SUPERCARB 1kg -40%

Mitä polttovälejä käytät eniten?

Asiasta kun en mitään tiedä, mutta haluaisin kovasti tietää, joten kysyn.
70-200 millinen zuumiobjektiivi on hyvin yleinen monella kuvaajalla.
Omien kuvauksieni perusteella polttovälialue on hyvin ongelmallinen.
Mitä esimerkiksi kuvataan 200millillä? Ei maisemia=liian pitkä, ei henkilöitä=liian pitkä, ei luontoa=ihan liian lyhyt, ei juhlissa, häissä tms=liian pitkä ja ahdas sisätiloihin.
Turistikuvat tai jotkut urheilukuvat jos ei pääse riittävän lähelle?
Minkälaisissa kuvauksissa 200 milliä tulee käytettyä?

Kaipaisin kommentteja kanssakuvaajilta.
Tuollaisen zoomin toinen pää on mukava potretteihin.

Mites ois vähän erilainen ajatusmaailma? Väitän että kaikille maailman polttoväleille löytyy omat käyttötarkoituksensa. Jos niitä ei itse keksi, ei todellakaan tarkoita sitä etteikö käyttökohteita löydy maailman tappiin. Mites esim makroilu lähilinssin kanssa tuolla 200 millillä? Eka mikä tuli mieleen. Sit tosiaan tirpat ja esim jalis/jäkiskentän sivusta kuvaaminen (onko kaikki urheilukuvat pakko ottaa jaliskentän päädystä?)

Esim kalliokiipeilytouhujen kuvaamiseen 70-200 olisi varmasti paras mahdollinen putki ellei joudu kuvaamaan puiden takia jostain mörönperseestä johon vaaditaan joku 1000mm peilitele eli 400mm f2.8L:kään ei sit lämmitä. Ja kuvauksessa siis zoomi tapissa kohteena esim irvistys plus rystyset valkoisena maailman pienimmästä krimpistä puristus. Toisaalta 70mm riittää 1.6 kräpissäkin siihen että saa koko kiipeilijän kuvaan tarvittaessa jo alkumetreiltä.

Parhaiten kiipeilykuvauksessa avasi silmiä omassa hopeakuulassa 135 2.8 m42 prime ja kaverin 10D:ssä tamron 17-55 2.8 laajimmillaan. Ja muutenkin tuli tosi paljon ahaa-elämyksiä siitä kuinka tilanteesta saa kaksi ihan erilaista kuvaa. Esim lapin soilla jollain 17 millillä ite saa itkeä kivenkolossa kun kitukasvuisia puita on joka paikassa eli kuvaan tulee miljardi sellaista ja kuva on paska vaikka omilla silmillä näkymä on mahtava(tai sit voisin opetella oikeasti kuvaamaan niitä maisemia sillä polttovälillä). Telellä voi räpsäistä niiden puiden välistä jonkun yksityiskohdan kauempaa. Ja sopivalla aukolla(aika paljon isommalla kuin 2.8) saa yllättävän hyvin syvyyttä kuviin jos kuvakulmaan mahtuu tavaraa läheltä kaukaa ja siltä väliltä.
 
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mites ois vähän erilainen ajatusmaailma? Väitän että kaikille maailman polttoväleille löytyy omat käyttötarkoituksensa. Jos niitä ei itse keksi, ei todellakaan tarkoita sitä etteikö käyttökohteita löydy maailman tappiin. Mites esim makroilu lähilinssin kanssa tuolla 200 millillä? Eka mikä tuli mieleen. Sit tosiaan tirpat ja esim jalis/jäkiskentän sivusta kuvaaminen (onko kaikki urheilukuvat pakko ottaa jaliskentän päädystä?)

Esim kalliokiipeilytouhujen kuvaamiseen 70-200 olisi varmasti paras mahdollinen putki ellei joudu kuvaamaan puiden takia jostain mörönperseestä johon vaaditaan joku 1000mm peilitele eli 400mm f2.8L:kään ei sit lämmitä. Ja kuvauksessa siis zoomi tapissa kohteena esim irvistys plus rystyset valkoisena maailman pienimmästä krimpistä puristus. Toisaalta 70mm riittää 1.6 kräpissäkin siihen että saa koko kiipeilijän kuvaan tarvittaessa jo alkumetreiltä.

Parhaiten kiipeilykuvauksessa avasi silmiä omassa hopeakuulassa 135 2.8 m42 prime ja kaverin 10D:ssä tamron 17-55 2.8 laajimmillaan. Ja muutenkin tuli tosi paljon ahaa-elämyksiä siitä kuinka tilanteesta saa kaksi ihan erilaista kuvaa. Esim lapin soilla jollain 17 millillä ite saa itkeä kivenkolossa kun kitukasvuisia puita on joka paikassa eli kuvaan tulee miljardi sellaista ja kuva on paska vaikka omilla silmillä näkymä on mahtava(tai sit voisin opetella oikeasti kuvaamaan niitä maisemia sillä polttovälillä). Telellä voi räpsäistä niiden puiden välistä jonkun yksityiskohdan kauempaa. Ja sopivalla aukolla(aika paljon isommalla kuin 2.8) saa yllättävän hyvin syvyyttä kuviin jos kuvakulmaan mahtuu tavaraa läheltä kaukaa ja siltä väliltä.
Tää oli hauska ;) Jäitä hattuun hyvä mies.

Jos luit koko keskustelun, niin pyörsinkin jo näkökantaani seuraavassa viestissä. kaikille on toki paikkansa kuten sanoit.
Otan silti kantaa omilla mielipiteilläni (pysyy ainakin keskustelu yllä).
Ralliautoilu on varmasti yksi hyvä kohde, kuten joku tuossa ylempänä sanoikin.
Macroilu on todistetusti hanurista zuumitelellä. Ei niiden piirto niin hyvää ole. Esimerkiksi 300mm/f4 sopii tähän jatkeen kanssa tai ilman vallan hyvin.
Macrolinssit erikseen.
Eli soveltuu tuo lähikuvaukseen, muttei ole mitenkään erinomainen siinä.

Kiipeilykuvaamisessa olen mieltynyt mielumminkin polttoväleihin 14-100milliä.
kiipeilyähän kuvataan mieluiten joko sivulta tai yläpuolelta, ei juuri koskaa alapuolelta ylöspäin. Omasta mielestä on tärkeää päästä mahdollisimman lähelle köysikiipeilijää, kuten boulderoijaakin. Vähintään henkilökuvausetäisyydelle, mitä sen sitten määritteleekin. Näin ainakin yleensä. Toki lajista/kuvauskohteesta riippumatta on käytössä kaikki mahdolliset polttovälialueet.
Tuo krimpistä vääntäminen rystyset verillä onnistuu mielestäni parhaiten kuvaajan ollessa omalla köydellä metrin kiipeilijää ylempänä. Oma köysi toki kannattaa olla niputettuna pois kuvasta.
erilaiset tunnelmakiipeiluvat voikin sitten ottaa ihan millä polttovälillä tahansa.

Telet on toki oikein hyviä sopiville kohteille. Annoit hyvän esimerkin tietyn yksityiskohdan rajaamisesta luonnossa. Eli ei missään nimessä kannata rajata tiettyjä polttovälejä tietyille kohteille, vaan hakea aina uusia ideoita vaikka sitten muuttamalla sitä tyypillistä polttovälialuetta.
Olen nähnyt tirpoistakin oikein hienoja kuvia laajiksella. Lähikuvia eikä mitään yleiskuvia missä näkyy miljoona lintua.

ps. Luontokuvia läheltä ja kaukaa kuvattuna. Kalustokin esiteltynä, jossa onkin katettuna 15-1200mm:
http://www.alvinjamur.com/
 
Kiipeilykuvaamisessa olen mieltynyt mielumminkin polttoväleihin 14-100milliä.
kiipeilyähän kuvataan mieluiten joko sivulta tai yläpuolelta, ei juuri koskaa alapuolelta ylöspäin. Omasta mielestä on tärkeää päästä mahdollisimman lähelle köysikiipeilijää, kuten boulderoijaakin. Vähintään henkilökuvausetäisyydelle, mitä sen sitten määritteleekin. Näin ainakin yleensä. Toki lajista/kuvauskohteesta riippumatta on käytössä kaikki mahdolliset polttovälialueet.
Tuo krimpistä vääntäminen rystyset verillä onnistuu mielestäni parhaiten kuvaajan ollessa omalla köydellä metrin kiipeilijää ylempänä. Oma köysi toki kannattaa olla niputettuna pois kuvasta.
erilaiset tunnelmakiipeiluvat voikin sitten ottaa ihan millä polttovälillä tahansa.
No tuokin että mistä kuvataan riippuu etupäässä reitistä mitä kiivetään. Yläpuolelta otetut kuvat laajiksella on vähän sama juttu kun telen saamisen jälkeen räpsäistään kuvia pullasorsan perseestä lähilammikolla. Alapuolelta kuvatessa tulee herkästi 100% ruuduista persekuvia eli kuvassa kalliota + kiipeäjän perse. sen jälkeen toisiksihuonoiten imo tulee sisältöä kuvaan päältäpäin kuvattuna. Alaviistosta ainakin ite oon saanut parhaiten ns koko kropan kuvia eli kuvassa näkyy muutakin kuin kädet, käsiotteet ja pärstä. Mutta tuo taas vaatii melkeen sen että on joko itse kiivennyt reitin tai nähnyt sen kiivettävän useita kertoja jotta tietää että millaista liikettä on milloinkin tulossa ja osaa sijoittautua sopivaan kohtaan aina jo ennen kun "toiminta" alkaa. Jossain tikapuutyylisillä reiteillä ei toi sit tod toimi. Ja boulderit erikseen. Vaikka toiminta on nimellisesti samaa, puhutaan silti ihan eri asiasta. Kaiken lisäksi bouldereissa ei ole sijoittumisongelmia joita ei voi alle 30 sekunnissa korjata/kiertää.

En tosiaan lukenut keskustelua loppuun, pisti silmään vaan se ehdottomuus jolla paasasit siitä kuinka joku polttovälialue on ihan turha. Kannattaa muistaa että elämässä yleensäkin oppii uutta aina kun ottaa riskin ja kokeilee jotain uutta.
 
odotetusti tuo exposureplot ilmotteli suosituimmiks polttoväleiks 17 ja 50mm aika reilulla marginaalilla muihin, suljinajat meni aika pitkälti linjalla maksimi salamasynkka(1/250) ja vakaa käsivara(1/60)


tosin tuo taitaa tarkistaa nuo ainoastaan jpg-kuvista(niin se ainakin ennen teki) joten tulos on varmaan hieman vääristynyt siihen suuntaan mistä kuvista on tullu tehtyä jpg:tä
 
Otetaas katsanta Lightroomin kuvakansiosta. Yhteensä 17073 kuvaa, näistä 1955 kuvaa save for web toiminnolla webbigaltsun tekoon, eli ei polttovälidataa. Kamerat kulkee niin, että Canon 1DmkIIN -> 1DsII -> 1DmkIII ->Nikon D3. Lisäksi tuossa on tullut Win-Mac vaidos välillä, joten siksi ei ikuisuuksien vanhojen kuvien dataa ole:

1DmkIIN ja 1DmkIII kuvat, eli 1.3x cropilla.
Yhteensä 4251 kuvaa
Sigma 12-24:lla 712 kuvaa
EF 24-105 4LIS 388 kuvaa
EF 70-200 2,8L IS 922 kuvaa (tätä ei ollut enää 1DmkIII:n aikana)
Sigma 120-300 2,8 1042 kuvaa (tätä ei ollut 1DmkIIN:n aikana)
300mm kiinteä 381 kuvaa
16-35 2,8L II 642 kuvaa (tätä ei ollut 1DmkIIN:n aikana)
Unknown lens = HDR kuvia, yleensä 12-24:lla kuvattuja 78 kuvaa (pitää kertoa 3:lla todellisiin otettuihin nähden)


1DsMkII:lla otetut kuvat, yhteensä 5236 kuvaa:

Sigma 12-24 545 kuvaa
EF 16-35 2,8L II 839 kuvaa
EF 24-105 4L IS 532 kuvaa
70-200 2,8L IS 1336 kuvaa
EF 85 1.2L II 443 kuvaa
300mm kiinteä 1527 kuvaa
Unknown lens = HDR:t 14 kuvaa (pitää kertoa 3:lla todellisiin otettuihin nähden)


Nikon D3 kuvat, eli luonnollisesti polttoväli muuttui.
Yhteensä 5826 kuvaa

14-24 2,8G 1083 kuvaa
24-70 2,8G 1466 kuvaa
35/ 1.8 DX 1 kuva (kunhan piruuttani kokeilin Himosfestarilla D3:ssa tuota kakkulaa)
70-200 2,8VR 2730 kuvaa
85 PC-E 8 kuvaa (testikuvia)
300 2,8VR 431 kuvaa (Expo)
Unknown lens = HDR:t 107kuvaa (pitää kertoa 5:llä todellisiin otettuihin nähden.)

Miinus tuohon softaperäiseen arvontaa on se, ettei tässä esim. näy 1.4TC:llä otetut erikseen, vaan ne on tuolla teleputken massassa. Joskus ajoin vastaavan testin 10D/20D ja 5D kuville, niin tulokset oli hyvin erilaisia. Silloin tosin kuvasin luontoa enemmän, mitä nykyään.
 
Varmaankin 97% kuvista on 18mm cropilla.

Todella harvoin on sellaisia tilanteita, että tarttis teleä, joten ei harmita ettei ole tullut hommattua.
 
3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Back
Ylös Bottom