Mitä tehdä ja nähdä Saksassa?

ranskaan ei olla menossa ihan sen takia koska aikaa on vain se kaksi viikkoa. Haluan ehdottomasti strssittömän aikataulun, eli jos tuntuu niin jossain kaupungissa voi olla kolmekin päivää, tai ihan miten tuntuu.. Eli yritän keskittyä nyt saksaan! :)

Tarkoitin juuri tuota Ulmin kirkkoa. Pitää laittaa tuo paikka ylös..

Matkaoppaita ostetaan ehdottomasti mukaan, sieltä varmasti tarttuu hyviä vinkkejä matkaan..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arvid sanoi:
Yleisenä vinkkinä kannattaa ostaa / lainata turistiopuksia mukaan, vaikka se tuntuu etukäteen turhalta, niin kokemuksen mukaan matkalla sitten kuitenkin aina ihmettelee, että "mikähän v***u se tuokin oli". ;)

Itse olen asunut muutaman vuoden Saksassa ja onhan täällä paljon kaikkea. Loma-ajan käyttäminen riippuu kovasti siitä millä mielellä&kiinnostuksella olette liikkeellä, joitain ajatuksia:

- futiksen MM-kisat ovat turha yritys, sanoisin. Liput ovat kiven alla tai kovin kalliita
- viinialueet Reinin varressa ovat viehkoja
- historiaa havittelevalla voisi Rotherburg ob der Tauber olla kiinnostava (1500-luvun kaupunki muurien sisällä, uskomattomasti selviytynyt tuhoutumatta sotien läpi, alkaen 30-v sodasta aina IIWW'n saakka
- urbaania elämää näkee esim Berliinissä, vaikka se ei olekaan enää niin jännittävä kuin 80-luvulla
- talvisin Alppien laskettelukeskukset ovat hyviä
- shoppaukseen tämä ei liene halvin maa, keskimäärin hintataso on n. 25% alle Suomen, elektroniikka ja alkoholi ovat halvempia
- prostituutio on laillistettu Saksassa, joten jos kiinnostaa olla rikkomatta lakia, niin täällä se on mahdollista. FKK ja saunat jne löytyvät netistä.

Matkaoppaista olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Itse olen käyttänyt virtualtourist.com'ia aina matkustaessani johonkin uuteen paikkaan,

http://www.virtualtourist.com/travel/Europe/Germany/TravelGuide-Germany.html

sisältää Saksan infoa, jos jaksaisi, niin tuolla olevien sivujen selaaminen opettaa kovasti. Ja karttahan kannattaa ostaa ja suunnitella matkareitit etukäteen, 300km päivässä ajamista riittää lomalla minulle ihan hyvin ;)

Arvid sanoi:
Yksi hyvä lisävaihtoehto on myös ajaa länteen Ranskan Strasbourgiin asti. Reinin ylitys muuttaa kaiken... Ranska on niin erilainen kuin Saksa.
Totta turiset. Ranskassa on uskomattoman kauniita ja idyllisiä paikkoja, jonne ehdottomasti haluan itse vielä palata uudelleen. Nämä pikkukaupungit viehättävät minua vielä enemmän, mitä suurkaupungit. Rakastan historiallisia paikkoja, linnoja yms. ja niitähän Ranska tarjoaa. Sinne takaisin :haart:

Tosin kuten threadin aloittaja sanoi, kiireetön aikataulu on paras, joten Ranska ehdottomasti omana kohteenaan joku toinen kerta, jos kiinnostaa. Ranskaan matkakohteena minulla olisi enemmän vinkkejä kuin Saksaan, vaikka sielläkin olen käynyt. Saksaan kyllä kiinnostaisi kesän aikana lähteä tutustumaan paremmin. Matkakumppani tuntee ko. valtion melko hyvin, joten matkan ja käyntikohteiden suunnittelu olisi melko vaivatonta.

Smart sanoi:
Münchenin must taitaa olla Hofbrauhaus. Englischer Garten on hyvällä säällä kiva paikka, mutta en tiedä onko se nyt varsinaisesti mikään turisti nähtävyys.

