Mitä pelejä/leikkejä leikitte pienenä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VBP
  • Aloitettu Aloitettu

VBP

No nyt hanaan ja minun harrastaman offtopicin innoittamana, ja vanhojen (itelläni "vanhojen") hyvien aikojen muistoks päätin perustaa tällasen ketjun:

Siis: mitä pelejä/leikkejä pelasitte/leikitte ala-asteen välitunneilla, leikkipuistoissa tai vaikka pihan lasten kanssa?

Itse tuli ala-asteella harrastettua mm seuraavia pelejä: 10 tikkua laudalla, kuka pelkää mustaa miestä (saako tota nimee edes nykyään käyttää?:D), perus hippaa, mikäs se frisbeenheittelypeli olikaan, futista, lentistä, amerikkalaista fudista, purkkista ja piilosta

Nyt kaikki pakkiksen lapsenmieliset ja vanhukset kirjottamaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko tässä joku ikäraja? Siis mihin ikään mennessä leikit lasketaan? ;)

Me leikittiin kanssa 10 tikkua laudalla, piilosta, tervapataa.. sitten oli koulussa vaan yleensä hyppynaru tai twist-naru.

Turtlesia leikittiin kanssa, koko korttelin lapset oli siinä mukana (lähes). Mä olin donatello tai silppuri.:D

Edit: Silmä käteen: Ala-asteen aikaisia leikkejä siis.

Piilosta, kirkonrottaa, keinupersistä, sotaleikkejä ja rosvoa ja poliisia.

Noita varmaan eniten ulkona. Sitten oli legot, hemanit ja turtlesit millä painittiin kotona. Urheilulajeja en laske leikeiksi, esim jalkapalloa, sählyä ja jääkiekkoa pelattiin vuodenajan mukaan.

Lääkäriä leikittii ainaki naapurin likan kans.

Leikittiin poliisia ja rosvoa, sotaa ja törppöstä enimmäkseen, sitten jäkistä pelailtiin piharisteyksessä. Jäljelle jäävä aika tapeltiin keskenämme.

Näitä kaikkia suunnilleen, ja sit kattomunaa ja nurkkajussia.

e: ja leikkikentällä käytiin pelaamassa kiikkupolttista.

Kirkkistähän me vielä harrastettiin lukion 1. ja 2. vuonna syksyllä. :lol2: Ohikulkijat katsoivat vähän kieroon kun 5-10 16-18 vuotiasta kykkii jossain puiston reunalla piilossa. Todellakin vieläkin voisin mennä sitä "pelaamaan", ihan helvetin hauskaa. :D Lähtisköhän syksyllä uudet yliopisto tuttavuudet viettämään vaihtoehtoista perjantai-iltaa ja baarin sijaan lähipuistoon kirkkistä...

Mutta junnumpana noita jo mainittuja kanssa aika pitkälti. Myös lipunryöstöä tuli harrastettua. Ja jotain ihan älyttömiä rosvo ja poliisi leikkejä jossa kirjaimellisesti vedettiin useiden kilometrien alueella takaa-ajoa juosten, pyörillä ja ties millä. Tässäkin oli mukana useamman naapurikadun kersat, jengiä oli ainakin 20 henkilöä. Plus tietenkin joskus ala-asteella aina vakoiltiin jotain. EDIT: Ainii ja yllämainittu nurkkajussi. Ihan kingi leikki.

Those were the days... :itku: :haart: good ol days...

Kyllä sitä on kersana tullut "leikittyä" vaikka mitä. Onnea ollut sen verta matkassa ettei mitään pahempia vammoja ole jäänyt.

Yksi monista niiiin fiksuista leikeistä tulee nyt äkkiseltään mieleen. "Kuka kurvaa lähimpänä ojaa" leikki. Idea siis rullata hirmu vauhdit pyörällä ja vetää poikittain jarrut pohjassa. Voittaja tietenkin se joka tekee sen lähimpänä ojaa kuitenkaan ojan pohjalle keräilemättä.

No minä kuningasidean keksiänä näytän mallia miten homma toimii. Hirmu vauhdit pyörällä ja juuri ennen ojan reunaa jarrut pohjaan. Vauhtia liikaa ja keräilen ojan pohjalle. Onneksi ojasta oli juuri raivattu kaikki koivunalut pois ja pohja täynnä pieniä terväkärkisiä koivunrankoja. Silmäluomi sellaiseen ja sairaalaan liimaamaan luomea kiinni. Ei onneks mennyt silmään asti.

Mut voitin kisan, sillä se loppui siihen suoritukseen. Eli ainoana kilpailusuorituksen tekijänä voin pitää itseniä käytännössä voittajana.

Kirkkistä mekin käytiin ja vielä melko pitkäänkin. Ja sitä tulee vielä aikuisiällä mökilläkin käytyä. Pari kaljaa ja on erittäin hauskaa.

Sitten oli tietty keinupallo, polttopallo yms. Eli olihan noita pihaleikkejä paljon, mutta kirkkis oli se ykkönen aina!

Tästä vastaavasta aiheesta on piiitkä fiilistelyketju jossain täällä palastalla. Joku jos muistaa otsikon niin varmaan se jostain löytyykin. Itsekin olen sinne kirjoittanut, ei vaan tule mieleen ketjun nimeä.

EDIT: Rosvoa ja poliisia käytiin kans. Ja mielellään polkupyörillä, ihme ettei kukaan päässy hengestään.

No nyt hanaan ja minun harrastaman offtopicin innoittamana, ja vanhojen (itelläni "vanhojen") hyvien aikojen muistoks päätin perustaa tällasen ketjun:

hyvän ketjun perustit:D

nonii kannan korteni kekoon, olin rasavilli lapsukainen kuka tykkäs leikkiä: tässä tulee lista pelejä

Kirkonrotta: peruspeli

pusuhippa: tää oli kivaa ku kukaan ei saanu mua kiinni:lol2:

hippa: typerä peli

Kaapissa on mörkö: hurjan kauhia peli ku kellariin oli yks omistautunu möröks, ja leikin ideana oli se että piti mennä sinne kellariin ja säykäyttää se mörkö, mut yleensä siinä kävi toiste päi

käpysota: 2jengii ja käpyjä nii perkeleesti toisia päite

hernesota: semmosiil pilleil ammuttiin herneil toisia

kuulapyssysota: tätä harrastettiin talvella nakuna, muistan ku pyllylle osu nii voi mahoton ku kirpas:curs:

Rakenna maja, tuhoa toisen ryhmän maja ja suojele omaasi: eli siis kaks jengii mettään ja molemmat rakensi majat ja voittaja oli se kuka sai tuhottua toisen majan. väkivalta täs pelis oli sallittua

joo ohan näitä kaikennäköstä pelattu nuoruudessa. Mutta nykyään on rauhallisempaa:D bodaus on meinaa rauhallisten miesten ja naisten laji:D

koitin mahollisemman lyhyesti vastata

Kyllä sitä on kersana tullut "leikittyä" vaikka mitä. Onnea ollut sen verta matkassa ettei mitään pahempia vammoja ole jäänyt.

Yksi monista niiiin fiksuista leikeistä tulee nyt äkkiseltään mieleen. "Kuka kurvaa lähimpänä ojaa" leikki. Idea siis rullata hirmu vauhdit pyörällä ja vetää poikittain jarrut pohjassa. Voittaja tietenkin se joka tekee sen lähimpänä ojaa kuitenkaan ojan pohjalle keräilemättä.

No minä kuningasidean keksiänä näytän mallia miten homma toimii. Hirmu vauhdit pyörällä ja juuri ennen ojan reunaa jarrut pohjaan. Vauhtia liikaa ja keräilen ojan pohjalle. Onneksi ojasta oli juuri raivattu kaikki koivunalut pois ja pohja täynnä pieniä terväkärkisiä koivunrankoja. Silmäluomi sellaiseen ja sairaalaan liimaamaan luomea kiinni. Ei onneks mennyt silmään asti.

Mut voitin kisan, sillä se loppui siihen suoritukseen. Eli ainoana kilpailusuorituksen tekijänä voin pitää itseniä käytännössä voittajana.
:lol2:
saanko tiedustella minkä ikäisenä tämä suoritus on tehty?

ja nii mä lisään vielä:

Kuka pelkää mustaa miestä: tää oli hurja peli, meinaa kyl mää ainaki pelkäsin mustaa miestä

tosiaan 10 tikkua laudalla: tää on hyvä peli

Tarzan: viritettiin mettään köysiä ja koitettiin mennä puusta toiseen, nii ei saatana ku mukkelis kikkelis ja puuta päite.

joo pelit on kivoja.

:lol2:
saanko tiedustella minkä ikäisenä tämä suoritus on tehty?

Oisko ollut siinä 10-12 weenä. Muistaakseni jouduin skippaa parit futispelit kun silmässä piti pitää semmosta lippaa niin kauan kunnes lähti itsekseen irti.

Tuli tosta myös mieleen semmonen leikki missä yks ajo polkypyörällä lenkkiä, ja toinen istu tien reunalla edessään maassa iso kivi ja toinen iso kivi käsissään. Massaa olevalle kivelle laitetiin pieni kivi jota sitten lyötiin käsissä olevilla kivellä. Tuloksena se että pieni kivi kimpos hirveällä vauhdilla ihan randomisti johonkin. Oli tietty määrä "panoksia" jolla piti sitten osua siihen joka ajo sillä polkypyörällä lenkkiä. Enemmän osumia saanut voitti.

Ei helvetti... en kyllä kestä jos omista kersoista tulee samanlaisia.....

10 tikkua laudalla, purkkista, kirkkistä, piilosta, keinupalloakin, twistattiin, hypättiin narua, rosvoa ja poliisia jne jne...

Koko kylän kakarat mukana tietty ja kaikki vapaat pihat käytössä... sit juostiin naapurin poikien perässä ja niitä karkuun :D

Edit: ja sit tietty kaikki päähän nasahtanut pahanteko... Olin aina mielummin puissa ku barbileikeissä :D

Aika helkkaristi tuli pelattua kaikenlaisia pelejä. Jostain syystä parhaiten mieleen on kuitenkin jääny meidän "jengi-sodat" :D. Koko perkeleen lähiön 6-12v lapset kävi pölliin jotain pvc putkia läheiseltä puutarhalta, ja niistä sit väsättiin "prykkareita". Eli pistettiin sinne päähän kumihanskan sormi-osa, jolla annettiin herneille ja pihlajanmarjoille vauhtia. Sit tietty vaan hirvee sota päälle. Sota-alue oli aika hirveen kokonen, ja aina sai juosta niin perkeleesti karkuun.

Samaisilla välineillä parin kaverin kaverin kanssa ammuttiin lähiöbaarin seinät täyteen jokun koristepensaan marjoja.. Omistaja tais olla aluks hieman vihanen, mutta leppyhän se siitä kun saatiin siivottua sotkumme.

Vitsi mitä touhua. Mutta oli kyllä helkkarin hauskaa.

ainii pakko viel merkata tähän KUKKULAN KUNINGAS se oli hyvä ku tän peli voitti, nii olitii niikovista. ittelleni kävi nii et sain päähäni 8 tikkiä ku kaaduin mukavaan jää kökköön.

öö ja sit onko kukaan meeny jyrkkää jäämäkeä pitki, semmoseel roskalaatikolla mihin mahtu kerralla n. 4 sisään. no me tehtiin nii et mentiin sinne mäen päälle ja hypättiin sinne kyytiin ja yks pisti luukun kiinni ja tönäs laatikon matkaan. vittu tää oli hurjaa ku ei nähny mitään ja sitku se laatikko kaatu nii aijai. ja voin sano et kyl ihmiset mulkkas kovasti ku me riuhuttiin.

Aika helkkaristi tuli pelattua kaikenlaisia pelejä. Jostain syystä parhaiten mieleen on kuitenkin jääny meidän "jengi-sodat" :D. Koko perkeleen lähiön 6-12v lapset kävi pölliin jotain pvc putkia läheiseltä puutarhalta, ja niistä sit väsättiin "prykkareita". Eli pistettiin sinne päähän kumihanskan sormi-osa, jolla annettiin herneille ja pihlajanmarjoille vauhtia. Sit tietty vaan hirvee sota päälle. Sota-alue oli aika hirveen kokonen, ja aina sai juosta niin perkeleesti karkuun.

Samaisilla välineillä parin kaverin kaverin kanssa ammuttiin lähiöbaarin seinät täyteen jokun koristepensaan marjoja.. Omistaja tais olla aluks hieman vihanen, mutta leppyhän se siitä kun saatiin siivottua sotkumme.

Vitsi mitä touhua. Mutta oli kyllä helkkarin hauskaa.

Mä en muistanukkaan, mekin leikittiin tota, välil tuli vähä rumaa jälkee ku ammukset koveni :D Ja vanhukset uikutti ku talon seinät pihlajanmarjoissa :D Oli se kyl aivan törkeen hauskaa, vaiks välil tuli vähä kipeit osumiakin, painettiin pitkin naapuruston pihoja ja metsässä.

ainii pakko viel merkata tähän KUKKULAN KUNINGAS se oli hyvä ku tän peli voitti, nii olitii niikovista. ittelleni kävi nii et sain päähäni 8 tikkiä ku kaaduin mukavaan jää kökköön.

öö ja sit onko kukaan meeny jyrkkää jäämäkeä pitki, semmoseel roskalaatikolla mihin mahtu kerralla n. 4 sisään. no me tehtiin nii et mentiin sinne mäen päälle ja hypättiin sinne kyytiin ja yks pisti luukun kiinni ja tönäs laatikon matkaan. vittu tää oli hurjaa ku ei nähny mitään ja sitku se laatikko kaatu nii aijai. ja voin sano et kyl ihmiset mulkkas kovasti ku me riuhuttiin.

Tätäkin on kokeiltu, niin kauan se on kivaa ku sattuu. Oli mukavaa heitellä kavereita alas sieltä kunnes joku lähti itkien kotiin, itteeki sattunu tos leikis. Ei laskettu laatikolla mutta stigalla laskettelurinnettä kyllä, muistaakseni se matka päätty tenniskentän aitaan... not good. :D Sit käytiin riippailee niis ankkurihisseissä, piti kiivetä tikkaita pitkin sinne ylös ja sitte hypätä siihen ankkuriin, se tulee aika liukkaasti alas sieltä... :D

ainii pakko viel merkata tähän KUKKULAN KUNINGAS se oli hyvä ku tän peli voitti, nii olitii niikovista.

Oi! Ihan kingi peli! Minä olin jo sillon suurinta osaa porukkaa isompi ja vahvempi, joten niitä sitten temmottiin pienellä jengillä alas, ja ai saatana kun isoveli auras koulun pihan ja sattu jättämään siihen pinon viereen sopivan terävät ja isot jääkimpaleet! Sitten kun pienemmät tuli porukalla niskaan nii se oli menoo
:D

Mut täällähän on porukalla paljo pelejä, joita oon pelannu, mutten muistanu.. Pitäskö lähtee tänä kesänä porukalla rymyämään ja pelaamaan:hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom