Mitä valmennus on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
42
Tuli niin hyvä maili Fitnessliiton postituslistan kautta, että ajattelin pistää sen tännekin keskustelua herättämään. Hirmu usein kysytään, mitä valmennus on, miten valmentajan voi hankkia tai mitä valmennus maksaa. Ainakin osaan näistä kysymyksistä tämä teksti antaa melkoisen hyvin vastauksia. Teksti on Marjo Krishin, Nora Yrjölän ja Maija Elovaaran kynästä:

Tässä vähän pohdittavaa kaikille lajista ja kilpailemisesta kiinnostuneille.

Fitnessissä ja etenkin bodyfitnessissä on viimeaikoina lajin suosion myötä noussut esille myös valmentaminen. Tarvetta valmentajille ja valmentamiselle olisi, ja etenkin kilpailuihin tähtääville sen voisi väittää olevan jopa välttämätöntä. Nyt on kuitenkin noussut esille valmentamiseen liittyviä asioita ja moniltakin tahoilta on tullut ilmi, että kaikille ei ole selvää, mitä valmentaminen oikein tarkoittaa ja mitä se pitää sisällään.

Valmentaja on henkilö, joka on perehtynyt lajiin ja sen vaatimuksiin, ja jolla on riittävä ja monipuolinen tietotaito niin treenaamisesta kuin ravitsemuksestakin. Hän osaa myös yksilöllisesti räätälöidä jokaisen valmennettavan tarpeisiin sopivan kokonaisuuden. Valmentaminen ei ole pelkästään fyysistä, vaan kuten urheiluun yleensäkin, siihen kuuluu myös psyykkinen puoli. Valmennussuhteen onnistumisessa on lisäksi olennaisena osana henkilökemioiden kohtaaminen.

Pitkäjänteinen ja kova harjoittelu sekä kilpailuun valmistautuminen vaativat paljon niin fyysiseltä kuin henkiseltäkin puolelta. Jos urheilijan psyyke ei ole tasapainossa ja elämässä on liian paljon stressitekijöitä, on lähes mahdotonta päästä huipputuloksiin. Oli valmentaja sitten kuka tahansa. Urheilijalla ja valmentajalla pitää olla toimiva ja luottamuksellinen suhde, jossa molemmat työskentelevät yhteisen asian hyväksi. Yhtä tärkeää kuin valmentajan tietotaito, ovat henkilökemioiden kohtaaminen sekä samanlaiset elämänarvot, jotka ovat valmennussuhteen ydin.

Etenkin fitnessurheilussa, jossa dieetti kuuluu olennaisena osana kilpailuun valmistautumista ja ruokavalio näyttelee tärkeää roolia läpivuotisessa harjoittelussa, on valmentajan ja valmennettavan välinen vuorovaikutus avainasemassa. Jotta valmentaja pystyy suunnittelemaan toimivan ja tuloksellisen kokonaisuuden treeniohjelmineen ja dieetteineen, on valmennettavan annettava aktiivisesti palautetta. Toisen ihmisen on mahdotonta päästä kenenkään pään sisälle ja valmentaja on ainoastaan sen tiedon varassa, mitä valmennettava hänelle kertoo, ja siksi valmennettavan on analysoitava oman kehonsa tuntemuksia ja rehellisesti kerrottava siinä tapahtuneista muutoksista sekä omassa elämässään tapahtuvista asioista.

Valmennussuhteessa pitää muistaa, että valmennettava on se henkilö, joka tekee varsinaisen työn valmentajansa ohjeilla. Oli valmentaja kuinka menestynyt tai kokenut tahansa, niin se ei tarkoita, että valmennettavan ei tarvitsisi tehdä niin paljon töitä. Kukaan ei voi tehdä asioita toisen puolesta, vaan vastuu omasta harjoittelusta ja ohjeiden noudattamisesta on urheilijalla itsellään. Valmentaja ei myöskään anna kaikkea valmiiksi tarjottimella sillä tarkoitus on, että urheilija oppii vähitellen itse suunnittelemaan treenejään ja ruokavaliotaan. Ei voi olettaa, että kaikki tulee aina valmiiksi pureskeltuna, eikä se ole tarkoituskaan. Yhtä paljon kuin valmentaja neuvoo ja ohjeistaa, hän myöskin opettaa.

