Mitäs tehdä kun kusetettiin?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Vaikuttaa siltä että sinua ei ole kusetettu vaan olet ostanut käytetyn auton johon on tullut vikaa. Käytetty auto on juuri siksi halvempi, että se ei ole uudenveroinen ja pienempää ja isompaa laittoa tulee aina.

Näin juuri.

[Esimerkiksi tuon mekaanisen ahtimen oletettu käyttöikä on huomattavasti pidempi kuin 6kk, jolloin siitä pitäisi liikkeen olla vastuussa. Eri asia olisi jos joku pieni kuluva sähköosa vaikka menisi päreiksi.

Oletettu käyttöikä yli 6 kk? No ihan varmasti, mutta kun auto ja kyseinen osa on jo ostettaessa ollut todennäköisesti yli 10 v vanhoja, niin tuolla 6 kk:lla nyt ei ole merkitystä siinä mielessä.

Nyt sain auton paperit takaisin käsiini. Edellinen omistaja on Tmi ja siihen eräs nimi perään, jota en nyt ainakaan vielä tähän laita ;)

Nyt olisi siis paremmat mahikset jatkoa ajatellen, kun omistaja ei ole ollut (väittämistä huolimatta) yksityinen?Eikös?
Otan heti Ma yhteyttä entiseen omistajaan, tänään häntä ei enää tavoittanut (liike kiinni)

Niin onko kyseinen tmi=auton myynyt liike, vai edelleen joku kokonaan ulkopuolinen yksityishenkilö?

Itse ostin joku vuosi sitten ihan isosta liikkeestä 12 000 € 8 v auton, josta hajosi melko pian mm. vaihdelaatikko. Olin puhelimitse yhteydessä kuluttajaneuvontaan, jossa suoraan sanottiin, että hyvin vaikea on saada liikettä maksamaan remontti ja asiaa on turha riitauttaa. Autolla oli kyllä jo ajettu 300 tkm, mutta sitä pidettiin sellaisena lukuna, että ei voida olettaa vaihteiston sen enempää kestävänkään. Normaalia kulumaa siis. Noita KKV:n sivuja tuli silloin aika paljon tutkittua, ja sama virsi kyllä oli sielläkin. Lopulta vissiin liikkeessä kyllästyivät jatkuvaan sähköpostipommitukseen ja osallistuivat n. 5000 eur korjauksiin 500 eurolla.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla kerkes olemaan käytetty auto vuoden käytössä, kunnes kaksoismassa ja suuttimien johtosarjat yms yms hajos. Myyntiliikkeellä oli vähän tietoja jätetty kertomatta, niin sitten kuluttajariitalautakunnan kautta 1600€ laskusta korvattiin 50%. Oli mun mielestä ihan hyvä päätös. Myyjä oli liike ja hyvin pian oli liikkeellä lappu luukulla tapahtumien jälkeen. Joka tapauksessa, jos myyjä yksityinen niin turha kysellä perään. Voihan sillä myyjällä olla toiminimi, mutta jos se ei liity mitenkään automyyntiin niin yksityiskauppa teillä on ollut. Vittumaisia juttuja. Tunnen kyllä tuskan, mutta pahoin pelkään että tuosta mitään korvauksia saat.
 
Liikkeiden kautta ostaessa kuluttajalla on hemmetin hyvä suoja auton ostossa, se miten paljon liike korvaa riippuu pitkälti auton iästä ja ajokilometreistä. KKO:n päätöksistä löytyy ihan hyviä esimerkkejä.

Esimerkkinä vähän vanhempi tapaus missä käsitellään auton ajokilometrejä. Kyseisessä tapauksessa auton todelliset ajokilometrit ei ihan vastanneet sitä mitä myyntiteksteissä luki. Olkoon kenen kusetus tai virhe tahansa, niin käsittääkseni ajokilometrien paikkaansapitävyyden tarkastamisen vastuu on vieläkin liikkeellä. https://www.edilex.fi/kko/ennakkopaatokset/19980051

Virhevastuu ja takuu autokaupassa:
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julk...akohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Käytetyn auton virhevastuu:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/

"Jos käytetty auto on ostettu autoliikkeestä tai muulta yritykseltä, ostajalla on kuluttajansuojalain mukainen suoja. Ostajan on aina ensin tehtävä virheestä valitus myyjälle, mutta kiistatilanteessa hän voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun."

"Jos käytetty auto on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat kuluttajansuojalakia vastaavia. Auton ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun, eikä saattaa asiaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen."
 
Monet autoliikkeet antaa omia turviaan käytetyille autoille, esim. korvaus% -lukuja eri osille 6kuukaudeksi kaupasta.

IMO tuo on vain taktikointia millä hämätään ostajaa, että liikkeellä ei olisi mitään virhevastuuta. Monet tosin eivät edes tiedä oikeuksistaan ja osaa ei kiinnosta valittaa liikkeelle(valittavat sitten somessa).

Aina kannattaa soittaa vaikka kuluttajasuojaan ja kysyä mitä tehdä..
 
En tiedä tuoko tämä enää mitään lisäarvoa keskusteluun, mutta jos auto on ostettu liikkeestä ja siihen tulee myöhemmin vikaa, niin virhevastuu saattaa jatkua hyvinkin pitkään. Virhevastuun suuruus ja kesto riippuu esimerkiksi viasta (moottorin ja vaihdelaatikon voi olettaa kestävän pitempään mitä vaikka jonkun laakerin), ajokilometreistä, auton iästä ja hinnasta. Esimerkkinä mainittakoon, että itselläni tuli n. 120tkm ajetussa 8-vuotiaassa autossa vaihdelaatikkovika 1.5 vuotta oston jälkeen. Liike osallistui pienen tappelun jälkeen remonttiin 30% osuudella.

Ihan mutuna veikkaisin, että mekaanisen ahtimen oletettu käyttöikä on tuolla 200tkm luokassa, joten jos paljon aiemmin tuo paukahti, niin hyvät mahdollisuudet on saada liikkeestä korvausta. Toisaalta tuo ostohinta vaikuttaa sen verran pieneltä, että saattanee olla paljon ajettu tuo Mini.
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom