Mitä tapahtuu Saabille? Yksi idea.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Komppaan tuota. Ylipäänsä tänäpäivänä kaikki valtion sijoitukset tehdään velkarahalla, koska meillä on valtionvelkaa. Ei mitään järkeä. Miksi ihmeessä kaikki investoinnit täytyy tehdä velalla.

Ainoa järkevä syy valtiolle investoida olisi jos jotain saadaan reilusti alta markkina-arvon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minusta näitä ei kyllä pitäisi tukea valtion varoista, huonosti johdettuja yrityksiä ei pitäisi pelastaa veronamaksajien kustannuksella vaan antaa mennä konkurssiin. Työpaikkojen kannalta toki ikävää.

Jännää miten kalliihkoja autoja valmistavat firmat kuitenkin ovat tehneet voittoa, esim. BMW ja etenkin Porsche.
 
Jännää miten kalliihkoja autoja valmistavat firmat kuitenkin ovat tehneet voittoa, esim. BMW ja etenkin Porsche.

Korkeiden kustannusten maissahan parhaat mahdollisuudet menestyä ovat nimenomaan niillä firmoilla, jotka saavat kunnon hinnan tuotteestaan. Eli toisinsanoen tuotteissa joissa katteet ovat kohdallaan. Saab ei ilmeisesti ole onnistunut tällaisessa toiminnassa.

Periaatteessa minäkin olen kaatumisen puolella. Täytyisi alihankkijoiden vain keksiä, mille muulle alalle heidän tuotteensa kelpaisivat, tai muuten on joka puolella firmat nurin. Yhteen alaan sitoutuminen on vaarallista. Kysykää vaikka kännykkäteollisuuden sopimusvalmistajilta.
 
Villi idea. Laitetaas se kontekstiin
- tehnyt vuositolkulla tappiota, paljon
- tuotekehitys jäissä
- alalla helvetisti ylituotantoa
- edessä toudella pitkä tie edes nollatulokseen

Sijoitus valtion rahoilla aikana jollain valtio ottaa velkaa tämä idea voidaan muokata muotoon: "lapsiperheiden vanhemmat, ottaisitteko lapsillenne velkaa ostaaksenne saabin osakkeita?" Ja kaikki huutaa kuorossa "TOTTAKAI!!!".

Aamen.

En ikinä haluaisi minun verovarojani käytettävän konkurssikypsien firmojen kansallistamiseksi.

Huppe sanoi:
Mitäs hyötyä tästä sitten olisi Suomelle? No ensimmäisenä poistettaisiin täysin autoverotus kotimaassa valmistetuilta autoilta. Eihän autoveroa ole käytössä Ruotsissa tai Saksassakaan, eli sinänsä ottaisimme askeleen eteenpäin. Saabin hinnan puolittuessa kansalaisilla olisi kerrankin mahdollisuus valita ns. uusi premium -luokan auto sen käytetyn Japskin sijasta.

Ajatus kotimaisten autojen verottomuudesta on suurinpiirtein yhtä järkevä kuin kaikkien verojen poistaminen kotimaisilta tuotteilta. Tuo on protektionismia, eli käytännössä vastaa tullia. Ulkomaisilta tuotteilta kerättäisiin verot, ja kotimaisilta ei. Mitä kuvittelet Huppe että miten muut maat reagoisivat? Entä miten kuvittelet oman maamme talouden reagoivan siihen, että koko vientiteollisuutemme tuhoutuisi, kun muut maat vastaavat samalla mitalla?

Ilmaista lounasta ei ole tarjolla.

Sinänsä kannatan sitä, että kokonaisveroastetta laskettaisiin tasapuolisesti, ja julkista sektoria supistettaisiin vastaavasti.
 
järjetön idea.

Saabilla vuonna 2009 uusia malleja olemassa/tulossa 0 kpl. kehitettäviä malleja julkaistu 0 kpl.

Verorahoja palaisi per suomalainen useampia (kymmeniä, jopa satoja?) euroja. Tulos: ehkä vuonna 2020 tehdään eka voitollinen tulos.

Ja varsinkin nyt. Maailman kannattavin valmistaja toyota vuotaa julkisesti verta tosi ripeällä tahdilla tällä hetkellä, amerikan kaikki firmat kaatuisi konkurssiin jos valtio ei auttaisi..


...tervemenoa omilla rahoillanne..

Täh? Mistä vedit tuon tiedon Saabin malleista? Mahdollinen tuotannon loppuminen olisi varsinkin siksi tosi harmillista, kun niillä on seuraavan 18kk aikana tulossa peräti 3 uutta mallia. Ei varmaan koskaan ole Saabilla ollut niin laajaa mallistoa saman aikaisesti. Ainakin 1 noista malleista olisi tulossa juurikin tänä vuonna.

edit: niin ja itse ostin tovi sitten Saabin, helvetin hyvä auto. Joku töissä yritti piikitellä, että mites nyt suu pannaan kun Saab vaikeuksissa. Sanoin, että kun autoa olin ostamassa niin enpä tiennyt että satavarmasti huono sijoituskohde (auto) muuttuukin vielä kannattavaksi, kun pian alla on harvinainen keräilykappale, jota harrastajat himoitsevat ;) No joo leikki leikkinä, mutta toivottavasti tosiaan Saab pysyy kartalla. Mua henkilökohtaisesti etoo ajatus, että nämä oman tiensä kulkijat lakkaisi olemasta planeetalla (Volvo, Saab, Alfa Romeo ym), ja kaikkien pitäisi vain ajaa Corollilla, Avensiksilla, Civiceillä ja muilla kansanautoilla.
 
Mua henkilökohtaisesti etoo ajatus, että nämä oman tiensä kulkijat lakkaisi olemasta planeetalla (Volvo, Saab, Alfa Romeo ym), ja kaikkien pitäisi vain ajaa Corollilla, Avensiksilla, Civiceillä ja muilla kansanautoilla.

Aamen.

Harmillista, jos Saabin tarina alkaa olla finaalissa. Joku siinä merkissä on aina vedonnut ja hyviä autojahan ne ovat. Monissa malleissa on luonnetta enemmän kuin sadassa japanilaisessa kinnerissä yhteensä.
 
Mua henkilökohtaisesti etoo ajatus, että nämä oman tiensä kulkijat lakkaisi olemasta planeetalla (Volvo, Saab, Alfa Romeo ym), ja kaikkien pitäisi vain ajaa Corollilla, Avensiksilla, Civiceillä ja muilla kansanautoilla.

Sun ei sitten kannata tutustua nykyajan autoteollisuuteen sen enempää ettei tule ryynit rinnuksille. Volvon S40/V40/V50 oli ensin puoliksi Mitsubishi, nykyään se on puoliksi Ford Focus. Saab 9-3 on jakaa suuren osan osistaan Opel Vectran kanssa ja uudet Alfat (siis Mito, 149) ovat käytännössä vain koristeltuja ja uudelleen brändättyjä Fiateja. Aika vaikea noista merkeistä mitään sanoa oman tiensä kulkijaksi.
 
Sun ei sitten kannata tutustua nykyajan autoteollisuuteen sen enempää ettei tule ryynit rinnuksille. Volvon S40/V40/V50 oli ensin puoliksi Mitsubishi, nykyään se on puoliksi Ford Focus. Saab 9-3 on jakaa suuren osan osistaan Opel Vectran kanssa ja uudet Alfat (siis Mito, 149) ovat käytännössä vain koristeltuja ja uudelleen brändättyjä Fiateja. Aika vaikea noista merkeistä mitään sanoa oman tiensä kulkijaksi.

En mä ole eilen syntynyt. Tiedän mitä autoteollisuus nykyään on ja se on mitä on. Puolet valmistajista tuntuu käyttävän samoja diesel-moottoreita jne.

Sanotaan nyt sitten suoraan, että mulle riittää, jos se auto on vähän erilaisempi kuin se Focus tai Mitsubihitsi (vaikka ei noissakaan mitään vikaa ole mun mieleen).
On muuten Alfoissa jotain muutakin erovaisuutta Fiatiin (yhtään Hiivattia vähättelemättä) verrattuna kuin koristelu: ajaminen ja tuntuma kuin yö ja päivä noidenkin merkkien välillä. Itse Opelin ja Saabin GM:n aikakautena omistaneena voin sanoa, että nuokin on käyttäjän näkökulmasta aivan eri autoja, oli sitten merkeillä kuinka paljon samaa tekniikkaa ja tuotekehittelyä keskenään.

Niin, ja kyllä mulle Jaguarkin olisi kelvannut, vaikka siinä jotain yhteistä sen taustalla toimineen omistajamerkin kanssa olikin. Niin ja eikös Ferrarikin kuulu Fiat-yhtiöihin... panisin sitäkin.
 
Back
Ylös Bottom