Mitä sähköalan perustutkinnon jälkeen?

Kaikki sähköalalla olevat huomio, haluaisin tietää mitä teitte ammattikoulun jälkeen.
Itseäni kyseinen juttu alkoi mietityttää, että mitä sitä tekisikään kun ammattikoulusta ja lukiosta reilu vuoden päästä valmistun.
Olisi mukavaa jos kertoisit mihin lähdit opiskelemaan jos lähdit tai vaihtoehtoisesti mihin menit töihin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Intin käyn siis heti kun valmistun, muotoilin kysymyksen vähän huonosti... Mielestäni esitin kysymyksen asiallisesti ja toivoisin että vastauksetkin olisivat asiallisia.

Jos insinööriopiskelut kiinnostaa, niin suosittelen ensin hankkimaan pari vuotta käytännönkokemusta sähköasentajan hommista. Ja palkoista sen verran että urakkahommissa oleva sähkäri tienaa samanverran kuin sähköinssikin.

Ei kai tuossa ole kahta sanaa jos töitä löytyy. Sitten jos ei löydy niin voi alkaa miettiä seuraavaa siirtoa.

Voithan sä aina tehdä niin, että haet joka tapauksessa johonkin opiskelemaan ja jos pääset sisään, niin intin aikana sulla on aikaa kelailla aloitatko opiskelut vai menetkö duuniin. Vaistoonkin voi huoletta luottaa, koska ei tuossa iässä vielä lopullisia valintoja tarvitse tehdä. Mä valitsin koulun, koska olin niin junnu ja omalla paikkakunnalla ei ollut duunia. Siinä vaiheessa en vielä tajunut nostaa kytkintä, mutta myöhemmin tajusin ja pienimuotoinen urakin tuli sähköalalla tehtyä. Nykyään olen jo ihan muissa hommissa. Aina sitä johonkin päätyy, jos ei sohvalle jää, joten otat nokan kohti sitä vaihtoehtoa mikä eniten kiinnostaa.

Meet intin jälkeen johonkin urakkafirmaan töihin, ja sit vaadit päästä ehdottomasti johonkin saneerauskohteeseen hommiin. Mieluusti joku metallipajan remontti, tai jonkun muun, missä on samanaikaisesti tuotanto päällä. Alkaa koulunpenkki houkutella hetkenpäästä :)

Mieti, tuntuuko homma siltä, että haluat tehdä sitä leipätyöksesi. Työharjoittelujen fiilikset kertovat aika paljon. Osaaville ammattimiehille on sähköpuolella kysyntää, ja palkkakin on tyypillisesti ok. Hyvä idea on myös jättää päätöstä jatko-opinnoista tuonnemmaksi, ja ensin kokeilla ihan käytännössä alan hommia, vaikka intin jälkeen. Asiat selviävät monesti parhaiten kokeilemalla.

Jatko-opintoihin olisi luontevaa suunnata sähkötekniikkaa opiskelemaan AMKissa tai DI:ksi (lukiopohjalla hyvät mahdollisuudet myös jälkimmäiseen). Toisaalta kaksoistutkinnolla et ole sulkenut vielä mitään pois, joten otattele intin aikana fiiliksiä ihan kaikessa rauhassa, äläkä turhaan fiksoidu jo opiskelemaasi alaan. Voit tehdä täyskäännöksen niin halutessasi, se yksi jo olemassa oleva ammatti ei mene ikinä hukkaan, ja senkin pariin voi vielä palata myöhemminkin. Näitä on ihan hyvä pohtia, neuvoni onkin kypsytellä asiaa kaikessa rauhassa, kun sillä ei sinun kohdallasi ole hoppukaan.

Jos töitä löytyy niin suosittelen tekemään niin paljon kun pystyy. Kun niitä alan hommia ei todennäköisesti ole niin sitten sinne kouluun ellei kaupan kassa kiinnosta.

Paleltuani talven tolppa-apinana inttiin ja siitä AMK, ohjelmistotekniikka.

Menin armeijan jälkeen AMK josta valmistuin automaatioinsinööriksi. Töissä ollut valmistumisesta lähtien.
Sinuna olisin vuoden pari töissä, että saisit näkemystä ja rahaa säästöön. Tämän jälkeen opiskelemaan DI tai insinööriksi.

Opiskelemaan. Jossain vaiheessa rupee kuitenkin vituttaa vetää kaapelia ties missä montussa tai asentaa autolämmitystolppia pakkasessa..T: 29-vuotiaana koulunpenkille kun sain asennushommista tarpeekseni. Huomattavasti helpompaa olis ollu nuorempana jatkaa koulunkäyntiä.

Juuh, minä valmistuin tuossa jouluna sähköpuolelta ja samalla tuon lakin hankin. Aikaa meni se 3.5v, nyt intissä ja nyt keväällä tarkotus hakea ensisyksylle opiskelupaikka sähköinssiksi.

Ite menin inttiin valmistumisen jälkeen, intin jälkeen työkkäriin ja sitten duuniin korjaa kannettavia pari vuotta sitten erosin. Työttömänä viihdyin vuoden verran ja sitten duuniin IT-tukeen yhteen toimistoon ja siellä sit ollaankin oltu jo kolmisen vuotta. Eipä ole tutkintoa niinkun ammatissa tullut oikeastaan käytettyä ollenkaan, itse ainakaan noilla papereilla saanut mitään ammattiin liittyvää duunia.

mä menin koulun jälkeen raksalle vetämään sähköjä, viihdyin siellä alle vuoden ja vaihdoin työpaikkaa: nykyisessä työpaikassa oon ollu n.8vuotta ja tykännyt, koska työ on todella monipuolista, teen muutakin kuin sähköhommia: toimin myös nosturinkuljettajana ja levyseppä-hitsaajana. Työn ohessa opiskelen työnjohtotehtäviin.

Ite menin vikana keväänä työharjotteluun sähkötukkuun ja jäin sinne myös kesätöihi. Voin suositella kyl kaikille työharjottelu paikkana, on meinaa ihan hyvät lähtökohdat alkaa hakee töitä ku tunnet puolet kylän urakoitsijoist naamalt / heität päivittäin leukaa niittenkaa. Sitä kautta tuli paljo tuttui ja nykynen työpaikkaki asennushommis.

Yksi vaihtoehtohan on myös mennä töihin ja kerätä sen verran työkokemusta, että saa suorittaa sähköpätevyystutkinnon ja perustaa sen jälkeen oma firma.
jos siis tuntuu siltä, että se olisi oma juttu.
Ite olin amiksen jälkeen muistaakseni 4 vuotta erilaisissa sähköalan palkkatöissä ja ammattikoulun 2 viimeistä vuotta taidettiin laskea mukaan. Eli yht. 6vuotta työkokemusta jonka jälkeen suorittamaan S2 tutkinto ja heti sen perään 2006 oma pulju pystyyn.
Päivääkään en ole katunut. Pystyy täysin tekemään omat päätöksensä asennuksista ja rahantuloon pystyy itse vaikuttamaan. Tulotasokin nousi aikalailla palkkahommista.
Tottakai sinä on omat kuvionsa pitää pientä puskuria ja luoda verkostoa huonon vuoden varalle, mutta itselläni se ainakin vaan lisää homman kiinnostavuutta.

Suositut

Back
Ylös Bottom