Tuollainen sairaalloinen väsymys ja aivopöhnä voi viitata myös ruokayliherkkyyksiin tai allergioihin. Kuulostaa ihan samalta kuin mitä minulla oli aikoinaan. Kokeile ihan ensin jättää kahdeksi viikoksi kokonaan pois sokeri kaikessa muodossaan, kaikki vehnää sisältävä (gluteeni), se ruisleipäkin, samoin leivinhiiva. Katso mitä tapahtuu. Jos ei vielä auta, jätä viikoksi pariksi myös kaikki maitotuotteet ja tarkkaile miltä tuntuu. Jos sinulla on ollut aina tuollainen ruokavalio, yksipuolinen, teollista moskaa ja lisä- ja säilöntäaineita sisältävä, yliherkistyminen/immuniteettijärjestelmän järkkyminen on hyvinkin mahdollista. Kokeile tätä oikeasti, nimittäin se voi muuttaa elämäsi.
Itse sain kroonisella vuosia kestävällä kovalla stressillä, liian pitkillä työpäivillä ja unettomuudella (yössä vain 4-5 tuntia unta) aiheutettua itselleni monenlaisia ruoka- ym. yliherkkyyksiä aikuisiällä. Lääketiede ei vikaa löytänyt (allergiatestit kertovat vain varsinaisen allergian), mutta löysin onneksi vihdoin kirjallisuuttakin asiasta. Allergialääkäri oivalsi maitoyliherkkyyden, kun itse vain ajattelin vehnää/gluteenia. Minullakin tutkittiin myös kilpirauhaset ja kaikki mahdollinen, kunnes haluttiin ohjata psykiatrille (ruokaylihöerkkien tavallinen tarina... ;), johon en mennyt. Tie oli pitkä ja kivinen löytää itse kaikki syyt ja parantaa itse itsensä. Vieläkin toki minua katsotaan kieroon eikä uskota yliherkkyyksiä, mutta olen yli kuusi vuotta aina uudestaan ja uudestaan itselläni empiirisesti testannut tarkasti eri asioita, ja niin se vaan on. Lääketiede on vielä tässä asiassa ihan hukassa. Ikävintä on se, että yliherkkyydet näyttävät jäävän kroonisiksi, vaikka toivoin tietysti että elimistö olisi toipunut :(. (Nytkin vituttaa, etten vaan voi maitotuotteita käyttää, ne olisivat niin käteviä proteiininlähteitä. Kokeilin taas homogenoimatonta (homogenointi on monille ongelma) luomumaitoa, no-no...)
Niin, ja ota myös keliakiatesti ehdottomasti, käy lääkärillä hakemassa lähete tai osta apteekista omatesti. Yliherkkä voi kuitenkin olla gluteenille tai vain vehnälle ilman että se näkyy testissä (sitten kun keliakia todetaan, ovat asiat jo tosi pitkällä ja huonosti elimistössä).
Onko sinulla hilsettä, möhnää korvien takana, turvotusta silmissä ja kasvoissa, punotusta ja karheita punottavia kohtia kasvoissa, isoja viikkoja kestäviä paiseita/finnejä tms. iho-oireita? Jos, niin viittaavat myös ruokayliherkkyyksiin, lähinnä maitotuotteisiin. Mielialan muutoksia, äkillisiä raivokohtauksia, kroonista ärtyneisyyttä, unohtelua, oppimisvaikeuksia ym.?
Minulla oli juuri tuollaisia oireita. Esim. kun olin syönyt ruisleipää ym. ihan terveellistä välipalaksi ja lähdin ajamaan mökille (150 km), tuli kesken matkan niin hirveä väsymyskohtaus, että oli pakko pysähtyä torkahtamaan. Meinasi rattiin nukahtaa. Ihan sairasta. Se ei ole tavallista väsymystä vaan sellaista yli vyöryvää tainnutusta, jolle ei mahda mitään, nukahtaa siis pystyyn, silmät vain menevät kiinni.
Vatsa pullotti esim. pizzan jälkeen sairaan isona muuten pienessä kropassa. Kyse ei ollut siis univelasta vaan reaktiosta ruokaan. Nykyisin vuosia tuosta pystyn jo tietynlaista ruisleipää syömään (juureen leivottu hiivaton 100% ruisleipä ilman lisä- ja säilöntäaineita), mutta vehnää en vieläkään (eikä sitä kukaan tarvitsekaan ja moni on tietämättään yliherkkä ja oireilee oudosti). Muita yliherkkyyksiä ovat maito, olut, kaikki käymällä valmistettu (esim. soijakastike, viinietikka, tempeh), sienet (kaikki jossa sieni-itiöitä, nyyh), kaikki idätetty (idut, nyyh) kaikki säilyketölkissä ollut (niihin muodostuu histamiinia, johon voi yliherkistyä), natriumglutamatti (E621) jne.
Eli ruokavalio nyt kuntoon, vihanneksia (ehkä hedelmät ensin vielä pois kokeiluvaiheen aikana, niiden fruktoosin vuoksi) ja kunnon rasvatonta lihaa ja neitsytoliiviöljyä, kokeile tosiaan pari viikkoa. Sinuna jättäisin noin pitkät lenkit vaikka 2-3 kertaan viikossa ja punttisalille pari kertaa viikossa.