Mitä ostaisit jos tulosi kasvaisivat?

Liittynyt
20.6.2004
Viestejä
339
Olen tässä aloittamassa uudessa työpaikassa jossa mahdollisuudet huomattavaan tulojen nousuun on hyvinkin tähtäimessä :dance:

Tulin sitten mieleeni rääpäistä tällainen säie. Eli mitä sinulle tulisi mieleen lisätä ostoslistaan jos tulosi ja elintasosi nousisivat huomattavasti? Ja toki ettei ajauduttaisi pelkkiin listauksiin, niin kuolattavat linkit kivoihin kamoihin ja perustelut hankinnoille olisivat oikein mukava lisä postauksiin.

Aloitan:

"Pienemmät" hankinnat:

- Kunnon rannekello, hintaluokka tonnin luokkaa. Ei liian pröystilevä, mutta kuitenkin kertoo paljon kantajastaan

- Iphone. On se vaan nätti. Ja hyvinhän tavallisella kännyllä pärjää, mutta jos kerta rahaa olisi...

- Xbox 360. Kunnon pelisysteemit ja kotibileet voi alkaa

- Kotiteattelisysteemit. Valkokangas kera kaiuttimien. Nostaa elokuvaelämykset uudelle tasolle

- Pari kunnon pukua. Olispa nättiä pukeutua mittojen mukaan tehtyyn pukuun.

- Kunnon kahvikone. Mikäs sen parempaa kun kahvilatasoinen aamukahvi.

- Polkupyörä. Hittoon kävely.

Isommat hankinnat:

- Prätkä. Oi niitä kesäpäiviä kun voi vaan hurautella minne tahtoo ja aurinko paistaa

- Omistusasunto. Eihän tässä vuokranmaksussa ole mitään järkeä. Ja oma on oma vaikka oliskin pankin :whip:

- Auto, jolla kehtaisi kruisailla. Ei tarvis olla edes turhan pramea, kunhan kehtaisi parkkeerata ja ikkunoita ei tarvis pitää kiinni peläten, että ohikulkijat heittää roskia sisälle.

Niinhän sitä sanotaan ettei ne isot tulot vaan pienet menot, mutta eipästulla tähän säikeeseen moralisoimaan :D

Varmasti monella on samoja omissa unelmissaan, mutta toisaalta varmasti erojakin löytyy. Voihan tästä joku vaikka motivoitua yrittämään henkilökohtaista elintason nostoa :rock:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän kun nykytilanne tasaantuu:
vapaa-aikaa
isompi mopo

sitten jos oikeen lähtee sujumaan, niin:
talo
lexus
koira
nainen
 
Olen tässä aloittamassa uudessa työpaikassa jossa mahdollisuudet huomattavaan tulojen nousuun on hyvinkin tähtäimessä :dance:

Tulet huomaamaan, että vaikka tulot olisi mitä, rahat vain menee jonnekin. Ja hienot puvut ja rannekellit (wtf man!) jää haaveeksi.
 
Ostaisin isomman asunnon, jossa mulle ois oma työhuone. Ja iso varasto miehen jääkiekkovarusteille ja kalastustarvikkeille. (Vanhan asunnon vois laittaa vuokralle.)

Sit mä ostaisin pakettiauton miehelle ja itelleni citymaasturin.

Meinas unohtua. Vene vaihdettais uudenpaan malliin ja vanha kesämökki purettais ja rakennettais tilalle uusi hirsinen. Ja uimalaituri pitäis uusia ja mökkitietä parantaa.

Jos rahaa edelleen ois jäljellä, ostaisin sijoitusasuntoja keskustasta ja laittaisin ne vuokralle.
 
Viimeks kun sain vähän enemmän rahaa kerralla niin ostin auton ja siihen aikaan kovan kotiteatterin eli 32" putkitöllön ja jonkun Pro-Logic vahvarin sekä kaiuttimet ja dvd-soittimen.


Mut sit kun palkkatulot on nousseet jopa niinkin paljon kuin 40% kerralla niin ei sillä oo mitään vaikutusta elintasoon. Ihan yhtä vähän on rahaa käytettävissä. Taisin käydä ryypyllä uuden duunin kunniaksi ja ostin reilun satkun prikan viinaa kavereille.
 
Mä valitsen vaihtoehdon tylsä.
Eli makselisin lainoja nopeammin pois.

Toki, jos tulot kasvaisi selkeästi niin sitten olisi kaikenlaista "pientä", kuten pesutilojen remonttia yms. tiedossa. Toi nyt tulee jokatapauksessa jossain vaiheessa tehtyä, mutta selkeä tulojen nousi nopeuttaisi aikataulua.
 
Minäkin maksaisin asuntolainaa nopeammin pois. Mutta emäntä todennäköisesti alkais vaatia isompaa kämppää->lainaa olis sitten lopulta vaan entistä enemmän...
 
Opiskelijana varmaankin ostaisin kunnollisen auton, nykyinen on aina jostain hajalla voi jeesus että haluaisinkin auton jolla ajaminen on nautinto, kuten vaikkapa uusi Audi.

Toinen perässä tuleva juttu olisi vaatekaapin täydellinen päivitys, nyt on kitkutettu jo jumalauta kuudetta vuotta jostain lukiosta periytyvillä kulahtaneilla huppareilla ja farkuilla mikä käy vähän itsetunnon päälle tuolla kylillä liikkuessa.

Kolmantena kämppis niskaperseotteella pihalle ja sisustus uuteen uskoon, sukulaisten kaatopaikkakuormista pelastetut sohvat ja pöydät pikkuisiksi paloiksi ja roskiin, tilalle kokonoaisuus joka miellyttää silmää eikä näytä kuin tuhannesta eri palasta väkisin kasatulta kaaokselta.

Bonuksena joku muutaman viikon Euroopan kiertue, vironristeilyt ainoina lomamatkoina alkavat vähitellen jo vituttamaan ja olisi aivan saatanan hienoa joskus käydäkin jossain.

Kyllä pienituloisen elämä on varsin vapaata mutta toisinaan köyhyys kyllä vituttaa - ja lujaa.
 
En minä ehkä aluksi viitsisi satsailla kuin siihen ruokaan ja sen laatuun. Muutoin tulisi kyllä ehkä hoidettua velat etuajassa pois. Sitten voisi vähän paremmalla omatunnolla aloittaa sitä ostelua. Ja ehkä sittenkin aloittaisi siitä asumisen laadun korottamisesta. Tämä on vähän tällainen kysymys johon on ehkä hivenen vaikea vastata kun ajatukset alkavat liikkua siihen samaan tahtiin kuin joskus pikkupoikana kun haaveili lottovoitosta. Kaikkea piti saada ja heti silloin, pystyisiköhän sitä nykyään pitämään järjen kädessä ja kohtuuden.
 
Mä ostan muutenkin jo kaiken mitä haluan ja tarvitsen, mutta kai mä lyhentäisin enemmän asuntolainaa jos tulot huomattavasti kasvais.
Jos ne kasvais vaan vähän, laittaisin säästötilille, kuten nytkin teen kaikelle ylimääräiselle rahalle.
 
Mä yksinkertaisesti matkustelisin useammin. Tavoitteena käydä mahdollisimman monessa mielenkiintoisessa paikassa. Toinen mikä olisi väistämätöntä, niin se, että laittaisin yhä enemmän fyffeä vaatteisiin. Ja yleisesti ottaen ostaisin huomattavasti enemmän heräteostoksia.
 
Ostaisin vapaa-aikaa eli tekisin töitä vähemmän. Vapaa-ajalla matkustelisin ja harrastaisin.
 
Mulla on isompia ja pienempiä haaveita. Osan ehkä toteutan joskus, osaa hyvin todennäköisesti en.

-maitolasiset liukuovet makuuhuoneen kaappeihin.
-niin iso eteinen, että sekä omille että miehen harrastuskamoille olisi oikein paljon tilaa (yksi kokonainen parikaappi riittäisi). Eteiseen peililiukuovet.
-Volvo. (tosin mulla ei ole ajokorttia. Silti haaveilen volvosta.)
-pieni harrikka. Ja motskarikortti tietysti.
-keittiöremontti.
-vähän isompi asunto tai pikemminkin isommat huoneet.
-pari Artekin tuolia.

Lisäksi haluaisin sellaisen henkilön, joka kävisi puolestani vaateostoksilla ja toisi kotiin sovitettavaksi mun tyylisiä vaatteita. Mieluiten osaisi tietysti tuoda oikean kokoisiakin.
 
mä ostaisin hienon auton. Tässäyhteydessä tarkoittaa saksalaista, isoa, eikä sen merkki ole volkswagen tai opel. Mieluiten ostaisin x5-bemun. Sitten tulisi pihalle moottoripyörä. Sitten lähtisin ensimmäisenä lomalla australiaan.

Kämppiksiä en heivaisi yhtään mihinkään,mun mielestä on kivaa asua soluasunnossa, ja muutamasta entisestä kämppiksestä on tullu tosi hyviä kavereita. Asuntoa en ostaisi, asuisin mahdollisimman halvalla ja kämyisesti, ja ylijäävän rahan leikkikalujen ja pienimuotoisen matkailun jälkeen heivaisin osakkeisiin. Rakentaisin viimisenpäälle hajautetun ETF-pohjaisen portfolion maailmanlaajuisesti, ja hupisijoittelumielessä sillointällöin warranttilottoaisin, koska spekulointi tuo elämään maustetta.

Ottaisin ehkä asuntolainaa ja sijoituslainaa, ja velkavivuttaisin sijoituksiani ja ostaisin sijoitusyksiöitä. Kesämökkejä haluaisin yhden tai useamman, jota voisin vuokrata eteenpäin silloin kun itseä ei huvita lähteä minnekään järvenrannalle kainuun korpiin.

Oikeastaan nykytilanteessa vituttaa se ettei oo rahaa sijoittaa, ei voi ajaa hienoa autoa, eikä käydä oikein missään. Mä oon niin tottunut siihin, että joka vuosi pitää se pari euroopanreissua heittää, ja nyt tänävuonna ei pääse.:(

Jos rikkaaksi tulisin, en asuisi enää koskaan päivääkään suomessa, lähtisin etelä-saksaan tai sveitsiin jonnekin aika lähelle alppeja, opettelisin laskemaan, ja nauttisin näköaloista.

hienokaan auto ei saa olla kallis, en raaskisi kuitenkaan uutta kaupasta ostaa, vaikka oisi sata miljoonaa tilillä. Mä hakisin ruotsista tai saksasta kohtuukilometreillä olevan käytetyn x5:sen. Pärrä oisi kyllä Buell. Mä en kyllä uutena kaupasta ostaisi ikinä edes kiaa, en mä kestäisi sitä auton liikkeestä ulos ajamisen monen tuhannen euron arvonmenetystä..

e: Rannekello unohtui. Se on ihan ehdoton ostos heti kun työelämään pääsee. Muita valintakriteereitä ei oo, kuin metallihihna, automaattikoneisto, mieluiten Omega, Tag Heuer ja Rolex submariner käy myös, hinta luokkaa 3000-4000e. Omega on kyllä mun lempimerkki, vielä sellasen ostan, jos Jumala suo:)
 
OT: Mä olen rikkonut vahingossa yhden Rolexin :jahas: Ei kyllä ollut oma ja onneksi omistaja ei suuttunut.

Jos saisin paljon massia, ostaisin varmaan ensi töikseni asunnon ja laittaisin sen vuokralle. Tänne nykyiseen kämppään voisin ostella jotain pientä, mutta mitään isoa remonttia en edes harkitsisi.

Eläisin tän vuoden ainakin aika säästeliäästi, jotta mulla jäisi niin paljon rahaa ettei mun tarvi ottaa lainaa yliopistoa varten. Niillä säästöillä sit eläisin mukavasti Briteissä ja keskittyisin pelkkään opiskeluun ilman rahahuolia :)

Uuden autonkin voisin ostaa, mutta toisaalta tykkään tosta vanhastakin. Mä kuitenkin kolhisin sitä uutta autoa, joten ei sellaisen hankkimisessa olisi oikeastaan mitään järkeä :D

Lyhyestä listasta voi varmaan päätellä, että mulla on oikeastaan kaikki tarvitsemani just nyt.

Edit.
Niin ja en myöskään halua kasata ympärilleni kauheasti mitään materiaa, koska kaikenlainen tavara ja kiinteä omaisuus sitoo niin paljon. Haluan olla valmis lähtemään ihan koska tahansa ihan mihin vaan yhden matkalaukun kanssa :)
 
Back
Ylös Bottom