Miten panostat ruokailuusi?

Laitan tässä keskustelun aiheeks,
Kuinka kauan pakkotoiston lukijat panostaa ajallisesti ruoanlaittoon ja syöntiin.?

Nimittäin ittelläni menee salilla käynnin jälkeen koko ilta klo 20.00- 23.30, kun teen safkat illalle, syön ja sit eväät seuraavalle päivälle.
Sit teen iltapalan ja syön sitä ja klo on jo melkein kastoista.

Syömiseen menee aikaa väh 40min kun olen sellanen pupeltaja ja kun annokset on aika isoja tällä hetkellä. Samalla yritän myös nauttia ruoasta.

Tuntuu vaan välillä ihan älyttömältä, kun aikaa ei ole oikeestaan muuhun kun pakkotoiston lukemiseen samalla kun syö.
Tuntuis mahdottomalta, jos ois perhettä ja aikaa ois annettava muillekin kuin ittellensä.

Mitens teillä, ootteko koskaan pohtineet samaa?

Ruoan laittoon ei mene aikaa kun 10min, koska äippä tekee valmiiksi safkat itse tekasen aamulla vain kaurapuurot ja välipalat tulee tehtyä myös itse.
Syömiseen meneekin pitempi tovi kun olen luonnollisesti tämmöinen hidas "syömämies".

Kannattaa tehdä 10 KG:n satsi jotain pöperöä kerralla kuten makaronihässäkkää tms. mitä syö aina seuraavat 3 päivää. Sitten aina vaan mikrottaa lautasellisen ja syömiseen kuluu aikaa ehkä 5 minuuttia.

Loppupeleissähän jokainen itse käyttää oman aikansa kuten haluaa. Nettiforumien selailu kannattaa sijoittaa työajalle jos mahdollista.

Menee tosi paljon aikaa tähän ruokailuhommaan. Kaupassakäynti, ruuanlaitto, säännölliset syömiset. Sitten, kun on vielä kentänpäällä arkipäivät, joutuu änkemään evästä laukku täyteen.

Olen tosiaan ajatellut alkaa tekemään isoja satseja pakkaseen tota perusruokaa. Säästäähän siinä aikaa, mutta kyllä se ison satsin väsääminenkin kerralla vaatii urheiluhenkeä.

Tää kuntosaliharrastus käy työstä. Toisaalta ihmisiä on erilaisia, jotkut ovat tehokkaampia ja energisempiä ja ehtivät paljon muutakin päivän aikana kuin syömään.:rolleyes:

VZ58 sanoi:
Kannattaa tehdä 10 KG:n satsi jotain pöperöä kerralla kuten makaronihässäkkää tms. mitä syö aina seuraavat 3 päivää. Sitten aina vaan mikrottaa lautasellisen ja syömiseen kuluu aikaa ehkä 5 minuuttia.

No näinpä. Ei ole IMO järjen hiventäkään tehdä joka päivä ruokaa, kun vähemmälläkin vaivalla selviää.

Ruokailuihin ja niiden valmistamiseen menee kyllä kiitettävästi aikaa. Kun tekee ruuat ite, niin siinä vierähtää tovi. Lounas tulee syötyä useimmiten töissä/koulussa, välipalat on aika helppoja, niiden valmistamiseen menee n. 10min mutta pääruokien kanssa menee väh. puoli tuntia. Oon aika hidas syömään ja isomman aterian kanssa voi helposti mennä tunti, samalla kun kattoo telkkua/lukee lehteä/juttelee.

edit: En tee koskaan isoja ruokamääriä monelle päivällä, koska se ruoka rupee maistumaan aika vehkeeltä parin päivän päästä IMO.

Kattilallisesta riisiä riittää pitkäksi, varsinkin kun on dieetti juuri päällä. Sitten vain valmiita kanarintafileitä, rahkaa ja raejuustoa, ni kyl se siinä menee. Tietysti aina joutuu kattoo jääkaappiin ja miettii että varmasti on kaikki huomisen päivän ruuat käden ulottuvilla, sillä hyvin helposti loppuu ruoka, kun vaikka neljästi päiväss syö lämpimän ruuan. Mutta onhan sitä keksitty protskudrinkit(thank gog), ni tiukan paikan tullen saa kuitenkin tarvittavat aineet.:)

Riisi kiehuu 10 minuutissa, jauheliha/sei paistuu samassa ajassa ja herne-maissi-paprikat 3 minuuttia, makaroni kiehuu 6 minuuttia...
Aamulla hiutaleet on valmiina lautasella, ehrmanni ja mehukeitto sekaan ja naamaan, menee 7,4 minuuttia :D
Eipä tuohon ruuanlaittoon niin paljoa tartte panostaa...

Itse tulee päivässä varmaan noin 1h panostettua tohon ruokapuoleen + syömiset päälle. Perus makrumätöt on hyviä ja nopeita ja niiden kanssa on helppo syödä raejuustoa tai jotain muuta protskupitoista.
Oon kyllä todennut hyväksi pinaatiletut ja paistetut kananmunat, oikeestaan noita paistettuja kananmunia tulee syötyä aikas paljon ku ne pysyy hyvänä tuolla kaapissa ja on helppo ja nopee tehdä vaikka reenin jälkeen vedettäväks...

ruisranne2000 sanoi:
Nimittäin ittelläni menee salilla käynnin jälkeen koko ilta klo 20.00- 23.30, kun teen safkat illalle, syön ja sit eväät seuraavalle päivälle.
Sit teen iltapalan ja syön sitä ja klo on jo melkein kastoista.

Enpä olis ihan varma kuinka sopiva ruokailuaika tuo on... Riippuu tietenki siitä mimmonen päivärytmi sattuu olemaan.

prodea yritän saada 3gramma per painokilo eipä tässä muutakummepia, hiilareita tulee tietty enemmän vedettyä mitä protskua.

Tulee kans aika usein tehtyä enempi kerralla, jotta voi sitten syödä nopeesti siitä. Välillä bulkilla tuntuu siltä, ettei jaksa aina ahtaa ruokaa itseensä, ja joskus tökkii aika pahasti syöminen. Toinen asia mikä harmittaa on se kun töissä on joksus 7h päiviä, niin ei ole kun kaksi 10min taukoa. Tulee siinä 10minsassa sitten hotkittua yleensä yks lämminruoka. Hotkiminenhan vaikuttaa ruuan sulamiseen, mutta vaikuttaako se myös siihen ravinnon imeytymiseen? Eli jos hotkin tietyn määrän ruokaa, tai sitten syöt normaalisti sen saman ruuan. Niin tuleeko sillon ruuasta enemmän ravintoa elimistön käytöön kun ei hotki? Selitinkö huonosti? Kysynkö tyhmiä?

Ruuan laittoon menee 10-30 min. riippuen ruuasta. Seuraavan päivän koulueväisiin menee n. 15min ja aamaisen tekoon puolisen tuntia. + syömiset sitten siihen päälle. Pakastinta ei ole, joten isojen ruoka-annosten teko kerralla ei onnistu.

Joskus kyllä, kun ei vaan jaksa panostaa ruoanlaittoon saattaa tulla vedettyä
usempi päivä raejuusto+mysli ja rahka+jugra settiä. Ihan hyvää, mut aika ykspuolista, vai kuinka?

Mulla menee about 10 min. kun paistan jauhelihan ja kananmunat ja minutti kun kaadan siihen valkuaiset ja herneet ja teen näkkärin juustolla ja kinkulla. Syömiseen menee alta 5 min. varmaan, ja rahkan syön koneella ollessa, sillä aikaa kun jauheliha paistuu;) eli kokonais aika on noin. 15-20 min.

Itse panostan ruokaan ja sen laatuun, mutta onneksi ei itse tarvitse nähdä vaivaa tehdä sitä, kun on hyvä äitee joka tekee sen puolestani, tosin dietillä jos paistan jotakin esim. seitä niin paistan itse, mutta harvemmin teen itse mitään. Tai no aamupalan teen ite eli keitän itse puuron ja lisään raejuustoa joukkoon. Ja kyllähän sitä menee aina välipalojen tekemiseen ja palkareiden ja sun muiden tekemiseen aikaa.

No teen itselle joka päivä ruuan paistan kanan, jauhelihan ym. ja keitän pastan, niin helppoa. Ruuan laatuun tulee jonkin verran panostettua, paitsi viikonloppuna.

Niinku aiemmin on jo sanottu, niin kannattee tehdä ruokia esim. pakkaseen valmiiksi. Mä koin itse valaistumisen tossa varmaan pari kuukautta sitten, kun rupesin käytännössä syömään joka päivä samalla tavalla. Teen 5-8 annosta kana+riisiä kerralla ja syön purkin päivässä. Jaan ne vaa'an kanssa 400 kcal kokoisiin annoksiin. Kananmuniakin voi keittää paketin kerralla, joten tällä hetkellä mulla menee varmaan ruoanlaitossa palautusjuoman tekemiseen eniten aikaa...

Dieetillä toi joka päivä samalla tavalla syöminen on ok juttu, koska kaikki kuitenki maistuu nälässä hyvältä, mutta muutenki suosittelen tekemään selkeen rungon, jonka mukaan syö joka päivä. Sit tekee niitä annoksia just valmiiks pakkaseen ja ottaa edellisenä päivänä sulamaan. Näin ei tarvi miettiä hirveesti ja aikaakaan ei ruoanlaittoon kulu ku noin kerran viikossa vähän enemmän.

Aamulla menee myshzlhiä kulhoon ja maitua perään, lusikalla naamariin ja kaffet perään. Tällä välin kun lusikoin myshzliä, niin kananmunat kiehuu. Sitten munat kuoritta ja keltuaiset roskiin ja valkuaiset naamariin. Aikaa menee yhteensä se n. 30 min.
Sitten paistellaan jauhelihaa ja keitellään makaroonia/riisiä. Kuppiin, sekaisin ja ketszuppia mukaan. Ja ei muuta kun naamariin. Aikaa menee syöminen mukaan luettuna n. 40 min.
Välipalat: Banaania, maitorahkaa + ananasta, maitoa 5dl ja muuta pientä. Aikaa menee välipaloihin nanosekunttia hiukan pidempi aika.
Iltapalalla raejuustoa tahi maitorahkaa. Aikaa menee vähän.

Eli kyllä päivän aikana menee ruoan valmistamiseen ja siihen syömiseen se melkein 1.5-2 tuntia.

Back
Ylös Bottom