyn safkaan. No, tätä siis jaksoin tehdä aikani ja ihan vaan oman mielenkiinnon ajamana. Halusin oppia tuntemaan omaa kehoani sekä sen reagointia ravintoon ja treeniin. Ja hyvä niin, koska ilman tätä perusteellista "aloitusta" mulla olis varmaan mennyt paljon kauemmin löytää jotain systematiikkaa tähän lajiin sekä itseeni lajin harrastajana. Mutta koska mulla ei oo muuta tarkoitusta kuin omaksi ilokseni ja kunnokseni harrastella, niin en toki vedä enää tätä tiukan säntillistä ohjelmaa. Siitä on kuitenkin jäänyt jonnekin aivojen perukoille sellainen, nyt jo automaattinen, ruokailumalli, jonka puitteissa toimin edelleenkin. Eli viikot elän yleensä niin, että tsekkailen aika tarkkaan sitä peruspakettia eli mistä lähteestä otan protskut, mistä hiilarit ja mitä rasvaa mun ruokaan kuuluu. Sokeripitoisia herkkuja en myöskään syö. Mutta sitten on onneksi viikonloput ja niiden suhteen mä en sitten enää nykyään ole niin tarkka. Jos mulla ei oo mitään suunnitelmia, niin sitten nekin menee samalla suht'koht terveellisellä tavalla, ehkä nyt vähän irtokarkkia ja tavallista enemmin viiniä tulee lisäksi. Mut sitten taas, jos sattuu olemaan jotain juhlia tiedossa, niin kyllä tämä nainen bailaa ja myöskin syö mitä haluaa/mitä tarjotaan. Mukaan lukien yömässyt pikaruokalassa. Ja rehellisesti sanottuna, mä en ole kyllä huomannut omassa kehossani mitään dramaattista muutosta huonompaan tämän takia. Mutta mulla onkin pulkannaru-fysiikka, joten tämä saattaa vaikuttaa asiaan.

Nyt päästiin lempiaiheeseen...!

Minä olen tavis-punttimimmi mutta kiinnitän kovasti huomiota ruokavalioon, jopa siten että olen viime aikoina pitänyt ruokapäiväkirjaa ja laskenut kaloreita/pointseja siinä samalla.
Normaaliruoka:
6.30 aamupuuro+lesitiini+marjat+mehukeitto
9 hedelmä
12 ruoka ruokalassa, esim. kana tai kala + peruna/riisi + salaattia + kasviksia + kaksi ruisleipää + rasvaton maito
15 hedelmä
18 ruoka, esim. seitiä uunissa ja perunaa + kasviksia, leipä
21 ananaspurkki tms. Multivita + Möllerin Tupla
Treenin päälle reco2 ja runsaasti vettä koko päivän.

Pyrin välttämään valkoisia jauhoja ja sokeria ja rasvaa. Välillä ei jaksaisi millään kieltäytyä herkuista.
Olen koittanut sitä että viikon kituuttaisin ja viikonloppuna olisi mässäilypäivä. En osaa sanoa onko se auttanut, joten pyrin syömään joka päivä kurinalaisesti ja joskus sallin sitten jonkun herkun. Päivässä toivoisin syöväni 1600 kaloria, mutta niitä menee 1900 yleensä. Runsaan urheilun avulla paino on pysynyt kurissa, mutta ei tippunut toivotulla tavalla. Myös rasvaa on pikkuisen vielä turhan paljon.

Kylläpä syöt hintsun lailla...1600 kcal :eek: Jos todellakin olet kehitystä hakemassa niin lisää ihmeessä kaloreita.

Totuus kun on ettei miinus kaloreilla pysty kehittymään...

Niistä kaloreista...

Originally posted by fitnessgirl
Kylläpä syöt hintsun lailla...1600 kcal :eek: Jos todellakin olet kehitystä hakemassa niin lisää ihmeessä kaloreita.

Totuus kun on ettei miinus kaloreilla pysty kehittymään...

Samaa mieltä Fitnessgirlin kanssa. Tuo 1600 kcal on kovin, kovin vähän - meikku tuskin pysyisi tuolla määrällä edes hengissä tai ainakaan kovin toimintakykyisenä (joo, olen ahmatti, tiedetään:D ) Looginen jatkokyssäri kuuluukin sitten: paljonko noita kalorinpirulaisia pitäisi päivän aikana nassuunsa lappaa, että kehittyisi? Itse popsin vähintään parituhatta/päivä, usein ylikin. Ongelma onkin meikulla siinä, ettei oikein meinaa uskaltaa lihomisen pelossa syödä yhtään enempää... :(

Mä syön aika fitness-henkisesti, luulisin:
Aamupalaksi puuroa tai mysliä (proteiinijauhetta sekaan), hedelmän ja maitoa tai mehukeittoa. Lounaaksi ja illalla kanaa tai kalaa, vihanneksia tai salaattia ja riisiä tai leipää tms. Välipalaksi pari kertaa päivässä protskua tai jugurttia, ja näkkäriä tai hedelmää. Ja palautusjuoma treenipäivinä.

Eli paljon tuoretta ravintoa, ei valmisruokia tai muuta "roskaa". Paitsi sitten namipäivänä, jolloin syön pullaa, suklaata, kakkua, jäätelöä tai mitä nyt mieli tekeekään. Mä oon havainnut herkuttelupäivän hyvin toimivaksi. Pysyy järki päänupissa ja jaksaa sitten suurella innolla treenata ja pysyä kaidalla polulla ruokailujen suhteen!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Ma syön viikolla melko melko terveellisesti, mutta viikonloppusin tulee sitten syötyä pizzaa tms. Kävin just viikonloppuna äidin luona ja tuli varmaan syötyä kahtena päivänä enemmän kaloireita kuin yleensä koko viikolla...
Pidän ruokapäiväkirjaa mutta en laske kaloreita, sen verran kuitenkin lasken että saan tarpeeksi proteiinia.

Olen aika tarkka mitä suuhuni laitan, varsinkin rasvan suhteen, välillä jopa liikaakin tarkka. Haluan syödä mahdollisimman terveellisesti ja proteiinin riittävää saantia vahdin kun haukka ;)
(Paitsi aamiaisella)

Normaali päivä ruokailuni on jokseenkin tälläinen:

Aamu: Kahvia, leipää, mysliä, rasvatonta jugurttia, vitamiinit
Lounas: Lihaa/kanaa/kalaa + jotain lisuketta + salaattia
Välipala: Kahvia, rahkaa, banaani
Treeni: Palautusjuoma
Päivällinen: Sama kun lounas
Iltapala: jotain proteiini pitosta, ruokana tai jauheena

Aina ei tietenkään pysty/kerkeä näin syömään, mutta yritän pitää siitä kiinni. Viikonloppuisin relaan vähän ja nautiskelen ainaskin lemppareitani irtokarkkeja sekä joskus pizzaa tai kunnon salaattiaterian kunnon valkosipulikastikkeella!
Ja tietenkin oma juttunsa on jos on ollut viihteellä, silloin ei kaloreita mietitä

:lol1:

Tämä mimmi ei ole vielä saanut itseään rotiin. Syön makunystytuntumalla (lähes) mitä sattuu, kunhan safkan rasvaprosentti ei ole hirmuisesti yli kymmenen. Joskus kun syöminen on ajelehtimassa aivan hunningolle, pidän viikon ajan ruokapäiväkirjaa ja etsin erityisesti korjausta vaativat kohdat. Tähän asti havainto on ollut aina sama: syön aivan liian vähän ja epäsäännöllisesti.

Tosin viime aikoina jauhopeukaloon on iskenyt krooninen syyhy, joka käy sietämättömäksi etenkin viikonloppuisin ja jonka takia olen mättänyt vallan erinomaisia huonon rasvan ja tyhjien hiilareiden yhdistelmiä vatsan röntölleen. :p

Syön kun syön ja syön mitä syön..

Itsellä näin alkuaikoina ei ole tullut mitään ruokavaliomuutoksia muuten kuin että syön paljon paljon enemmän ja ehkä olen pyrkinyt etsimään tuotteita,joissa olisi hiilihydraatit,proteiinit ja rasvat suunnilleen balanssissa keskenään,mutta ei se mikään pakkomielle ole.
Syön tosiaan melko lailla enemmän kuin ennen.Varsinkin kun esim.viime keväänä oli vähän jotain häikkää itsessä ja mielessä. Rankan masennuksen seurauksena tuli lievä syömishäiriö ja joskus huomasi päivän lopulla että oli syönyt ko.päivänä vain kahdesti,korkeintaan kolmesti.Ja kuitenkin itse oli ihan tyytyväinen siihen määrään,enhän halunnut lihoa enempää..(teinimeininki..mikä teinimeininki?) Vähän asiasta sivuavaa mutta kuitenkin..
Syön normaalisti aamiaisen,johon kuuluu leipää päällyksineen (voi ja esim.kinkkuleikettä,juustoa,suolakurkkua)
Seuraava ateria sitten koulussa ja joskus iltapäivällä jotain pientä välipalaa.Kotiin joskus viimeistään neljältä ja suoraan ruokapöytään.Reenin jälkeen pientä syötävää...yleensä muuten kotiruoan ja reenin välissä tulee tehtyä semmonen energiahärdellijuoma..iltapala tyyliin "niin paljon kuin mahaan mahtuu"... ihan tyytyväinen olen itse.Rasvaprosentti on selvillä (oli muuten laskenut hieman kun viimeksi mittautin..) ja energia riittää sekä opiskeluun että salille niin että tuskin tulen vielä pitkään aikaan mitään muuttamaan...

Aamulla (klo 9-10) aina puuroa. Sitten treenaamaan.

Lounas (klo 13-15) lihaa tai kalaa, vihanneksia tms ja hiilaria.

Välipalaksi (klo18) esim. leipää ja hedelmiä.

Iltapalaksi (klo21) leipää, protskua (raejuusto tms) ja usein pientä herkkua.

Jos joskus olosuhteiden pakosta joudun heräämään aikaisin (=ennen kahdeksaa), tulee ylimääräinen välipala jossain välissä.

Viikolla aika tervehenkisesti - mutta paljon. Aamupuuro, pari kunnon ruokaa (yleensä keittoa tai jotain broilerisysteemiä) ja joka välissä rahka-soijarouhesotkua ja omenoita. Kun kroppa on päässy tottumaan tiuhaan ruokailurytmiin, neljän tunnin jakso ilman sapuskaa saa pinnan kireälle ja pään sekoamaan. :p

Viikonloppuna meneekin sitten namia ja jätskiä. Roskaruuan perään en kauheesti ole, mutta vaaleeta leipää on joskus vain pakko saada lämpimänä. Ja sillon sitäkin meneekin paljon. :hmmm:

Suositut

Back
Ylös Bottom