Suurimmalle osalle kilpaileminen ja treenaaminen ovat harrastuksia, vaikka sen vakavasti ottaakin. Pitää silti muistaa, että valmentajille valmentaminen on työtä, johon he sitoutuvat, josta he ottavat vastuun, ja ovat monesti käytettävissä lähes ympäri vuorokauden seitsemän päivää viikossa. Valmennussopimusta tehdessä on tavoitteiden lisäksi käytävä läpi sopimuksen ehdot, johon kuuluu sopimuksen sisältö sekä valmennuksesta maksettava korvaus maksuaikatauluineen. Maksut on hoidettava ajallaan, kuten on sovittukin.

Vaikka valmennuksesta ei varsinaisesti jää käteen mitään konkreettista, tapahtuu kaikki urheilijan hyväksi ja saatua tietoa ja taitoa pystyy jokainen hyödyntämään myös jatkossa. Ammattitaitoisen valmentajan käyttäminen takaa varmasti paremmat tulokset kuin omin neuvoin puuhastelu ja toimiva valmennussuhde opettaa paljon omasta itsestä.

Tsemppiä treeneihin ja leireillä nähdään!

Hassua, että tämä maili tuli juuri samaan saumaan kun eilen kirjoitin itse vastaavasta asiasta tuonne fitnessflow-sivulle. Mun tekstin voi käydä lukemassa täältä.

Tähän threadiin voisi vapaasti esittää ajatuksiaan valmennuksesta ja toki kysellä, mikäli kysyttävää vielä on. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!

Heti pari tosi tyhmää kyssäriä:

1. Paljonko valmentaja suurinpiirtein maksaa ja voiko maksun suorittaa osissa?

2. Kuinka usein valmentajaa nähdään? 1krt/vko? Kerran kuussa?

3. Kuinka nopeasti valkku kannattaa palkata? Itsellä on vaparifitness tai bodyfitness tähtäimessä n. 1,5v-2v päästä. Kannattaako palkata heti vai odottaa, että saan vielä hieman massaa (sitä osaan kyllä kasvattaa itse, ihan lihasmuodossakin. :D )?

Noista jutuista kirjoitin tuolla saitilla, koska niitä kysytään usein. :)

Mä olen tähän mennessä valmennuksesta aina maksanut n. 100e/3kk. Välillä olen maksanut kolmen kuukauden välein, välillä koko vuoden valmennuksen kerralla riippuen valmentajasta ja hänen toimintatavoistaan. Joillakin hinta voi olla hiukan korkeampi mikäli maksaa lyhyempiä pätkiä kerralla.

Treenikaudella valmentajaa ei välttämättä tarvitse nähdä kovin usein, lähinnä silloin jos tehdään ohjelmiin muutoksia tai on jotain kysyttävää. Mä olen nähnyt noita opastajiani yleensä treeniohjelman muutoksen merkeissä. Dieetillä sitten useammin, kuntotsekkaus tehdään 3-4 viikon välein ja lopussa parin viikon välein. Tuolloin yleensä kuntoa katsotaan siis joko alusvaatteisillaan tai bikineissä, samalla tavalla joka ilmansuunnasta kuten kisoissakin. Tämä siis kisadieetin aikana.

Jos olisin sinä, hankkisin valmentajan heti. Mitä aiemmin valmentaja pääsee ikäänkuin tutustumaan valmennettavaan, hänen treeni- ja ruokailutottumuksiinsa jne. niin sitä vahvempi pohja on lähteä aikanaan tekemään dieettiä. Oon kyllä vahvasti sitä mieltä, että mitä tutumpi valmennettava, sitä helpompi dieetti. Jotkut voi olla eri mieltä ja ymmärrän senkin. Kaikkien elimistöt ei vaan ole samanlaisia eikä ne reagoi samalla tavalla dieetteihin, joten mitä vahvempi pohja on saman henkilön kanssa työskentelystä, sitä parempia tuloksia MINUN MIELESTÄNI voi mahdollisesti odottaa.

Sain saman viestin spostiini. Hei kerro Faidra, mistä valmentajia voisi kyseskellä??olen menossa 10-11.6 leirille,kuulekohan siellä lisää mahdollisista valmentajista??mite löysit oman valmentajasi??olen ilolla lukenut kirjoituksiasi,monta asiaa selvinnyt :),kiitos oikein paljon :)

Valmentajia voi kysellä esimerkiksi Fitnessliiton kautta tai ottaa itse suoraan yhteyttä, joitakin valmentajien nimiä ja webbisivuja löytyy täältä. Olen kerännyt sinne sellaisia valmentajia joiden tiedän osaavan homman hyvin. Jos jollain tätä lukevalla on suositella valmentajia tuolle listalle, voi sähköpostia laittaa mulle signaturessani olevaan osoitteeseen.

Olen tuon oman valmentajatarinani kertonut niin moneen otteeseen, etten enää jaksa sitä kirjoittaa. ;) Tuohon sun kysymykseen vastaus ja hyvin paljon muutakin asiaa löytyy threadista Kysy fitness-kisoista.

Nostan tällasen vanhemman threadin ylös kun liittyy aiheeseen.

Eli lähetin noin viikko sitten fitnessliiton listalla olevalle valmentajalle tarjouspyynnön sähköpostitse vuosivalmennuksesta. Joka päivä olen innoissani odottanut vastausta jota ei ole vielä kuulunut. Kuinkakohan kauan te olette joutuneet odottelemaan vastausta, ja pitäisikö alkaa kysellä myös muilta tahoilta valmennusta?

Millä todennäköisyydellä valmentaja ottaa minut valmennettavakseen, kun hän itse myös kisailee aktiivisesti enkä tiedä millainen katras hänellä jo on valmennettavanaan? Saisinpa edes tiedon onko hänellä tilaa uudelle treenattavalle..

Mikäli lähetit Maija Elovaaralle, hän taitaa olla lomalla vielä?
Suosittelen käymään sivuilla www.akimahonen.com. Valmentaja, jolta itse henk. koht. olen saanut enemmän irti (+tuloksia) kuin olen osanut tai edes toivonut odottaa.

(E: Työn tuloshan riippuu ihan valmennettavasta tekeekö hän ohjeiden mukaan vai vaan sinnepäin)

Kyllä mielestäni viikossa pitäisi jo alkaa vastausta tulla... tosin täytyy myöntää, että itse olen välillä aivan toivottoman huono vastaamaan noihin ruokavalio- ja treeniohjelmapyyntöihin. Tämä lähinnä siksi, etten tällä hetkellä kykene ottamaan yhtään uutta auteltavaa, kun homma on lähinnä harrastus. Minähän en siis millään valmentajalistalla ole enkä todellakaan oleta olevani mikään valmentaja, mutta tuli vaan mieleen kun kysyit miten kauan vastausta kannattaa odottaa. Jos olisin sinä, lähettäisin viestin useammalle tytölle kerralla. Kannattaa vaihtaa pari mailia ja ottaa selvää, millaisilla systeemeillä alkuun kenenkin kanssa edetään. Se antaa jo mukavasti osviittaa siitä, millaista yhteistyönne tulee mahdollisesti olemaan.

Mä oletan, että voin luottaa valmentajaan niin hänen tietämyksessään kuin myös siinä, että hän on mua varten "tarjolla" kun häntä tarvitsen. Toisin sanoen oletan saavani vastauksia kysymyksiin suht nopeasti. Tähän mennessä se on auttanut, että pommitan valmentajaa riittävän usein viesteillä ja muistutan, jos en ole saanut vastausta. :D (Valmentaja-parka!!)

Mikäli tämä kenelle lähetit mailin, on menossa nyt kisoihin, voi kiirus olla jo melkoinen. Mua itseäni on hämmästyttänyt just tuo, että kisojen alla tulee kauheasti pyyntöjä. Juuri sillon on kamala kiire muutenkin melkein koko ajan, joten nuo ravinto- ja treeniavustukset jää väkisinkin kaiken muun pakollisen touhun jalkoihin.

Nytkin roikkuu ainakin kaksi mailia joihin en ole saanut vieläkään vastattua... jos niiden lähettäjät lukee tätä, niin olen pahoillani ja palaan kyllä asiaan kunhan ehdin ja saan aikaiseksi! :nolo:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Eli lähetin noin viikko sitten fitnessliiton listalla olevalle valmentajalle tarjouspyynnön sähköpostitse vuosivalmennuksesta. Joka päivä olen innoissani odottanut vastausta jota ei ole vielä kuulunut. Kuinkakohan kauan te olette joutuneet odottelemaan vastausta, ja pitäisikö alkaa kysellä myös muilta tahoilta valmennusta?

Itse laitoin yli pari viikkoa sitten myös mailia muutamalle valmentajalle, aiheena juurikin vuosivalmennus. Yhdeltä odottelen vieläkin vastausta...

Mikäli lähetit Maija Elovaaralle, hän taitaa olla lomalla vielä?
Suosittelen käymään sivuilla www.akimahonen.com. Valmentaja, jolta itse henk. koht. olen saanut enemmän irti (+tuloksia) kuin olen osanut tai edes toivonut odottaa.

Etsiskelen valmentajaa lähinnä alueelta Nurmijärvi-Hyvinkää-Riihimäki, mutta niitä ei kauheasti taida täälläpäin olla. Täytyy varmaan sitten tyytyä etävalmennukseen? Vai onko jollakulla sattumalta antaa valmentajan nimeä tuolta em. akselilta?

Etsiskelen valmentajaa lähinnä alueelta Nurmijärvi-Hyvinkää-Riihimäki, mutta niitä ei kauheasti taida täälläpäin olla. Täytyy varmaan sitten tyytyä etävalmennukseen? Vai onko jollakulla sattumalta antaa valmentajan nimeä tuolta em. akselilta?

Onko Kerava kauhian kaukana? Eikös Marjo Krishi asu siellä päin..?

Mäkii jo kaipailin aikasemmin valmentajaa Kouvolan seudulta, mutta aika hiljasta vissiin pitelee...:)

Mä puolestani etsin valmentajaa Turun suunnalta.
jos jollakulla on ehdotuksia niin ilolla otan vastaan.

Sama juttu. Alustavasti olen tosiaan suunnitellut sellaisen hommaavani melko piakkoin.

Mä etsin valmentajaa suht samalta alueelta (Hyvinkää-Riihimäki-tms). Laitoin fitnessliittoon postiä missä kyselin ehdotuksia, mutta ei sieltä ole tullu mitään vastausta.:jahas:

Ei sen valmentajan tarvitse välttämättä olla samalla paikkakunnalla. Jos vaikka kerran kuussa pääsee käymään kuntotsekkauksessa niin sekin on jo ihan hyvä. Mikäli treenipohjaa on jo ennestään, ei etävalmennus ole mielestäni mikään ongelma. :)

Edelleen mainostan tätä listaa, johon olen kerännyt noita valmentajia eri paikoista. Ottakaa rohkeesti vaan yhteyttä heihin! Jos yhteystietoja ei tuolla ole, niin numeropalvelu ja google yleensä pelastavat. Tai suora puhelinsoitto Fitnessliittoon.

Sama juttu. Alustavasti olen tosiaan suunnitellut sellaisen hommaavani
melko piakkoin.

Mä olisin kanssa kiinnostunut valmentajasta Turun suunnilla. Vinkkejä olis
kiva saada.:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom