Mitä syödä salitreenin jälkeen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi syödä mitä vaan mutta kyse onkin siitä, että mistä ravintoaineesta on jotain hyötyäkin rakennettaville lihaksille. Näetkö jotain sellaista ominaisuutta rasvassa?

Jotkut tutkimukset todisti rasvalla olevan merkittäviä hyötyjä voimatasoihin kun nautitaan treenin jälkeen.

http://https://thinksteroids.com/articles/manipulating-dietary-cholesterol-for-optimum-muscle-growth/

Considering the positive impact of cholesterol on muscle growth (see below), it might be a good idea to include cholesterol-rich foods such as whole eggs in you first real post-workout meal. This strategy would make sure your muscles obtain all the cholesterol they need, preventing any potential shortage which would postpone recovery.

Ite ei kyllä rasvaa pahemmin silti tule käytettyä treenin jälkeen.

No tuskinpa. Vähän vanhoja dogmia tuollaiset.

Olen käsittänyt että se on jotain 20-40 g välillä joka maksimoi proteiinisynteesin. Prodea kannattaisikin syödä ilmeisesti ennemmin tuollaisissa köntissä muutaman tunnin välein kuin kaikki kerralla tai pari grammaa minuutin välein. Ei herneitä nyt tästä. Tämä on vain minun käsitykseni.

Kiitoksia vastauksistanne! Tulen perehtymään niihin tämän salikaverini kanssa, ja katson myös ajatuksella linkkinne läpi. Saatan esittää myöhemmin lisäkysymyksiä aihepiiriin liittyen.

Tämä tosin jäi mietityttämään, mikä tämä termi 'karhu' on? :D
mikkelson on ehkä pakkishistorian ilmeisin karhu :offtopic:

Morjens.

Loin tänne tunnukset, koska kuulin että täällä on asiantuntevaa porukkaa. Minulla on ruokavalioon liittyvää kysyttävää, johon kaipaan vinkkejä.

Speksejä: Olen 28-vuotias mies. Käyn salilla n. kolme kertaa viikossa samanikäisen ystäväni kanssa. Pituus molemmilla n. 180, paino ~82. Yleensä syömme salin jälkeen, mutta viime aikoina olen alkanut miettiä onko ruokavalioni salin jälkeen pielessä.

Nykyinen salin jälkeinen ruokavalioni pähkinänkuoressa: melko usein puoli pakettia pekonia ja munia (2kpl), puoli litraa maitoa kylkeen per mies. Joskus salin jälkeen saatamme lyödä uuniin Ristoranten Tonno-pizzan ja syödä sen puoliksi. Toisinaan valmistamme pelmeneitä pannulla. Aina puoli litraa maitoa kuitenkin kyytipojaksi.

Olen alkanut miettiä että melko yksipuolista. Kysynkin nyt, mitä salin jälkeen tulisi syödä? Tarviiko silloin saada hiilihydraatteja / proteiinia, ja missä suhteessa. Mitä suosittelette helpoksi ja nopeaksi salin jälkeiseksi ruoaksi? Olen vääntänyt asiasta kättä ystäväni kanssa, joka vannoo näiden mainittujen ruoka-aineiden nimeen, mutta itse haluaisin alkaa syödä terveellisemmin (vaikka se ei maistuisi yhtä hyvältä kuin esimerkiksi pekoni ja munat, olen valmiina tekemään uhrauksia ruokavalion puolesta) - tavoitteena pitää paino kurissa ja maksimoida salireenin tulokset ja kehitys oikeanlaisella ruoalla.

Kiitän vastauksista.

Mahdollisimman puhdasta ravintoa treenin jälkeen, esim. 150g (kuivapaino) naudan vähärasvaista (jauhe)lihaa, kanaa, kalaa tms. Lisäksi hiilaria, esim. pasta, riisi, ruisleipä, ohra, peruna, bataatti tms. Hiilaria saa treenin jälkeen olla ihan reilu annos. Itse olen nainen normaalipainossa ja syön treenin jälkeen usein pastaa (65g) tai riisiä (60g) (huom! kuivapainot) ja kanaa tai jauhelihaa. Aamulla myös vaikka iso lautasellinen kaurapuuroa, sen kanssa raejuustoa tai rahkaa, marjoja ja kourallinen pähkinöitä... Jos munia haluaa syödä niin kannattaa syödä vain muutama keltuainen (pelkkää rasvaa) ja lisäksi valkuaisia. Myös vihannekset on tärkeitä! Ja riittävä suolan saanti.

Kannattaa pyrkiä syömään 2-4h välein, eli noin 5-6 krt päivässä. Iso hiilaripitoinen aamupala, lounas jossa myös hiilaria mutta vähemmän, muutama välipala (esim. rahka, raejuustoa tai munakas + pähkinöitä) ja päivällinen sekä iltapala. Joka aterialla protskua!! Itse otan palkkariksi heraisolaattia ja banaanin :)

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua :) Oma mies on pt ja melko treenipainotteisesti elellään molemmat, eli kokemukseen nämä vinkit perustuu.

Olen käsittänyt että se on jotain 20-40 g välillä joka maksimoi proteiinisynteesin. Prodea kannattaisikin syödä ilmeisesti ennemmin tuollaisissa köntissä muutaman tunnin välein kuin kaikki kerralla tai pari grammaa minuutin välein. Ei herneitä nyt tästä. Tämä on vain minun käsitykseni.

Siitähän se teoria kai tuleekin. Se, että enempää ei tarvita maksimoimaan proteiinisynteesi jonain tiettynä aikana ei tarkoita sitä, että joka 30g annoksella saataisiin aina samanlainen vaikutus tai parempi proteiinisynteesi vuorokaudessa. Kyllähän 30g parin-kolmen tunnin välein varmasti toimii, mutta jos käytännöllisyys kiinnostaa niin voi harvemminkin syödä. Jos lykkäät 100g proteiinia mahaan, niin sitä käytetään sitten vastaavasti pidempään kuin 30g:aa.

On varmaan tuhat kertaa tästäkin pakkiksella puhuttu.

Jos munia haluaa syödä niin kannattaa syödä vain muutama keltuainen (pelkkää rasvaa) ja lisäksi valkuaisia. Myös vihannekset on tärkeitä! .

:anssi: Kananmunan keltuainen, 34% kananmunan massasta - Fineli

Kaikki suojaravinteet on keltuaisessa. En oikein ymmärrä pelkkää valkuaisten syöntiä, tulee kova hinta puhtaalle ja suojaravinnottomalle proteiinille per gramma. Saman tien voi vetää heraa.

Muuten hyvä posti :) Kasviksia kannattaa tosiaan vetää tosi paljon. Kilo päivässä mieluiten. Mitään haittaa niistä ei ole (ellei pelkästään korkean sokeripitoisuuden sisältäviä vedä).

Ok, kiitoksia tähän astisista vastauksista.

Jep eli salin jälkeen otamme palautusjuoman heti suihkun jälkeen. Ruokavaliokokonaisuus on käsittääkseni päivän mittaan molemmilla ihan ok, tosin kasvikset sieltä puuttuvat lähes kokonaan. Aamupalana yleensä rahkaa ja banaania, töissä työpaikkaruokalan lounas, ja ennen salia jokin rahkasetti tai kevyt lämmin ruoka.

Onko esim. raejuusto ja tonnikala ok (ystäväni inhoaa raejuustoa). Itse olen alkanut pitää siitä. Tietty kanaa voisi lisätä, mutta aivan kuten Antsukka totesit, siihen menee aikaa. Onko mitään ohjesääntöä minkä tyylistä sen ruoan tulisi salin jälkeen olla, esim. pitääkö olla vahvasti proteiinia?

Ei mulla muuta, mutta miksi ihmeessä sinun pitää syödä samaa ruokaa kuin 'ystäväsi'?

Haha, ok :D

Ei mulla muuta, mutta miksi ihmeessä sinun pitää syödä samaa ruokaa kuin 'ystäväsi'?
Meillä on ollut pienimuotoinen 'traditio', että käydään hänen luona syömässä jotain salin jälkeen. Kun kysyin häneltä miksi meidän pitäisi syödä samaa ruokaa, on se kuulemma kustannusten puolesta tehokkaampaa, eli rahaa menisi enemmän jos molemmilla on ns. 'omat eväät'. Mitä mieltä olet, onko näin pidemmän päälle?

Meillä on ollut pienimuotoinen 'traditio', että käydään hänen luona syömässä jotain salin jälkeen. Kun kysyin häneltä miksi meidän pitäisi syödä samaa ruokaa, on se kuulemma kustannusten puolesta tehokkaampaa, eli rahaa menisi enemmän jos molemmilla on ns. 'omat eväät'. Mitä mieltä olet, onko näin pidemmän päälle?

Enpä usko, jos mitään ei kuitenkaan mene hukkaan tai jää yli.

Aika hyväksi todennu ite näi offilla jauhelihaa (7rossasta), täysjyväriisiä, vähän kasviksia kylkeen, sweet chili kastiketta loraus ja jälkkäriks menee kovan reenin jälkee jäätelöö kans.

Ruoka säilyy kyllä jääkaapissa muutaman päivän ja pakkasessa vaikka useamman kuukauden. Entäpä jos sinä fiksuna ja aikuisena ihmisenä alat vastedes kokata teidän salinjälkeiset sapuskat?

Suositut

Back
Ylös Bottom