Mitä teen väärin? (punttireenitekniikasta)

En tiennyt että laitanko punttimimmit- vai mille osastolle, mutta tälläsin nyt tänne reenipuolelle kuitenkin.

Teen ilmeisesti jotain väärin, kun esimerkiksi kahden jalan kyykyissä isoilla painoilla alaselän lihakset huutavat armoa. Ja kyllä, olen paikantanut kivun lihaksiin, ranka ei pauku siis kuitenkaan. Kipu on siis samanlaista kipua mitä reisissä ilmenee treenin aikana, mutta tietääkseni kyykkyjen ei ole tarkoitus alaselkää treenata kuitenkaan? :wtf: Eli teen sitten varmaan jonkun pienen ja ratkaisevan virheen kyykkytekniikkani suhteen, itse en ole keksinyt missä menen vikaan, en annan selän pyöristyä, ojennan lantion kyykyn jälkeen yms. ihan oikeaoppisesti, ainakin tietääkseni.

Yhden jalan kyykyissä puolestaan takimmaisen jalan akillesjänteessä usein kipua, tämä selittyy varmasti pitkälti tekniikkasyiltä, teen jotain ihan väärin.

Toiseksi selkäreeni. Jos laitan tankoon tarpeeksi painoa selälle, eli sellaiset parikymmentä kiloa, väsyvät ranteet ja melkeinpä pakottavat keskeyttämään. (Varsinkin BodyPumpissa ongelmana tämä, kun tankoa joutuu kannattelemaan kauan selkäsarjan kohdalla.) Heikot ranteet vaiko vikaa ranteiden asennossa? Olen kokeillut soutaessa kannatella tankoa enemmän käsien varassa jäkittämällä, mutta eipä se ranteita tunnu säästävän.

Kolmas ongelma ilmenee hauissarjaa tehdessä. Olen kokeillut erilaisia ohjelmia ja painojen muuttamista, mutta ei auta, jos haluan reenistä jotain irti. Elikkäs, hauissarja saa (nyt tuli totaalinen blackout) rannelihaksen (???) ihan liekkeihin, ja vaikka hauis jaksaisi painaa ranteet estävät menoa! Tämä on niin ärsyttävää!!! Voiko kyse tosiaan olla heikoista rannelihaksista, mitä ihmettelen koska olen pelannut tennistä ja sulista kymmenisen vuotta, jotka ovat ranteita vahvistaneet.

Neuvoja otetaan siis vastaan! Ja ennen kuin kukaan tulee huutelemaan että "sinne salille kannata mennä jos ei tiedä mitä tekee!!!!" niin urheilutaustaa on minulla koko elämäni aikana, mutta nyt kun painot alkavat kehityksen myötä kasvaa, olen huomannut ongelmaa yhden sun toisen liikkeen kohdalla... :confused:

Kannattaa tsekata kyykky ja mavekyssäreitä ketju aloittelijoiden osiosta.
Yks selitys alaselän kipeytymiseen on että se joutuu ylivenytykseen, eli tekee liian kovan notkon kun perse lähtee nousemaan mutta selkä ei pysy mukana. Ratkaisuna on jännittää vatsalihaksia kovempaa ja puristaa pakaroita yhteen niin sen pitäisi vakauttaa alaselkää.
Tietysti paras ois varmaan kuvata suoritus nauhalle ja katsoa jonkun asiantuntijoiden (pakkiksen) opastuksella mistä kana kusee..

Kyykky on perusliike ja treenaa melkein kaikkia lihaksia mutta sinulla on todennäköisesti liikaa painoja tai joku muu tekniikkavirhe tai joustavuusongelma, mikä johtaa siihen että yläkroppa kaatuu eteenpäin ja lattiaa kohti. Tässä tapauksessa liike muistuttaa "hyvää huomenta" (good mornings) -liikettä ja joudut punnertamaan yläkropan ylöspäin alaselän lihaksilla ylösnousussa. Kokeile kevyemmällä kuormalla ja pidä koko yläkroppa tiukkana ja laskeudu alas pystymmässä asennossa.

E. niin siis JOS yläkroppa kaatuu liikaa eteenpäin kyykätessä, muussa tapauksessa en tiedä

Toinen mahdollisuus on, että se alaselkä on vaan heikko. On se nyt ihan selvä homma, että kyykky ottaa alaselkäänkin eikä siinä ole mitään kummallista. Mutta jos tekniikka epäilyttää, niin leffan ottaminen suorituksesta ei varmastikaan olisi huono idea.

Neuvoja otetaan siis vastaan! Ja ennen kuin kukaan tulee huutelemaan että "sinne salille kannata mennä jos ei tiedä mitä tekee!!!!" niin urheilutaustaa on minulla koko elämäni aikana, mutta nyt kun painot alkavat kehityksen myötä kasvaa, olen huomannut ongelmaa yhden sun toisen liikkeen kohdalla...