Hofbrauhausissa kannattaa piipahtaa oluella/syömässä. Historiallinen Hitlerin kantapaikka, jossa tunnelma voi olla illalla aika kova ja futisfanit tanssii pöydillä. Tätä suosittelee kaikki paikalliset ja löytyy aivan keskustasta eli on todella helppo löytää.

Englischer Garten oli ainakin omasta mielestä todella hieno. 5000 ihmistä mahtuu lipittelemään olutta ja syömään perinteisiä makkararuokia valtavien vanhojen rakennusten ympäröimälle alueelle.

Munchenissä oli muuten oman reilireissun paras leirintäalue, sieltä löytyi mm. pieni surffauspaikka (josta oli kesällä kuva iltalehdessäkin) ja jokilaiva. Oi niitä aikoja, Etelä-Saksassa porukat osaa pitää hauskaa... Leirintäalue oli ehkä jonkun eläintarhan lähistöllä viiden kilometrin päässä keskustasta, ainakin nimi 'zoo' tulee mieleen.

Eagle's Nest on paikka missä kannattaa käydä. Löytyy läheltä itävallan rajaa parin tunnin ajomatkan päässä Munchenistä. Hienot vuorimaisemat ja natsihistoriaa.

metalman sanoi:
...ja kun kerran munchenissa ollaan päivä-pari niin siitä pitää sitten tehdä reissu dachaun leirille

Kun katselette paikkoja mihin menette niin kiinnittäkää huomiota aukioloaikoihin. Oman porukan Dachau reissu jäi aika kuivaksi kun se oli maanantaina kiinni eikä tajuttu etukäteen tarkistaa :( Aidan yli kurkittiin ja näytti paikalta mihin ois ehdottomasti pitänyt päästä. En oo todellakaan mikään historiafriikki mutta Saksassa on valtavasti noita paikkoja missä tunnelma vie mukanaan. Aika kylmältä paikalta vaikutti Dachaukin.

Kannattaa ottaa huomioon sitten myös ne MM-kisat, jos niiden aikaan olet siellä liikkumassa. Voi aiheuttaa hieman ruuhkaa kyseiset kinkerit ja se meinaa yleensä aikataulun venymistä. Olitkin tosin tuossa aiemmin maininnut, että et mene siellä tiukalla aikataululla. Se on nimittäin autoloman ykkössääntö mielestäni, että aikaa on riittävästi.
Maan ajotapoihin sen verran, että siellä liikenne toimii jouhevammin. Ihmiset antavat tietä ja ottavat toiset liikenteessä huomioon. Baanoilla tarkkana peilien kanssa. Siellä parhaimmat tulevat 300km/h ohi, ei tosin normaalin liikennemäärän aikaan.Mutta heti kun liikenne hieman hiljenee, niin sitten voi nähdä aika kovia nopeuksia... Illan hämyssä on aika siistin näköistä, kun jokin RUF-Porsche työntää jarrulevyt punaisena ja tulta putkista lyöden ohi...
Kannattaa myös olla tarkkana liittymien kanssa. Sillä jos missaat motarilla rampin, niin saat kiertää yleensä melko pitkän lenkin takaisin. Älä myöskään aja tankkia tyhjäksi baanalla. Bensiinin loppumisesta johtuvan vitutuksen lisäksi tulee helvetin kovat sakot, jos poliisi sattuu paikalle. Mutta eihän kukaan ole niin urpo, että bensa loppuisi autosta...
Ja takaisin tullessa auto täyteen "virvokkeita". En osaa oikein sanoa muita kohteita jo ehdotettujen lisäksi, kun mielestäni tuossa on tullut todella hyviä ehdotuksia. Mutta laitetaan tulemaan, jos jotain tulee mieleen.
Ai niin! Parkkeerauksesta sen verran, että ns.tupla-parkki on siellä erittäin yleistä. Eli toinen auto ajetaan aivan siihen ruudussa olevan auton kylkeen kiinni. Kannattaa yrittää katsoa sellainen paikka, mistä pääsee varmasti pois lähtemään, eikä jää auto "pussiin". Jos vaan löytyy, niin suosittelen parkkihallia pysäköintiin.

