Miten elää opiskelijana taloudellisesti ?

Okei nyt on pakko heittää riipaiseva perjantai avautuminen.

Syksyllä alkaa vika vuosi AMK-opinnoista ja tähän mennessä pienellä lainamäärällä tullut kitkuteltua ja muuten elettyä varsin askeettisesti.

Kun elämässä nyt sitten on tapahtunut vähän kaikkea ja pääsee vihdoinkin muutamaan rakastamansa henkilön kanssa yhteen niin tästä se taloudellinen painajainen vasta alkaakin...

Ennen käteeni on jäänyt vuokran jälkeen noin 180e. Tällä, säästöillä ja satunnaisella lainalla on menty tähän asti (Nytkin koen että lainaa olisi paljon vaikka sitä on 1500e).

Syksyllä yhteenmuuton jälkeen asumislisä lähtee pois ja vuokra nousee hieman,
joten summa summarun ~ -60e!

Pitää siis joka kuukausi saada jostakin tienattua 240e että pääsisi edes samalla tasolle... Taso johon tulisi sitten lisätä vielä se 150e joka kuukausi jostakin että pystyy edes tyydyttämään elämisen perustarpeet.

Satunnaisia töitä saan varmasti, mutta en välttämättä joka kuukaudeksi, saati sitten että pääsisi edes 200e tuloihin. Kuopio on vaan niin perseestä noiden opiskelijoiden töiden kannalta. Koko opiskeluajan ollut aivan sama ongelma töiden kanssa... mitään ei ole.

Sanokaan ihmiset jotakin neuvoja millä pääsisi edes 500e tuloihin KUUSSA! (Joista opintotuki 250e).
Mitä yleensä varmoina pidettäviä töitä on olemassa joita voisi tehdä opiskelun ohella (s-marketin kassaksi pääseminen vaatii myös täällä tuuria) ?

Koulutukseltani olen datanomi ja valmistun tietotekniikan insinööriksi 2009 keväällä.
Omaan kokemusta monesta alasta ja mielestäni itselläni on suhteellisen kattava CV jo tässä vaiheessa... Mutta sillä voi näköjään pyyhkiä perseensä kun kaikki lukiotytöt vievät suhteilla kassa, siivous or whatever paikat.:curs::wall:

Sori moukkamainen kielenkäyttö mutta kun vain ottaa päähän tämä vuosia vuosia jatkunut kitkuttaminen ja heitetään vaan lisää aina paskaa niskaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joitakin keinoja, joita ehkä kannattaa harkita ja miettiä:

- muuttokeikat (renkinä eli satunnaisesti, ja pystyy yleensä vaikuttamaan ja tekemään vkloppusin)
- kuljetusfirmojen terminaalihommat (näihin on yleensä aina haussa väkeä, ja voi vaikuttaa työaikoihin, iltaisin tai öisin..) Aika simppeliä hommaa, palkka ei välttämättä huimaa, mutta lisien kanssa ihan mukavaa tuloa opiskelijalle.
- puhelimyynti, voi tehdä iltaisin, mutta ei sovellu kaikille
- varaosamyymälöissä ja vastaavissa on joskus hommissa pakukuski, joka roudaa kamoja ympäri kyliä. Ei tosin kovinkaan usein onnistu iltahommina.
- atk-hommia kannattaa kysyä suoraan yrityksistä, jonkinlaisia rutiinihommia voi hyvinkin löytyä, mitä voi tehdä iltasinkin..
- urheiluvedonlyönti ;)

Aktiivisesti vaan puhelinluettelon keltaiset sivut esille, puhelinta käteen ja kierrokselle firmoihin. En millään usko ettet Kuopiosta löytäisi töitä, jos vaan aktiivisesti ja oma-aloitteisesti etsit

Yks mistä moni opiskelija vois säästää on sen kaljoittelun rankka vähentäminen. En tiedä sinusta mutta itse ihmettelen kun moni valittaa ettei oo rahaa muuta kuin makaroniin ja kuitenkin joka viikonloppu baarissa...:kippis1:
Jotain talkkarihommia, pikku remonttia tai tällasta hommaa voi koittaa tarjota varsinkin vanhemmille ihmisille.
Rojua ostelemalla ja myymällä voi tosiaa kanssa tehdä tiliä. :)
Kaikesta mitä osaa tehdä joku jossain on valmis maksamaan. Pitää vaan jaksaa etsiä...

Yks mistä moni opiskelija vois säästää on sen kaljoittelun rankka vähentäminen. En tiedä sinusta mutta itse ihmettelen kun moni valittaa ettei oo rahaa muuta kuin makaroniin ja kuitenkin joka viikonloppu baarissa...:kippis1:

Tuo on totta... mutta itse juon nykyään äärimmäisen harvoin(kerran kahdessa kuussa)... Ihmettelen myös sitä että miten itse olin yhdessä välissä joka viikko baarissa ja rahaa riitti silti :D

Kysele henkilöstövuokrausyritykset läpi. Niiltä saattaa löytyä jotain.

Vartiointi/jv? Iltaa, yötä, viikonloppuja varmasti aika paljon tarjolla. Työtä pitäisi irrota suht helposti. Paskaa hommaa pääasiassa tosin, tai ainakin tylsää.

Hae oman ala töitä, jätä ne kassatyöt niille lukiotytöille. Minäkin olen tokan vuoden AMK-opiskelija, 22 v. enkä ole ikinä päivääkään tehnyt mitään opiskeluun liittymättömiä töitä. Käytä vaikka ensin oman AMK uraneuvontapalveluja ja laita CV kuntoon. Tämän jälkeen hae sopivalta tuntuvia työpaikkoja tai laita avoin hakemus firmoihin, jotka tuntuvat kiinnostavilta. Mainitse hakemuksessa, että olet heihin vielä myöhemmin puhelimitse yhteydessä. Seuraavalla viikolla kannattaa soittaa ja kysyä ovatko saanet hakemuksesi jne. Kannattaa myös olla proaktiivinen työtehtävien suhteen: vaikka hakemuksessa olisikin tehtävät määritelty, moni yritys on kiinnostunut kuulemaan miten sinä selvittäisit heidän haasteensa. Saatat esim. olla erikoistunut johonkin juttuun josta on kyseisessä duunissa hyötyä.

Muutakin verkostoa kannattaa hyödyntää. AMK-opettajilla on usein toinen jalka työelämässä, samoin saatat tuntea jo valmistuneita joilla olisi paikkoja tiedossa. Jos teet case-tehtäviä koulussa, sitä kautta saattaa löytyä kohdeyritys joka olisi kiinnostunut palkkaamaan.

Henkilöstövuokrafirmoista esim. Manpower on sellainen, että jos haet yhtä tehtävää mutta juuri se ei onnistu, ekassa haastattelussa puhutaan usein muistakin vaihtoehdoista ja he saattavat tarjota tehtävää johon itse asiassa sopisit paremmin.

Kylli tuossa sanoikin about kaiken oleellisen jos uskoo itseensä ja alueella on alan hommia olemassa. Mutta jos on tarjonta vaatimattomampaa niin sitten kannattaa hakea käytännössä kaikkiin avoimiin (ilta/osa-aika)työpaikkoihin mitä löytyy MOL:sta/välitysfirmoista ja haastattelussa esittää ihan mielettömän reipasta ja motivoitunutta tekijää. Ainakin näin minä työllistyin opiskeluaikana (mm. raksalle, metallipajalle ja tuntiopettajaksi).

Kylliltä hyvää tekstiä kaikissa muissa AMK:ssa paitsi Kuopiossa ja Tekussa... Case juttuja ei tehdä oikeiden yritysten kautta, rekryhommiin ei juurikaan panosteta ja opettajista ei paljoa ole apua. Tiedän 5 tyyppiä koko koulusta jotka tekevät omalla alallaan hommia opiskelun ohella:D (Tietotekniikka).

Nekin hommat mitä tarjotaan ovat orjan hommia nimellisellä korvauksella (1 työ jota väännetään 4kk ja saadaa joku 800e palkkaa).

Vastaavaa hakutaktiikkaa käytin kesätöissä ja 50 yrityksestä yhdestä irtosi kesätöitä, yhdestä haastattelu ja muista ei minkäänlaista kommenttia.

Sekopäinen hakeminen ja tuuri tuntuvat vain oikeasti kantavan hedelmää.
Olen siis kokoajan ollut valmis vaikka lapioimaan paskaa ja oikeasti motivoituneella asenteella... Siitä se ei ole kiinni.

Ymmärrän turhautumisen, työnhaku voi olla vieläkin vaikeaa jos asuu "väärällä paikkakunnalla". En tiedä onko mahdollista saada etätöitä? IT-tuki olisi juuri sellainen ala jossa ensimmäisen ja usein toisenkin tason tuki hoidetaan puhelimitse. Lisäksi IT-tuki on siitä hauska bisnes että vaikka suurimmilla firmoilla ei ehkä ole koko maan kattavaa toimintaa, niillä pienilläkin paikkakunnilla on pakko olla joku firma joka siellä toimii. Usein isommat huoltofirmat alihankkivatkin pienemmältä yritykseltä huollon tietyllä alueella, koska heillä ei ole omissa asiakassopimuksissaan varaa luisua sovituista vasteajoista.

Vaikka toistankin nyt itseäni, niin sanoisin että kartoita tilannetta, että mitä firmoja sinun läheisyydestäsi löytyy, ja kerro että olet kiinnostunut tekemään hommia vaikka osittain kotoa. Usein tällainen järjestely onnistuu, etenkin jos olet halukas tekemään päivystyksiä iltaisin ja viikonloppuna.

Totta kai rahan takia kannattaa hakea kaikkia muitakin paikkoja, mutta tulevaisuutesi kannalta on parempi että yrität saada mahdollisimman nopeasti oman alan töitä. AMK-opiskelijalla se on tärkeä valttikortti kun kilpailee saman alan maistereiden kanssa, koska Suomessa on melko vanhanaikainen koulutusjärjestelmä ja meillä nekin luetaan amk-opiskelijoiksi jotka ulkomailla olisivat yliopistossa.

Miksi asumislisä lähtee pois?

Jos toisella on niin saatanan kovat tulot? Jolloin voisi ehkä neuvotella siitä, että kovatuloinen maksaisi satunnaisesti vuokrasta vähän isomman osan.

Mä en kyllä tajua miksei sitä lainaa voi ottaa kun on niin vähän jäljellä opintoja. Lisäksi niitä koulun rekryjuttuja kannattaa agressiivisesti yrittää, vaikka ennakkoon tuntuisi että ei niistä olemihinkään, ei kannata luovuttaa ennen kuin on kokeillutkaan. Itse jakaisin vaikka mainoksia että saisin pikkuisen nostettua tulotasoa, jos ei muuta olisi. Mitenkäs siellä suunnalla on muuten noiden Itellan lajitteluhommien kanssa?

Töihin vaan. Ite tein koko opiskeluajan töitä (no siis lopputyötä vailla valmis olen nyt). Hyvin elelin koko ajan ei tarttenut rahojen kanssa niin hirveästi miettiä. Tuli sitä etelässäkin käytyä pari kertaa vuodessa.

Vartiointialalta luulisi aina löytyvän töitä.

Eikä se opintolainakaan mikään maailman huonoin idea ole.

Töihin vaan. Ite tein koko opiskeluajan töitä (no siis lopputyötä vailla valmis olen nyt). Hyvin elelin koko ajan ei tarttenut rahojen kanssa niin hirveästi miettiä. Tuli sitä etelässäkin käytyä pari kertaa vuodessa.

:hyvä: :thumbs:

Eikös tässä juuri tuota mietitty, että mihin töihin jne.?

Oon aina ihmetelly tätä että onko oikeesti näin vaikeeta saada töitä jos tosiaan on valmis tekemään aivan mitä vaan työtä? Itsekin kuopiossa asun ja työllistymisen suhteen ei ole koskaan mitään ongelmaa ollut tosin oman alan hommia olenkin tehnyt aina. Luulisi kyllä että aina on jotain hommaa saatavilla jos tosiaan on valmis tekemään mitä vaan. Helpoin on kai päästä johonkin huonoimpiin hommiin mihin kukaan muu ei halua. Pitää vaan nöyrtyä siihen jos ei muutakaan vaihtoehtoa ole.

Suositut

Back
Ylös Bottom