Meinaatko, että forumikirjoitusten tai videoidenkaan perusteella joku osaisi ratkaista tällaisen ongelman?
Jos ongelmana tosiaan on keskivartalon ja kyynärvarsien heikkous, niin niihin löytyy varmasti treenineuvoja täältä. Mutta jos ongelma on tekniikan puolella, niin sellaisen korjaaminen vaatii ihan oikeaa saliohjausta jonkun asiansa osaavan valmentajan kanssa. Vieläpä luultavasti useamman kuin yhden kerran. Ja sanoin valmentaja eikä perus-PT.

Toiseksi selkäreeni. Jos laitan tankoon tarpeeksi painoa selälle, eli sellaiset parikymmentä kiloa, väsyvät ranteet ja melkeinpä pakottavat keskeyttämään. (Varsinkin BodyPumpissa ongelmana tämä, kun tankoa joutuu kannattelemaan kauan selkäsarjan kohdalla.) Heikot ranteet vaiko vikaa ranteiden asennossa? Olen kokeillut soutaessa kannatella tankoa enemmän käsien varassa jäkittämällä, mutta eipä se ranteita tunnu säästävän.

Kolmas ongelma ilmenee hauissarjaa tehdessä. Olen kokeillut erilaisia ohjelmia ja painojen muuttamista, mutta ei auta, jos haluan reenistä jotain irti. Elikkäs, hauissarja saa (nyt tuli totaalinen blackout) rannelihaksen (???) ihan liekkeihin, ja vaikka hauis jaksaisi painaa ranteet estävät menoa! Tämä on niin ärsyttävää!!! Voiko kyse tosiaan olla heikoista rannelihaksista, mitä ihmettelen koska olen pelannut tennistä ja sulista kymmenisen vuotta, jotka ovat ranteita vahvistaneet.

Selkätreenin kohdalla taidetaan puhua kulmasoudusta? Siinä voi myötäotteen sijaan käyttää vastaotetta, jolloin rasitus siirtyy forkuilta enemmän hauiksille. Teetkö hauiskääntöä suoralla vai mutkatangolla? Hauista voit kokeilla tehdä vaikka hammerkäännöillä jos ne kädet on muuten tulessa.

Käytä hetki anatomian funtsimiseen niin huomaat, että alaselkä ottaa kyykyssä mojovasti osumaa. Jos nojailet eteen kunnolla (mikä ei välttämättä ole huono asia), ei ole mikään ihme että alaselän lihakset kipeytyvät.

Selkätreeni, tarkoitti se nyt sitten kulmasoutua, taljoja, leukoja tai mitä vain, tuppaa rasittamaan ranteiden seutua. Ihan normaalia, kannattaa kokeilla erilaisia otteita niin löytynee hyvä. Ite esim. olin yhdessä treenissä huomaamattani vähän leventänyt otetta riipuntarinnallevedossa, ja ekan sarjan jälkeen sai ihmetellä että mikä on kun ranteita särkee ja forkut ovat jo nyt perkeleen väsyneet.

Hauisten kanssa kannattaa kanssa testailla eri otteita. Kokeile myös esim. vastaoteleukoja ja tsekkaa miten forkut rasittuvat, mainio hauisliikehän tuo on. Jos vaikuttaa siltä että forkut yksinkertaisesti ovat heikot, niin priorisoi niitä muutama kuukausi (ei mitään rannekääntöjä pelkästään).

Käytä hetki anatomian funtsimiseen niin huomaat, että alaselkä ottaa kyykyssä mojovasti osumaa. Jos nojailet eteen kunnolla (mikä ei välttämättä ole huono asia), ei ole mikään ihme että alaselän lihakset kipeytyvät.

Selkätreeni, tarkoitti se nyt sitten kulmasoutua, taljoja, leukoja tai mitä vain, tuppaa rasittamaan ranteiden seutua. Ihan normaalia, kannattaa kokeilla erilaisia otteita niin löytynee hyvä. Ite esim. olin yhdessä treenissä huomaamattani vähän leventänyt otetta riipuntarinnallevedossa, ja ekan sarjan jälkeen sai ihmetellä että mikä on kun ranteita särkee ja forkut ovat jo nyt perkeleen väsyneet.

Hauisten kanssa kannattaa kanssa testailla eri otteita. Kokeile myös esim. vastaoteleukoja ja tsekkaa miten forkut rasittuvat, mainio hauisliikehän tuo on. Jos vaikuttaa siltä että forkut yksinkertaisesti ovat heikot, niin priorisoi niitä muutama kuukausi (ei mitään rannekääntöjä pelkästään).

Okei kiitti, tää oli aika selventävä. :)

Eli alaselän lihasten kipeytyminen kyykyissä ei kuitenkaan ole huono asia? Tuli itsellä meinaan mieleen että jos paskalla selällä riuhdon niin hajotan vielä paikat --> treenitauko, mutta jos tuo kuuluu asiaan niin no problem. ;)

Jos lonkan koukistaja (psoas) kiristää niin se voi kans jumittaa alaselkää kyykätessä. Ei sinne pitäis tulla kipua, ei ainakaan sellasta polttavaa.. väsymisen tunne on hyvä jos se tuntuu syvällä eikä pinnassa, sinne syvälle ei saa sellasta poltetta ku pinnalle (kai). (random selitystä, ei kannata ottaa liian vakavasti).

Back
Ylös Bottom