Jätä Frankfurt väliin, täällä ei ole mitään nähtävää. ;)

Olen asustellut kaupungin laitamilla nyt vuoden verran, ja aina kun joku tuttu on tulossa käymään, niin en keksi kirveelläkään mitään "näyttämisen arvoista". Frankfurt pommitettiin käytännössä maan tasalle toisen maailmansodan aikana, joten historiallisia kohteitakaan ei juuri ole jäljellä. Commerzbankin 259-metrisen pääkonttorin, joka parin muun paikallisen pilvenpiirtäjän kanssa lukeutuu euroopan korkeimpiin rakennuksiin, kivijalkaa voi tietysti käydä potkiskelemassa.

Rumaksi en kyllä kaupunkia kutsuisi, kesäisin oikeastaan melko viihtyisä.

Jos ei autobahnit nappaa, niin reberbahnille hampuriin.
Ihan kiva paikka, mutta jos haluaa lempeä kannattaa suunnata toiseen kaupinginosaan, bordelleita taitaa olla melko paljon(mut mä en niistä tiedä mitään:rolleyes: ).
Kesällä jos menet autolla, berliini tulee olemaan tukossa mm-kisojen takia ja muut kisakaupungit kuten hampuri, munchen, stuttgart,hannover, elikkä isoimmat luonnollisesti.
Kisat on kesä-heinäkuun alussa loppuu.
Turkkilaiset vetää sillon pillunrallia 24/7 töötti pohjassa.:)
Autoa en usko että pöllitään, jos se ei ole hieno. Rattilukko estää melko pitkälle.

Muista ostaa kebabia turkkilaisten pienistä syöttölöistä! Pesee Michelinin tähdet mennentullen. Keskimääräisellä suomalaisella ja saksalaisella kebabilla on eroa kuin 200g einespizzalla ja aidolla italialaisella pizzalla. Saksassa käytetään aitoa lihaa suomalaisen lihapuristeen sijasta. Elämäni parhaan kebabin olen nauttinut tosin Itävallassa, Grazin rautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Suosittelen!
:kuola:

kebabbia aion ehdottomasti kokeilla. Joka päivä =) En ole menossa kisojen aikaan joten ne eivät ole ongelma..

Mitäs muuta tuolta kannattaa tuoda kuin olutta? Onko elektroniikka halvempaa kuin suomessa? Ois tarve mp3-soittimelle, lcd-näytölle jne..

Joo,
Elikkä saksassa on kaikki elektoniikka halvempaa kun suomessa.
Kannattaa miettiä mitä meinaat tuoda ennen reissua.
Jos käyt hampurissa, siellä on aseman vieressä muistaakseni"saturn"tavaratalo.
Se on euroopan suurin, ,sieltä saa kaiken elektroniikan, hinnat huomattavasti halvempia kun suomessa.
Toisaalta joka paikassa on halvempaa kun suomessa,toi vaan tuli ekana mieleen, kannattaa käydä.

Dachaussa kannattaa todellakin käydä. Kannattaa tosin tulostaa netistä vaikka kartta miten sinne ajetaan. Dachauhun kyllä on opasteet, mutta itse keskitysleirille ei sitten minkäänlaisia. Ainakaan siinä suunassa mistä itse sinne ajoin.

Kölnissä taitaa edelleen olla maailman isoin levykauppa, tai oikeastaan musiikkitavaratalo. Saturn-ketjuun kuuluu ja kahdessa kerroksessa musiikkia ainakin riittävästi. Mitä ikinä levytysten saralta etsiikin niin tuolta se löytyy.
Muutenkin Saksassa on levyt halvempia mitä suomessa.

Garmisch-Partenkirchen on ainakin omasta mielestä hauska kahden vanhan kylän muodostama kaupunki ja saksan korkein vuori Zugspitze näkemisen arvoinen. Pari kertaa olen toukokuussa ollut siellä yötä. Silloin laskettelukeskus oli jo kiinni, mutta itävallan puolella sai vielä korkata jäätiköllä vastasatanutta powderia. :)

Elektroniikka tosiaan halvempaa joten esim. kotiteatterivahvistimet, kaiuttimet jne. paljon edullisempia mitä suomessa. Saksassa on paljon hyviä kaiutinmerkkejä ja mitä 'kalliimpi' malli, sitä isompi säästö.

Inska sanoi:
Garmisch-Partenkirchen on ainakin omasta mielestä hauska kahden vanhan kylän muodostama kaupunki ja saksan korkein vuori Zugspitze näkemisen arvoinen. Pari kertaa olen toukokuussa ollut siellä yötä. Silloin laskettelukeskus oli jo kiinni, mutta itävallan puolella sai vielä korkata jäätiköllä vastasatanutta powderia. :)

Olen käynyt itsekin, todella kaunista seutua!

Sähkövempeleet on jonkin verran edullisempia,autotarvikkeet on hieman halvempia esim. renkaat ja vanteet. Mitäs muuta..? No, se alkoholi on tietty kyllä hyvä tuontitavara, jos sitä tykkää kiskoa. Itse olen reissuiltani tuonut kontin täynnä viinaa, jos ei ole ollut muuta isompaa ostettavaa. Se on kuin pistäisi rahaa pankkiin...

Sen voisi vielä mainita että Saksa on iso maa ja tuntuu ehkä aluksi ettei siellä ole mitään nähtävää, vaan kaikki on samaa harmaata ja tylsää. Kyse on enemmän siitä ettei tiedä mihin pitäisi vaan mennä.

Parhaimmat mestat löytyy kun uskaltautuu vaan kysymään paikallisilta neuvoa. :)
Varsinkin nuorempi väestö puhuu englantia ja varmasti kertoo mielellään mihin mennä ja mitä kannattaisi kys. kaupungissa/kylässä nähdä tai tehdä, joten rohkeasti vaan kysymään.
Noin on ne parhaimmat klubit, keikat, mestat ja happeningit itsekkin sieltä löytänyt.

Se unohtui vielä mainita että Kerpenissä on Schumin isän pitämä kartingkeskus jossa on ulko- ja sisärata. Ulkorata on pirun hyvä ja hauska rata ajaa. Saman verran maksaa mitä suomessa mutta ah, niin hauskaa ajaa Suomi-Sakss maaottelun hengissä kilpaa. Ja mikäs sen parempaa kun ajanottomonitoireissa loistaa ykkösenä suomalainen ;)

Olin ajatellut mennä dachaun leirille julkisilla, luulen että kaikkein helpoiten pääsee. Ei viitsisi tuhlata tuolla kaupungeissa aikaa autolla seikkailuun. Auto halliin / parkkiin ja kamat mukaan.

Julkisilla kyllä pääsee helposti perille, muistaakseni munchenin keskustasta ensin junalla/paikallisjunalla tai vastaavalla ja viimeiset pari kilsaa juna-asemalta pääsee helpoiten bussilla. Kun ite tultiin dachaun juna-asemalle niin paikka näytti niin pieneltä että ei ollut mitään tietoa mihin päin lähteä kun missään ei näkynyt mitään ja niistä muutamista ihmisistä mitä nähtiin kukaan ei puhunut englantia kunnolla, huono säkä. Bussikuski nyt osasi tientenkin sen verran että perille päästiin. Bussi tuo aivan leirin portille. Tietysti kun menette sellaisena päivänä että paikka on oikeesti aukikin niin ei tarvitse kun seurata muita turisteja, paikka on niin pieni että varmaan kaikki turistit suuntaa samaan paikkaan.

En viitsinyt uutta trediä perustaa koska kysymyskin on hyvin yksinkertainen.

Olemme menossa opiskeluporukalla Frankfurtiin keväällä.

Yksi ilta on tietenkin pyhitetty kokonaan baarittelulle/clubbailulle joten mitä paikkoja kaupungissa kannattaisi tsekata näin isommalla porukalla.(yli 10 henkeä). Sijainti saisi mieluiten olla ydinkeskustan tuntumassa.

Tietenkin isohkot ja siistit mestat olisi tarkoitus tarkastaa joten mikään kulmabubi ei niin innosta varsinkin kun tuota porukkaa lähdössä on. Asiallisia kuppiloitakin voi kyllä ehdottaa.
Tarkoituksena on tehdä tälläinen pieni toimintasuunnitelma jo etukäteen :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom