Mitä syöt ja miten syöt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Perustetaanpa tälle oma ketju, kun joku tästä kysyi tuolla toisessa threadissä. Eli miten te syötte normaalisti? Suunnitteletteko ruokalistat etukäteen? Lasketteko ravintoarvoja? Pidättekö ruokapäiväkirjaa säännöllisesti vai satunnaisesti vai ette ollenkaan? Syöttekö ylipäänsä mitä mieleen juolahtaa, vai jonkin systeemin mukaan (esim. zone, vähähiilarinen...)?

Mä en itse jaksaisi suunnitella syömisiäni jonkin systeemin mukaan. Syön lounaaksi koululla mitä eteen kannetaan (meillä on hyvät ja lihaisat ruuat) ja muuten aika kaavamaiset aamiaisen, välipalan ja iltapalan. Osaan syödä ihan nätisti ja ruokapäiväkirjaa pidän silloin tällöin tarkastaakseni, että kaikki on yhä kondiksessa. Tarkkailen ehkä eniten kokonaiskaloreita siihen nähden, paljonko minusta tuntuu, että olen syönyt (paljon/ vähän). Lähinnä ehkä seuraan, että hiilareita ei tulisi kohtuuttomasti (sokerihiiri...) :rolleyes:. Proteiinia näyttää tulevan riittämiin, joskin kananmunat on nyt kuuluneet jonkin aikaa vakioiltikseeni. Eli ruokapäiväkirja on jonkinlainen itsekurin korvike/ muistuttaja. Vielä kolme päivää, sitten saa taas riittää syömisten naputtelu koneelle. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pyrin syömään mahd. paljon proteiinia 1,5-2g/painokilo ja loput kalorit hiilareita ja rasvaa.. eli ensin varmistan protskut koko päivälle.. mutta olisiko syytä kiinnittää yhtäpaljon huomiota riittävään hiilarin ja rasvan saantiin?? Paljon olisi sopiva määrä grammoina painokiloa kohti??

En suunnittele, en laske. Summittaisesti lasken proteiinin määrän, jos muistan, mutta siinäpä se. Joskus tosin tuntuu, että voisi vähän enemmänkin panostaa, tulee muuten herkästi syötyä liian vähän ja/tai muuten huonosti...

En suunnittele etukäteen, ainoastaan proteiinit lasken noin summittaisesti jotta täyttyykö se 1,5/2g painokilo. Nyt joulun aikaan en jaksa oikeastaan laskea mitään, kun tulee muutenkin syötyä paljon herkkuja...:kuola:

Aika orjallisesti tulee laskettua päivittäiset kalorit ja tiedän paljonko saan hh/p/r. Päivästä riippuen kalorit heittää korkeintaan +50 kcal, mutta ei koskaan jää alle 3000 kcal. Tämä on helppo pitää ihan sillä, että on muutama lounas- ja muutama päivällisvaihtoehto, joissa on suht samat ravontoarvot ja niitä voi vaihdella. Muuten aamupala, välipalat, palkkari ja iltapala on aina samat.

Ei varmaankaan sovi kaikille, mutta mä oonkin luonteeltani "kontrollifriikki" :D En varmaan osais enää miettiä, et mitähän sitä söis vaan ne on aina ne vakiot, tai että söisin joskus jonkun muun valmistamaa ruokaa, jonka sisältöä en tiedä...

Vaihdellen. Nyt kun yritän kiristyä, lasken jokaisen kalorin ja punnitsen jokaisen suupalan. Offillakin tulee aika usein ihan tavan vuoksi laskettua kalorit, mutta pystyn myös relaamaan syömisten suhteen. Tosin herkästi mennään siinäkin sitten aivan äärimmäisyyksiin, joten parhaimmaksi olen katsonut suhteellisen tiukan ruokavalion ympäri vuoden, niin homma pysyy kuta kuinkin rukkasessa.

Helga sanoi:
Offillakin tulee aika usein ihan tavan vuoksi laskettua kalorit, mutta pystyn myös relaamaan syömisten suhteen. Tosin herkästi mennään siinäkin sitten aivan äärimmäisyyksiin, joten parhaimmaksi olen katsonut suhteellisen tiukan ruokavalion ympäri vuoden, niin homma pysyy kuta kuinkin rukkasessa.

Mulla ainakin juuri tämä on se syy, miksi ruokailut on tarkasti suunniteltu. Tyyli on siis kaikki tai ei mitään, eli ollaan tosi tarkkoja syömisistä ja lasketaan kaikki tai sitten mätetään naamaan kakki mitä eteen sattuu ja treenitkin menee pieleen. Mieluummin valitsen tarkan ruokavalion, josta ei lipsuta. Tietysti relatakin pitää, ja jouluna on toki aikomus herkutella äidin kokkauksilla :kuola: Ja silloin ei lasketa!

Lasken aina kaikki, kalorimäärä nyt dieetillä 1200 -1500, riippuen siitä onko treenipäivä vai ei. Proteiinia 2g/painokilo ja loput energiat hiilareista ja rasvasta. Koska mun vatsa tykkää nykyään kyttyrää viljan syömisestä, (turpoaa palloksi ja tulee laatanheitto olo), otan hiilarit vihanneksista (joita vedän helvetisti) ja hedelmistä (aamiaisella ja koulussa välipalana protujuoman kanssa). Rasvat otan rypsäristä. Treenin jälkeen otan muscle+ :aa desin. Näin meilläpäin.

assis sanoi:
Perustetaanpa tälle oma ketju, kun joku tästä kysyi tuolla toisessa threadissä. Eli miten te syötte normaalisti? Suunnitteletteko ruokalistat etukäteen? Lasketteko ravintoarvoja? Pidättekö ruokapäiväkirjaa säännöllisesti vai satunnaisesti vai ette ollenkaan? Syöttekö ylipäänsä mitä mieleen juolahtaa, vai jonkin systeemin mukaan (esim. zone, vähähiilarinen...)?
Normaalisti tulee syötyä suht. samoja pöperöitä jatkuvalla syötöllä, varsinkin aamiainen ja iltapala ovat aina oikeastaan samat. Kaloreita en laske tarkasti, mutta kokonaisenergiamäärä on tiedossa ja tietenkin proteiinia pyrin syömään joka aterialla. Suurimmaksi osaksi tulee syötyä helppoja ja yksinkertaisia ruokia, sitten viikonloppuna yleensä jotain nannaa, jäätelö ja pannari :rock: Avokin kanssa syödään yleensä joko molemmat omia ns.peruspöperöitä tai sitten laitetaan yhdessä jotain parempaa, kuten pihvit jne., joten sekin vaikuttaa noihin syömisiin. Aika kaavoihin kangistunut tyyppi kuitenkin tässä suhteessa olen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ennen laskin, mutta en enää nykyään. Tiedän suurinpiirtein kuitenkin paljonko sitä tulee syötyä ja mitä. Hiilareiden määrää olen vähän vähentänyt, kun keräsi jossain vaiheessa niin paljon nestettä. Sitä ei tajunnutkaan millainen pullaposki oli. Pyrin aina syömään siististi ja kaloreita tulee n.2800-3000+ uskoisin. Kuitenkin kerran pari viikossa syön siinä mielessä vapaammin, että syön esimerkiksi jotain kotiruokaa jota ei muuten tulisis syötyä :)

En laskenut ennen kovin tarkkaan, mutta muutaman kerran kokeilin huvikseni, ja olihan siellä jotain ylläreitä... söin paljon vähemmän kuin kuvittelinkaan! Harjoittelin "syömään oikein" jonkin aikaa, ja tällöin ruokien kirjaamisesta ja kalorien laskusta oli suuri apu. Mututuntumalla menin aika metsään arvioissani. Nykyään kirjailen aina välillä tarkistaakseni ja omaksi huviksi.

Normaalioloissa, siis kotona lasken kaikki kalorit ja makroarvot. Vielä tämä syömäpuoli ei ole niin takaraivossa, että osaisin arvioida tarvittavat määrät. Nyt varsinkin kun dietti alkaa, niin kaikki lasketaan tarkkaan. Myös käydessäni kotonani, tähän mennessä en siellä ole ruokiani punninnut ja kaloreita ym. laskenut. Tiukka linja tästä edespäin... Dietin jälkeen toivon osaavani jo arvioida ruoan määrän ym. paremmin, jotta laskeskelut saa jäädä. Näin opetteluvaiheessa en ilman niitä olisi pärjännyt =) Haaveissa on löytää se kultainen keskitie näissä syömisasioissa, ilman mitään turhia stressejä mistään...

En laske ravintoarvoja. Arkisin pyrin syömään saman rungon mukaan, josta on kalorit ja ravintoarvot laskettu. Ainakaan toistaiseksi tuo itseään melkoisesti toistava ruokavalio ei ole alkanut kyllästyttää missään määrin. Jos kuitenkin satun syömään tästä poikkeavasti, en kaloreita kirjaile ylös. Tämä systeemi tuntuu itselleni sopivan, kun voi tarpeen tullen joustaa esim. yhteisissä syömisissä muitten kanssa.

Kuitenkaan ihan pelkästään "näppituntumalla" en voisi mennä. Nyt ennen dieetin aloitusta olen tarkoituksella ottanut syömisten suhteen suht rennosti - heti huomaa, että tällä systeemillä proteiinit jäisivät aivan liian vähiin.

Zone-sarja -42%
Lasken kalorit ja tarkkailen proteiinin määrää. Viikolla saatan olla tosikin tarkka syömisistäni, syön jotain tiettyjä ruokia joiden kalorit tiedän melko kohdalleen (kokkailen aina itse). En syö ikinä melkein pastaa, perunaa, riisiä tai tuollaisia, hiilarit tulee puurosta, vaihdellen (ruis)leivästä ja salaateista ja tietty hedelmistä joita syön paljon. Rahkaa menee joka päivä melkein. Noudatan jonkinlaista siksak-tyyliä eli joinain päivinä syön suunnilleen 1700 kaloria, toisinaan 2500. Lisäksi koetan olla ajoittain vähän lepsumpi ja syödä vaaleaa leipää ja suklaata:D Kontrollifriikki olen tarpeen tullen, nyt pitäisi pitemminkin lepsuilla kun on ylikunto aika lähellä ja väsy muutenkin.

assis sanoi:
Mä en hirveän tarkka ole syömisistäni nyt kun "massaan". En tietenkään tarkoita, että mättäisin mäkkäriä ja heseä 24/7, en tosiaankaan.. Mutta jos silloin tällöin menee jotain "mummon kotiruoka"-tyyppistä safkaa, en ota siitä hirveitä paineita. Mulla on kyllä yleensä ne melko samat eväät mistä väännän ateriat päivästä toiseen; rahka, raejuusto, kananmunat, kalkkuna/broileri, nautajauheliha, tumma pasta/riisi jne. mut tulee syötyä paljon muutakin. Ravintoarvoja en laske kuin "suunnilleen", sen silmällä pitäen että saan protskua/hiilaria/rasvaa kohtuullisessa suhteessa ja riittävästi kutakin. Voi olla, että kotona on tarjolla jotain vähäproteiinista "höttöä" made by avokki, mutta syön senkin - lapan tosin lautaselle lisukkeeksi esim. raejuustoa ikään kuin korvatakseni sen, mitä varsinaisesta ruuasta puuttuu.

Tää mun "ravintoideologia" ei varmasti ole se kaikkein oikein eikä paras, mutta tuntuu omalla kohdalla toimivalta. Sitten joskus, kun kiristelen, lasken toki ravintoarvot tarkemmin ja yleensäkin suunnittelen tarkemmin. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö hallitsisi laskentaa vaan siitä, että näin "offilla" en jaksa hirveästi niuhottaa: kun olo on hyvä ja kalorit plussalla = treeni kulkee, kehitystä tulee ja tulokset nousee, olen tyytyväinen.

venla sanoi:
Lasken kalorit ja tarkkailen proteiinin määrää. Viikolla saatan olla tosikin tarkka syömisistäni, syön jotain tiettyjä ruokia joiden kalorit tiedän melko kohdalleen (kokkailen aina itse). En syö ikinä melkein pastaa, perunaa, riisiä tai tuollaisia, hiilarit tulee puurosta, vaihdellen (ruis)leivästä ja salaateista ja tietty hedelmistä joita syön paljon. Rahkaa menee joka päivä melkein. Noudatan jonkinlaista siksak-tyyliä eli joinain päivinä syön suunnilleen 1700 kaloria, toisinaan 2500. Lisäksi koetan olla ajoittain vähän lepsumpi ja syödä vaaleaa leipää ja suklaata:D Kontrollifriikki olen tarpeen tullen, nyt pitäisi pitemminkin lepsuilla kun on ylikunto aika lähellä ja väsy muutenkin.

Toi mitä venla kirjotti, on kuin suoraan minun dieettikaudelta. Paitsi että en syö vaaleaa leipää enkä suklaata:D Jos jotain herkkua niin C´arte Dor jäätelöä:D

Tällein offilla syön lähinnä PALJON: kalorit on 3000-4000 välillä mutta on tässä kohta alettava taas ryhdistäytyä. Dieettaaminen ei ole mikään ongelma paitsi siinä määrin että mahalaukkuni on VALTAVAN KOKOINEN ja mun on vaikea tulla kylläiseksi:rolleyes: Dieetillä olo on kyllä sitten erittäin palkitsevaa:) Puhumattakaan massakaudesta,kun lihasket kasvavat oikein silmissä! Se on mahtavaa. Syön aika hyvää ruokaa ja kotiruokakin kelpaa. En oo ikinä vannonu minkään hifistelyn nimeen paitsi palautusjuoman on oltava Wonderbra tavaraa:thumbs: Kiinalainen ruoka on lemppariani ja kanaa ja riisiä söisin joka päivä jos olisi varaa:rolleyes: Dieetillä on pakko jättää sitten menemättä koulun bulkkilaan, jossa saa syödä kuin possu 2,3€ hintaan:D

Jo useampi vuosi on tullut pidettyä ruokapäiväkirjaa. Aluksi laskin vain kalorit nykyään hiilarit, proteiinit ja rasvat erikseen.Ruokavaaka on hyvä kaveri :) Toisaalta kun syö saman tyyppisesti päivittäin pärjäsin varmaan laskemattakin. Mulle käy helposti niin, että jos en laske alan pihistellä ja syön liian vähän. Pinttynyt paha tapa :( Tarkoitus olisi nyt offilla syödä riittävästi ainakin 2200kcl päivässä. Mutta viime aikoina on vaan ollu huono ruokahalu ja paino on pudonnut pari kiloa ei hyvä...Nyt jouluna onneksi tulee syötyä kunnolla ja hyvällä omalla tunnolla :)

Normaalisti herkuttelen harvoin. Kerran viikossa saatan syödä yhtenä päivänä runsas hiilarisemmin, mutta varsnaiset mässypäivät on joskus ja jouluna :) Mikään nipo en kuitenkaan tahdo olla paitsi dietillä!

Latest posts

Back
Ylös Bottom