Miten nopeasti vapaaottelussa voi kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gaijin
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen juuri vapaaottelun peruskurssilla. Ja fiilis on sellainen että pitkästä aikaa olen saattanut löytää lajin joka sytyttää kunnolla. Kilpailu on käynyt mielessä ja siitä on vetäjien kanssa ollut juttuakin. Kamppailulajitaustaa minulla ei ole. Olen kuitenkin nuorempana urheillut todella aktiivisesti eli vanhaa taustaa on. Kenties kun on ennen liikkunut, siihen pääsee paremmin kiinni kuin nollapohjalla. Ja kuntotaso tällä hetkellä on melko ok (lenkkiä, pallopelejä ym). Plus puntilla käyn ja olen hyvässä kunnossa, vaikka en todellakaan ole voimamies.

Kiinnostaisi tietää, miten kauan lajia tulee treenata ennenkuin voi edes kuvitella osaavansa jotain tai kilpailevansa? Tähän vaikuttaa tietenkin kovasti treenimäärä- ja tehot. Peruskurssilla on 2 treeniä viikossa ja koska kurssin jälkeen voi käydä kaikissa treeneissä, ajattelin sitten panna haisemaan. Toki nytkin vedän oheistreeniä. Olen 25 vee. Miten pitkästä ajasta (noin karkeasti suunnilleen) voidaan puhua ja miten paljon lajitreeniä voi vetää viikossa jotta kehittyy optimaalisesti? Voin hyvin kuvitella vääntäväni lajia päivittäin, jos ei seuran treenejä ole niin kaverin kanssa jossain jumppasalissa. Intoa ja jaksamista on!

Noilla taustoilla semmoinen 3-6kk treeniä ja kisoihin :) Tai oikeastaan sittenkun valmentaja sanoo, että voit mennä.

Viimeksi muokattu:
Jos innostusta on ja lahjakkuutta niin eihän siinä mene kauaakaan. Kaikki on kiinni motivaatiosta - jos tosiaan tykkäät treenata vapaaottelua niin kehitys voi olla huimaa. 3-6kk on melko hyvä arvio, mikäli et skippaa kauheasti treenejä.

Peruskurssin jälkeen tuo Pahven mainitsema 3-6kk voisi olla erittäin realistinen. Kaveri treenasi neljästi viikossa vaparia + puntti, otteli ensimmäisen ottelun 4kk peruskurssin loputtua.

Mä ottelin ainokaisen amatööri shootoni 8kk vaparin alottamisen jälkeen. Ihan hyvin meni. Taustalla aiemmin taekwondoa, eli sillä ei kehässä pitkälle pötkitty. KErran yritin päähän potkasta, mutta sekin vain hipas... prkl... :D

Kyllähän se niin on, että jotkut sisäistää tekniikat muutamassa kuukaudessa jo hyvin, ns. syntyny tappelijaksi. On tottunut elämään kenties keskimääräistä vaarallisempaa elämää tms.. Kun taas toisista ei kovaa kehäraakkia saada aikaseks vuosien treenilläkään. Meitä löytyy joka lähtöön, mutta tosiaan jokunen kuukaus opettelua ja sen jälkeen sparrailua niin voi hyvin jo mennä kokeilemaan jos siltä tuntuu ja valmentaja(t) on sitä mieltä kanssa.

Samantien peruskurssin jälkeen voi ottaa D-matsin. Jos ei uskalla, niin sitten voi ottaa lukkopainia tai brassijutsua. Ei sitä ottelemista kannata turhaan pantata. Ekasta matsista oppii eniten :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse ottelin ensimmäisen kerran 1.5v peruskurssin jälkeen. Aivan hyvin olisin voinut otella aikaisemminkin, mutta kilpailin lukkopainissa muutaman kerran enne tätä ja ei nyt vaan sattunut olemaan intoa ottaa lyöntimatsia.

Kuten jo sanottua, vastustajaksi sinulle pyritään hoitamaan mahdollisimman samantasoinen kaveri, mahdolliset lajitaustatkin huomioiden, joten siinä mielessä melko sama, kuinka pitkälle sitä matsia vitkutat. Oppimismielessä taas kannattaa aloittaa kisailu mahdollisimman ajoissa.

Eiköhän se riipu ihan siitä että mikä vastustaja sulle löydetään. Musta tärkeeta ekoissa matseissa on se, että ne ei lopu alku hetkillä. Vaan saisi sitä kokemusta hieman enemmän kehässä olemisesta.

Kaikki oppii niin eri tavalla. Kun katsoo vaikkapa viime alkeiskurssilta tulleita kavereita meidän seurassa tasoerot ovat huimia. Jotkut vaan sisäistää ne jutut heti, toisilla kestää hetken. Pitkän päälle se ankara treeni tosin tasottaa tasoeroja aika paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom