Mitä tapahtuu Saabille? Yksi idea.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Tämä voisi kuulua ehkä myös tuonne autoilun alle, mutta laitan kuitenkin tänne talouteen. Heräsi tuossa oiva ajatus kuinka saataisiin Saab pelastettua ja samalla annettua oiva piristysruiske Suomen valtion taloudelle sekä työllisyydelle.

Suomen Valtion pitäisi ostaa tuo Saab pois kuljeksimasta. Uudessakaupungissahan noita on ennenkin valmistettu, tuotantolinjojen muokkaaminen ei varmaankaan olisi ylitsepääsemätön tehtävä jotta saataisiin jatkettua Saabin tuotantoa siellä. Rahaa tuohon ei edes kuluisi juurikaan enempi kuin vaikkapa maahanmuuttajien hyysäämiseen ja deekujen elättämiseen, jopa vähemmän, eli kiristetään sieltä ja annetaan tänne.

Mitäs hyötyä tästä sitten olisi Suomelle? No ensimmäisenä poistettaisiin täysin autoverotus kotimaassa valmistetuilta autoilta. Eihän autoveroa ole käytössä Ruotsissa tai Saksassakaan, eli sinänsä ottaisimme askeleen eteenpäin. Saabin hinnan puolittuessa kansalaisilla olisi kerrankin mahdollisuus valita ns. uusi premium -luokan auto sen käytetyn Japskin sijasta. Turvallisuus tieliikenteessä parantuisi samalla huimasti ja Suomen surkea autokanta kokisi roiman uudistuksen ja ympäristövaikutukset olisivat myös huimat. Saab on kuitenkin suhteellisen turvallinen, vähäpäästöinen ja hyvä ajettava näiden ikäloppujen japskien sijaan mitä Suomi on pullollaan.

Miltä vaikuttaisi moinen vaihtoehto:

Saab_9-3_SportCombi_52.jpg


Hinta 15-18.000e hieman mallista riippuen.


Historiaa:
http://www.youtube.com/watch?v=MvChDrIOvrM
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai valtion kannattaisi. Mutta kun valtio nimenomaan on halunnut luopua omistuksestaan näissä tuotantolaitoksissa kun valtioomisteiset tuotantolaitokset ei sovi vapaaseen markkinatalouteen ja vääristää vapaata kilpailua niin ei kato vaan käy ;)

Sitäpaitsi politiikkojen mielestä suomeen kannattaa ostaa kaikki kaukaa ulkomailta kun siellä ne tuotantokustannukset on edullisemmat kun suomessa niin saadaan halvemmalla...
 
Mitäs hyötyä tästä sitten olisi Suomelle? No ensimmäisenä poistettaisiin täysin autoverotus kotimaassa valmistetuilta autoilta.

Mitäs EU:n kilpailulainsäädäntö sanoisi tästä. Samalla pitäisi erota EU:sta. Mutta mielenkiintoinen ajatusleikki.

Kyllä Saabin taru taitaa olla nyt tässä. Faktahan nyt on se, että kovassa kilpailussa on nyt jääty vähän jalkoihin. Autonvalmistus on aika kova maailma pienelle valmistajalle, joka kilpailee massamarkkinoilla.
 
Katselin tuossa aamuteeveetä ja Jälkiviisaita ja puhuttiin mm. autoteollisuudesta. Kalle Isokaliion mukaan autoteollisuuden tuotantokapasiteetti on noin 100 miljoonaa autoa, kun tänä vuonna autoja myydään 65 miljoonaa. Ei kuullosta kovin hyvältä businekselta.

GM on tainnut lapata viime vuosina useita miljoonaa euroja viikossa SAABin tukemiseen. Siis myös niinä aikoina, jolloin maailmantalous on kasvanut ennätysvauhtia.

EU ei tietenkään hyväksyisi tuota autoveron alennusta Suomessa valmistettuihin autoihon.

Jäljelle taitaa jäädä japanilaisia, korealainen, kiinalainen, yksi eurooppalainen ja yksi amerikkalainen autonvalmistaja.

Uudessakaupungissa tulisi tehdä erikoisautoja kuten tämä Fisker hybridi.

Loppukevennyksenä Nokia voisi tietenkin ostaa SAABin ja alkaa valmistamaan autoja, miten olisi NokiaMobile :)
 
Katselin tuossa aamuteeveetä ja Jälkiviisaita ja puhuttiin mm. autoteollisuudesta. Kalle Isokaliion mukaan autoteollisuuden tuotantokapasiteetti on noin 100 miljoonaa autoa, kun tänä vuonna autoja myydään 65 miljoonaa. Ei kuullosta kovin hyvältä businekselta.

Jep, ja kun autojen kysyntä vielä tästä laskee, ennenkuin ns. taantuma taittuu niin on vielä moni muukin autotehdas ihmeissään.

Juurihan oli jo juttua, että jopa Mercedes ja BMW joutunevat kohta tekemään yhteistyötä mm. tuotekehityksessä, kun ei enää oikein omillaan tahdo pärjätä.

Elämme mielenkiintoisia aikoja...
 
Juurihan oli jo juttua, että jopa Mercedes ja BMW joutunevat kohta tekemään yhteistyötä mm. tuotekehityksessä, kun ei enää oikein omillaan tahdo pärjätä.
Bemari voisi ostaa Mersulta toimivat imusarjanläpät.
 
Jäljelle taitaa jäädä japanilaisia, korealainen, kiinalainen, yksi eurooppalainen ja yksi amerikkalainen autonvalmistaja.
:offtopic:
Kyllä Eurooppaan jää varmaan enemmän kuin yksi. VAG (Audi,Skoda,Seat,Volkswagen), PSA (Citroen,Peugeot), Fiat-konserni (Fiat, Alfa, Ferrari,Maserati, Lancia), Renault, Mercedes-Benz ja BMW. Eihän noi nyt kaikki voi sulautua yhdeksi.

Yksi mahdollisuus on se, että yhteistyö lisääntyy entisestään muunmuassa pohjalevyjen ja moottorien osalta, mutta konsernit pysyvät itsenäisinä.

Edit. Ja tosiaan noi luksusautot asia erikseen.

Tietääkö joku mitä tapahtuu tehdastakuulle jos valmistaja menee konkkaan? Voi olla uusien saabien myynti aika hankalaa tällä hetkellä.
 
:offtopic:
Kyllä Eurooppaan jää varmaan enemmän kuin yksi. VAG (Audi,Skoda,Seat,Volkswagen), PSA (Citroen,Peugeot), Fiat-konserni, Renault, Mercedes-Benz ja BMW. Eihän noi nyt kaikki voi sulautua yhdeksi.

Unohdit VAG:sta 3 tärkeintä!
1. Lamborghini
2. Bentley
3. Bugatti

;)
 
Hyvä idea, mutta käytännössä ei onnistuisi. Vasemmisto parkuisi veronalennuksista ja vihreät saastuttamisesta. Olisi hyvä idea jos tehtaalla alettaisiin panostaa maakaasu, hybridi jne. autoihin ja niiden tekniikkaan. Uskon että tässä olisi kasvunvaraa ja jos nämä autot laitettaisiin myös nollaverolle niin vihreätkin saataisiin esityksen taakse. Sopisi myös Vanhasen jorinoihin.
 
Hyvä idea, mutta käytännössä ei onnistuisi. Vasemmisto parkuisi veronalennuksista ja vihreät saastuttamisesta. Olisi hyvä idea jos tehtaalla alettaisiin panostaa maakaasu, hybridi jne. autoihin ja niiden tekniikkaan. Uskon että tässä olisi kasvunvaraa ja jos nämä autot laitettaisiin myös nollaverolle niin vihreätkin saataisiin esityksen taakse. Sopisi myös Vanhasen jorinoihin.

Sitähän se yksi tohtorismies itseasiassa eilen uutisissa sanoi, että pohjoismaisten autovalmistajien ainut mahdollisuus pärjätä maailmanmarkkinoilla on ns. erikoisautojen valmistaminen. Noilla erikoiautolla tarkoitettiin nimenomaan ympäristöystävällisiä, erityisen turvallisia jne. autoja. Eli ei edes pyrkisi kilpailemaan sillä ns. tavallisten autojen segmentillä.

Luultavasti ihan oikeassa oli. Vaihtoehtoiset polttoaineet ja niitä käyttävät moottorit on kuitenkin kova juttu tällä hetkellä.
 
järjetön idea.

Saabilla vuonna 2009 uusia malleja olemassa/tulossa 0 kpl. kehitettäviä malleja julkaistu 0 kpl.

Verorahoja palaisi per suomalainen useampia (kymmeniä, jopa satoja?) euroja. Tulos: ehkä vuonna 2020 tehdään eka voitollinen tulos.

Ja varsinkin nyt. Maailman kannattavin valmistaja toyota vuotaa julkisesti verta tosi ripeällä tahdilla tällä hetkellä, amerikan kaikki firmat kaatuisi konkurssiin jos valtio ei auttaisi..


...tervemenoa omilla rahoillanne..
 
Sitähän se yksi tohtorismies itseasiassa eilen uutisissa sanoi, että pohjoismaisten autovalmistajien ainut mahdollisuus pärjätä maailmanmarkkinoilla on ns. erikoisautojen valmistaminen.

Näin on ja siihenhän ukissakin valmistaudutaan. Nyt tarvitaan omaa osaamista ja muuntautumiskykyä kun kaikki ei enää tipu valmiina Saksasta.

Saabin valmituksessa en kyllä näe mitään järkeä, pohjaton rahakaivo se olisi.
 
Ruotsin valtiokaan ei suostu lainaamaan Saabille rahaa, koska firma ei ole tehnyt voittoa kuin pari vuotta joskus 1993-1994. Miten tuo muka saataisiin kannattavaksi Suomessa?
 
Ennemmin valtion pitäisi ostaa engergiaomavaraisuus ja pistää se teollisuutta tukevaan kuntoon.
Tässä ollaan myyty kaikenmaailman Vattenfalleille helvetisti tuota omistusta 10v sisällä ja kohta ollaan tyystin ulkomaisten toimijoiden armoilla.

Saabilla vuonna 2009 uusia malleja olemassa/tulossa 0 kpl. kehitettäviä malleja julkaistu 0 kpl.

Tarkistas tietolähteesi, nimittäin noita siellä juuri nimenomaan on jo hihnavalmiina.
 
Jos suomeen haluttaisiin henkilöautoteollisuutta niin miksi pitäisi ostaa saabi, kun voisin samantien suunnitella oman merkin alusta...mitä tossa kaupassa ns. saisi ?
 
Jos suomeen haluttaisiin henkilöautoteollisuutta niin miksi pitäisi ostaa saabi, kun voisin samantien suunnitella oman merkin alusta...mitä tossa kaupassa ns. saisi ?

Ei ole kovin simppeliä polkaista uutta automerkkiä tyhjästä. Koko tekniikan ja toiminnan luominen tyhjästä. Jälleenmyyntiverkon rakentaminen yms. Puhumattakaan brändistä. Saab oli aika arvostettu auto muualla maailmassa. Itseasiassa melkein kaikkialla muualla paitsi Suomessa.
 
Villi idea. Laitetaas se kontekstiin
- tehnyt vuositolkulla tappiota, paljon
- tuotekehitys jäissä
- alalla helvetisti ylituotantoa
- edessä toudella pitkä tie edes nollatulokseen

Sijoitus valtion rahoilla aikana jollain valtio ottaa velkaa tämä idea voidaan muokata muotoon: "lapsiperheiden vanhemmat, ottaisitteko lapsillenne velkaa ostaaksenne saabin osakkeita?" Ja kaikki huutaa kuorossa "TOTTAKAI!!!".
 
Back
Ylös Bottom